Mediagebruik op zondag

Wat voor media gebruik je op zondag?

Ik gebruik geen laptop/pc/telefoon op zondag
3
4%
Ik gebruik het alleen voor online kerkdiensten en noodgevallen
21
26%
Ik gebruik het voor online kerkdiensten maar ook voor af en toe als ontspanning of op sociale media
9
11%
Ik gebruik het, maar met mate. Beduidend minder als doordeweeks
22
28%
Er zit (bijna) geen verschil in media gebruik op zondag t.o.v. doordeweekse dagen
25
31%
 
Totaal aantal stemmen: 80

Online
HersteldHervormd
Berichten: 6065
Lid geworden op: 29 jun 2019, 21:20

Re: Mediagebruik op zondag

Bericht door HersteldHervormd »

merel schreef:
HersteldHervormd schreef:
Omdat ik vind dat je op zondag wel met belangrijkere dingen bezig kan zijn. Je kan ook een goed boek pakken in plaats van een podcast. Al dat digitale, geeft dat niet heel veel prikkels? Dat wil je toch niet op zondag?

Wat ik zoal doe op zondag:
- lezen
- muziek luisteren
- musiceren met mijn vrouw of alleen
- af en toe een wandelingetje
- praten met mijn vrouw
- een spelletje doen
- mijn ouders bezoeken

Nouja dat soort dingen.
En wat als je totaal niet van lezen houdt? Dan wordt de zondag toch ook een kwelling als je tussen de diensten alleen maar 'mag'
lezen?

Mijn man was van huis uit gewend om alles te doen op zondag en ik mocht vroeger de tuin niet uit, terwijl mijn ouders tussen de kerkdiensten lagen te slapen. Daar hebben wij een middenweg in gevonden. Wij doen relatief veel op zondag, maar ook dat heeft grenzen. Mijn man houdt helemaal niet van zitten en lezen en gaat tussen de kerkdiensten door vaak ter ontspanning hardlopen. Voor hem is het onbegrijpelijk dat je wel mag wandelen en een rondje mag fietsen, maar niet mag rennen. Inmiddels worden we, tijdens wandelingen, ook regelmatig ingehaald door hardlopende ouderlingen, dus mijn argumenten tegen snijden geen hout.
Je argumenten snijden wel van hout, misschien zou het voor de ouderlingen ook beter zijn als ze niet rondjes gaan lopen rennen op zondag. Als je niet van lezen houd ga je wat anders zoeken. Rustig puzzelen, samen zingen etc. Het is vaak zo dat de rustige dingen niet meer trekken, en de onrustige dingen, zoals computeren enzo, juist wel. Ik zou echt pleiten voor een striktere zondagsheiliging. Het is beter voor ziel en lichaam.
Kom haastig tot Christus. Hij heeft zielen gereinigd die even vuil waren als die van u. – Thomas Boston
mail: broederhh@gmail.com
merel
Berichten: 9768
Lid geworden op: 08 jun 2015, 10:58

Re: Mediagebruik op zondag

Bericht door merel »

Zeeuw schreef:
merel schreef:
Bogerman schreef: Ik denk zelfs dat het een christelijke opdracht is om de kinderen al jong te leren lezen en daar ook vreugde in te vinden, want de Heere openbaart zich door Zijn Woord: dan kun je het niet alleen houden bij twee keer op zondag, maar dan is lezen ook dagelijks nodig. En om dat te leren en ook de waarde ervan te leren is dit heel belangrijk in de opvoeding. Kinderen die zogenaamd niet van lezen houden, houden wel vaak van hun mobiel en de computer.


Nu haal je mijns inziens een aantal zaken door elkaar. Het 'leren lezen'is geen bijbelse opdracht, maar behoort bij de opvoeding en algemene ontwikkeling van elk kind.

