Mediagebruik op zondag

Wat voor media gebruik je op zondag?

Ik gebruik geen laptop/pc/telefoon op zondag
3
4%
Ik gebruik het alleen voor online kerkdiensten en noodgevallen
21
26%
Ik gebruik het voor online kerkdiensten maar ook voor af en toe als ontspanning of op sociale media
9
11%
Ik gebruik het, maar met mate. Beduidend minder als doordeweeks
22
28%
Er zit (bijna) geen verschil in media gebruik op zondag t.o.v. doordeweekse dagen
25
31%
 
Totaal aantal stemmen: 80

Gebruikersavatar
Bogerman
Berichten: 357
Lid geworden op: 27 okt 2010, 00:10

Re: Mediagebruik op zondag

Bericht door Bogerman »

Forummer schreef:
Bogerman schreef:
Erik1960 schreef:
Bogerman schreef:Als de Heere zich bekendmaakt door Zijn Woord dan is het een Bijbelse plicht om je kinderen te leren lezen en liefde voor lezen bij te brengen.
Ze mogen in de tuin best even rennen of op de trampo, maar het gemak waarmee je zegt: sommigen houden niet van lezen, is toch wel zorgelijk.
Echt zorgelijk is pas het gemak waarmee we bij anderen het gemak menen te zien. Je kind zal maar dyslectisch zijn.
Dan kun je ook leren om te lezen, wat minder grote stukken. Maar het gaat om de hoofdregel: de Heere maakt zich bekend in Zijn Woord. Dat moeten we dus lezen. Daarom leren we onze kinderen lezen en leren we ze goede boeken lezen en leeskilometers maken zodat het vanzelfsprekend wordt! Vroeger stond het christelijk deel van het land bekend om de belezenheid, waar is dat nog?
Je kunt Gods Woord ook tot je nemen door tijdens het wandelen een preek te luisteren, de dag te beginnen met een podcast als 'Eerst dit' of tijdens het autorijden een preek te beluisteren.

Ik ben het wel met je eens dat de beeldcultuur veel van de leescultuur heeft verdrongen. Besef echter wel dat bovengenoemde voorbeelden er vroeger simpelweg gewoon niet waren.

En vroeger kinderen die niet van lezen hielden gewoon de hele dag buiten speelden, behalve op zondag want anders werden je zondagse kleren vies. Denk je dat dat gezond geweest is, al die 'verboden' op zondag? Zondag als saaiste dag van de week, omdat je niets mocht? Daar wek je geen jaloersheid mee op hoor. Ik houdt van lezen, maar het verplichte goede boek lezen op zondag heeft echt wel schade aangericht in de vorm van antipathie tegen goede boeken. Ik moet me er nu écht toe zetten om een goed boek te lezen.

Vlak de gevolgen van zo'n houding niet uit!
Daar heb ik het toch helemaal niet over? Dat wij de zondag saai vinden komt omdat we zo graag onze zondige verlangens willen hebben. Ik heb ook niet gezegd dat het perse een goed boek moet zijn, mag ook gewoon een spannend boek zijn, als ze maar lezen. Dan kan het ook elke week een klein stukje uit een goed boek zijn. Elk jaar verschijnen er nieuwe boeken voor onze jeugd, maar als dit forum het voor het zeggen zou hebben, zou het maar onzin zijn.
Ik heb net even die podcast Eerst geluisterd op internet, dat is van de EO. Wil je echt dat ze EO-dingen luisteren? Pianomuziek met opwekkingsliederen en een oppervlakkig verhaaltje. Iedereen wordt gezegend, God komt met liefde en zorg, niks over onze ellende en de noodzakelijkheid van wedergeboorte en bekering en het geloof in Christus. Dan een gebed: Heer hier zijn we...
Zeeuw
Berichten: 11547
Lid geworden op: 19 sep 2018, 08:28

Re: Mediagebruik op zondag

Bericht door Zeeuw »

