Multivitaminen

Gebruikersavatar
Van Ewijk
Berichten: 1753
Lid geworden op: 01 apr 2015, 18:05

Multivitaminen

Bericht door Van Ewijk »

Zijn er onder u die deze gebruiken?
Ikzelf neem al sinds jaar en dag de A tot Z versie.
Nu heeft iemand in mijn gemeente mij verteld dat dat het domste is wat je kan doen omdat die juist propvol dingen zitten die elkaar van nature tegen werken.
''Niemand is armer dan hij die in tijden van nood zijn geloof verliest.''
Gebruikersavatar
Orchidee
Berichten: 10423
Lid geworden op: 30 dec 2009, 15:06
Locatie: Naast de buren

Re: Multivitaminen

Bericht door Orchidee »

Ik slik nooit extra vitamines zonder doktersvoorschrift.
Baat het niet schaad het niet is niet waar en je moet echt weten welke vitamines je aan mag vullen door bloedonderzoek.
En of het dan op recept van een arts of als tip door een erkende arts word gegeven maakt ook nog verschil.
Zomaar op eigen houtje middelen innemen en/of gebruiken is nooit goed.

Ik slik zelf iedere dag een hooggedoseerde vitamine D en calcium tablet op recept omdat ik oa door chemotherapie een lagere botdichtheid heb dan "normaal" op mijn leeftijd.

Als je leest welke dosering er in een kruidvatpotje oa zit dan kan je bij wijze van spreken een half potje per keer innemen maar dan is het nog steeds niet hetzelfde als de voorgeschrevene.
Stil mijn ziel wees stil, en wees niet bang voor de onzekerheid van morgen. God omgeeft je steeds, Hij is erbij, in je beproevingen en zorgen!
Online
Zeeuw
Berichten: 11548
Lid geworden op: 19 sep 2018, 08:28

Re: Multivitaminen

Bericht door Zeeuw »

Van Ewijk schreef:Zijn er onder u die deze gebruiken?
Ikzelf neem al sinds jaar en dag de A tot Z versie.
Nu heeft iemand in mijn gemeente mij verteld dat dat het domste is wat je kan doen omdat die juist propvol dingen zitten die elkaar van nature tegen werken.
Ik gebruik magnesium, af en toe vitamine C en D, soms visolie. Nooit iedere dag eigenlijk.
Als het goed is zou je het meeste wel halen uit een fatsoenlijk voedingspatroon.
HersteldHervormd
Berichten: 5987
Lid geworden op: 29 jun 2019, 21:20

Re: Multivitaminen

Bericht door HersteldHervormd »

Alleen gedaan tijdens een corona-infectie.
Dankbaarheid is de moeder van alle deugden.
mail: broederhh@gmail.com
merel
Berichten: 9674
Lid geworden op: 08 jun 2015, 10:58

Re: Multivitaminen

Bericht door merel »

Ik gebruik dagelijks vitamine D, omdat ik eigenlijk nooit in de zon kom.
Erik1960
Verbannen
Berichten: 1633
Lid geworden op: 06 jan 2022, 17:03

Re: Multivitaminen

Bericht door Erik1960 »

Dagelijks A-Z voor mensen van een zekere rijpheid
’Wie uitziet en hoopt op de Heer krijgt nieuwe kracht: hij slaat zijn vleugels uit als een adelaar, hij loopt, maar wordt niet moe, hij rent, maar raakt niet uitgeput’.
Mannetje
Berichten: 7692
Lid geworden op: 23 mei 2014, 09:54
Locatie: Tholen

Re: Multivitaminen

Bericht door Mannetje »

1x Vitamine D 1000 iu per dag en dan nog zit mijn vitamine D een beetje laag.