Daarnaast zijn er kinderen ontzettend fysiek zijn en liever de hele dag in beweging zijn in plaats van op een stoel zitten en lezen. Ook kan je geen voorkeur hebben voor lezen niet gelijk zetten met een grote voorkeur hebben voor mobiel en tablet. Het kind dat bij ons thuis het meeste van lezen houdt, is ook het kind dat het meeste vraagt om tablettijd. Dat ligt meer aan derelatief rustige aard en meer zitvlees dan dat de andere kinderen hebben.
Wij hebben wat dat betreft hele andere kinderen. 2 hele beweeglijke en 1 veel rustigere. Die laatste leest uit zichzelf. De eerste 2 niet. Maar ik vind het bij alle 3 juist wel een Bijbelse opdracht ze goede boeken te leren lezen.
Ik vind het geen bijbelse opdracht om ze goede boeken te leren lezen. Dat is mijns inziens een opdracht die voor elke ouder geldt en ik ben daar ook actief mee bezig. Dat neemt niet weg dat voor deze kinderen 'het verplicht overdag een boek moeten lezen' een straf is en geen vreugde. Dan ga je daar toch de zondagen van een kind niet mee verpesten? Zolang de kinderen die niet van lezen houden toch 's avonds in bed nog even lezen en daardoor leren dat het wellicht minder erg is dan zij denken, houden ze er nog plezier in en pakken ze hopelijk later ook nog eens een (lees)boek.
Online
HersteldHervormd
Berichten: 6065
Lid geworden op: 29 jun 2019, 21:20

Re: Mediagebruik op zondag

Bericht door HersteldHervormd »

Zeeuw schreef: Ook hier lijkt me dezelfde opmerking toch op zijn plaats. Probeer de rest van de week net zo goed je bezinning te zoeken. Dat zondag meer rust geeft begrijp ik. Dat is bij ons ook zo gelukkig.
Ik ben vrij druk van geest en reageer daarom heftiger op prikkels als doorsnee, denk ik. Gelukkig is het thuis vrijwel altijd stabiel en rustig, dat zorgt er voor dat ik na een drukke dag binnen een half uur op de bank wel weer het mannetje ben. Maar zondag vind ik het zo heerlijk om bijna geen prikkels te hebben. Ik geniet er echt van. Vroeger niet, dan wilde ik altijd spelen en heel hard rennen :haha. Daarom waren de zondagen wat moeilijker, gelukkig mocht ik wel altijd in de tuin spelen of met speelgoed.
Kom haastig tot Christus. Hij heeft zielen gereinigd die even vuil waren als die van u. – Thomas Boston
mail: broederhh@gmail.com
Zeeuw
Berichten: 11583
Lid geworden op: 19 sep 2018, 08:28

Re: Mediagebruik op zondag

Bericht door Zeeuw »

merel schreef:
Zeeuw schreef:
merel schreef:
Bogerman schreef: Ik denk zelfs dat het een christelijke opdracht is om de kinderen al jong te leren lezen en daar ook vreugde in te vinden, want de Heere openbaart zich door Zijn Woord: dan kun je het niet alleen houden bij twee keer op zondag, maar dan is lezen ook dagelijks nodig. En om dat te leren en ook de waarde ervan te leren is dit heel belangrijk in de opvoeding. Kinderen die zogenaamd niet van lezen houden, houden wel vaak van hun mobiel en de computer.


Nu haal je mijns inziens een aantal zaken door elkaar. Het 'leren lezen'is geen bijbelse opdracht, maar behoort bij de opvoeding en algemene ontwikkeling van elk kind.

Daarnaast zijn er kinderen ontzettend fysiek zijn en liever de hele dag in beweging zijn in plaats van op een stoel zitten en lezen. Ook kan je geen voorkeur hebben voor lezen niet gelijk zetten met een grote voorkeur hebben voor mobiel en tablet. Het kind dat bij ons thuis het meeste van lezen houdt, is ook het kind dat het meeste vraagt om tablettijd. Dat ligt meer aan derelatief rustige aard en meer zitvlees dan dat de andere kinderen hebben.
Wij hebben wat dat betreft hele andere kinderen. 2 hele beweeglijke en 1 veel rustigere. Die laatste leest uit zichzelf. De eerste 2 niet. Maar ik vind het bij alle 3 juist wel een Bijbelse opdracht ze goede boeken te leren lezen.
Ik vind het geen bijbelse opdracht om ze goede boeken te leren lezen. Dat is mijns inziens een opdracht die voor elke ouder geldt en ik ben daar ook actief mee bezig. Dat neemt niet weg dat voor deze kinderen 'het verplicht overdag een boek moeten lezen' een straf is en geen vreugde. Dan ga je daar toch de zondagen van een kind niet mee verpesten? Zolang de kinderen die niet van lezen houden toch 's avonds in bed nog even lezen en daardoor leren dat het wellicht minder erg is dan zij denken, houden ze er nog plezier in en pakken ze hopelijk later ook nog eens een (lees)boek.
Ik hoop dat 'goede boeken' voor Christelijke ouders net iets anders betekent.
Ik vind het echt onzin dat je 'verplicht een boek lezen' als straf ziet en het dus niet moet.
Als ik die methode zou hanteren wordt er zelden veel huiswerk meer gemaakt.
Blijkbaar vind je het zelf niet de moeite genoeg waard.
Online
HersteldHervormd
Berichten: 6065
Lid geworden op: 29 jun 2019, 21:20