Orchidee schreef:Ik lees gelukkig graag en veel, al vanaf ik enigzins kon lezen maar wat ben ik blij dat ik niet dwingend heb moeten leren lezen, dat kan nooit goed zijn!
Wat een drogreden om onder het mom van een vrome menselijke gedachte de Heere alleen door het zelf lezen van de Bijbel Zijn kinderen in genade wil aannemen.
Het is een groot goed én voorrecht als je kan lezen en schrijven maar het is echt géén belemmering om niet zalig te kunnen worden en de Heere persoonlijk te leren kennen.
Absoluut niet! Stel je voor...
? Je hebt toch ook vrij dwingend geleerd als klein kind niet zo maar de straat op te lopen, niet aan het strijkijzer te zitten, niet zomaar het water in te springen etc. Wat is er mis om gewoon je kids te laten lezen, ook al vinden ze het niet persé leuk? Onze jongste zit in groep 3 en heeft iedere avond geen zin om te lezen. Dan zou ik daar gewoon in mee moeten gaan?
Zeeuw
Berichten: 11547
Lid geworden op: 19 sep 2018, 08:28

Re: Mediagebruik op zondag

Bericht door Zeeuw »

Forummer schreef: Ik houdt van lezen, maar het verplichte goede boek lezen op zondag heeft echt wel schade aangericht in de vorm van antipathie tegen goede boeken. Ik moet me er nu écht toe zetten om een goed boek te lezen.

Vlak de gevolgen van zo'n houding niet uit!
Wil je erover praten? Of erover lezen? Ik vind dit echt wat vergezocht. Je leest graag, maar omdat je vroeger moest lezen, moet je je er nu toe zetten. Hoe oud ben je nu eigenlijk?
Gebruikersavatar
Orchidee
Berichten: 10423
Lid geworden op: 30 dec 2009, 15:06
Locatie: Naast de buren

Re: Mediagebruik op zondag

Bericht door Orchidee »

O wat een heilige huisjes weer
Stil mijn ziel wees stil, en wees niet bang voor de onzekerheid van morgen. God omgeeft je steeds, Hij is erbij, in je beproevingen en zorgen!
Gebruikersavatar
J.C. Philpot
Berichten: 8917
Lid geworden op: 22 dec 2006, 15:08

Re: Mediagebruik op zondag

Bericht door J.C. Philpot »

Mijn kinderen mogen elke avond als ze willen nog een half uur lezen op bed. Dat is leuker als gaan slapen, en op die manier krijgen ze er vanzelf plezier in.

Ik vind het heel belangrijk voor hun geestelijke, algemene en taalkundige ontwikkeling. Mijn vrouw leest ook veel voor, en al zijn er verschillen tussen de kinderen, op een fijne ontspannen en een niet dwangmatige manier zijn we wel een leesgezin geworden.

Ik snap overigens net als Zeeuw niet waarom je als volwassene vanwege je opvoeding niet zou lezen, terwijl je het wel zou willen. Dan lijkt het me zaak on te werken aan het verwerken van de allergien (trauma's zal ik het niet noemen), die in de jeugd zijn opgelopen. Je bent geen vrij mens als dat je leven nog zo bepaald.
Laatst gewijzigd door J.C. Philpot op 11 feb 2022, 17:04, 1 keer totaal gewijzigd.
Man is nothing: he hath a free will to go to hell, but none to go to heaven, till God worketh in him to will and to do of His good pleasure.

George Whitefield
Gebruikersavatar
Tiberius
Administrator
Berichten: 33198
Lid geworden op: 12 jan 2006, 09:49
Locatie: Breda

Re: Mediagebruik op zondag

Bericht door Tiberius »

Als ik dit zo lees, is lezen eerder een afgod dan een Bijbels principe. Afgoderij is op iets anders je vertrouwen stellen dan op God.
Gebruikersavatar
J.C. Philpot
Berichten: 8917
Lid geworden op: 22 dec 2006, 15:08

Re: Mediagebruik op zondag

Bericht door J.C. Philpot »

Tiberius schreef:Als ik dit zo lees, is lezen eerder een afgod dan een Bijbels principe. Afgoderij is op iets anders je vertrouwen stellen dan op God.
Misschien kun je dat onderbouwen, want ik vind het erg ver gezocht dat het afgoderij zou zijn om lezen te stimuleren bij kinderen.

