Gedrag politie

HersteldHervormd
Berichten: 5989
Lid geworden op: 29 jun 2019, 21:20

Gedrag politie

Bericht door HersteldHervormd »

Graag zou ik een topic willen openen om het gedrag van de politie eens onder discussie te brengen.

Tijdens de demonstraties van vorig jaar is er ook aardig wat beeldmateriaal met overschrijdend gedrag. Dit heeft mij wel een beetje het idee gegeven dat hier wel aandacht voor nodig is in het korps, echter ben ik geen expert en mogelijk gaat het om uitzonderingen. Toch bekruipt mij toch wel het gevoel dat er een beetje een arrogante houding aangenomen word.

Gisteren reed ik uit de kerk naar huis en reed er een motoragent echt gewoon absurd hard de hele tijd, voortdurend aan het controleren of er bestuurders gebruik maakte van hun mobiele telefoon. Vervolgens reed de motoragent denk ik wel 80km/h waar je eigenlijk maar 50km/h mag. Ik heb dit soort dingetjes wel vaker meegemaakt. Ik begrijp dat de politie in noodsituaties wel verkeersovertredingen mogen maken, maar het voorval van gisteren leek daar absoluut niet op. Als je echt met haast naar een conflict moet ga je niet uitgebreid alle voertuigen controleren.

Zijn er misschien insiders die er wat zinnigs over kunnen zeggen? Ook als je geen insider ben maar wel wat ervaringen hebt met de politie kan je dat natuurlijk delen. Kortweg, wat is jullie beeld van de politie?

Ik ben absoluut voor discipline en erken het gezag van de politie (en andere hulpdiensten) alleen zijn mijn ervaringen wel meer negatief als positief.
Kom haastig tot Christus. Hij heeft zielen gereinigd die even vuil waren als die van u. – Thomas Boston
mail: broederhh@gmail.com
Gebruikersavatar
J.C. Philpot
Berichten: 8917
Lid geworden op: 22 dec 2006, 15:08

Re: Gedrag politie

Bericht door J.C. Philpot »

De politie gebruikt ook weleens disproportioneel geweld. Ik heb daar de laatste jaren meerdere voorbeelden van voorbij zien komen.

Nu is het wel zo dat politieagenten het soms heel moeilijk hebben. Iedereen staat er tegenwoordig gelijk bij te filmen, waarbij je de context ook niet kent. En politieagenten krijgen wel met hele uitdagende situaties te maken, waar ze in een "split second" beslissingen moeten nemen. Het is logisch dat dat ook weleens mis gaat.

Maar voor de politie gelden wel hoge eisen, aangezien ze ook een voorbeeldfunctie hebben. En als je geen zelfbeheersing hebt, of je morele compas werkt niet goed, dan moet je niet bij de politie gaan.

Maar het zijn inderdaad net mensen. Verkeerd gedrag door politieagenten dient permanent door de politieleiding aandacht te hebben, correctief maar ook door training en begeleiding, en tegelijkertijd is het niet 100% te voorkomen.
Man is nothing: he hath a free will to go to hell, but none to go to heaven, till God worketh in him to will and to do of His good pleasure.

George Whitefield
Gebruikersavatar
Herman
Moderator
Berichten: 11945
Lid geworden op: 29 dec 2001, 12:21
Locatie: Geldermalsen

Re: Gedrag politie

Bericht door Herman »

De overheid is over ons gesteld. We zij haar gehoorzaamheid verschuldigd. Daarom draagt de overheid het zwaard niet tevergeefs. Dat betekent dat de overheid gewettigd is tot het gebruiken van het geweld. Daarvoor hebben we politie. Dus als die wat raddraaiers aanpakken, dan is dat geen probleem.
Gebruikersavatar
J.C. Philpot
Berichten: 8917
Lid geworden op: 22 dec 2006, 15:08

Re: Gedrag politie

Bericht door J.C. Philpot »

