Alpha cursus (Uit kleine vreugden)

Gebruikersavatar
Forummer
Berichten: 1718
Lid geworden op: 23 sep 2020, 19:51

Re: Alpha cursus (Uit kleine vreugden)

Bericht door Forummer »

-DIA- schreef:Ik ken weinig van een Alpha cursus. Ik hoorde er voor het eerst over toen een Rooms meisje zo'n cursus wilde volgen. Ze vond het heel interessant en leerzaam, en ze kon... en dat bedoel ik, gewoon Rooms blijven. Dat kan dus blijkbaar met zo'n cursus...
Dat klopt. Bij mij in de groep zit een roomse jongen, die verkering heeft met een protestants meisje. Hij denkt erover om met haar mee te gaan, en investeert daar serieus in door naar Alpha cursus te gaan. Hij krijgt geen voorwaarde daarvoor.
Overigens begrijp ik van hem dat (in ieder geval in zijn omgeving) de meeste Roomsen tegenwoordig wel begrijpen dat je niet tot Maria hoeft te bidden en dat de ouwel ook niet werkelijk veranderd wordt in het lichaam van Jezus.
De wereld staat in brand, maar wij gooien olie op het vuur door ons toekijken aan de kant
Gebruikersavatar
Ad Anker
Moderator
Berichten: 10571
Lid geworden op: 28 feb 2012, 11:11

Re: Alpha cursus (Uit kleine vreugden)

Bericht door Ad Anker »

Forummer schreef:
Zeker. Je weigert namelijk te geloven dat de avonden zelf namelijk wél de diepte in gaan. Dat zonde wél benoemd worden. Gods rechtvaardigheid ook. Dus er géén halve waarheid geleerd wordt.
Maar doe je ding. Ik ben dat van jou gewend.
Bijzonder. Ik benader dit vraagstuk heel inhoudelijk. En dan moet het toch weer op de persoon worden. Jammer Forummer!

Op basis van wat ik gelezen heb over deze cursus kom ik tot een conclusie. Jij ervaart op die avonden wel diepgang, een Bijbelse visie op zonde en Gods rechtvaardigheid. Dat kan gewoon. Maar, en de vraag is al door Evangelist gesteld, welke onbeantwoorde vragen uit je eertijds worden nu door deze cursus wel beantwoord? Daar ben ik wel benieuwd naar.
Gebruikersavatar
pierre27
Berichten: 5385
Lid geworden op: 10 sep 2005, 12:00
Locatie: Eemvallei

Re: Alpha cursus (Uit kleine vreugden)

Bericht door pierre27 »

-DIA- schreef:Ik ken weinig van een Alpha cursus. Ik hoorde er voor het eerst over toen een Rooms meisje zo'n cursus wilde volgen. Ze vond het heel interessant en leerzaam, en ze kon... en dat bedoel ik, gewoon Rooms blijven. Dat kan dus blijkbaar met zo'n cursus...
Veelzeggend!
Zalig is de mens, welken de Heere de zonden niet toerekent.
Erik1960
Verbannen
Berichten: 1633
Lid geworden op: 06 jan 2022, 17:03

Re: Alpha cursus (Uit kleine vreugden)

Bericht door Erik1960 »

-DIA- schreef:Ik ken weinig van een Alpha cursus. Ik hoorde er voor het eerst over toen een Rooms meisje zo'n cursus wilde volgen. Ze vond het heel interessant en leerzaam, en ze kon... en dat bedoel ik, gewoon Rooms blijven. Dat kan dus blijkbaar met zo'n cursus...
Het zou -gelet op de doelstelling van de cursus- nog veel opzienbarender zijn wanneer dat niet zou kunnen.
’Wie uitziet en hoopt op de Heer krijgt nieuwe kracht: hij slaat zijn vleugels uit als een adelaar, hij loopt, maar wordt niet moe, hij rent, maar raakt niet uitgeput’.
Gebruikersavatar
J.C. Philpot
Berichten: 8917
Lid geworden op: 22 dec 2006, 15:08

Re: Alpha cursus (Uit kleine vreugden)

Bericht door J.C. Philpot »

pierre27 schreef:
-DIA- schreef:Ik ken weinig van een Alpha cursus. Ik hoorde er voor het eerst over toen een Rooms meisje zo'n cursus wilde volgen. Ze vond het heel interessant en leerzaam, en ze kon... en dat bedoel ik, gewoon Rooms blijven. Dat kan dus blijkbaar met zo'n cursus...
Veelzeggend!
De Alpha-cursus wordt ook in de Rooms Katholieke kerk veelvuldig gebruikt en gegeven: https://www.rk-alphacentrum.nl/alpha

Dat zegt inderdaad iets over hoe "algemeen" (weinig uitgesproken) de boodschap van de Alpha cursus is. Vandaar dat ik de voorkeur heb voor Christianity Explored, die vanuit een uitgesproken bijbelgetrouwe protestantse setting is ontstaan.
Man is nothing: he hath a free will to go to hell, but none to go to heaven, till God worketh in him to will and to do of His good pleasure.