Ik neem aan dat jij ook bepaalde zaken hebt gestimuleerd (zoals tafelmanieren), die je geen afgoderij noemt.
Man is nothing: he hath a free will to go to hell, but none to go to heaven, till God worketh in him to will and to do of His good pleasure.

George Whitefield
Gebruikersavatar
Tiberius
Administrator
Berichten: 33198
Lid geworden op: 12 jan 2006, 09:49
Locatie: Breda

Re: Mediagebruik op zondag

Bericht door Tiberius »

Ik denk dan met name aan de quote van Bogerman (zie mijn eerdere, tot nu toe onbeantwoorde vraag aan hem). En wat Bezorgd heel treffend leesgedram noemt.
Bijbelteksten worden uit hun context gerukt om eigen afgoden te verdedigen.

Edit: overigens is stimuleren wat anders als verplichten of drammen.
CvdW
Berichten: 2928
Lid geworden op: 23 mar 2015, 13:07

Re: Mediagebruik op zondag

Bericht door CvdW »

Ik vind het jammer dat ouders zo door het slijk worden gehaald. Zij hebben hun best gedaan om kinderen op te voeden in hun tijd. En ouders van nu doen dat ook in hun tijd.
Gebruikersavatar
Forummer
Berichten: 1718
Lid geworden op: 23 sep 2020, 19:51

Re: Mediagebruik op zondag

Bericht door Forummer »

Zeeuw schreef:
Forummer schreef: Ik houdt van lezen, maar het verplichte goede boek lezen op zondag heeft echt wel schade aangericht in de vorm van antipathie tegen goede boeken. Ik moet me er nu écht toe zetten om een goed boek te lezen.

Vlak de gevolgen van zo'n houding niet uit!
Wil je erover praten? Of erover lezen? Ik vind dit echt wat vergezocht. Je leest graag, maar omdat je vroeger moest lezen, moet je je er nu toe zetten. Hoe oud ben je nu eigenlijk?
Als je goed leest ( ;) ) heb ik geen antipathie tegen lezen, maar tegen goede boeken. Ik hoef me er niet toe te zetten om te gaan lezen, maar wel om een goed boek te gaan lezen.

Dat is behoorlijk tegenstrijdig, dat besef ik. Temeer omdat ik tegenwoordig wel meer wil leren over God en het geloof, en middel bij uitstek is dan een goed boek. Maar blijkbaar kan een antipathie van vroeger uit zo diep zitten dat ik me er écht overheen moet zetten. Dat lukt overigens regelmatig, maar niet altijd.
De wereld staat in brand, maar wij gooien olie op het vuur door ons toekijken aan de kant
Zeeuw
Berichten: 11547
Lid geworden op: 19 sep 2018, 08:28

Re: Mediagebruik op zondag

Bericht door Zeeuw »

Forummer schreef:
Zeeuw schreef:
Forummer schreef: Ik houdt van lezen, maar het verplichte goede boek lezen op zondag heeft echt wel schade aangericht in de vorm van antipathie tegen goede boeken. Ik moet me er nu écht toe zetten om een goed boek te lezen.

Vlak de gevolgen van zo'n houding niet uit!
Wil je erover praten? Of erover lezen? Ik vind dit echt wat vergezocht. Je leest graag, maar omdat je vroeger moest lezen, moet je je er nu toe zetten. Hoe oud ben je nu eigenlijk?
Als je goed leest ( ;) ) heb ik geen antipathie tegen lezen, maar tegen goede boeken. Ik hoef me er niet toe te zetten om te gaan lezen, maar wel om een goed boek te gaan lezen.

