Nachtrust

Hoelang slaap je gemiddeld per nacht?

Minder dan 4 uur
0
Geen stemmen
4 á 5 uur
0
Geen stemmen
5 á 6 uur
5
10%
6 á 7 uur
17
35%
7 á 8 uur
20
41%
8 á 9 uur
7
14%
9 á 10 uur
0
Geen stemmen
Meer dan 10 uur
0
Geen stemmen
 
Totaal aantal stemmen: 49

Dijkhuisje
Berichten: 2
Lid geworden op: 10 feb 2022, 14:29

Re: Nachtrust

Bericht door Dijkhuisje »

Ik ben een ochtendmens, het liefst sta ik om 5 uur op, zoals vanmorgen bijvoorbeeld. Op zondagavond lig ik er dan wel al om 21.00u in. Anders kom ik niet aan de gewenste 8 uur slaap.
Het vroege opstaan verschuift wel iets tijdens het verloop van de week, zodat ik op vrijdag- en zaterdagavond wat later naar bed kan, voor m’n gezin wel zo gezellig. Of ik doe een schoonheidsslaapje overdag.

Het is wel een luxe van deze tijd volgens mij om lang te (kunnen) blijven liggen. Vroeger, 50 jaar of langer geleden, was het de normaalste zaak van de wereld om vroeg uit de veren te gaan. Ik herinner me dat mijn opa tussen de middag, na de warme maaltijd, altijd een half uurtje ging slapen in de ‘rookstoel’, met de pet over z’n ogen. En dan was-ie weer het ventje zei hij dan.
Habitat
Berichten: 771
Lid geworden op: 27 mei 2016, 21:08

Re: Nachtrust

Bericht door Habitat »

Gemiddeld gezien is het aantal uren slaap dat mensen hebben in de afgelopen eeuwen sterk gedaald. Vergeet niet dat mensen vroeger (zonder kunstmatige verlichtingen) vaak veel eerder naar bed gingen.
-DIA-
Berichten: 32701
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Nachtrust

Bericht door -DIA- »

Habitat schreef:Gemiddeld gezien is het aantal uren slaap dat mensen hebben in de afgelopen eeuwen sterk gedaald. Vergeet niet dat mensen vroeger (zonder kunstmatige verlichtingen) vaak veel eerder naar bed gingen.
Lees het boek van W.H. Heuvel hieromtrent er maar op na. Het was een hard leven, vaak zwaar werk, en daarbij op het platteland vaak nog armoede, en de gemiddelde leeftijdsverwachting was in die tijd ook korter.
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
Habitat
Berichten: 771
Lid geworden op: 27 mei 2016, 21:08

Re: Nachtrust

Bericht door Habitat »

-DIA- schreef:
Habitat schreef:Gemiddeld gezien is het aantal uren slaap dat mensen hebben in de afgelopen eeuwen sterk gedaald. Vergeet niet dat mensen vroeger (zonder kunstmatige verlichtingen) vaak veel eerder naar bed gingen.
Lees het boek van W.H. Heuvel hieromtrent er maar op na. Het was een hard leven, vaak zwaar werk, en daarbij op het platteland vaak nog armoede, en de gemiddelde leeftijdsverwachting was in die tijd ook korter.
Ja, dat het leven vroeger vaak zwaarder was, zal vast ook hebben bijgedragen aan eerder naar bed gaan.
Erik1960
Verbannen
Berichten: 1633
Lid geworden op: 06 jan 2022, 17:03

Re: Nachtrust

Bericht door Erik1960 »