Re: Mediagebruik op zondag

Bericht door HersteldHervormd »

merel schreef:
Zeeuw schreef:
merel schreef:
Bogerman schreef: Ik denk zelfs dat het een christelijke opdracht is om de kinderen al jong te leren lezen en daar ook vreugde in te vinden, want de Heere openbaart zich door Zijn Woord: dan kun je het niet alleen houden bij twee keer op zondag, maar dan is lezen ook dagelijks nodig. En om dat te leren en ook de waarde ervan te leren is dit heel belangrijk in de opvoeding. Kinderen die zogenaamd niet van lezen houden, houden wel vaak van hun mobiel en de computer.


Nu haal je mijns inziens een aantal zaken door elkaar. Het 'leren lezen'is geen bijbelse opdracht, maar behoort bij de opvoeding en algemene ontwikkeling van elk kind.

Daarnaast zijn er kinderen ontzettend fysiek zijn en liever de hele dag in beweging zijn in plaats van op een stoel zitten en lezen. Ook kan je geen voorkeur hebben voor lezen niet gelijk zetten met een grote voorkeur hebben voor mobiel en tablet. Het kind dat bij ons thuis het meeste van lezen houdt, is ook het kind dat het meeste vraagt om tablettijd. Dat ligt meer aan derelatief rustige aard en meer zitvlees dan dat de andere kinderen hebben.
Wij hebben wat dat betreft hele andere kinderen. 2 hele beweeglijke en 1 veel rustigere. Die laatste leest uit zichzelf. De eerste 2 niet. Maar ik vind het bij alle 3 juist wel een Bijbelse opdracht ze goede boeken te leren lezen.
Ik vind het geen bijbelse opdracht om ze goede boeken te leren lezen. Dat is mijns inziens een opdracht die voor elke ouder geldt en ik ben daar ook actief mee bezig. Dat neemt niet weg dat voor deze kinderen 'het verplicht overdag een boek moeten lezen' een straf is en geen vreugde. Dan ga je daar toch de zondagen van een kind niet mee verpesten? Zolang de kinderen die niet van lezen houden toch 's avonds in bed nog even lezen en daardoor leren dat het wellicht minder erg is dan zij denken, houden ze er nog plezier in en pakken ze hopelijk later ook nog eens een (lees)boek.
Of het een opdracht is of niet valt te betwijfelen, ik denk wel dat het heel nuttig is. Het is juist geen straf, het is beter voor de kids, dat weet jij, alleen hun (nog) niet. Hun kunnen het als straf ervaren, maar dat is dan maar zo.
Kom haastig tot Christus. Hij heeft zielen gereinigd die even vuil waren als die van u. – Thomas Boston
mail: broederhh@gmail.com
-DIA-
Berichten: 32738
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Mediagebruik op zondag

Bericht door -DIA- »

newton schreef:
-DIA- schreef:
Herman schreef:
merel schreef:En wat als je totaal niet van lezen houdt?
Ik kan me niet voorstellen dat zulke mensen bestaan. :D
Ik kan me er iets bij voorstellen nu mijn gezichtsvermogen minder wordt.
Worden de letters te klein? Dan is het misschien een idee om een e-reader aan te schaffen. Daarmee kun je meestal de lettergrootte zelf aanpassen en wordt lezen misschien toch weer wat meer een plezier. Op theologienet.nl staat vervolgens genoeg om je e-reader te vullen.
Ik heb nu een groter scherm, en die op 175 tot 200 % gaat nog redelijk goed.
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
Geytenbeekje
Berichten: 8286
Lid geworden op: 26 jun 2018, 21:37

Re: Mediagebruik op zondag

Bericht door Geytenbeekje »

