Mediagebruik op zondag

Wat voor media gebruik je op zondag?

Ik gebruik geen laptop/pc/telefoon op zondag
3
4%
Ik gebruik het alleen voor online kerkdiensten en noodgevallen
21
26%
Ik gebruik het voor online kerkdiensten maar ook voor af en toe als ontspanning of op sociale media
9
11%
Ik gebruik het, maar met mate. Beduidend minder als doordeweeks
22
28%
Er zit (bijna) geen verschil in media gebruik op zondag t.o.v. doordeweekse dagen
25
31%
 
Totaal aantal stemmen: 80

Gebruikersavatar
Klavart
Berichten: 1240
Lid geworden op: 24 jun 2015, 08:36

Re: Mediagebruik op zondag

Bericht door Klavart »

Ararat schreef:Ik zit wat te peinzen nav dit topic... In huize Ararat wordt daarom toch regelmatig gezondigd mbt de zondagse ban op mediagebruik!
De buienapp voor een droge tocht door de barre wereld, een online dienst van een naburige gemeente of van de gemeenten waar een van de junior-Araratjes verpozen, een geciteerd of gespeeld gezang opzoeken, een appje voor felicitatie of meeleven, bijbelstudieapps... Ik schrik van onszelf...

... we kunnen misschien beter wat slapen. Dan gebruiken we tenminste geen media.
Zijn het regelmatige mediagebruik of wat slapen de enige twee smaken?
Gebruikersavatar
Ararat
Berichten: 1711
Lid geworden op: 30 apr 2018, 17:35
Locatie: ZLD

Re: Mediagebruik op zondag

Bericht door Ararat »

Klavart schreef:
Ararat schreef:Ik zit wat te peinzen nav dit topic... In huize Ararat wordt daarom toch regelmatig gezondigd mbt de zondagse ban op mediagebruik!
De buienapp voor een droge tocht door de barre wereld, een online dienst van een naburige gemeente of van de gemeenten waar een van de junior-Araratjes verpozen, een geciteerd of gespeeld gezang opzoeken, een appje voor felicitatie of meeleven, bijbelstudieapps... Ik schrik van onszelf...

... we kunnen misschien beter wat slapen. Dan gebruiken we tenminste geen media.
Zijn het regelmatige mediagebruik of wat slapen de enige twee smaken?
Nee hoor, het lijken soms wel twee uitersten te zijn :)
Wees op je hoede voor het zuurdeeg
Gebruikersavatar
Bourdon16
Berichten: 1453
Lid geworden op: 29 apr 2019, 21:21
Locatie: Land van Heusden

Re: Mediagebruik op zondag

Bericht door Bourdon16 »

MGG schreef:Lezen jullie ook nieuws sites of wordt dat vermeden, omdat er dan (onnodig?) mensen voor je moeten werken. Voor het geval dat mensen het standaard punt 'elektriciteit gebruikt ook iedereen' noemen een vervolgvraag. Waar ligt de grens? Of is er geen grens en is winkelen en uit eten gaan op zondag ook prima?
Ik vind het weleens lastig. Aan commerciële dingen wil ik niet meedoen. Een stukje wandelen of fietsen weer wel maar zwemmen of sporten weer niet. Al zouden de kinderen best in een badje in de tuin mogen. Vroeger toen wij aan de maas woonden leek het wel of het op zondag altijd zwemweer was..
Zijn er ook nog mensen die voor 2e feestdagen de zondagse regels in acht nemen? In mijn jeugd waren dat ook soort van zondagen.
Gebruikersavatar
Ararat
Berichten: 1711
Lid geworden op: 30 apr 2018, 17:35
Locatie: ZLD

Re: Mediagebruik op zondag

Bericht door Ararat »

