Multivitaminen

merel
Berichten: 9678
Lid geworden op: 08 jun 2015, 10:58

Re: RE: Re: Multivitaminen

Bericht door merel »

DDD schreef:
merel schreef:Dat is onmogelijk. Vitamine D wordt namelijk langzaam opgebouwd en bij weinig zon neemt het gehalte langzaam af in het bloed. Bij een paar dagen weinig zon is het niet direct naar een onaanvaardbaar niveau. Nu is het wel zo dat het merendeel van de Nederlanders een te laag gehalte vitamine D heeft.
Heb je daar ook een bron voor? En wat is langzaam?
https://www.ntvg.nl/artikelen/nieuw-licht-op-vitamine-d

Uit dit stuk komt naar voren dat je zomers opbouwt voor de winter. De opslag vindt in vetten plaats.

Een paar jaar geleden was mijn vitamine D gehalte slechts 20. Het heeft mij maanden gekost om deze weer op 45-50 te krijgen. Dat gaat echt niet zo heel snel. Daarom slik ik nu dagelijks een hogere dosering vitamine D.
Zeeuw
Berichten: 11550
Lid geworden op: 19 sep 2018, 08:28

Re: Multivitaminen

Bericht door Zeeuw »

Ach, mijn huisarts vond de osteopaat ook kwakzalverij, maar wist zelf geen oplossing te bieden. Na 2 behandelingen waren mijn klachten grotendeels weg.
Online
DDD
Berichten: 28481
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: RE: Re: Multivitaminen

Bericht door DDD »

merel schreef:
DDD schreef:
merel schreef:Dat is onmogelijk. Vitamine D wordt namelijk langzaam opgebouwd en bij weinig zon neemt het gehalte langzaam af in het bloed. Bij een paar dagen weinig zon is het niet direct naar een onaanvaardbaar niveau. Nu is het wel zo dat het merendeel van de Nederlanders een te laag gehalte vitamine D heeft.
Heb je daar ook een bron voor? En wat is langzaam?
https://www.ntvg.nl/artikelen/nieuw-licht-op-vitamine-d

Uit dit stuk komt naar voren dat je zomers opbouwt voor de winter. De opslag vindt in vetten plaats.

Een paar jaar geleden was mijn vitamine D gehalte slechts 20. Het heeft mij maanden gekost om deze weer op 45-50 te krijgen. Dat gaat echt niet zo heel snel. Daarom slik ik nu dagelijks een hogere dosering vitamine D.
Ik zie dat er niet in terug. Wel staat er dat het opbouwen van een voldoende lange-termijnspiegel twee tot drie maanden kost, maar niet dat een onvoldoende inname op dagbasis geen gevolgen kan hebben op receptoren die het humeur beïnvloeden. Als leek zou ik denken dat de actuele bloedspiegel meer invloed heeft op het humeur dan de lange-termijnopslag in buikvet. Het bloed omloopt immers het hele lichaam.

Het kan zelfs zijn dat het humeur beïnvloed wordt door aan onttrekking aan de opgebouwde reserves.
Erik1960
Verbannen
Berichten: 1633
Lid geworden op: 06 jan 2022, 17:03

Re: Multivitaminen

Bericht door Erik1960 »

Zeeuw schreef:Ach, mijn huisarts vond de osteopaat ook kwakzalverij, maar wist zelf geen oplossing te bieden. Na 2 behandelingen waren mijn klachten grotendeels weg.
mijn huisarts van voorheen zou zegen: ‘vraag niet hoe het kan, geniet er van’.
’Wie uitziet en hoopt op de Heer krijgt nieuwe kracht: hij slaat zijn vleugels uit als een adelaar, hij loopt, maar wordt niet moe, hij rent, maar raakt niet uitgeput’.
KDD
Berichten: 1503
Lid geworden op: 17 okt 2020, 21:40

Re: Multivitaminen

Bericht door KDD »

We moeten ook voorzichtig zijn met (te)veel aandacht geven aan de middelen. Het zijn maar middelen die gezegend moeten worden.
HersteldHervormd
Berichten: 5989
Lid geworden op: 29 jun 2019, 21:20

Re: Multivitaminen

Bericht door HersteldHervormd »

Zeeuw schreef:Ach, mijn huisarts vond de osteopaat ook kwakzalverij, maar wist zelf geen oplossing te bieden. Na 2 behandelingen waren mijn klachten grotendeels weg.
Bleven ze ook weg? Of moe(s)t je er steeds naartoe? (oprechte vraag).
Kom haastig tot Christus. Hij heeft zielen gereinigd die even vuil waren als die van u. – Thomas Boston
mail: broederhh@gmail.com
Zeeuw
Berichten: 11550
Lid geworden op: 19 sep 2018, 08:28

Re: Multivitaminen

Bericht door Zeeuw »

HersteldHervormd schreef:
Zeeuw schreef:Ach, mijn huisarts vond de osteopaat ook kwakzalverij, maar wist zelf geen oplossing te bieden. Na 2 behandelingen waren mijn klachten grotendeels weg.
Bleven ze ook weg? Of moe(s)t je er steeds naartoe? (oprechte vraag).
Die specifieke klachten bleven weg. Ik ga nu 4 keer per jaar omdat ik van nature niet zo soepel ben, bureauwerk doe, diepe littekens heb die trekken en best wat sport. Dus soort onderhoudsbeurten.
Net als dat ik na hartoperaties altijd goed onder controle blijft. Die klachten blijven ook deels.
HersteldHervormd
Berichten: 5989
Lid geworden op: 29 jun 2019, 21:20

Re: Multivitaminen

Bericht door HersteldHervormd »

Zeeuw schreef:
HersteldHervormd schreef:
Zeeuw schreef:Ach, mijn huisarts vond de osteopaat ook kwakzalverij, maar wist zelf geen oplossing te bieden. Na 2 behandelingen waren mijn klachten grotendeels weg.
Bleven ze ook weg? Of moe(s)t je er steeds naartoe? (oprechte vraag).
Die specifieke klachten bleven weg. Ik ga nu 4 keer per jaar omdat ik van nature niet zo soepel ben, bureauwerk doe, diepe littekens heb die trekken en best wat sport. Dus soort onderhoudsbeurten.
Net als dat ik na hartoperaties altijd goed onder controle blijft. Die klachten blijven ook deels.
Oké, nou gelukkig dat je geholpen ermee bent.
Kom haastig tot Christus. Hij heeft zielen gereinigd die even vuil waren als die van u. – Thomas Boston
mail: broederhh@gmail.com
Plaats reactie