Dat is behoorlijk tegenstrijdig, dat besef ik. Temeer omdat ik tegenwoordig wel meer wil leren over God en het geloof, en middel bij uitstek is dan een goed boek. Maar blijkbaar kan een antipathie van vroeger uit zo diep zitten dat ik me er écht overheen moet zetten. Dat lukt overigens regelmatig, maar niet altijd.
Ik denk dat het dan tijd wordt vroeger achter je te laten broeder. Ik denk dat, als het voor jou de manier is via een goed boek, de Heere zeer de moeite waard is om je eroverheen te zetten.
Gebruikersavatar
Forummer
Berichten: 1718
Lid geworden op: 23 sep 2020, 19:51

Re: Mediagebruik op zondag

Bericht door Forummer »

Bogerman schreef:
Forummer schreef:
Bogerman schreef:
Erik1960 schreef: Echt zorgelijk is pas het gemak waarmee we bij anderen het gemak menen te zien. Je kind zal maar dyslectisch zijn.
Dan kun je ook leren om te lezen, wat minder grote stukken. Maar het gaat om de hoofdregel: de Heere maakt zich bekend in Zijn Woord. Dat moeten we dus lezen. Daarom leren we onze kinderen lezen en leren we ze goede boeken lezen en leeskilometers maken zodat het vanzelfsprekend wordt! Vroeger stond het christelijk deel van het land bekend om de belezenheid, waar is dat nog?
Je kunt Gods Woord ook tot je nemen door tijdens het wandelen een preek te luisteren, de dag te beginnen met een podcast als 'Eerst dit' of tijdens het autorijden een preek te beluisteren.

Ik ben het wel met je eens dat de beeldcultuur veel van de leescultuur heeft verdrongen. Besef echter wel dat bovengenoemde voorbeelden er vroeger simpelweg gewoon niet waren.

En vroeger kinderen die niet van lezen hielden gewoon de hele dag buiten speelden, behalve op zondag want anders werden je zondagse kleren vies. Denk je dat dat gezond geweest is, al die 'verboden' op zondag? Zondag als saaiste dag van de week, omdat je niets mocht? Daar wek je geen jaloersheid mee op hoor. Ik houdt van lezen, maar het verplichte goede boek lezen op zondag heeft echt wel schade aangericht in de vorm van antipathie tegen goede boeken. Ik moet me er nu écht toe zetten om een goed boek te lezen.

Vlak de gevolgen van zo'n houding niet uit!
Daar heb ik het toch helemaal niet over? Dat wij de zondag saai vinden komt omdat we zo graag onze zondige verlangens willen hebben. Ik heb ook niet gezegd dat het perse een goed boek moet zijn, mag ook gewoon een spannend boek zijn, als ze maar lezen. Dan kan het ook elke week een klein stukje uit een goed boek zijn. Elk jaar verschijnen er nieuwe boeken voor onze jeugd, maar als dit forum het voor het zeggen zou hebben, zou het maar onzin zijn.
Ik heb net even die podcast Eerst geluisterd op internet, dat is van de EO. Wil je echt dat ze EO-dingen luisteren? Pianomuziek met opwekkingsliederen en een oppervlakkig verhaaltje. Iedereen wordt gezegend, God komt met liefde en zorg, niks over onze ellende en de noodzakelijkheid van wedergeboorte en bekering en het geloof in Christus. Dan een gebed: Heer hier zijn we...
Waar heb je het niet over?

Ik gebruik een voorbeeld uit mijn eigen leven, dat mag toch?

Ik begin de dag zelf met de podcast 'eerst dit'. Wellicht moet je proberen je vooroordelen richting de EO los te laten en beter luisteren naar wat er gezegd wordt. Dat zijn regelmatig erg waardevolle dingen. Natuurlijk zit er ook wel eens een aflevering bij waarvan ik denk: mwoah... Maar dat heb je met preken ook.
Ik heb de indruk dat je je oordeel baseert op 1 aflevering, die voor jou niet in het juiste jargon gesproken is?

