Alpha cursus (Uit kleine vreugden)

Gebruikersavatar
Forummer
Berichten: 1718
Lid geworden op: 23 sep 2020, 19:51

Re: Alpha cursus (Uit kleine vreugden)

Bericht door Forummer »

Ik heb een deel van het weekend over de Heilige Geest mogen meemaken. Er worden goede dingen gezegd, en er wordt niet aangestuurd op vallen in de Geest of spreken in tongen oid. Wat ik terug gehoord heb over het deel wat ik gemist heb, was dat daar ook niet aan de orde. Nu was de spreker van vandaag ook gewoon een plaatselijke predikant. Morgen hopen we met de groep gezamenlijk de ochtend dienst te bezoeken in 1 van de wijkgemeenten.
De wereld staat in brand, maar wij gooien olie op het vuur door ons toekijken aan de kant
Gebruikersavatar
Jo-Ann
Berichten: 978
Lid geworden op: 01 jan 2008, 20:06

Re: Alpha cursus (Uit kleine vreugden)

Bericht door Jo-Ann »

Forummer schreef: 1 van de vragen die ik had in de GG, en dus ook aan de KR gesteld heb:

Hoe werkt de Heilige Geest? Hoe merk ik dat praktisch gezien in mijn dagelijkse leven? In de prediking hoor ik alleen dat de Heilige Geest werkt, maar niet hoe. Uit Gods Woord weet ik dat de Heilige Geest in mijn hart wil wonen, maar hoe werkt zich dat praktisch uit in mijn leven?

Het antwoord was: jij zegt toch dat je een kind van God bent? Dan weet je toch dat de Heilige Geest werkt?

Ja, dat Hij werkt is echt wel duidelijk. Maar ook na ontvangen genade heb ik nog zoveel onderwijs nodig. Als ik naar de vruchten kijk die genoemd worden in Galaten 5 dan heb ik nog zoveel te leren. In de prediking binnen de GG is alles erop gericht om God te leren kennen, (en dat is goed) maar het leven met God is zó weinig aandacht voor. Terwijl iemand die God kent, juist daar meer over wil leren! Ik zou zo graag elke dag heilig willen leven, maar dat kan ik niet. Ik weet ook wel dat dit hier op aarde dat nooit zal bereiken.
Ik ben nog aan het nakauwen op een (lees)preek van afgelopen zondag. In de gemeente waar ik was, ging het over zondag 20 door ds. van Reenen. Wil je weten hoe de Heilige Geest werkt… lees deze preek! Evt. na te luisteren via https://kerkdienstgemist.nl/stations/92 ... 3220000928
Gebruikersavatar
Forummer
Berichten: 1718
Lid geworden op: 23 sep 2020, 19:51

Re: Alpha cursus (Uit kleine vreugden)

Bericht door Forummer »

Jo-Ann schreef:
Forummer schreef: 1 van de vragen die ik had in de GG, en dus ook aan de KR gesteld heb:

Hoe werkt de Heilige Geest? Hoe merk ik dat praktisch gezien in mijn dagelijkse leven? In de prediking hoor ik alleen dat de Heilige Geest werkt, maar niet hoe. Uit Gods Woord weet ik dat de Heilige Geest in mijn hart wil wonen, maar hoe werkt zich dat praktisch uit in mijn leven?

Het antwoord was: jij zegt toch dat je een kind van God bent? Dan weet je toch dat de Heilige Geest werkt?

