Nachtrust

Hoelang slaap je gemiddeld per nacht?

Minder dan 4 uur
0
Geen stemmen
4 á 5 uur
0
Geen stemmen
5 á 6 uur
5
10%
6 á 7 uur
17
35%
7 á 8 uur
20
41%
8 á 9 uur
7
14%
9 á 10 uur
0
Geen stemmen
Meer dan 10 uur
0
Geen stemmen
 
Totaal aantal stemmen: 49

Erik1960
Verbannen
Berichten: 1633
Lid geworden op: 06 jan 2022, 17:03

Re: Nachtrust

Bericht door Erik1960 »

Tiberius schreef:Ik ben beide, en ik heb een collega die geen van beide is.
Hoe verklaar je dat dan?
Beide van wat?
’Wie uitziet en hoopt op de Heer krijgt nieuwe kracht: hij slaat zijn vleugels uit als een adelaar, hij loopt, maar wordt niet moe, hij rent, maar raakt niet uitgeput’.
Gebruikersavatar
Tiberius
Administrator
Berichten: 33198
Lid geworden op: 12 jan 2006, 09:49
Locatie: Breda

Re: Nachtrust

Bericht door Tiberius »

Erik1960 schreef:
Tiberius schreef:Ik ben beide, en ik heb een collega die geen van beide is.
Hoe verklaar je dat dan?
Beide van wat?
Ochtend- en avondmens. Daar hebben we het immers over.
DDD
Berichten: 28479
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Nachtrust

Bericht door DDD »

Bedoel je niet gewoon dat je niet zoveel slaap nodig hebt? Dat lijkt mij toch echt iets anders. Als je weinig slaap nodig hebt en een precieze biologische klok, ga je zowel laat naar als vroeg uit bed. Maar dat is iets anders dan dat je klok voor- of achter loopt.
Erik1960
Verbannen
Berichten: 1633
Lid geworden op: 06 jan 2022, 17:03

Re: Nachtrust

Bericht door Erik1960 »

Tiberius schreef:
Erik1960 schreef:
Tiberius schreef:Ik ben beide, en ik heb een collega die geen van beide is.
Hoe verklaar je dat dan?
Beide van wat?
Ochtend- en avondmens. Daar hebben we het immers over.
Veel van dit soort indelingen werken volgens de normaalverdeling. Dan zijn de verschillen aan de uiteinden groot en in het middendeel klein. Er schijnen vragenlijsten te zijn waarmee je jouw voorkeur kunt bepalen.
’Wie uitziet en hoopt op de Heer krijgt nieuwe kracht: hij slaat zijn vleugels uit als een adelaar, hij loopt, maar wordt niet moe, hij rent, maar raakt niet uitgeput’.
merel
Berichten: 9674
Lid geworden op: 08 jun 2015, 10:58

Re: Nachtrust

Bericht door merel »

Tiberius schreef:Ik ben beide, en ik heb een collega die geen van beide is.
Hoe verklaar je dat dan?
Kan jij ook tegen weinig slaap?
Mijn man heeft ook beide. Hij gaat relatief laat naar bed en staat vroeg op. Ik sta over het algemeen vroeg op, maar ga ook vroeg slapen. De jaren met wisselende diensten waren een ramp voor mij. Ik was tijdens nachtdiensten vooral bezig om zelf wakker te blijven.
HersteldHervormd
Berichten: 5986
Lid geworden op: 29 jun 2019, 21:20

Re: Nachtrust

Bericht door HersteldHervormd »

merel schreef:
Tiberius schreef:Ik ben beide, en ik heb een collega die geen van beide is.
Hoe verklaar je dat dan?
Kan jij ook tegen weinig slaap?
Mijn man heeft ook beide. Hij gaat relatief laat naar bed en staat vroeg op. Ik sta over het algemeen vroeg op, maar ga ook vroeg slapen. De jaren met wisselende diensten waren een ramp voor mij. Ik was tijdens nachtdiensten vooral bezig om zelf wakker te blijven.
Gaan jullie niet samen naar bed? Ik zou dat niet gezellig vinden haha!
Dankbaarheid is de moeder van alle deugden.
mail: broederhh@gmail.com
GerefGemeente-lid
Berichten: 6575
Lid geworden op: 14 apr 2021, 23:55
Locatie: Zeeland

Re: Nachtrust

Bericht door GerefGemeente-lid »

Ik ben een uitgesproken avondmens.