Maar goed, het ging over de zondag, dus in die zin dwaal ik af.
De wereld staat in brand, maar wij gooien olie op het vuur door ons toekijken aan de kant
Online
Gebruikersavatar
Anselmus
Berichten: 1101
Lid geworden op: 27 aug 2019, 19:18

Re: Mediagebruik op zondag

Bericht door Anselmus »

De verschillen zijn mogelijk te verklaren vanuit de waarde die toegekend wordt aan de zondag. Wie de zondag als vervanging van de sabbat ziet, geeft mogelijk eerder een wettische invulling aan de zondag en weegt concrete bezigheden af met wat wel of niet is toegestaan.

Wie de zondag als Nieuw Testamentisch ziet, en de woorden van de Heere Jezus en Paulus meeweegt, staat hier mogelijk anders in. De Heere Jezus herhaalt alle geboden, maar bij de sabbat zegt Hij dat discipelen aren mogen plukken, iets wat schokkend was in die tijd. Daarnaast stelt Hij dat Hij Koning is van de sabbat en dat de sabbat er is voor mensen en niet andersom. Paulus stelt dat sommige mensen dagen voor de Heere apart zetten en dat dat goed is en dat anderen dat niet doen en dat dat ook goed is. We moeten elkaar daar niet op beoordelen, want de mens is in Christus vrij van de wet (hier nu niet lezen wat ik niet zeg).

De laatste groep denkt mogelijk meer vanuit waarden in plaats van in wetmatigheden. Wat is het doel van de zondag? Een dag die apart gezet is voor de Heere. De zondag is er ook om goed te doen, dat voorbeeld heeft de Heere Jezus Zelf vaak gegeven. Dat kan voor de één betekenen spreken over de Heere in het gezin, voor de ander spreken met anderen in de gemeente over de Heere.

Kijken hoe oudvaders omgingen met de zondag en hoe de internationale kerk hiermee omgaat, plaatst veel dingen in een ander perspectief. In de eerste gemeente at de gemeente met elkaar rondom (zelfs tijdens?) de diensten. Zelfs op een dusdanige manier dat Paulus vermaant om niet zo dronken het avondmaal te laten volgen op de maaltijd omdat ze dan het lichaam van Christus niet meer onderscheiden en ze slecht zorgen voor slaven die medegemeenteleden zijn, maar geen eten en wijn meer hebben omdat de anderen alles al opgemaakt hebben. Daarnaast zegt Paulus dat men de onderlinge bijeenkomsten niet moet nalaten. Verschillende oudvaders, o.a. Justus Vermeer meen ik, reisde met de trein naar de kerk en ook in het buitenland zie je dat regelmatig.

Denken vanuit waarden haalt de kramp eraf van wat wel en niet mag. Je hoeft dan niet geschokt te zijn over het mediagebruik op zondag bij anderen. Je kunt wel beargumenteren dat je zelf de dag apart wilt zetten van anderedagen. Dat kan betekenen dat een dag zonder sociale media goed is, zeker op zondag zodat je je kunt richten op bijvoorbeeld goede literatuur, samenzijn in het gezin, vrij van overbodige afleiding. Dat kan voor een ander betekenen het bespreken van de dienst met anderen en dat je die met een appje uitnodigt: zin in koffie na de dienst? In het buitenland drinkt de gemeente bijna standaard koffie na de dienst.

Dat laatste kan ook barmhartig zijn voor mensen die alleen zijn en aanspraak fijn zouden vinden na de dienst. In het kader van goed doen is het bewijzen van barmhartigheid in ieder geval een letterlijke Bijbelse opdracht. Kijk in de gemeente daarin naar elkaar om. Nodig eens een weduwe, weduwnaar, ongehuwde of bijvoorbeeld de predikantvrouw uit die anders misschien de hele dag alleen zitten. Je weet niet of ze erop zitten te wachten, maar als dat niet zo is, kunnen ze dat zelf aangeven toch? Bij ons ligt de opdracht om goed te doen, juist op de zondag.