Ja, dat Hij werkt is echt wel duidelijk. Maar ook na ontvangen genade heb ik nog zoveel onderwijs nodig. Als ik naar de vruchten kijk die genoemd worden in Galaten 5 dan heb ik nog zoveel te leren. In de prediking binnen de GG is alles erop gericht om God te leren kennen, (en dat is goed) maar het leven met God is zó weinig aandacht voor. Terwijl iemand die God kent, juist daar meer over wil leren! Ik zou zo graag elke dag heilig willen leven, maar dat kan ik niet. Ik weet ook wel dat dit hier op aarde dat nooit zal bereiken.
Ik ben nog aan het nakauwen op een (lees)preek van afgelopen zondag. In de gemeente waar ik was, ging het over zondag 20 door ds. van Reenen. Wil je weten hoe de Heilige Geest werkt… lees deze preek! Evt. na te luisteren via https://kerkdienstgemist.nl/stations/92 ... 3220000928
Heb de preek beluisterd. Dank voor het delen en meedenken. Ik heb er een dubbel gevoel bij. Een antwoord op mijn vragen is het niet, over de heiligmaking wordt slechts 1 zin gezegd: jaag de heiligmaking na.
Verder gaat de preek eigenlijk alleen maar over het 1e werk van de Geest: tot Christus brengen. Mooi is wel dat duidelijk benoemd wordt: mét al Zijn weldaden! Ook positief is dat duidelijk benoemd wordt dat niet alleen de breuk verkondigd moet worden, maar ook Christus, en dat predikanten hun hoorders tot Christus moeten leiden. Ik vind het wel jammer dat dit vervolgens nauwelijks gebeurt: er wordt vooral zaken benoemd als: het is een lange weg, hoe weinigen valt dit te beurt, en het einde van de preek is wel erg afsnijdend, met allemaal kenmerken waaraan je moet voldoen, anders is het niet echt. Dat is ronduit jammer. Vandaar mijn dubbele gevoel erbij. Ik heb niet veel GGiN preken gehoord, voor mijn gevoel was dit wel 1 van de ruimste die ik gehoord heb. Maar niet ruim genoeg, als je het mij vraagt.

Ik waardeer wel het feit dat je met me meedenkt. Ik denk dat er in de rechterflank van de reformatorische kerken überhaupt weinig aandacht is voor de heiligmaking, en wat het praktisch betekent dat de Heilige Geest in je hart woont. Overigens kwam dat in deze preek trouwens wel 1 keer naar voren, dus mijn gevoel mag nog iets positiever bedenk ik nu.
De wereld staat in brand, maar wij gooien olie op het vuur door ons toekijken aan de kant
Online
HersteldHervormd
Berichten: 5986
Lid geworden op: 29 jun 2019, 21:20

Re: Alpha cursus (Uit kleine vreugden)

Bericht door HersteldHervormd »

Kan het zijn dat je zelf nu ook dingen te veel afsnijdt?
Dankbaarheid is de moeder van alle deugden.
mail: broederhh@gmail.com
GerefGemeente-lid
Berichten: 6575
Lid geworden op: 14 apr 2021, 23:55
Locatie: Zeeland

Re: Alpha cursus (Uit kleine vreugden)

Bericht door GerefGemeente-lid »

HersteldHervormd schreef:Kan het zijn dat je zelf nu ook dingen te veel afsnijdt?
Ik denk het wel.

Zo is ds. Van Reenen nooit predikant geweest van de GGiN, omdat die pas 18 jaar na zijn overlijden is ontstaan.
Het kromme kan niet recht gemaakt worden, en hetgeen dat ontbreekt, kan niet geteld worden. (Prediker 1: 14 en 15)
Alles heeft een bestemden tijd, en alle voornemen onder den hemel heeft zijn tijd. (...) een tijd om te zwijgen (...). (Prediker 3: 1 en 7m)
Gebruikersavatar
Forummer
Berichten: 1718
Lid geworden op: 23 sep 2020, 19:51

Re: Alpha cursus (Uit kleine vreugden)

Bericht door Forummer »

GerefGemeente-lid schreef:
HersteldHervormd schreef:Kan het zijn dat je zelf nu ook dingen te veel afsnijdt?
Ik denk het wel.

Zo is ds. Van Reenen nooit predikant geweest van de GGiN, omdat die pas 18 jaar na zijn overlijden is ontstaan.
De link gaat naar een GGiN dienst, en als ik google op ds van Reenen GGiN dan zie ik dat de GGiN Opheusden van 1912 tot 1916 gediend is door ds. van Reenen?

https://www.gergeminned.nl/gemeentes/opheusden
De wereld staat in brand, maar wij gooien olie op het vuur door ons toekijken aan de kant
Gebruikersavatar
Forummer
Berichten: 1718
Lid geworden op: 23 sep 2020, 19:51

Re: Alpha cursus (Uit kleine vreugden)

Bericht door Forummer »

HersteldHervormd schreef:Kan het zijn dat je zelf nu ook dingen te veel afsnijdt?
Kun je uitleggen wat je bedoelt met je vraag?
De wereld staat in brand, maar wij gooien olie op het vuur door ons toekijken aan de kant
GerefGemeente-lid
Berichten: 6575
Lid geworden op: 14 apr 2021, 23:55
Locatie: Zeeland

Re: Alpha cursus (Uit kleine vreugden)

Bericht door GerefGemeente-lid »

Forummer schreef:
GerefGemeente-lid schreef:
HersteldHervormd schreef:Kan het zijn dat je zelf nu ook dingen te veel afsnijdt?
Ik denk het wel.

