Zonnepanelen

Gebruikersavatar
Tiberius
Administrator
Berichten: 33198
Lid geworden op: 12 jan 2006, 09:49
Locatie: Breda

Zonnepanelen

Bericht door Tiberius »

Wij zijn van plan zonnepanelen aan te schaffen.
Vandaag heb ik me ingeschreven bij de collectieve inkoop van Vereniging Eigen huis.
Welke ervaringen hebben jullie met zonnepanelen? Het liefst negatieve ervaringen, want de juich-verhalen zijn makkelijk te vinden.
merel
Berichten: 9676
Lid geworden op: 08 jun 2015, 10:58

Re: Zonnepanelen

Bericht door merel »

Wij hebben sinds september 18 panelen van AEG. Ze brengen tot op heden niet op wat ze hebben beloofd ;). Op dit moment zitten we qua opbrengst ongeveer op ons dagverbruik aan stroom.
Gebruikersavatar
refo
Berichten: 23811
Lid geworden op: 29 dec 2001, 11:45

Re: Zonnepanelen

Bericht door refo »

merel schreef:Wij hebben sinds september 18 panelen van AEG. Ze brengen tot op heden niet op wat ze hebben beloofd ;). Op dit moment zitten we qua opbrengst ongeveer op ons dagverbruik aan stroom.
Je hebt dat dan wel net de donkerste maanden gehad.
Jongere
Berichten: 7754
Lid geworden op: 14 apr 2004, 15:45

Re: Zonnepanelen

Bericht door Jongere »

Wij hebben tot nu toe zeer goede ervaringen, dus ik zal niks zeggen.
Gebruikersavatar
Tiberius
Administrator
Berichten: 33198
Lid geworden op: 12 jan 2006, 09:49
Locatie: Breda

Re: Zonnepanelen

Bericht door Tiberius »

merel schreef:Wij hebben sinds september 18 panelen van AEG. Ze brengen tot op heden niet op wat ze hebben beloofd ;). Op dit moment zitten we qua opbrengst ongeveer op ons dagverbruik aan stroom.
Jullie hebben toch 2 kinderen? Dan is 18 panelen wel veel. Bij ons schijnt 10 panelen het optimum te zijn, ook met 2 nog thuiswonende kinderen.
Gebruikersavatar
refo
Berichten: 23811
Lid geworden op: 29 dec 2001, 11:45

Re: Zonnepanelen

Bericht door refo »

Ze moeten de omvormer goed aansluiten. Dat schijnt van belang voor de opbrengst.

Wij kunnen er maximaal 5 kwijt. Misschien nog een of twee op de dakkapel.
merel
Berichten: 9676
Lid geworden op: 08 jun 2015, 10:58

Re: Zonnepanelen

Bericht door merel »

Tiberius schreef:
merel schreef:Wij hebben sinds september 18 panelen van AEG. Ze brengen tot op heden niet op wat ze hebben beloofd ;). Op dit moment zitten we qua opbrengst ongeveer op ons dagverbruik aan stroom.
Jullie hebben toch 2 kinderen? Dan is 18 panelen wel veel. Bij ons schijnt 10 panelen het optimum te zijn, ook met 2 nog thuiswonende kinderen.
Nee, wij hebben 4 kinderen. Wij halen, volgens mij, op dit moment rond de 17 Kw op per dag. Ons dagverbruik is volgens mij 15.

* Een voorbehoud voor de cijfers. Ik weet het niet zeker
merel
Berichten: 9676
Lid geworden op: 08 jun 2015, 10:58

Re: Zonnepanelen

Bericht door merel »

refo schreef:
merel schreef:Wij hebben sinds september 18 panelen van AEG. Ze brengen tot op heden niet op wat ze hebben beloofd ;). Op dit moment zitten we qua opbrengst ongeveer op ons dagverbruik aan stroom.
Je hebt dat dan wel net de donkerste maanden gehad.
Dat klopt. Het was minder zonnig dan normaal.
Gebruikersavatar
Tiberius
Administrator
Berichten: 33198
Lid geworden op: 12 jan 2006, 09:49
Locatie: Breda

Re: Zonnepanelen

Bericht door Tiberius »

Jongere schreef:Wij hebben tot nu toe zeer goede ervaringen, dus ik zal niks zeggen.
Vooruit, doe maar een juich-verhaal. ;)
Gebruikersavatar
Tiberius
Administrator
Berichten: 33198
Lid geworden op: 12 jan 2006, 09:49
Locatie: Breda

Re: Zonnepanelen

Bericht door Tiberius »

merel schreef:
Tiberius schreef:
merel schreef:Wij hebben sinds september 18 panelen van AEG. Ze brengen tot op heden niet op wat ze hebben beloofd ;). Op dit moment zitten we qua opbrengst ongeveer op ons dagverbruik aan stroom.
Jullie hebben toch 2 kinderen? Dan is 18 panelen wel veel. Bij ons schijnt 10 panelen het optimum te zijn, ook met 2 nog thuiswonende kinderen.
Nee, wij hebben 4 kinderen. Wij halen, volgens mij, op dit moment rond de 17 Kw op per dag. Ons dagverbruik is volgens mij 15.