Herman schreef:De overheid is over ons gesteld. We zij haar gehoorzaamheid verschuldigd. Daarom draagt de overheid het zwaard niet tevergeefs. Dat betekent dat de overheid gewettigd is tot het gebruiken van het geweld. Daarvoor hebben we politie. Dus als die wat raddraaiers aanpakken, dan is dat geen probleem.
Helemaal mee eens. Aan de andere kant ben ik ook blij dat het begip "proportionaliteit" in de wet is opgenomen, en dat er wel kaders zijn, ook voor de politie. Dat waarborgt dat we geen toestanden zoals in Rusland krijgen, waarbij er journalisten of politici in elkaar geslagen worden.
Man is nothing: he hath a free will to go to hell, but none to go to heaven, till God worketh in him to will and to do of His good pleasure.

George Whitefield
-DIA-
Berichten: 32701
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Gedrag politie

Bericht door -DIA- »

Er is een wereld van verschil, zoals mensen nu naar de overheid en de politie toe handelen, vergeleken met de tijd van onze jeugd. Toen was er ontzag voor het gezag.
Nu is het waar, wij woonden toen in een dorp, dat beslist niet veel weg had van Amsterdam. We lazen dan ook met ontzetting hoe er tegenover de politie werd geschreeuwd enz., en dan danken we aan provo's, hippies, krakers en stakers. Dat is niet anders dan revolutie. Opstand tegen het gezag. Wordt de opstand groter, dan moet ook het optreden harder. Maar er is een grens: Niet mag niet disproportioneel zijn. Wij krijgen overigens wel de overheid die we verdienen. Zo het volk, zo de priester, als iemand begrijpt wat ik bedoel?
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
HersteldHervormd
Berichten: 5989
Lid geworden op: 29 jun 2019, 21:20

Re: Gedrag politie

Bericht door HersteldHervormd »

-DIA- schreef:Er is een wereld van verschil, zoals mensen nu naar de overheid en de politie toe handelen, vergeleken met de tijd van onze jeugd. Toen was er ontzag voor het gezag.
Nu is het waar, wij woonden toen in een dorp, dat beslist niet veel weg had van Amsterdam. We lazen dan ook met ontzetting hoe er tegenover de politie werd geschreeuwd enz., en dan danken we aan provo's, hippies, krakers en stakers. Dat is niet anders dan revolutie. Opstand tegen het gezag. Wordt de opstand groter, dan moet ook het optreden harder. Maar er is een grens: Niet mag niet disproportioneel zijn. Wij krijgen overigens wel de overheid die we verdienen. Zo het volk, zo de priester, als iemand begrijpt wat ik bedoel?
Misschien wel juist omdat er anders naar de politie gereageerd word, dat je agenten zelf ook meer haar op hun tanden laten zien, zou best kunnen.
Kom haastig tot Christus. Hij heeft zielen gereinigd die even vuil waren als die van u. – Thomas Boston
mail: broederhh@gmail.com
-DIA-
Berichten: 32701
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Gedrag politie

Bericht door -DIA- »

HersteldHervormd schreef:
-DIA- schreef:Er is een wereld van verschil, zoals mensen nu naar de overheid en de politie toe handelen, vergeleken met de tijd van onze jeugd. Toen was er ontzag voor het gezag.
Nu is het waar, wij woonden toen in een dorp, dat beslist niet veel weg had van Amsterdam. We lazen dan ook met ontzetting hoe er tegenover de politie werd geschreeuwd enz., en dan danken we aan provo's, hippies, krakers en stakers. Dat is niet anders dan revolutie. Opstand tegen het gezag. Wordt de opstand groter, dan moet ook het optreden harder. Maar er is een grens: Niet mag niet disproportioneel zijn. Wij krijgen overigens wel de overheid die we verdienen. Zo het volk, zo de priester, als iemand begrijpt wat ik bedoel?
Misschien wel juist omdat er anders naar de politie gereageerd word, dat je agenten zelf ook meer haar op hun tanden laten zien, zou best kunnen.
In de elk geval, de revolutie uit de jaren 60 kwam op uit het volk. Daar moest de politie naar handelen. En ja... dan kan er wel eens een spiraal van buitensprig geweld ontstaan, maar houd wel voor ogen waar het begint.
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
Charles
Berichten: 1553
Lid geworden op: 06 jan 2014, 08:44