Habitat schreef:
-DIA- schreef:
Habitat schreef:Gemiddeld gezien is het aantal uren slaap dat mensen hebben in de afgelopen eeuwen sterk gedaald. Vergeet niet dat mensen vroeger (zonder kunstmatige verlichtingen) vaak veel eerder naar bed gingen.
Lees het boek van W.H. Heuvel hieromtrent er maar op na. Het was een hard leven, vaak zwaar werk, en daarbij op het platteland vaak nog armoede, en de gemiddelde leeftijdsverwachting was in die tijd ook korter.
Ja, dat het leven vroeger vaak zwaarder was, zal vast ook hebben bijgedragen aan eerder naar bed gaan.
Bovendien was er in die tijd geen RD en geen refoforum.
’Wie uitziet en hoopt op de Heer krijgt nieuwe kracht: hij slaat zijn vleugels uit als een adelaar, hij loopt, maar wordt niet moe, hij rent, maar raakt niet uitgeput’.
Habitat
Berichten: 771
Lid geworden op: 27 mei 2016, 21:08

Re: Nachtrust

Bericht door Habitat »

Erik1960 schreef:
Habitat schreef: Ja, dat het leven vroeger vaak zwaarder was, zal vast ook hebben bijgedragen aan eerder naar bed gaan.
Bovendien was er in die tijd geen RD en geen refoforum.
Social media en smartphonegebruik speelt inderdaad ook een grote rol bij het later naar bed gaan. Refoforum is natuurlijk niet heel groot, maar andere activiteiten zoals even Facebook checken, even TikTok kijken, even appen, etc zorgt voor veel onrust vlak voor het slapen gaan. Dat is niet alleen slecht voor de duur maar ook voor de kwaliteit van het slapen.

De regel om de smartphone vanaf een bepaald tijdstip helemaal uit te zetten, of beneden te laten, is zo gek nog niet.
Erik1960
Verbannen
Berichten: 1633
Lid geworden op: 06 jan 2022, 17:03

Re: Nachtrust

Bericht door Erik1960 »

Habitat schreef:
Erik1960 schreef:
Habitat schreef: Ja, dat het leven vroeger vaak zwaarder was, zal vast ook hebben bijgedragen aan eerder naar bed gaan.
Bovendien was er in die tijd geen RD en geen refoforum.
Social media en smartphonegebruik speelt inderdaad ook een grote rol bij het later naar bed gaan. Refoforum is natuurlijk niet heel groot, maar andere activiteiten zoals even Facebook checken, even TikTok kijken, even appen, etc zorgt voor veel onrust vlak voor het slapen gaan. Dat is niet alleen slecht voor de duur maar ook voor de kwaliteit van het slapen.

De regel om de smartphone vanaf een bepaald tijdstip helemaal uit te zetten, of beneden te laten, is zo gek nog niet.
Mijn telefoon staat ‘s-nachts uit. Daarom mogen mensen me ook dag en nacht bellen.
’Wie uitziet en hoopt op de Heer krijgt nieuwe kracht: hij slaat zijn vleugels uit als een adelaar, hij loopt, maar wordt niet moe, hij rent, maar raakt niet uitgeput’.
Gebruikersavatar
Ararat
Berichten: 1711
Lid geworden op: 30 apr 2018, 17:35
Locatie: ZLD

Re: Nachtrust

Bericht door Ararat »

... En om half tien automatisch alles op grijstinten laten springen. Heel irritant, maar helpend!
Wees op je hoede voor het zuurdeeg
Gebruikersavatar
Anselmus
Berichten: 1105
Lid geworden op: 27 aug 2019, 19:18

Re: Nachtrust

Bericht door Anselmus »