Bourdon16 schreef:
MGG schreef:Lezen jullie ook nieuws sites of wordt dat vermeden, omdat er dan (onnodig?) mensen voor je moeten werken. Voor het geval dat mensen het standaard punt 'elektriciteit gebruikt ook iedereen' noemen een vervolgvraag. Waar ligt de grens? Of is er geen grens en is winkelen en uit eten gaan op zondag ook prima?
Ik vind het weleens lastig. Aan commerciële dingen wil ik niet meedoen. Een stukje wandelen of fietsen weer wel maar zwemmen of sporten weer niet. Al zouden de kinderen best in een badje in de tuin mogen. Vroeger toen wij aan de maas woonden leek het wel of het op zondag altijd zwemweer was..
Zijn er ook nog mensen die voor 2e feestdagen de zondagse regels in acht nemen? In mijn jeugd waren dat ook soort van zondagen.
Ja, ik kijk even of er groot nieuws is, maar probeer te voorkomen dat ik ga doorklikken.
2e feestdagen hebben we geen kerkdiensten. We hebben eigenlijk een extra zaterdag, met dat verschil dat wij zelf graag nog een online dienst meepikken van elders.

Ik herinner me uit mijn jeugd dat we op bid- en dankdagen naar de stad gingen om bijv schoenen. Misschien was de kinderbijslag net binnen dan én we hadden er de tijd voor.
Wees op je hoede voor het zuurdeeg
HersteldHervormd
Berichten: 5989
Lid geworden op: 29 jun 2019, 21:20

Re: Mediagebruik op zondag

Bericht door HersteldHervormd »

Bezorgd schreef:
MGG schreef:Lezen jullie ook nieuws sites of wordt dat vermeden, omdat er dan (onnodig?) mensen voor je moeten werken. Voor het geval dat mensen het standaard punt 'elektriciteit gebruikt ook iedereen' noemen een vervolgvraag. Waar ligt de grens? Of is er geen grens en is winkelen en uit eten gaan op zondag ook prima?
Terechte vraag.
Ik lees wel nieuwssites. Minder dan door de weeks, maar toch.
Vaak denk je er niet bij na dat er mensen voor moeten werken.

Tegelijkertijd vraag ik me ook af of de strikte Sabbatsrust ook geldt voor de zondag.
Daar ben ik niet zo overtuigd van, temeer omdat Jezus zelf ook rekkelijker met de Sabbat omging dan dat in die dagen gebruikelijk was. (genezen, voedselpukken, reizen)
Maar dat zijn noodzakelijke dingen toch? Ik ben het met je eens dat het allemaal niet strikt hoeft. Dan worden we net als Farizeeërs. Hoe brachten de puriteinen en oudvaders de zondag door? Ook bladerend in de nieuwskrant?
Kom haastig tot Christus. Hij heeft zielen gereinigd die even vuil waren als die van u. – Thomas Boston
mail: broederhh@gmail.com
Gebruikersavatar
Bourdon16
Berichten: 1453
Lid geworden op: 29 apr 2019, 21:21
Locatie: Land van Heusden

Re: Mediagebruik op zondag

Bericht door Bourdon16 »

Ararat schreef:
Bourdon16 schreef:
MGG schreef:Lezen jullie ook nieuws sites of wordt dat vermeden, omdat er dan (onnodig?) mensen voor je moeten werken. Voor het geval dat mensen het standaard punt 'elektriciteit gebruikt ook iedereen' noemen een vervolgvraag. Waar ligt de grens? Of is er geen grens en is winkelen en uit eten gaan op zondag ook prima?
Ik vind het weleens lastig. Aan commerciële dingen wil ik niet meedoen. Een stukje wandelen of fietsen weer wel maar zwemmen of sporten weer niet. Al zouden de kinderen best in een badje in de tuin mogen. Vroeger toen wij aan de maas woonden leek het wel of het op zondag altijd zwemweer was..
Zijn er ook nog mensen die voor 2e feestdagen de zondagse regels in acht nemen? In mijn jeugd waren dat ook soort van zondagen.
Ja, ik kijk even of er groot nieuws is, maar probeer te voorkomen dat ik ga doorklikken.
2e feestdagen hebben we geen kerkdiensten. We hebben eigenlijk een extra zaterdag, met dat verschil dat wij zelf graag nog een online dienst meepikken van elders.