Re: Gedrag politie

Bericht door Charles »

Hier een lid van de blauwe familie. Veel irritatie komt door onwetendheid. Zo'n motoragent mag bij zo'n controle uiteraard inhalen en sneller rijden dan het overige verkeer. En hij weet wat hij doet want opleiding voor motoragent is uiteraard stevig. Je ziet ook wel eens een politiewagen jagen als een malle zonder licht en geluid. Dat kan bijv. een melding van een inbraak zijn waar je niet met toeters en bellen op af gaat omdat de inbreker anders ruimt op tijd gewaarschuwd is.
Gebruikersavatar
J.C. Philpot
Berichten: 8917
Lid geworden op: 22 dec 2006, 15:08

Re: Gedrag politie

Bericht door J.C. Philpot »

Over het algemeen irriteer ik me niet aan de politie. Die jongens doen gewoon hun werk, komen in riskante situaties terecht, en hebben het absoluut niet makkelijk.

De politie heeft mijn sympathie en goodwill. Meestal ligt het aan jezelf als je met hen te maken krijgt.

Een enkele keer word ik wel verontwaardigd, bijvoorbeeld destijds (enkele jaren geleden) bij het zien van het volgende filmpje:
https://www.youtube.com/watch?v=Xj-k4zKMTvU - ook al heeft de betreffende 72-jarige man de agenten geirriteerd en kennen we de context niet, dit is in mijn ogen volkomen onacceptabel, en politieagenten onwaardig.

De betreffende man heeft er overigens ten wel werk van gemaakt.

Maar verder heb ik meestal begrip en respect voor de situatie en de positie van de politie, en vind ik het ook geen probleem dat ze af en toe te hard moeten rijden. Ook heb ik niets tegen gematigd en afgewogen etnisch profileren (in combinatie met andere verdachte omstandigheden).
Man is nothing: he hath a free will to go to hell, but none to go to heaven, till God worketh in him to will and to do of His good pleasure.

George Whitefield
Henk J
Berichten: 2561
Lid geworden op: 11 mar 2021, 10:34
Locatie: henkjrefoforum@gmail.com

Re: Gedrag politie

Bericht door Henk J »

De afgelopen tijd zijn er inderdaad incidenten geweest die niet door de beugel konden, zoals met die hond op het malieveld. Maar in de meeste gevallen vond ik het terecht, als je na drie keer waarschuwen niet luistert en de ME is gearriveerd dan kun je klappen verwachten. Wie niet horen wil...
Charles
Berichten: 1553
Lid geworden op: 06 jan 2014, 08:44

Re: Gedrag politie

Bericht door Charles »

Er zijn idd gevallen (bij corona demonstraties) waarbij sprak was van disproportioneel politiegeweld. Gelukkig wordt dat serieus aangepakt. Bijv: https://www.om.nl/actueel/nieuws/2021/0 ... -verdachte

Zorgelijker vind ik de toename van aantal BOA's en de voortdurende roep dat zij meer geweldsbevoegdheden moeten krijgen.
Erik1960
Verbannen
Berichten: 1633
Lid geworden op: 06 jan 2022, 17:03

Re: Gedrag politie

Bericht door Erik1960 »