merel schreef:
Tiberius schreef:
DDD schreef:@Tiberius:
Hoe verklaar je dan dat sommige mensen nooit vroeg naar bed willen? Ik ga dit toch eens nazoeken, want ik geloof er niet zoveel van.
Zoals Dia zegt: die zijn gevormd. Als je een weekje, hooguit twee, moeite doet, ben ook jij een ochtendmens. :)
De kerstvakantie is zo'n periode dat ik vaker laat naar bed ga en later opsta. Ik voel mij dan steeds lamlendiger en vermoeider worden. Ook afgelopen jaar viel het mij op dat ik mij in de eerste werkweek ( met normale tijden) weer beduidend fitter voelde.
HersteldHervormd schreef:
merel schreef:
Tiberius schreef:Ik ben beide, en ik heb een collega die geen van beide is.
Hoe verklaar je dat dan?
Kan jij ook tegen weinig slaap?
Mijn man heeft ook beide. Hij gaat relatief laat naar bed en staat vroeg op. Ik sta over het algemeen vroeg op, maar ga ook vroeg slapen. De jaren met wisselende diensten waren een ramp voor mij. Ik was tijdens nachtdiensten vooral bezig om zelf wakker te blijven.
Gaan jullie niet samen naar bed? Ik zou dat niet gezellig vinden haha!
Soms; ik slaap ongeveer 4 uur meer dan hij en we staan tegelijk ( 6.00 uur) op.
Dat je je in vakanties anders voelt, kan ook komen doordat je stresslevel zakt en dat je lichaam daardoor minder corticosteroiden aanmaakt. Veel mensen (vooral docenten) zijn in de herfst- kerst-, en voorjaarsvakantie ziek, verkouden of vermoeid. Die het harde werken maak je veel stresshormoon aan en sta je 'aan'. Alleen al daarom moet je af en toe vakantie nemen om je stresslevel te laten zakken.
Fides Quaerens Intellectum
merel
Berichten: 9676
Lid geworden op: 08 jun 2015, 10:58

Re: Nachtrust

Bericht door merel »

Nee, ik denk niet dat het met stress te maken heeft. In vakanties waar ik mij aan mijn 'gewone' dag en nachtritme houd ( bijtijds slapen en bijtijds opstaan) heb ik dat namelijk helemaal niet. Ik kan slecht uitslapen en ik kon indertijd tijdens mijn nachtdiensten ook nauwelijks overdag slapen.
Gebruikersavatar
Marck
Berichten: 1424
Lid geworden op: 02 mar 2019, 10:26

Re: Nachtrust

Bericht door Marck »

De nachtrust enigszins verstoord door de storm en rond waaiende rommel door de straat. Even wat drinken beneden...
HersteldHervormd
Berichten: 5989
Lid geworden op: 29 jun 2019, 21:20

Re: Nachtrust

Bericht door HersteldHervormd »

Marck schreef:De nachtrust enigszins verstoord door de storm en rond waaiende rommel door de straat. Even wat drinken beneden...
Het woeit aardig moet ik toegeven. Ik hoorde dat in Duitsland zelfs wat scholen gesloten moeten worden.
Kom haastig tot Christus. Hij heeft zielen gereinigd die even vuil waren als die van u. – Thomas Boston
mail: broederhh@gmail.com
Mannetje
Berichten: 7692
Lid geworden op: 23 mei 2014, 09:54
Locatie: Tholen

Re: Nachtrust

Bericht door Mannetje »

HersteldHervormd schreef:
Marck schreef:De nachtrust enigszins verstoord door de storm en rond waaiende rommel door de straat. Even wat drinken beneden...
Het woeit aardig moet ik toegeven. Ik hoorde dat in Duitsland zelfs wat scholen gesloten moeten worden.
Je spelling is ook wat verwoeid.
-
HersteldHervormd
Berichten: 5989
Lid geworden op: 29 jun 2019, 21:20

Re: Nachtrust

Bericht door HersteldHervormd »

Mannetje schreef:
HersteldHervormd schreef:
Marck schreef:De nachtrust enigszins verstoord door de storm en rond waaiende rommel door de straat. Even wat drinken beneden...
Het woeit aardig moet ik toegeven. Ik hoorde dat in Duitsland zelfs wat scholen gesloten moeten worden.
Je spelling is ook wat verwoeid.
Gezellig toch?
Kom haastig tot Christus. Hij heeft zielen gereinigd die even vuil waren als die van u. – Thomas Boston
mail: broederhh@gmail.com
Plaats reactie