Daarnaast is het mogelijk om een dualistische (doperse?) insteek te hebben van de zondag. Dat was in het verleden vaak het geval en uit onderzoek blijkt dat dit bij veel jongeren geleid heeft tot een geloof waarbij de zondag als apartheid van de rest van de week werd gezien. Ook dat kan m.i. verminderd worden door juist de onderliggende waarden inclusief argumentatie door te geven aan onze kinderen in plaats van traditie als een soort lege koker. Dat mogen voorgaande generaties zich wat mij betreft wel aantrekken. Binnen onze zuil doen we bepaalde dingen wel en niet. Het overtreden van de traditie staat dan gelijk aan zonde doen. En dat is niet altijd terecht denk ik.

Wat mijzelf betreft: de zondag wil ik graag ontspannen besteden waarbij ik tijd voor de Heere belangrijk vind. Dat betekent dat ik de diensten van mijn gemeente bijwoon, naar het 'gebod' van Paulus. Dat ik in het buitenland de plaatselijke gemeente bezoek omdat daar de onderlinge bijeenkomst te vinden is. Dat ik zo min mogelijk gebruik maak van dingen die maken dat ik me niet goed kan ontspannen zoals werk, mail, regeldingen, etc., mede omdat ik het als wijsheid van God zie dat Hij is de Schepping orde en (rust)dagen heeft aangebracht. Die zegen wil ik me niet laten ontnemen door dingen te doen waar ik niet van uitrust. Dat betekent ook dat ik het heerlijk vind om wat langer achter elkaar een boek te kunnen lezen. Dat kan een stichtelijk boek zijn, maar daarna ook gerust een meer ontspannen boek. Dat betekent dat ik mijn zondagen niet vol plan met bezoek omdat ik daar niet altijd van uitrust, maar dat ik tegelijk ook gerust een bakje koffie op zondag doe bij iemand. Dat ik in principe niet app op zondag omdat ik daar niet echt van ontspan, maar dat ik incidenteel met een gerust hart reageer op een appje van iemand uit de gemeente of van m'n zus als die wat dringends heeft. Dat ik niet ga hardlopen omdat ik mijn broeder/zuster niet wil ergeren die daar moeite mee heeft en ook niet omdat ik er niet per se van ontspan ook al kan rennen het hoofd leegmaken. Maar tegelijk maak ik gerust een mooie wandeling in de buurt omdat ik daar wel van ontspan en er soms mooie gesprekken loskomen tijdens het wandelen. Dat betekent dat ik lekker wil eten (Israëlieten mochten niet vasten op feestdagen), maar omdat ik niet zo van koken houd, ik soms op zaterdag vast dingen klaarmaak zodat ik zondag sneller klaar ben. Dat ik in principe op zaterdag tank (we checken dat ook), maar dat ik in geval van nood mij vrij voel om een slokje te tanken bij een onbemand station. Dat in nergens probeer heen te gaan waar anderen voor mij moeten werken, maar dat ik in geval van nood de Heere kan danken voor de bus die mij naar het ziekenhuis kon brengen wanneer dat nodig zou zijn. Het gaat denk ik ook een basishouding dat de zondag apart staat van andere dagen, zonder er een nieuwe wet van te maken.

Edit: wat taalkundige en grammaticale aanpassingen gedaan aan deze post.
Laatst gewijzigd door Anselmus op 11 feb 2022, 19:52, 1 keer totaal gewijzigd.
Fides Quaerens Intellectum
Gebruikersavatar
Forummer
Berichten: 1718
Lid geworden op: 23 sep 2020, 19:51

Re: Mediagebruik op zondag

Bericht door Forummer »

Zeeuw schreef:
Forummer schreef:
Zeeuw schreef:
Forummer schreef: Ik houdt van lezen, maar het verplichte goede boek lezen op zondag heeft echt wel schade aangericht in de vorm van antipathie tegen goede boeken. Ik moet me er nu écht toe zetten om een goed boek te lezen.

Vlak de gevolgen van zo'n houding niet uit!
Wil je erover praten? Of erover lezen? Ik vind dit echt wat vergezocht. Je leest graag, maar omdat je vroeger moest lezen, moet je je er nu toe zetten. Hoe oud ben je nu eigenlijk?
Als je goed leest ( ;) ) heb ik geen antipathie tegen lezen, maar tegen goede boeken. Ik hoef me er niet toe te zetten om te gaan lezen, maar wel om een goed boek te gaan lezen.