Charles schreef: Veel irritatie komt door onwetendheid.
Ik geloof dat het anders ligt. Veel irritatie komt door een tekort aan incasseringsvermogen. We willen iedereen mogen aanspreken, maar wensen niet zelf aangesproken te worden. Door het 'als-ik-het-niet-mag-mag-jij-het-toch-zeker-ook-niet'-syndroom en doordat we alles tegenwoordig persoonlijk opvatten. Zo'n langsrijdende motoragent wordt dan 'een klap in het gezicht van...'. We zijn zo gewend (verwend) geraakt aan de maakbaarheid van de wereld dat we het niet kunnen hebben dat iemand anders onze bubbel verstoort.
’Wie uitziet en hoopt op de Heer krijgt nieuwe kracht: hij slaat zijn vleugels uit als een adelaar, hij loopt, maar wordt niet moe, hij rent, maar raakt niet uitgeput’.
Gebruikersavatar
J.C. Philpot
Berichten: 8917
Lid geworden op: 22 dec 2006, 15:08

Re: Gedrag politie

Bericht door J.C. Philpot »

Erik1960 schreef:
Charles schreef: Veel irritatie komt door onwetendheid.
Ik geloof dat het anders ligt. Veel irritatie komt door een tekort aan incasseringsvermogen. We willen iedereen mogen aanspreken, maar wensen niet zelf aangesproken te worden. Door het 'als-ik-het-niet-mag-mag-jij-het-toch-zeker-ook-niet'-syndroom en doordat we alles tegenwoordig persoonlijk opvatten. Zo'n langsrijdende motoragent wordt dan 'een klap in het gezicht van...'. We zijn zo gewend (verwend) geraakt aan de maakbaarheid van de wereld dat we het niet kunnen hebben dat iemand anders onze bubbel verstoort.
Ik wijt dat aan de gezagscrisis (welicht komt dat gedeeltelijk overeen met wat jij bedoelt).

Het doorgeschoten individualisme, accepteerd geen gezag. Dat komt tot uiting in onze houding tot de politie, maar ook in gezinnen, op school, op werk. Het doortrekt de hele maatschappij. Het is de geest van de revolutie: Ni Dieu Ni Maître (geen God, geen meester). Dat begint overigens al bij de zondeval.

Het onderwijs van de Catechismus is in deze actueler dan ooit (hoewel het dat altijd al was).

Vr. Wat wil God in het vijfde gebod?
Antw. Dat ik mijn vader en mijn moeder,
en allen die over mij gesteld zijn, alle eer,
liefde en trouw bewijze,
en mij hunner goede leer en straf met behoorlijke gehoorzaamheid onderwerpe,
en ook met hun zwakheid en gebreken geduld hebbe,
aangezien het Gode belieft ons door hun hand te regeren.
Man is nothing: he hath a free will to go to hell, but none to go to heaven, till God worketh in him to will and to do of His good pleasure.

George Whitefield
Gebruikersavatar
Ararat
Berichten: 1711
Lid geworden op: 30 apr 2018, 17:35
Locatie: ZLD

Re: Gedrag politie

Bericht door Ararat »

Ik vroeg me wel af:
Wat doet het met een mens als ie dmv het mogen dragen van wapens macht over een ander mens krijgt? Ik neem overigens aan dat hier op geselecteerd en getraind wordt.
Wees op je hoede voor het zuurdeeg
Erik1960
Verbannen
Berichten: 1633
Lid geworden op: 06 jan 2022, 17:03

Re: Gedrag politie

Bericht door Erik1960 »

Ararat schreef:Ik vroeg me wel af:
Wat doet het met een mens als ie dmv het mogen dragen van wapens macht over een ander mens krijgt? Ik neem overigens aan dat hier op geselecteerd en getraind wordt.
Dat laatste zal zeker het geval zijn. Dat dat hard nodig is, is bijvoorbeeld gebleken in het "Stanford-gevangenisexperiment" (https://nl.wikipedia.org/wiki/Stanford- ... experiment) en het "experiment van Milgram" (https://nl.wikipedia.org/wiki/Experiment_van_Milgram).
’Wie uitziet en hoopt op de Heer krijgt nieuwe kracht: hij slaat zijn vleugels uit als een adelaar, hij loopt, maar wordt niet moe, hij rent, maar raakt niet uitgeput’.
Plaats reactie