Verder Supradin, ooit advies van dokter gehad, elke winter dus maar weer. Als het potje nu leeg is stop ik weer tot ergens september.
-
Gebruikersavatar
Posthoorn
Berichten: 6464
Lid geworden op: 04 dec 2008, 11:22

Re: Multivitaminen

Bericht door Posthoorn »

Ik gebruik ook extra vitamines en mineralen en volg daarbij zo'n beetje de richtlijnen van dr. Gert Schuitemaker, orthomoleculair georiënteerde apotheker.
Je moet wel een goede kwaliteit supplement uitkiezen, met niet te veel slechte hulpstoffen en goed opneembare vitamines/mineralen.
Gebruikersavatar
Anselmus
Berichten: 1105
Lid geworden op: 27 aug 2019, 19:18

Re: Multivitaminen

Bericht door Anselmus »

Elke dag 1 vitamine D tabletje (lichte huid met weinig pigment) en 2 tabletjes tijdens covid-golven. Elke dag vitamine C tabletje: een teveel plas je uit, kan dus geen kwaad. En elke dag een multivitaminen als de R in de maand is (o, ik mag stoppen, het is mei intussen).
Fides Quaerens Intellectum
-DIA-
Berichten: 32701
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Multivitaminen

Bericht door -DIA- »

Het kan ook één maal per maand, met Colecalciferol, maar ik denk dat dit alleen op voorschrift van een arts is te krijgen. Ik neem al een paar maanden deze tabletjes, en het is erg gemakkelijk, slechts één maal per week tijdens de maaltijd innemen. Kleine tabletjes, ook makkelijk te slikken voor mensen die soms moeite hebben met grote tabletten.
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
Susanna
Berichten: 1061
Lid geworden op: 21 jul 2020, 21:01

Re: Multivitaminen

Bericht door Susanna »

Anselmus schreef:Elke dag 1 vitamine D tabletje (lichte huid met weinig pigment) en 2 tabletjes tijdens covid-golven. Elke dag vitamine C tabletje: een teveel plas je uit, kan dus geen kwaad. En elke dag een multivitaminen als de R in de maand is (o, ik mag stoppen, het is mei intussen).
Altijd laag vitamine D daarom druppels (speciale op oliebasis). Omdat ik wat met mijn darmen heb slik ook geregeld iets om de darmflora op te laten knappen.
Gebruikersavatar
huisman
Berichten: 17245
Lid geworden op: 12 nov 2009, 23:38

Re: Multivitaminen

Bericht door huisman »

Ik eet elke dag groente en fruit en verwacht dat bij een gezond voedingspatroon er geen verdere aanvulling nodig is van de behoorlijke kwakzalver industrie van supplementen en vitaminen makers.
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
Gebruikersavatar
Posthoorn
Berichten: 6464
Lid geworden op: 04 dec 2008, 11:22

Re: Multivitaminen

Bericht door Posthoorn »

Tja, je kunt van alles verwachten. Of het dan ook zo is, is nog maar de vraag. :hum

https://www.voedingnu.nl/artikelen/eten ... ngsstoffen
Online
Zeeuw
Berichten: 11548
Lid geworden op: 19 sep 2018, 08:28

Re: Multivitaminen

Bericht door Zeeuw »

huisman schreef:Ik eet elke dag groente en fruit en verwacht dat bij een gezond voedingspatroon er geen verdere aanvulling nodig is van de behoorlijke kwakzalver industrie van supplementen en vitaminen makers.
In tegenstelling tot de verder perfect integere voedselindustrie?
Gebruikersavatar
huisman
Berichten: 17245
Lid geworden op: 12 nov 2009, 23:38

Re: Multivitaminen

Bericht door huisman »

Posthoorn schreef:Tja, je kunt van alles verwachten. Of het dan ook zo is, is nog maar de vraag. :hum

https://www.voedingnu.nl/artikelen/eten ... ngsstoffen
Verwachten is wat te netjes uitgedrukt. Ik weet het zeker. Door mijn werk wordt ik elk jaar uitgebreid gekeurd (vliegmedische keuring door het CML te Soest) en mijn waarden zijn prima. Dankbaar want dat hebben wij niet zelf in de hand. Ik heb nog nooit een multivitamine of een voedingssupplement uit een potje geslikt. Veel geld bespaard dus :super
Verder ontbreekt het in ons land zeker niet aan gezonde en betaalbare voeding. Dan vind ik het merkwaardig dat mensen voor tientallen euros potjes met pillen kopen waarvan de werking amper bewezen is.
Vitamine C en D kan ik nog billijken alhoewel ik het onzin vind om die extra te slikken.

Niet roken, veel bewegen en matig met de alcohol en veel groente en fruit eten lijkt mij een beter en goedkoper advies


Ik ga nu pasta eten met veel tomaat, wokgroente en knoflook. :)
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
Plaats reactie