Dat is behoorlijk tegenstrijdig, dat besef ik. Temeer omdat ik tegenwoordig wel meer wil leren over God en het geloof, en middel bij uitstek is dan een goed boek. Maar blijkbaar kan een antipathie van vroeger uit zo diep zitten dat ik me er écht overheen moet zetten. Dat lukt overigens regelmatig, maar niet altijd.
Ik denk dat het dan tijd wordt vroeger achter je te laten broeder. Ik denk dat, als het voor jou de manier is via een goed boek, de Heere zeer de moeite waard is om je eroverheen te zetten.
Eens. Daar ben ik ook wel bewust mee bezig.

Er zijn uiteraard ook andere manieren om dingen te leren, maar ik weet inmiddels ook dat goede boeken tot zegen zijn geweest. Juist daarom verbaast het me dat zo'n antipathie vanuit het verleden nog zo sterk kan zijn dat ik me er nog altijd bewust overheen moet zetten. Ik denk daarom dat we niet moeten onderschatten wat bepaalde dwang of drang voor schade (onbedoeld) kan aanrichten.
De wereld staat in brand, maar wij gooien olie op het vuur door ons toekijken aan de kant
Gebruikersavatar
Forummer
Berichten: 1718
Lid geworden op: 23 sep 2020, 19:51

Re: Mediagebruik op zondag

Bericht door Forummer »

Anselmus schreef:De verschillen zijn mogelijk te verklaren vanuit de waarde die toegekend wordt aan de zondag. Wie de zondag als vervanging van de sabbat ziet, geeft mogelijk eerder een wettische invulling aan de dag en weegt concrete bezigheden met wat het wel of niet is toegestaan.

Wie de zondag als Nieuw Testamentisch ziet, en de woorden van de Heere Jezus en Paulus meeweegt, staat hier mogelijk anders in. De Heere Jezus herhaalt alle geboden, maar bij de sSabbath zegt Hij dat discipelen aren mogen plukken, iets wat schokkend was in die tijd. Daarnaast stelt Hij dat Hij Koning is van de Sabbath en dat de Sabbath er is voor mensen en niet andersom. Paulus stelt dat sommigen dagen apart zetten en dat dat goed is en dat anderen dat niet doen en dat we elkaar dat niet over moeten oordelen, want de mens is in Christus vrij van de wet (hier nu niet lezen wat ik niet zeg).

De laatste groep denkt mogelijk meer vanuit waarden in plaats van in wetmatigheden. Wat is het doel van de zondag? Een dag die apart gezet is voor de Heere. Werken kan vooral op andere dagen. De zondag is er ook om goed te doen, dat voorbeeld heeft de Heere Jezus van gegeven. Dat kan voor de één betekenen spreken over de Heere in het gezin, voor de ander spreken met anderen in de gemeente over de Heere.

Kijken hoe oudvaders omgingen met de zondag en hoe de internationale kerk hiermee omgaat plaatst veel dingen in een ander perspectief. In de eerste gemeenten at de gemeente met elkaar. Zelfs op een dusdanige manier dat Paulus vermaant om niet zo dronken het avondmaal te laten volgen op de maaltijd omdat ze dan het lichaam van Christus niet meer onderscheiden en ze slechts zorgen voor slaven die medegemeenteleden zijn. Daarnaast zegt Paulus wel dat men de onderlinge bijeenkomsten niet moet baksteen. Verschillende oudvaders, o.a. Justus Vermeer meen ik, reisde met de trein naar de kerk.

Denken vanuit waarden haalt de kramp eraf van wat wel en niet mag. Je hoeft dan niet geschokt te zijn over het mediagebruik op zondag bij anderen. Je kunt wel beargumenteren dat je zelf de dag apart wilt zetten van anderedagen. Dat kan betekenen dat een dag zonder sociale media goed is, zeker op zondag zodat je je kunt richten op bijvoorbeeld goede literatuur, samenzijn in het gezin, vrij van overbodige afleiding. Dat kan voor een ander betekenen het bespreken van de dienst met anderen en dat je die met een appje uitnodigt: zin in koffie na de dienst? In het buitenland drinkt de gemeente bijna standaard koffie na de dienst.

