#Metoo

Erik1960
Verbannen
Berichten: 1633
Lid geworden op: 06 jan 2022, 17:03

Re: #Metoo

Bericht door Erik1960 »

huisman schreef:
Erik1960 schreef:
Ad Anker schreef:Kun jij zeggen wat Erik precies onderbouwt? Want dat is volgens mij het interessante.
Onderzoek christelijke studenten
Het voorgaande beschrijft ingrijpende cijfers uit een onderzoek naar het geheel van de Nederlandse samenleving. Hoe zou dit onder christenen zijn? Begin 2013 verscheen een onderzoek naar seksueel gedrag van christelijke studenten. Bijna dertienhonderd studenten werden uitvoerig bevraagd op hun ervaringen met seksualiteit. Opvallend is dat uit dit onderzoek blijkt dat 26 procent van de meisjes aangeeft negatieve ervaringen te hebben met seksualiteit, tegen vijf procent van de jongens. Nu zijn deze beide onderzoeken niet één op één met elkaar te vergelijken. Toch geven deze cijfers aanleiding om te denken dat seksueel misbruik onder christenen blijkbaar meer voorkomt. In elk geval niet minder dan in de rest van de samenleving! Het is daarom goed om ons hierop te bezinnen. Wat kan de christelijke gemeente, de christelijke school en het christelijke gezin doen om seksueel misbruik te voorkomen of tijdig te signaleren?


Dit bijvoorbeeld. Het komt van de Stichting Vluchtheuvel.
Ik denk dat seksueel ongewenst gedrag helaas ook veel voorkomt in christelijke kring. Toch vind ik in jouw post daar geen bewijs voor of ik lees het niet goed.
Van die 26% van de meisjes met negatieve ervaringen zouden we moeten weten of de dader ook uit het christelijke milieu afkomstig is. Denk trouwens dat 26% nog een onderrapportage is.
Vorige maand gesproken met een meisje die net een negatieve ervaring heeft gehad maar dat was wel met een volstrekt onbekende man op een NS station. Behoort zij tot die 26% dan gaat het niet om een dader uit christelijke kring (of wel want hij is nog anoniem.

Het gaat er dus om of de daders uit christelijke kring afkomstig zijn niet de slachtoffers wil jij jouw stelling bewijzen dat het in christelijke kring net zoveel voorkomt.

Ik heb daar geen objectieve bewijzen voor maar het komt in christelijke kring (te) veel voor dat is zeket.
Als je weet dat in 80% van de gevallen van seksueel misbruik de dader een bekende is van het slachtoffer, zou het wel heel toevallig zijn dat dat bij de slachtoffers in dit onderzoek geheel anders ligt.
’Wie uitziet en hoopt op de Heer krijgt nieuwe kracht: hij slaat zijn vleugels uit als een adelaar, hij loopt, maar wordt niet moe, hij rent, maar raakt niet uitgeput’.
Gebruikersavatar
Herman
Moderator
Berichten: 11946
Lid geworden op: 29 dec 2001, 12:21
Locatie: Geldermalsen

Re: #Metoo

Bericht door Herman »

Erik1960 schreef:Als je weet dat in 80% van de gevallen van seksueel misbruik de dader een bekende is van het slachtoffer, zou het wel heel toevallig zijn dat dat bij de slachtoffers in dit onderzoek geheel anders ligt.
Het gaat in het onderzoek om negatieve ervaringen. Waarom definieer je dan nu krapper?
Erik1960
Verbannen
Berichten: 1633
Lid geworden op: 06 jan 2022, 17:03

Re: #Metoo

Bericht door Erik1960 »

Herman schreef:
Erik1960 schreef:Als je weet dat in 80% van de gevallen van seksueel misbruik de dader een bekende is van het slachtoffer, zou het wel heel toevallig zijn dat dat bij de slachtoffers in dit onderzoek geheel anders ligt.
Het gaat in het onderzoek om negatieve ervaringen. Waarom definieer je dan nu krapper?
Omdat het idee dat die 26% meisjes met negatieve ervaringen wellicht te maken kreeg met niet-christelijke daders tamelijk onwaarschijnlijk is.
Maar ik heb mijn zegje gezegd en hou er waarschijnlijk over op. Er is meer belangstelling voor de invloed van het celibaat en ik wil dat gesprek niet verstoren.
’Wie uitziet en hoopt op de Heer krijgt nieuwe kracht: hij slaat zijn vleugels uit als een adelaar, hij loopt, maar wordt niet moe, hij rent, maar raakt niet uitgeput’.
DDD
Berichten: 28491
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: #Metoo

Bericht door DDD »

Er is volgens mij ook niemand die dat beweert. Alleen zijn er mensen die zeggen dat je mag verwachten dat seksueel misbruik in christelijke kring minder voorkomt. Als dat niet zo is, dan zou een grootscheeps onderzoek mijns inziens gerechtvaardigd zijn.