Ik herinner me uit mijn jeugd dat we op bid- en dankdagen naar de stad gingen om bijv schoenen. Misschien was de kinderbijslag net binnen dan én we hadden er de tijd voor.
Wij hebben dan 1 dienst. Ik denk wel eens dat ik dan zo'n dag op dezelfde manier doorbreng zoals 'lichte' mensen de zondag doorbrengen. Eerst naar de kerk en daarna gerust werken in de tuin, naar de bouwmarkt of er op uit.
Bezorgd
Berichten: 5394
Lid geworden op: 24 mar 2018, 15:53

Re: Mediagebruik op zondag

Bericht door Bezorgd »

HersteldHervormd schreef:
Bezorgd schreef:
MGG schreef:Lezen jullie ook nieuws sites of wordt dat vermeden, omdat er dan (onnodig?) mensen voor je moeten werken. Voor het geval dat mensen het standaard punt 'elektriciteit gebruikt ook iedereen' noemen een vervolgvraag. Waar ligt de grens? Of is er geen grens en is winkelen en uit eten gaan op zondag ook prima?
Terechte vraag.
Ik lees wel nieuwssites. Minder dan door de weeks, maar toch.
Vaak denk je er niet bij na dat er mensen voor moeten werken.

Tegelijkertijd vraag ik me ook af of de strikte Sabbatsrust ook geldt voor de zondag.
Daar ben ik niet zo overtuigd van, temeer omdat Jezus zelf ook rekkelijker met de Sabbat omging dan dat in die dagen gebruikelijk was. (genezen, voedselpukken, reizen)
Maar dat zijn noodzakelijke dingen toch? Ik ben het met je eens dat het allemaal niet strikt hoeft. Dan worden we net als Farizeeërs. Hoe brachten de puriteinen en oudvaders de zondag door? Ook bladerend in de nieuwskrant?
Hoe de puriteinen en oudvaders het deden is niet doorslaggevend. Dat lag ook verschillend.
Ik vind het interessanter hoe de wereldkerk omgaat met zondagsrust. Die is heel wisselend.

Neem daarbij de inconsequentie van de uitleg Sabbat - Zondag.
Willen we de bijbelse lijn volgen, dan hebben we de Sabbat te volgen. Dat horen we elke zondag.

Al met al kan ik niet anders dan tot de conclusie komen: laten we niet te stellige woorden gebruiken. We weten het gewoon niet.
En opgegroeid in een traditie die de zondag als Sabbat viert en daarbij een aantal leefregels houdt, doet mij besluiten om die traditie grotendeels voor te zetten en door te geven. Maar vooral als traditie. Bijbels beargumenteren kan ik veel regels niet.
MGG
Berichten: 3464
Lid geworden op: 30 jul 2022, 22:05
Locatie: Mgg2023rf@gmail.com

Re: Mediagebruik op zondag

Bericht door MGG »

Bourdon16 schreef:
MGG schreef:Lezen jullie ook nieuws sites of wordt dat vermeden, omdat er dan (onnodig?) mensen voor je moeten werken. Voor het geval dat mensen het standaard punt 'elektriciteit gebruikt ook iedereen' noemen een vervolgvraag. Waar ligt de grens? Of is er geen grens en is winkelen en uit eten gaan op zondag ook prima?
Ik vind het weleens lastig. Aan commerciële dingen wil ik niet meedoen. Een stukje wandelen of fietsen weer wel maar zwemmen of sporten weer niet. Al zouden de kinderen best in een badje in de tuin mogen. Vroeger toen wij aan de maas woonden leek het wel of het op zondag altijd zwemweer was..
Zijn er ook nog mensen die voor 2e feestdagen de zondagse regels in acht nemen? In mijn jeugd waren dat ook soort van zondagen.
Wij gaan naar de kerk en eten vaak uitgebreid met de familie. Er is wel meer tijd voor bezinning, dan op een doordeweekse dag. Bijvoorbeeld het bespreken/napraten over de preek.
Gebruikersavatar
Arja
Berichten: 2059
Lid geworden op: 30 mei 2019, 15:57
Locatie: Provincie Utrecht
Contacteer:

Re: Mediagebruik op zondag

Bericht door Arja »

Het is toch heerlijk om een pauze nemen van internet technologie op sabbat of zondag (of op allebei). Vaak lukt het me op zaterdag. Maar echt niet altijd. In plaats het te zien als een dag zonder je telefoon of laptop, kun je het ook zo bekijken: wat zijn de dingen waar je nu meer tijd voor heb?