* Een voorbehoud voor de cijfers. Ik weet het niet zeker
Ok dat scheelt inderdaad.
Geytenbeekje
Berichten: 8245
Lid geworden op: 26 jun 2018, 21:37

Re: Zonnepanelen

Bericht door Geytenbeekje »

merel schreef:
refo schreef:
merel schreef:Wij hebben sinds september 18 panelen van AEG. Ze brengen tot op heden niet op wat ze hebben beloofd ;). Op dit moment zitten we qua opbrengst ongeveer op ons dagverbruik aan stroom.
Je hebt dat dan wel net de donkerste maanden gehad.
Dat klopt. Het was minder zonnig dan normaal.
Heb je wel de panelen op het zuiden?
merel
Berichten: 9676
Lid geworden op: 08 jun 2015, 10:58

Re: Zonnepanelen

Bericht door merel »

Geytenbeekje schreef:
merel schreef:
refo schreef:
merel schreef:Wij hebben sinds september 18 panelen van AEG. Ze brengen tot op heden niet op wat ze hebben beloofd ;). Op dit moment zitten we qua opbrengst ongeveer op ons dagverbruik aan stroom.
Je hebt dat dan wel net de donkerste maanden gehad.
Dat klopt. Het was minder zonnig dan normaal.
Heb je wel de panelen op het zuiden?
Wij hebben een plat dak ;)
JvW
Berichten: 759
Lid geworden op: 03 jun 2019, 12:16
Locatie: Vlissingen; jvw850forum@gmail.com

Re: Zonnepanelen

Bericht door JvW »

Je moet je omvormer wel in de gaten houden, of in ieder geval je opbrengst. Ik heb nu al een paar keer gehad dat de omvormer in storing stond en kwam daar pas na ruim een week achter. Laatste keer is toen de omvormer kosteloos vervangen.
In het begin kijk je elke dag, maar na 7 jaar is de nieuwigheid er wel af.
Laat wel optimizers tussen de panelen plaatsen. Bij ons was dat (in 2015) nog niet gebruikelijk.
Wij hebben er 10 stuks (265 p/s) op het zuiden. Opbrengst 2021: 2.760 KWh.

Bij ons is het tijd om extra panelen te laten plaatsen. Ook ivm een eventuele electrische auto in de komende jaren.
Jaco van Westenbrugge
Email: jvw850forum@gmail.com
Hoopvol
Berichten: 1296
Lid geworden op: 20 mar 2020, 07:36

Re: Zonnepanelen

Bericht door Hoopvol »

Wij hebben ook zonnepanelen, 6 stuks van 310 wp. Dat is genoeg voor zo'n 1600kwh opbrengst per jaar. Ons verbruik is gemiddeld zo'n 2250kwh per jaar.
- Zonnepanelen zijn niet groen als je naar de totale levensduur kijkt. De productie en het afvoeren is een nogal zwart proces.
- Zolang de salderingsregeling nog uitgesteld wordt is het aanschaffen van zonnepanelen rendabel. Als je echt rendabel wilt zijn moet je ze zelf aansluiten. Dat scheelde bij ons 50% in de kosten en ons terugverdientijd is daarom ook op 3,5 jaar geschat.
- Als je de beste opbrengst van de zonnepanelen wilt, gebruik dan micro omvormers i.p.v. een conventionele omvormer. Dit scheelt wel wat qua aanschafkosten maar het voordeel is dat je de zonnepanelen individueel kan monitoren en dat je rendement zo hoog mogelijk is.
- Het besparen van energie is overigens ook aantrekkelijk, LED lampen, stroomvretend apparatuur vervangen enz kan ook lonend zijn.
- Hou er rekening mee dat als je een offerte laat uitbrengen, de installateur er belang bij heeft dat jij de zonnepanelen koopt. Reken er op dat je opbrengst 15 - 20% minder is. Zorg er wel voor dat de totale jaaropbrengst minder is dan je totale jaarverbruik.
- Onderzoek of je op een plat dak een oost-west opstelling of een zuid opstelling moet gebruiken. En, zeker op plat dak, af en toe je panelen schoonmaken. 1x per jaar schoonmaken scheelt 5% opbrengst.
Hoopvol
Berichten: 1296
Lid geworden op: 20 mar 2020, 07:36

Re: Zonnepanelen

Bericht door Hoopvol »

JvW schreef:Je moet je omvormer wel in de gaten houden, of in ieder geval je opbrengst. Ik heb nu al een paar keer gehad dat de omvormer in storing stond en kwam daar pas na ruim een week achter. Laatste keer is toen de omvormer kosteloos vervangen.
In het begin kijk je elke dag, maar na 7 jaar is de nieuwigheid er wel af.
Laat wel optimizers tussen de panelen plaatsen. Bij ons was dat (in 2015) nog niet gebruikelijk.
Wij hebben er 10 stuks (265 p/s) op het zuiden. Opbrengst 2021: 2.760 KWh.

Bij ons is het tijd om extra panelen te laten plaatsen. Ook ivm een eventuele electrische auto in de komende jaren.
Daarom heb ik micro omvormers. Als er 1 paneel te veel afwijkt krijg ik een berichtje in de app.
Plaats reactie