HersteldHervormd schreef:
Zeeuw schreef: Ook hier lijkt me dezelfde opmerking toch op zijn plaats. Probeer de rest van de week net zo goed je bezinning te zoeken. Dat zondag meer rust geeft begrijp ik. Dat is bij ons ook zo gelukkig.
Ik ben vrij druk van geest en reageer daarom heftiger op prikkels als doorsnee, denk ik. Gelukkig is het thuis vrijwel altijd stabiel en rustig, dat zorgt er voor dat ik na een drukke dag binnen een half uur op de bank wel weer het mannetje ben. Maar zondag vind ik het zo heerlijk om bijna geen prikkels te hebben. Ik geniet er echt van. Vroeger niet, dan wilde ik altijd spelen en heel hard rennen :haha. Daarom waren de zondagen wat moeilijker, gelukkig mocht ik wel altijd in de tuin spelen of met speelgoed.
Ken jij ouderlingen die op zondag gaan hardlopen? Als reactie op de post van jou aan Mara
Online
HersteldHervormd
Berichten: 6065
Lid geworden op: 29 jun 2019, 21:20

Re: Mediagebruik op zondag

Bericht door HersteldHervormd »

Geytenbeekje schreef:
HersteldHervormd schreef:
Zeeuw schreef: Ook hier lijkt me dezelfde opmerking toch op zijn plaats. Probeer de rest van de week net zo goed je bezinning te zoeken. Dat zondag meer rust geeft begrijp ik. Dat is bij ons ook zo gelukkig.
Ik ben vrij druk van geest en reageer daarom heftiger op prikkels als doorsnee, denk ik. Gelukkig is het thuis vrijwel altijd stabiel en rustig, dat zorgt er voor dat ik na een drukke dag binnen een half uur op de bank wel weer het mannetje ben. Maar zondag vind ik het zo heerlijk om bijna geen prikkels te hebben. Ik geniet er echt van. Vroeger niet, dan wilde ik altijd spelen en heel hard rennen :haha. Daarom waren de zondagen wat moeilijker, gelukkig mocht ik wel altijd in de tuin spelen of met speelgoed.
Ken jij ouderlingen die op zondag gaan hardlopen? Als reactie op de post van jou aan Mara
Nee natuurlijk ken ik die niet. Wat bedoel je precies met Mara?
Kom haastig tot Christus. Hij heeft zielen gereinigd die even vuil waren als die van u. – Thomas Boston
mail: broederhh@gmail.com
Geytenbeekje
Berichten: 8286
Lid geworden op: 26 jun 2018, 21:37

Re: Mediagebruik op zondag

Bericht door Geytenbeekje »

HersteldHervormd schreef:
Geytenbeekje schreef:
HersteldHervormd schreef:
Zeeuw schreef: Ook hier lijkt me dezelfde opmerking toch op zijn plaats. Probeer de rest van de week net zo goed je bezinning te zoeken. Dat zondag meer rust geeft begrijp ik. Dat is bij ons ook zo gelukkig.
Ik ben vrij druk van geest en reageer daarom heftiger op prikkels als doorsnee, denk ik. Gelukkig is het thuis vrijwel altijd stabiel en rustig, dat zorgt er voor dat ik na een drukke dag binnen een half uur op de bank wel weer het mannetje ben. Maar zondag vind ik het zo heerlijk om bijna geen prikkels te hebben. Ik geniet er echt van. Vroeger niet, dan wilde ik altijd spelen en heel hard rennen :haha. Daarom waren de zondagen wat moeilijker, gelukkig mocht ik wel altijd in de tuin spelen of met speelgoed.
Ken jij ouderlingen die op zondag gaan hardlopen? Als reactie op de post van jou aan Mara
Nee natuurlijk ken ik die niet. Wat bedoel je precies met Mara?
''Je argumenten snijden wel van hout, misschien zou het voor de ouderlingen ook beter zijn als ze niet rondjes gaan lopen rennen op zondag.''
merel
Berichten: 9768
Lid geworden op: 08 jun 2015, 10:58

Re: Mediagebruik op zondag

Bericht door merel »

Zeeuw schreef: Ik hoop dat 'goede boeken' voor Christelijke ouders net iets anders betekent.
Ik vind het echt onzin dat je 'verplicht een boek lezen' als straf ziet en het dus niet moet.
Als ik die methode zou hanteren wordt er zelden veel huiswerk meer gemaakt.
Blijkbaar vind je het zelf niet de moeite genoeg waard.
Dat laatste is een opmerking die nergens op slaat en je niet kan concluderen uit hetgeen ik geschreven heb. Ik geef juist aan dat ik/wij lezen erg belangrijk vinden en daar tijd in stoppen om kinderen zover te krijgen.