Zo is ds. Van Reenen nooit predikant geweest van de GGiN, omdat die pas 18 jaar na zijn overlijden is ontstaan.
De link gaat naar een GGiN dienst, en als ik google op ds van Reenen GGiN dan zie ik dat de GGiN Opheusden van 1912 tot 1916 gediend is door ds. van Reenen?

https://www.gergeminned.nl/gemeentes/opheusden
Uiteraard. Maar toen was het nog gewoon een echte onverdeelde GG hoor. De scheuring was pas in 1953. Ds. Van Reenen overleed in 1935. Hij behoort dus tot de predikanten voor de scheuring, net zoals bijvoorbeeld ds. Kersten en ds. Fraanje.

Vandaar dat zijn preken ook in de GGiN veel worden gelezen. Van de meeste predikanten die na de scheuring in de GG bleven, mag dat niet, m.u.v. bijvoorbeeld ds. Lamain.
Laatst gewijzigd door GerefGemeente-lid op 17 mei 2022, 23:24, 1 keer totaal gewijzigd.
Het kromme kan niet recht gemaakt worden, en hetgeen dat ontbreekt, kan niet geteld worden. (Prediker 1: 14 en 15)
Alles heeft een bestemden tijd, en alle voornemen onder den hemel heeft zijn tijd. (...) een tijd om te zwijgen (...). (Prediker 3: 1 en 7m)
Gebruikersavatar
Forummer
Berichten: 1718
Lid geworden op: 23 sep 2020, 19:51

Re: Alpha cursus (Uit kleine vreugden)

Bericht door Forummer »

GerefGemeente-lid schreef:
Forummer schreef:
GerefGemeente-lid schreef:
HersteldHervormd schreef:Kan het zijn dat je zelf nu ook dingen te veel afsnijdt?
Ik denk het wel.

Zo is ds. Van Reenen nooit predikant geweest van de GGiN, omdat die pas 18 jaar na zijn overlijden is ontstaan.
De link gaat naar een GGiN dienst, en als ik google op ds van Reenen GGiN dan zie ik dat de GGiN Opheusden van 1912 tot 1916 gediend is door ds. van Reenen?

https://www.gergeminned.nl/gemeentes/opheusden
Uiteraard. Maar toen was het nog gewoon een echte onverdeelde GG hoor. De scheuring was pas in 1953. Ds. Van Reenen overleed in 1935. Hij behoort dus tot de predikanten voor de scheuring, net zoals bijvoorbeeld ds. Kersten en ds. Fraanje.
Je zult ongetwijfeld gelijk hebben. Ik ben sowieso al slecht in namen, en de plaatselijke kerkgeschiedenis houd ik niet bij, zeker niet als ik er niet woon.
De wereld staat in brand, maar wij gooien olie op het vuur door ons toekijken aan de kant
Gebruikersavatar
huisman
Berichten: 17245
Lid geworden op: 12 nov 2009, 23:38

Re: Alpha cursus (Uit kleine vreugden)

Bericht door huisman »

Forummer schreef:
GerefGemeente-lid schreef:
HersteldHervormd schreef:Kan het zijn dat je zelf nu ook dingen te veel afsnijdt?
Ik denk het wel.

Zo is ds. Van Reenen nooit predikant geweest van de GGiN, omdat die pas 18 jaar na zijn overlijden is ontstaan.
De link gaat naar een GGiN dienst, en als ik google op ds van Reenen GGiN dan zie ik dat de GGiN Opheusden van 1912 tot 1916 gediend is door ds. van Reenen?

https://www.gergeminned.nl/gemeentes/opheusden
Je krijgt vast geen les in Nederlandse kerkgeschiedenis tijdens de alpha cursus. :)
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
Gebruikersavatar
Forummer
Berichten: 1718
Lid geworden op: 23 sep 2020, 19:51

Re: Alpha cursus (Uit kleine vreugden)

Bericht door Forummer »

huisman schreef:
Forummer schreef:
GerefGemeente-lid schreef:
HersteldHervormd schreef:Kan het zijn dat je zelf nu ook dingen te veel afsnijdt?
Ik denk het wel.