George Whitefield
-DIA-
Berichten: 32701
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Alpha cursus (Uit kleine vreugden)

Bericht door -DIA- »

Erik1960 schreef:
-DIA- schreef:Ik ken weinig van een Alpha cursus. Ik hoorde er voor het eerst over toen een Rooms meisje zo'n cursus wilde volgen. Ze vond het heel interessant en leerzaam, en ze kon... en dat bedoel ik, gewoon Rooms blijven. Dat kan dus blijkbaar met zo'n cursus...
Het zou -gelet op de doelstelling van de cursus- nog veel opzienbarender zijn wanneer dat niet zou kunnen.
Tja we hebben godsdienstvrijheid hè? En ja als je dan Rooms-katholiek bent moet dat ook kunnen. Ik bedoel maar, zo'n cursus zou toch goed het onderscheid tussen rooms/protestant kunnen leren? Ik dacht dat dit juist nu nodig zou zijn, in een tijd waar de seculiere media, als het om christenen gaat, meestal rooms-katholiek bedoelen. Hier zou een taak voor de cursusleider kunnen liggen?
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
Gebruikersavatar
Nasrani
Berichten: 1853
Lid geworden op: 21 dec 2016, 21:36

Re: Alpha cursus (Uit kleine vreugden)

Bericht door Nasrani »

Maanenschijn schreef:Ik weet niet of de Alpha Cursus van toegevoegde waarde is, simpelweg omdat ik de inhoud niet ken. Maar laten we het (zorgen)kind niet met het badwater weggooien.

Ik ontdek meermalen bij mijzelf maar ook bij anderen gebrek aan kennis. Kennis van Gods Woord, Wie God is, wat God is, hoe kennis zonde en genade functioneert etc. en hoe mooi deze zaken veelal zijn verwoordt in onze belijdenis geschriften. Ouderencatechesatie, Alpha-cursus + (een eigen boekje), studiekring etc zijn in veel gevallen echt nodig. In onze reformatorische kerken is in tegenstelling met baptistengemeenten en evangelische gemeenten geen cultuur en gewoonte van kringwerk en studie door de week. Daar kunnen we zeker wat van leren en ter harte nemen.
Ik wil deze in de discussie nog maar eens even naar bovenhalen.

Ik ken ook de inhoud van de avonden bij @forummer niet. Maar aan de hand van een aantal punten uit een sheet worden wel grote conclusies getrokken. Lijkt me niet erg netjes.

Zelf heb ik een aantal jaren Bijbelcursus voor beginners gegeven. Grootste gedeelte wat kwam was lid van de kerkelijke gemeente. Aan de ene kant schrik je dan soms van de bijbelkennis. Maar soms konden we bepaalde onderwerpen ook uitdiepen en extra toevoegen aan de stof, doordat er wel een bepaalde basiskennis was.
Wij leven in een wereld waarin bijna alles ons afleidt van God.
Daarom zullen we keuzes moeten maken als we een vertrouwelijke omgang met God willen.
Gebruikersavatar
Nasrani
Berichten: 1853
Lid geworden op: 21 dec 2016, 21:36

Re: Alpha cursus (Uit kleine vreugden)

Bericht door Nasrani »

GerefGemeente-lid schreef:
Forummer schreef:In de GG wordt niet over Gods Woord gesproken op de manier van liefdesbrief. Dus dat is zeker wel een verdieping.
Is Gods Woord wel een liefdesbrief? Is dat niet een verarming en een vervlakking de tweeledige boodschap die Gods Woord ons brengt?

Ik lees van een reuke des doods ten dode en een reuke des levens ten leven (2 Korinthe 2: 16) en van God, Die buiten Christus Jezus een verterend Vuur is en een eeuwigen gloed, bij Wie niemand wonen kan (o.a. Jesaja 33: 14).
Hoe zou jij het dan noemen?