Ik had zelf als kind een gruwelijke hekel aan zondagen. Hele dagen van nietsdoen en enkel lezen terwijl ouders lagen te slapen. Ik heb mijzelf voorgenomen dit anders te doen. De zondag is elke week een feestdag waarbij wij naar de kerk mogen en tussendoor tijd voor elkaar mogen hebben.

De vergelijking tussen lezen en huiswerk gaat niet op. Huiswerk maak je omdat het moet en wordt bij voorkeur niet op zondagen gemaakt. Lezen doe je voor het plezier en ontspanning. Door het niet te forceren blijven ze het tot op heden elke dag gewoon een beetje doen.
Zeeuw
Berichten: 11583
Lid geworden op: 19 sep 2018, 08:28

Re: Mediagebruik op zondag

Bericht door Zeeuw »

merel schreef:
Zeeuw schreef: Ik hoop dat 'goede boeken' voor Christelijke ouders net iets anders betekent.
Ik vind het echt onzin dat je 'verplicht een boek lezen' als straf ziet en het dus niet moet.
Als ik die methode zou hanteren wordt er zelden veel huiswerk meer gemaakt.
Blijkbaar vind je het zelf niet de moeite genoeg waard.
Dat laatste is een opmerking die nergens op slaat en je niet kan concluderen uit hetgeen ik geschreven heb. Ik geef juist aan dat ik/wij lezen erg belangrijk vinden en daar tijd in stoppen om kinderen zover te krijgen.

Ik had zelf als kind een gruwelijke hekel aan zondagen. Hele dagen van nietsdoen en enkel lezen terwijl ouders lagen te slapen. Ik heb mijzelf voorgenomen dit anders te doen. De zondag is elke week een feestdag waarbij wij naar de kerk mogen en tussendoor tijd voor elkaar mogen hebben.

De vergelijking tussen lezen en huiswerk gaat niet op. Huiswerk maak je omdat het moet en wordt bij voorkeur niet op zondagen gemaakt. Lezen doe je voor het plezier en ontspanning. Door het niet te forceren blijven ze het tot op heden elke dag gewoon een beetje doen.
Je hebt al heel vaak je punt over je opvoeding en je hekel aan de zondagen gemaakt. Lezen doe je m.i. met goede boeken ook in eerste instantie als kinderen omdat het moet. Ik las ook liever de Donald Duck dan een goed boek, maar ben 30 jaar verder toch blij dat ik die boeken moest lezen.
Zoals ik jou lees, zeg je als ouder al heel snel 'als je het een straf vindt, hoeft het niet'. Dan concludeer ik dat je het voor de kids niet de moeite genoeg waard vind.
Voor mij voelt het of je je eigen ervaring van zondag destijds dan sterk voelt als je kids sputteren omdat ze iets niet leuk vinden. Want als ze iets niet leuk vinden, is het gevoel van feestdag weg oid.
Voor mij voelt het hardlopen op zondag ook een beetje zo. 'Ik wil niet lezen, dus ga ik lekker hardlopen ipv mezelf in te zetten om goede lectuur tot me te nemen'. Ik lees in de uitleg van de catechismus over Zondag 38 met de beste wil van de wereld niets positiefs over gaan hardlopen.
Het wil niet zeggen dat ik het niet begrijp, want het trekt me ook best. Maar ik geloof niet dat het juist is.
merel
Berichten: 9768
Lid geworden op: 08 jun 2015, 10:58

Re: Mediagebruik op zondag

Bericht door merel »

Volgens mij lees jij niet goed. Waar noem ik de Donald Duck lezen als voldoende voor hun leesvaardigheid? Ik geef herhaaldelijk aan dat zij lezen, alleen niet op zondagen. Dan doen wij andere dingen dan op de bank zitten en een boek lezen.

Hardlopen op zondagmiddag is ook niet iets dat ik gewend ben en zal het ook nooit gaan doen. Voor mijn man is het ontspanning en meditatie, waarin hij juist de mogelijkheid heeft om na te denken over de preek.
Zeeuw
Berichten: 11583
Lid geworden op: 19 sep 2018, 08:28

Re: Mediagebruik op zondag

Bericht door Zeeuw »

merel schreef:Volgens mij lees jij niet goed. Waar noem ik de Donald Duck lezen als voldoende voor hun leesvaardigheid? Ik geef herhaaldelijk aan dat zij lezen, alleen niet op zondagen. Dan doen wij andere dingen dan op de bank zitten en een boek lezen.

