Zonnepanelen

Gebruikersavatar
Tiberius
Administrator
Berichten: 33198
Lid geworden op: 12 jan 2006, 09:49
Locatie: Breda

Re: Zonnepanelen

Bericht door Tiberius »

Ok bedankt voor jullie reacties.
Belangrijk is dus dat er micro-omvormers, optimizers of string-omvormers bijzitten om de nadelige effecten van schaduwen op het dak te vermijden, waarvan string-omvormers de goedkoopste zijn?
Ambtenaar
Berichten: 9144
Lid geworden op: 15 apr 2017, 14:37

Re: Zonnepanelen

Bericht door Ambtenaar »

Tiberius schreef:Ok bedankt voor jullie reacties.
Belangrijk is dus dat er micro-omvormers, optimizers of string-omvormers bijzitten om de nadelige effecten van schaduwen op het dak te vermijden, waarvan string-omvormers de goedkoopste zijn?
Als een of meerdere panelen in de string in gedeeltelijk of geheel in de schaduw liggen, dan heeft dan een nadelig effect op de productie van de hele string.

Denk aan de natuurkunde les van vroeger, met serie- en parallelgeschakelde lampjes.
Gebruikersavatar
Tiberius
Administrator
Berichten: 33198
Lid geworden op: 12 jan 2006, 09:49
Locatie: Breda

Re: Zonnepanelen

Bericht door Tiberius »

Ja snap ik, maar had me dat niet zo gerealiseerd.
Daarom stelde ik mijn vraag/vragen ook hier, om te kijken of ik niets over het hoofd zie. Het is best een prijzige aanschaf.
Gebruikersavatar
Quercus
Berichten: 125
Lid geworden op: 30 jul 2020, 23:42

Re: RE: Re: Zonnepanelen

Bericht door Quercus »

Tiberius schreef:Ok bedankt voor jullie reacties.
Belangrijk is dus dat er micro-omvormers, optimizers of string-omvormers bijzitten om de nadelige effecten van schaduwen op het dak te vermijden, waarvan string-omvormers de goedkoopste zijn?
Nee, dan heb ik mij niet duidelijk uitgedrukt. Een string omvormer gebruik je alleen in de ideale situatie dat de zonnepanelen op één dakdeel komen te liggen, waarbij er ook weinig tot geen last van schaduw is. Een stringomvormer is serieel. Dus een minder presterend zonnepaneel in de keten zal als zwakste schakel werken voor de rest. Met een klein beetje schaduw kunnen stringomvormer hier wel mee omgaan, maar anders moet je voor parallel gaan.
Gebruikersavatar
Tiberius
Administrator
Berichten: 33198
Lid geworden op: 12 jan 2006, 09:49
Locatie: Breda

Re: Zonnepanelen

Bericht door Tiberius »

Ok bedankt; ik verwacht dat zo’n string omvormer voor ons wel prima is.
Plaats reactie