Overigens lees je in de 2 genoemde gedeelten ook duidelijk de andere kant.
Wij leven in een wereld waarin bijna alles ons afleidt van God.
Daarom zullen we keuzes moeten maken als we een vertrouwelijke omgang met God willen.
Gebruikersavatar
Forummer
Berichten: 1718
Lid geworden op: 23 sep 2020, 19:51

Re: Alpha cursus (Uit kleine vreugden)

Bericht door Forummer »

Ad Anker schreef:
Forummer schreef:
Zeker. Je weigert namelijk te geloven dat de avonden zelf namelijk wél de diepte in gaan. Dat zonde wél benoemd worden. Gods rechtvaardigheid ook. Dus er géén halve waarheid geleerd wordt.
Maar doe je ding. Ik ben dat van jou gewend.
Bijzonder. Ik benader dit vraagstuk heel inhoudelijk. En dan moet het toch weer op de persoon worden. Jammer Forummer!

Op basis van wat ik gelezen heb over deze cursus kom ik tot een conclusie. Jij ervaart op die avonden wel diepgang, een Bijbelse visie op zonde en Gods rechtvaardigheid. Dat kan gewoon. Maar, en de vraag is al door Evangelist gesteld, welke onbeantwoorde vragen uit je eertijds worden nu door deze cursus wel beantwoord? Daar ben ik wel benieuwd naar.

Ho, je vraagt zelf of je iets mist. Daar geef ik antwoord op. Dus dat antwoord is aan jou gericht, dat klopt.

Het 'maar doe je ding. Ik ben dat van jou gewend' is inderdaad een beetje een frustratie van mij richting jou, omdat je structureel niet serieus neemt wat ik schrijf.

Overigens lees je ook niet al te best, want de vraag van @Evangelist heb ik vrij uitgebreid beantwoord.
De wereld staat in brand, maar wij gooien olie op het vuur door ons toekijken aan de kant
Gebruikersavatar
Ad Anker
Moderator
Berichten: 10571
Lid geworden op: 28 feb 2012, 11:11

Re: Alpha cursus (Uit kleine vreugden)

Bericht door Ad Anker »

Nasreni schreef:Zelf heb ik een aantal jaren Bijbelcursus voor beginners gegeven. Grootste gedeelte wat kwam was lid van de kerkelijke gemeente. Aan de ene kant schrik je dan soms van de bijbelkennis. Maar soms konden we bepaalde onderwerpen ook uitdiepen en extra toevoegen aan de stof, doordat er wel een bepaalde basiskennis was.
Ik ben het met je eens. Begin vooral niet met het woord 'rechtvaardigheid'. Ik heb alleen mijn schoolervaring, met een gemêleerde, grotendeels niet reformatorische achtergrond. Toch is dan eenvoudig de boodschap van zonde en genade wel goed over te brengen. En dat we niets te kiezen hebben maar al gekozen hebben. Dat het wonder van wedergeboorte zonder ons in ons gewerkt wordt door Gods Geest.

En ja, op basis van de informatie die ik tot me heb genomen vraag ik me af of dit de inhoud van zo'n cursus is. Ik laat me echter graag corrigeren. Wellicht kan Forummer daar iets inhoudelijks over delen.
Gebruikersavatar
Ad Anker
Moderator
Berichten: 10571
Lid geworden op: 28 feb 2012, 11:11

Re: Alpha cursus (Uit kleine vreugden)

Bericht door Ad Anker »

Forummer schreef:Overigens lees je ook niet al te best, want de vraag van @Evangelist heb ik vrij uitgebreid beantwoord.
Je hebt gelijk. Die zag ik over het hoofd. Dank!
Gebruikersavatar
Forummer
Berichten: 1718
Lid geworden op: 23 sep 2020, 19:51

Re: Alpha cursus (Uit kleine vreugden)

Bericht door Forummer »

Ad Anker schreef:
Nasreni schreef:Zelf heb ik een aantal jaren Bijbelcursus voor beginners gegeven. Grootste gedeelte wat kwam was lid van de kerkelijke gemeente. Aan de ene kant schrik je dan soms van de bijbelkennis. Maar soms konden we bepaalde onderwerpen ook uitdiepen en extra toevoegen aan de stof, doordat er wel een bepaalde basiskennis was.
Ik ben het met je eens. Begin vooral niet met het woord 'rechtvaardigheid'. Ik heb alleen mijn schoolervaring, met een gemêleerde, grotendeels niet reformatorische achtergrond.
Toch is dan eenvoudig de boodschap van zonde en genade wel goed over te brengen. En dat we niets te kiezen hebben maar al gekozen hebben. Dat het wonder van wedergeboorte zonder ons in ons gewerkt wordt door Gods Geest.