Dat laatste kan ook barmhartig zijn voor mensen die alleen zijn en aanspraak fijn zouden vinden na de dienst. In het kader van goed doen is het bewijzen van barmhartigheid in ieder geval een letterlijke Bijbelse opdracht. Kijk in de gemeente daarin naar elkaar om. Nodig eens een weduwe, weduwnaar, ongehuwde of bijvoorbeeld de predikantvrouw uit die anders de hele dag alleen zitten. Je weet niet of ze erop zitten te wachten, maar als dat niet zo is, kunnen ze dat zelf aangeven toch? Bij ons ligt de opdracht om goed te doen, juist op de zondag.

Daarnaast is het mogelijk om een dualistische (doperse?) insteek te hebben van de zondag. Dat was in het verleden vaak het geval en uit onderzoek blijkt dat dit bij veel jongeren geleid heeft tot een geloof waarbij de zondag als apartheid van de rest van de week werd gezien. Ook dat kan m.i. verminderd worden door juist de onderliggende waarden inclusief argumentatie door te geven aan onze kinderen in plaats van traditie als een soort lege koker dit te geven. Dat mogen voorgaande generaties zich wat mij betreft wel aantrekken. Binnen onze zuil doen we bepaalde dingen wel en niet. Het overtreden van de traditie staat dan gelijk aan zonde doen. En dat is niet altijd terecht denk ik.

Wat mijzelf betreft: de zondag wil ik graag ontspannen besteden waarbij ik tijd voor de Heere belangrijk vindt. Dat betekent dat ik de diensten van mijn gemeente bijwoon. Dat ik in het buitenland en plaatselijke gemeente bezoek. Dat ik zo mijn mogelijk gebruik maak van dingen die me niet ontspannen zoals werk, mail, regeldingen, etc. Dat ik het heerlijk vind om wat langer achter elkaar een boek te kunnen lezen. Dat kan een stichtelijk boek zijn, maar daarna ook gerust een ontspannen boek. Dat betekent dat ik mijn zondagen niet vol plan met bezoek omdat ik daar niet altijd van uiterst, maar dat ik tegelijk ook gerust een bakje koffie op zondag doe bij iemand. Dat ik in principe niet app op zondag omdat ik daar niet echt van ontspan, maar dat ik incidenteel met een gerust hart reageer op een appje van iemand uit de gemeente of van m'n zus als die wat dringends heeft. Dat ik niet ga hardlopen omdat ik mijn broeder/zuster niet wil ergeren die daar moeite mee heeft en ook niet omdat ik er niet per se van ontspan ook al kan rennen je hoofd leegmaken. Maar tegelijk maak ik gerust een mooie wandeling in de buurt omdat je dat wel ontspant en er soms mooie gesprekken loskomen bij wandelen. Dat betekent dat ik lekker wel eten (Israëlieten mochten niet vasten op feestdagen), maar omdat ik niet zo van koken houd, ik soms op zaterdag vast dingen klaarmaak zodat ik zondag sneller klaar ben. Dat ik in principe op zaterdag tank (we checken dat ook), maar dat ik in geval van nood mij vrij voel om een slokje te tanken bij een onbemand station. Dat in nergens probeer hem te gaan waar anderen voor mij hoeven te werken omdat ik zelf ook het liefst vrij ben in het weekend. Tegelijk: in geval van nood zou ik de Heere danken voor de bus die mij naar het ziekenhuis kon brengen wanneer dat nodig zou zijn. Het gaat denk ik ook een basishouding dat de zondag apart staat van andere dagen, zonder er een nieuwe wet van te maken.
Mooie post. Ik moest ook denken aan de discipelen die aren aten op de sabbat, en de reactie van Jezus op het commentaar wat Hij kreeg...
De wereld staat in brand, maar wij gooien olie op het vuur door ons toekijken aan de kant
Plaats reactie