Hardlopen op zondagmiddag is ook niet iets dat ik gewend ben en zal het ook nooit gaan doen. Voor mijn man is het ontspanning en meditatie, waarin hij juist de mogelijkheid heeft om na te denken over de preek.
Ik noem de Donald Duck als mijn eigen voorbeeld hoe ik als kind liever iets makkelijks las dan iets moeilijks. Jij geeft aan dat moeilijke boeken lezen 'een straf' is.
Ik vraag me met onderstaande af of ze dan zullen pakken naar een goed boek. Als je aangeeft 'hopelijk' dan leest het voor mij niet als 'dat doen ze nu al, omdat we als ouders goede lectuur belangrijk vinden'.
Maar wellicht lees ik dat verkeerd.
En het punt van je eigen ervaring met de zondag vroeger werkt m.i. door als ik het zo lees, wat ik ook wel begrijp overigens. En verder is het je eigen mening en heb ik een andere. Maar dat was inmiddels wel helder.

Zolang de kinderen die niet van lezen houden toch 's avonds in bed nog even lezen en daardoor leren dat het wellicht minder erg is dan zij denken, houden ze er nog plezier in en pakken ze hopelijk later ook nog eens een (lees)boek.
Gebruikersavatar
Forummer
Berichten: 1718
Lid geworden op: 23 sep 2020, 19:51

Re: Mediagebruik op zondag

Bericht door Forummer »

Ik heb altijd moeite gehad met: je mag op zondag geen Donald Duck lezen, maar doordeweeks wel. Wat op zondag niet goed voor je is, is dat doordeweeks ook niet. Andersom gesteld: wat doordeweeks mag, mag op zondag ook.

Wel moeten de 'sterken' hierin rekening houden met de 'zwakken' zoals Paulus ons voorhoudt.

Ik denk dat we bijzonder beducht moeten zijn voor een 'raakt niet, smaakt niet en roer niet aan-cultuur'. Dit komt vaak voort uit wetticisme en niet uit een nauw geweten.

Als wij alleen op zondag aan God denken, zit er iets grondig mis.

Verder wel eens dat zondag een rustdag is, en daarom ook uitermate geschikt voor quality time met gezin of familie.
De wereld staat in brand, maar wij gooien olie op het vuur door ons toekijken aan de kant
merel
Berichten: 9768
Lid geworden op: 08 jun 2015, 10:58

Re: Mediagebruik op zondag

Bericht door merel »

Zeeuw schreef:
merel schreef:Volgens mij lees jij niet goed. Waar noem ik de Donald Duck lezen als voldoende voor hun leesvaardigheid? Ik geef herhaaldelijk aan dat zij lezen, alleen niet op zondagen. Dan doen wij andere dingen dan op de bank zitten en een boek lezen.

Hardlopen op zondagmiddag is ook niet iets dat ik gewend ben en zal het ook nooit gaan doen. Voor mijn man is het ontspanning en meditatie, waarin hij juist de mogelijkheid heeft om na te denken over de preek.
Ik noem de Donald Duck als mijn eigen voorbeeld hoe ik als kind liever iets makkelijks las dan iets moeilijks. Jij geeft aan dat moeilijke boeken lezen 'een straf' is.
Ik vraag me met onderstaande af of ze dan zullen pakken naar een goed boek. Als je aangeeft 'hopelijk' dan leest het voor mij niet als 'dat doen ze nu al, omdat we als ouders goede lectuur belangrijk vinden'.
Maar wellicht lees ik dat verkeerd.
En het punt van je eigen ervaring met de zondag vroeger werkt m.i. door als ik het zo lees, wat ik ook wel begrijp overigens. En verder is het je eigen mening en heb ik een andere. Maar dat was inmiddels wel helder.

Zolang de kinderen die niet van lezen houden toch 's avonds in bed nog even lezen en daardoor leren dat het wellicht minder erg is dan zij denken, houden ze er nog plezier in en pakken ze hopelijk later ook nog eens een (lees)boek.

Ik krijg de indruk dat jij bewust mijn bijdragen verkeerd leest/opvat. Ook prima ::bye
Laatst gewijzigd door merel op 10 feb 2022, 13:47, 1 keer totaal gewijzigd.
Plaats reactie