En ja, op basis van de informatie die ik tot me heb genomen vraag ik me af of dit de inhoud van zo'n cursus is. Ik laat me echter graag corrigeren. Wellicht kan Forummer daar iets inhoudelijks over delen.
Ik heb al genoemd dat dit (vetgemaakt in jouw bijdrage) wel degelijk genoemd wordt binnen de cursus. Maar die informatie negeer je.
De wereld staat in brand, maar wij gooien olie op het vuur door ons toekijken aan de kant
Gebruikersavatar
J.C. Philpot
Berichten: 8917
Lid geworden op: 22 dec 2006, 15:08

Re: Alpha cursus (Uit kleine vreugden)

Bericht door J.C. Philpot »

Ad Anker schreef:Ik ben het met je eens. Begin vooral niet met het woord 'rechtvaardigheid'. Ik heb alleen mijn schoolervaring, met een gemêleerde, grotendeels niet reformatorische achtergrond.
Toch is dan eenvoudig de boodschap van zonde en genade wel goed over te brengen. En dat we niets te kiezen hebben maar al gekozen hebben. Dat het wonder van wedergeboorte zonder ons in ons gewerkt wordt door Gods Geest.

En ja, op basis van de informatie die ik tot me heb genomen vraag ik me af of dit de inhoud van zo'n cursus is. Ik laat me echter graag corrigeren. Wellicht kan Forummer daar iets inhoudelijks over delen.
Ik heb nooit de Alpha cursus gedaan, maar wel het boekje dat erbij hoort van Nicky Gumble ooit gelezen ("een kwestie van leven"). Daar heb ik de zaken zoals jij noemt (door jou zwart gedrukt) nooit zo expliciet horen maken. Dat de zonde het probleem is naar ik meen wel (op een niet diepgaande manier), maar de andere zaken die je noemt niet.

Ik verbaas me dus wel over de typering van de Alpha cursus als "verdieping". Daar heb ik echt andere associaties bij.
Man is nothing: he hath a free will to go to hell, but none to go to heaven, till God worketh in him to will and to do of His good pleasure.

George Whitefield
Zeeuw
Berichten: 11547
Lid geworden op: 19 sep 2018, 08:28

Re: Alpha cursus (Uit kleine vreugden)

Bericht door Zeeuw »

pierre27 schreef:
-DIA- schreef:Ik ken weinig van een Alpha cursus. Ik hoorde er voor het eerst over toen een Rooms meisje zo'n cursus wilde volgen. Ze vond het heel interessant en leerzaam, en ze kon... en dat bedoel ik, gewoon Rooms blijven. Dat kan dus blijkbaar met zo'n cursus...
Veelzeggend!
Het vormen van een stevige mening bij het weinig ergens van kennen?
Gebruikersavatar
Ad Anker
Moderator
Berichten: 10571
Lid geworden op: 28 feb 2012, 11:11

Re: Alpha cursus (Uit kleine vreugden)

Bericht door Ad Anker »

Forummer schreef:
Ad Anker schreef:
Nasreni schreef:Zelf heb ik een aantal jaren Bijbelcursus voor beginners gegeven. Grootste gedeelte wat kwam was lid van de kerkelijke gemeente. Aan de ene kant schrik je dan soms van de bijbelkennis. Maar soms konden we bepaalde onderwerpen ook uitdiepen en extra toevoegen aan de stof, doordat er wel een bepaalde basiskennis was.
Ik ben het met je eens. Begin vooral niet met het woord 'rechtvaardigheid'. Ik heb alleen mijn schoolervaring, met een gemêleerde, grotendeels niet reformatorische achtergrond.
Toch is dan eenvoudig de boodschap van zonde en genade wel goed over te brengen. En dat we niets te kiezen hebben maar al gekozen hebben. Dat het wonder van wedergeboorte zonder ons in ons gewerkt wordt door Gods Geest.

En ja, op basis van de informatie die ik tot me heb genomen vraag ik me af of dit de inhoud van zo'n cursus is. Ik laat me echter graag corrigeren. Wellicht kan Forummer daar iets inhoudelijks over delen.
Ik heb al genoemd dat dit (vetgemaakt in jouw bijdrage) wel degelijk genoemd wordt binnen de cursus. Maar die informatie negeer je.
Maak dan eens concreet? Ik benadruk telkens door wat ik gelezen heb ik de indruk heb dat dit niet aan de orde komt. Philpot wijst daar ook op. Maar maak eens concreet: wat en hoe komt het aan de orde? Kun je daar iets over delen?
Plaats reactie