En het is me ondanks allerlei pogingen nog nooit gelukt om dit te veranderen.

Dus ik geloof ook niet dat dit mogelijk is. Ik deel in dit draadje dan ook van harte de wijze woorden van @DDD.
Het kromme kan niet recht gemaakt worden, en hetgeen dat ontbreekt, kan niet geteld worden. (Prediker 1: 14 en 15)
Alles heeft een bestemden tijd, en alle voornemen onder den hemel heeft zijn tijd. (...) een tijd om te zwijgen (...). (Prediker 3: 1 en 7m)
merel
Berichten: 9674
Lid geworden op: 08 jun 2015, 10:58

Re: Nachtrust

Bericht door merel »

Tiberius schreef:
DDD schreef:@Tiberius:
Hoe verklaar je dan dat sommige mensen nooit vroeg naar bed willen? Ik ga dit toch eens nazoeken, want ik geloof er niet zoveel van.
Zoals Dia zegt: die zijn gevormd. Als je een weekje, hooguit twee, moeite doet, ben ook jij een ochtendmens. :)
De kerstvakantie is zo'n periode dat ik vaker laat naar bed ga en later opsta. Ik voel mij dan steeds lamlendiger en vermoeider worden. Ook afgelopen jaar viel het mij op dat ik mij in de eerste werkweek ( met normale tijden) weer beduidend fitter voelde.
HersteldHervormd schreef:
merel schreef:
Tiberius schreef:Ik ben beide, en ik heb een collega die geen van beide is.
Hoe verklaar je dat dan?
Kan jij ook tegen weinig slaap?
Mijn man heeft ook beide. Hij gaat relatief laat naar bed en staat vroeg op. Ik sta over het algemeen vroeg op, maar ga ook vroeg slapen. De jaren met wisselende diensten waren een ramp voor mij. Ik was tijdens nachtdiensten vooral bezig om zelf wakker te blijven.
Gaan jullie niet samen naar bed? Ik zou dat niet gezellig vinden haha!
Soms; ik slaap ongeveer 4 uur meer dan hij en we staan tegelijk ( 6.00 uur) op.
KDD
Berichten: 1503
Lid geworden op: 17 okt 2020, 21:40

Re: Nachtrust

Bericht door KDD »

Ik denk ook dat je lichaam een week-ritme heeft.
Gebruikersavatar
Tiberius
Administrator
Berichten: 33198
Lid geworden op: 12 jan 2006, 09:49
Locatie: Breda

Re: Nachtrust

Bericht door Tiberius »

merel schreef:
Tiberius schreef:Ik ben beide, en ik heb een collega die geen van beide is.
Hoe verklaar je dat dan?
Kan jij ook tegen weinig slaap?
Mijn man heeft ook beide. Hij gaat relatief laat naar bed en staat vroeg op. Ik sta over het algemeen vroeg op, maar ga ook vroeg slapen. De jaren met wisselende diensten waren een ramp voor mij. Ik was tijdens nachtdiensten vooral bezig om zelf wakker te blijven.
Ik heb ook relatief weinig slaap nodig, denk ik.
Maar als ik een paar weken laat uit bed kom, in vakanties bijvoorbeeld, dan word ik steeds meer een avondmens. En dan is laat nog relatief vroeg, namelijk uiterlijk 8 uur of zo.
Erik1960
Verbannen
Berichten: 1633
Lid geworden op: 06 jan 2022, 17:03

Re: Nachtrust

Bericht door Erik1960 »

DDD schreef:Er zijn verschillende variabelen. Het maakt veel uit of je aan vijf of aan negen uur slaap genoeg hebt. Het overgrote deel van de mensen heeft een biologische klok die vrijwel niet afwijkt van de 24 uur. In dat geval is het gewoon een kwestie van kiezen. Maar in dat geval ben je ook geen ochtend- of avondmens. Hooguit kun je dan spreken van een sociale voorkeur voor vroeg of laat slapen.