Zo is ds. Van Reenen nooit predikant geweest van de GGiN, omdat die pas 18 jaar na zijn overlijden is ontstaan.
De link gaat naar een GGiN dienst, en als ik google op ds van Reenen GGiN dan zie ik dat de GGiN Opheusden van 1912 tot 1916 gediend is door ds. van Reenen?

https://www.gergeminned.nl/gemeentes/opheusden
Je krijgt vast geen les in Nederlandse kerkgeschiedenis tijdens de alpha cursus. :)
Klopt, omdat dat voor je persoonlijke geloof ook helemaal niet belangrijk is. Bovendien richt ik mij liever op de overeenkomsten dan op de verschillen. Ik denk dat het heel belangrijk is dat wij als Christenen beseffen wat ons onderling bindt, en ons niet blind moeten staren op de (ge)verschillen. Dan is het eigene van welk kerkverband dan ook helemaal niet belangrijk meer.

Dat is ook hoe ik in het leven wil staan: leven uit genade, dicht bij God. Om kunnen gaan met verschillen (kan ik nu nog niet zo goed) en dankbaar zijn voor de overeenkomsten met álle Christenen, wereldwijd. Elkaar herkennen in de genade die God aan ons als zondaars geeft. En Hem daarvoor danken, loven en prijzen!
De wereld staat in brand, maar wij gooien olie op het vuur door ons toekijken aan de kant
Gebruikersavatar
FlyingEagle
Berichten: 2864
Lid geworden op: 23 apr 2005, 22:34
Locatie: air

Re: Alpha cursus (Uit kleine vreugden)

Bericht door FlyingEagle »

Kennis van de kerkgeschiedenis is juist belangrijk om te weten hoe het evangelie door de eeuwen heen in Europa is gekomen en hoe het zich ontwikkelt heeft tot vandaag toe.
Welke dwalingen de kerk bedreigd hebben en welke vandaag nog steeds actueel zijn.
De kerk zoals die nu is, is niet uit de lucht komen vallen.
Gebruikersavatar
Forummer
Berichten: 1718
Lid geworden op: 23 sep 2020, 19:51

Re: Alpha cursus (Uit kleine vreugden)

Bericht door Forummer »

FlyingEagle schreef:Kennis van de kerkgeschiedenis is juist belangrijk om te weten hoe het evangelie door de eeuwen heen in Europa is gekomen en hoe het zich ontwikkelt heeft tot vandaag toe.
Welke dwalingen de kerk bedreigd hebben en welke vandaag nog steeds actueel zijn.
De kerk zoals die nu is, is niet uit de lucht komen vallen.
Wees gerust, ik heb vroeger op school wel kerkgeschiedenis gehad dus de basis kennis heb ik.
De wereld staat in brand, maar wij gooien olie op het vuur door ons toekijken aan de kant
Erik1960
Verbannen
Berichten: 1633
Lid geworden op: 06 jan 2022, 17:03

Re: Alpha cursus (Uit kleine vreugden)

Bericht door Erik1960 »

Het is daarbij wel belangrijk de woorden van Kierkegaard in acht te nemen: ‘Het leven kan alleen maar achterwaarts worden begrepen, terwijl we het voorwaarts moeten leven.’
’Wie uitziet en hoopt op de Heer krijgt nieuwe kracht: hij slaat zijn vleugels uit als een adelaar, hij loopt, maar wordt niet moe, hij rent, maar raakt niet uitgeput’.
Gebruikersavatar
Anselmus
Berichten: 1104
Lid geworden op: 27 aug 2019, 19:18

Re: Alpha cursus (Uit kleine vreugden)

Bericht door Anselmus »

Forummer schreef:Ik heb een deel van het weekend over de Heilige Geest mogen meemaken. Er worden goede dingen gezegd, en er wordt niet aangestuurd op vallen in de Geest of spreken in tongen oid. Wat ik terug gehoord heb over het deel wat ik gemist heb, was dat daar ook niet aan de orde. Nu was de spreker van vandaag ook gewoon een plaatselijke predikant. Morgen hopen we met de groep gezamenlijk de ochtend dienst te bezoeken in 1 van de wijkgemeenten.
Dr. W. van Vlastuin heeft veel geschreven over de Heilige Geest. Hij noemt regelmatig de dertig werkingen van de Heilige Geest. Hij heeft er ook onderzoek naar gedaan en publiceert regelmatig zoals hier: https://www.whitefield.nl/index.php/lit ... n-vlastuin.

Hier staan mooie gespreksvragen over het onderwerp: https://www.gergemterneuzen.nl/images/H ... dschap.pdf
Fides Quaerens Intellectum
Plaats reactie