Mijn streven is om 2 dagen te unpluggen. Maar het is erg moeilijk.
Ik unplug (is dat het juiste woord?) wel van bepaalde apps op zaterdag en zondag door ze van mijn telefoon te gooien. Gewoon van vrijdag tot en met maandag. Ik worstel ermee hoe ik dingen wil doen.

Ik vast van nieuwssites. Ik lees nu de krant.
MGG
Berichten: 3464
Lid geworden op: 30 jul 2022, 22:05
Locatie: Mgg2023rf@gmail.com

Re: Mediagebruik op zondag

Bericht door MGG »

Arja schreef:Het is toch heerlijk om een pauze nemen van internet technologie op sabbat of zondag (of op allebei). Vaak lukt het me op zaterdag. Maar echt niet altijd. In plaats het te zien als een dag zonder je telefoon of laptop, kun je het ook zo bekijken: wat zijn de dingen waar je nu meer tijd voor heb?

Mijn streven is om 2 dagen te unpluggen. Maar het is erg moeilijk.
Ik unplug (is dat het juiste woord?) wel van bepaalde apps op zaterdag en zondag door ze van mijn telefoon te gooien. Gewoon van vrijdag tot en met maandag. Ik worstel ermee hoe ik dingen wil doen.

Ik vast van nieuwssites. Ik lees nu de krant.
Dat laatste zou ik eigenlijk ook moeten doen. Ik volg nieuwssites en omdat ik heel veel interessant vind, gaat er veel tijd in zitten.
Gebruikersavatar
Nasrani
Berichten: 1853
Lid geworden op: 21 dec 2016, 21:36

Re: Mediagebruik op zondag

Bericht door Nasrani »

Deze week kwam onderstaande preek voorbij in de podcast Een preek voor elke dag. De moeite waard om eens te beluisteren als het gaat om dit onderwerp.

https://podcasts.google.com/feed/aHR0cH ... MDVm?ep=14

https://www.youtube.com/watch?v=pP2YD4R ... eApeldoorn
Wij leven in een wereld waarin bijna alles ons afleidt van God.
Daarom zullen we keuzes moeten maken als we een vertrouwelijke omgang met God willen.
Gebruikersavatar
Ararat
Berichten: 1711
Lid geworden op: 30 apr 2018, 17:35
Locatie: ZLD

Re: Mediagebruik op zondag

Bericht door Ararat »

Arja schreef:Het is toch heerlijk om een pauze nemen van internet technologie op sabbat of zondag (of op allebei). Vaak lukt het me op zaterdag. Maar echt niet altijd. In plaats het te zien als een dag zonder je telefoon of laptop, kun je het ook zo bekijken: wat zijn de dingen waar je nu meer tijd voor heb?

Mijn streven is om 2 dagen te unpluggen. Maar het is erg moeilijk.
Ik unplug (is dat het juiste woord?) wel van bepaalde apps op zaterdag en zondag door ze van mijn telefoon te gooien. Gewoon van vrijdag tot en met maandag. Ik worstel ermee hoe ik dingen wil doen.

Ik vast van nieuwssites. Ik lees nu de krant.
Een goed streven, vind ik. Hier kun je wellicht ook de focusstand van je telefoon voor gebruiken. Automatisch. Erg handig.
Wees op je hoede voor het zuurdeeg
GerefGemeente-lid
Berichten: 6575
Lid geworden op: 14 apr 2021, 23:55
Locatie: Zeeland

Re: Mediagebruik op zondag

Bericht door GerefGemeente-lid »

Nasrani schreef:Deze week kwam onderstaande preek voorbij in de podcast Een preek voor elke dag. De moeite waard om eens te beluisteren als het gaat om dit onderwerp.

https://podcasts.google.com/feed/aHR0cH ... MDVm?ep=14

https://www.youtube.com/watch?v=pP2YD4R ... eApeldoorn
Je onderschrift vond ik in relatie tot deze post wel toepasselijk.
Het kromme kan niet recht gemaakt worden, en hetgeen dat ontbreekt, kan niet geteld worden. (Prediker 1: 14 en 15)
Alles heeft een bestemden tijd, en alle voornemen onder den hemel heeft zijn tijd. (...) een tijd om te zwijgen (...). (Prediker 3: 1 en 7m)
Plaats reactie