Het normale menselijke ritme is van oorsprong -dat lees je ook in de bijbel- twee keer vier uur slapen in de nacht, met tussendoor tijd voor ontspanning of werk. Te middernacht opstaan was tot de industriële revolutie heel normaal. Dat zie je nog in klooster-ritmes. In de psalmen kom je dat ook tegen.

Mijn natuurlijke ritme is wel laat (altijd al geweest). Toen ik naar de middelbare school ging, dacht ik dat het normaal is om hoofdpijn te hebben als je opstaat. De schooltijden zijn voor de meeste pubers trouwens erg slecht. De minst productieve tijd zitten ze op school.
Ik zie nergens aanwijzingen dat we kunnen kiezen om ochtend- of avondmens te zijn. Natuurlijk kom ik -avondmens- ook wel eens vroeg mijn bed uit, omdat dat nodig is voor werk of vrije tijd.
Je mag die 2 x 4 uur bijbels noemen, maar ik ontraad je toch dringend om mij na vier uur slaap wakker te maken voor ontspanning of werk. :D En misschien dat je er met mij wel genadig af komt, maar mijn betere helft moet er voor haar werk regelmatig ‘s-nachts uit en zij is zeer maar dan ook zeer gehecht aan de nachten die ze ongestoord kan slapen.
Dat van die schooltijden voor pubers is helemaal waar. Arme pubers. Arme docenten.
’Wie uitziet en hoopt op de Heer krijgt nieuwe kracht: hij slaat zijn vleugels uit als een adelaar, hij loopt, maar wordt niet moe, hij rent, maar raakt niet uitgeput’.
HersteldHervormd
Berichten: 5986
Lid geworden op: 29 jun 2019, 21:20

Re: Nachtrust

Bericht door HersteldHervormd »

Ik word altijd zaterdagochtend vroeg wakker. Zondag niet, dan kan ik echt wel ‘uitslapen’.
Dankbaarheid is de moeder van alle deugden.
mail: broederhh@gmail.com
merel
Berichten: 9674
Lid geworden op: 08 jun 2015, 10:58

Re: Nachtrust

Bericht door merel »

@ Erik60 en DDD
Ook bij pubers verschilt dat behoorlijk. Mijn oudste staat graag vroeg op en heeft het liefst zo vroeg mogelijk les.. Voorheen sliep hij altijd weinig en was veel tussendoor wakker. Zijn puberteit zorgt ervoor dat hij nu normale uren aaneen kan slapen. Twee andere kinderen hebben een gruwelijke hekel aan opstaan om welk tijdstip ook.
Erik1960
Verbannen
Berichten: 1633
Lid geworden op: 06 jan 2022, 17:03

Re: Nachtrust

Bericht door Erik1960 »

merel schreef:@ Erik60 en DDD
Ook bij pubers verschilt dat behoorlijk. Mijn oudste staat graag vroeg op en heeft het liefst zo vroeg mogelijk les.. Voorheen sliep hij altijd weinig en was veel tussendoor wakker. Zijn puberteit zorgt ervoor dat hij nu normale uren aaneen kan slapen. Twee andere kinderen hebben een gruwelijke hekel aan opstaan om welk tijdstip ook.
Ja, dit soort ‘waarheden’ gelden voor een groot deel van de populatie. Maar er zijn altijd uitzonderingen.
’Wie uitziet en hoopt op de Heer krijgt nieuwe kracht: hij slaat zijn vleugels uit als een adelaar, hij loopt, maar wordt niet moe, hij rent, maar raakt niet uitgeput’.
Habitat
Berichten: 771
Lid geworden op: 27 mei 2016, 21:08

Re: Nachtrust

Bericht door Habitat »

Dit boek over slaap is een bestseller. En niet voor niets, echt een aanrader (ook voor forummers die al wel goed slapen):
https://www.singeluitgeverijen.nl/de-geus/boek/slaap-2/

Geschreven door neurowetenschapper Matthew Walker.

Hier een filmpje van 8 minuten waarin hij al enkele tips geeft rondom een goede nachtrust:
https://www.youtube.com/watch?v=lRp5AC9W_F8
Plaats reactie