Ik zou mij kunnen voorstellen dat in specifieke kringen verkrachting binnen het huwelijk vaker voorkomt. Onder andere daarom kun je zulke cijfers naar mijn idee niet zomaar vergelijken.
Gebruikersavatar
huisman
Berichten: 17255
Lid geworden op: 12 nov 2009, 23:38

Re: #Metoo

Bericht door huisman »

Herman schreef:
Erik1960 schreef:Als je weet dat in 80% van de gevallen van seksueel misbruik de dader een bekende is van het slachtoffer, zou het wel heel toevallig zijn dat dat bij de slachtoffers in dit onderzoek geheel anders ligt.
Het gaat in het onderzoek om negatieve ervaringen. Waarom definieer je dan nu krapper?
Dat stoort mij ook best wel. Bij zulke zaken is zorgvuldigheid toch wel het eerste wat gevraagd moet worden. Een onderzoek onder christelijke studenten vertalen naar seksueel misbruik in christelijke kring is wel erg onzorgvuldig.

Het zou fijn zijn als @Erik1960 een link van het onderzoek zou plaatsen.
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
Gebruikersavatar
Herman
Moderator
Berichten: 11946
Lid geworden op: 29 dec 2001, 12:21
Locatie: Geldermalsen

Re: #Metoo

Bericht door Herman »

huisman schreef:Dat stoort mij ook best wel. Bij zulke zaken is zorgvuldigheid toch wel het eerste wat gevraagd moet worden. Een onderzoek onder christelijke studenten vertalen naar seksueel misbruik in christelijke kring is wel erg onzorgvuldig.

Het zou fijn zijn als @Erik1960 een link van het onderzoek zou plaatsen.
Het gaat niet om een openbaar onderzoek. Maar om een samenvatting ervan door Erik Jan Verbruggen. En het doel van de samenvatting is om de omvang van het probleem niet te onderschatten.

Wat mij betreft loopt de discussie spaak tussen mensen met wat kritische distantie tot de gezindte die hen nog steeds beschouwen als een gesloten systeem en daarom benadrukken dat het er allemaal even erg is als erbuiten. Dat daar aandacht voor gevraagd wordt snap ik en dat is ook terecht, maar het gaat dan niet meer om een neutrale insteek van gelijkwaardigheid.

Het tweede is dat het christelijke geloof en het houden van Gods geboden voor iedereen goed is. Het nivellerende 'maar bij jullie gaat ook vanalles fout' treft weliswaar de gebrekkige uitvoering maar niet de norm.
Gebruikersavatar
Anselmus
Berichten: 1106
Lid geworden op: 27 aug 2019, 19:18

Re: #Metoo

Bericht door Anselmus »

Op 29 januari stond in het RD n.a.v. 'The Voice' een artikel in de krant van een reformatorische traumaseksuoloog. De boodschap die zij naast voren bracht was mijns inziens tweeledig: 1: er zijn enorm veel zondagmiddagslachtoffers in de praktijk, 2: er worden ontzettend veel nuancerende opmerkingen gemaakt wat slachtoffers ervaren als 'het collectief nee'. Dan gaat het niet meer om de vraag hoeveel er dan precies zijn, maar dát het er afschuwelijk veel zijn. In plaats van over de aantallen te discussiëren zouden we er beter over na kunnen denken hoe we zaken in de kerk veilig kunnen houden, het taboe eraf kunnen halen en een veilige haven kunnen zijn voor wie dat nodig heeft.

Het artikel is hier te vinden voor wie bij digibron kan: https://www.digibron.nl/viewer/collecti ... pr17917045
Fides Quaerens Intellectum
Plaats reactie