Mayflower serie

Plaats reactie
Gebruikersavatar
Marck
Berichten: 1424
Lid geworden op: 02 mar 2019, 10:26

Mayflower serie

Bericht door Marck »

Op tv en internet is momenteel een serie over de Pilgrim Fathers en de Mayflower. Gepresenteerd door de broer van Paul Blokhuis (ChristenUnie), Leo.
Het blijkt dat er in Amerika flink verschillend wordt gedacht over de betekenis van de komst van de Pilgrim Fathers. Met name de afstammelingen van de Indiaanse stammen hebben een zeer negatieve beoordeling daarvan. In de zin van landroverij, opgedrongen geloof en cultuur etc.
Dat is een ander verhaal dan dat ik over de Pilgrim Fathers en Puriteinen heb leren kennen.
Iemand hier bekend mee?
Gebruikersavatar
Maanenschijn
Berichten: 4030
Lid geworden op: 01 jan 2016, 14:33

Re: Mayflower serie

Bericht door Maanenschijn »

Ik ben een trouw volger van de Puriteinenpodcast van het RD. Ik volg nu ook deze docu. Voor mij is vooral het beeld nu completer.

In de tv-serie komt een item voorbij over de ‘maisheuvel’. Vooral bij dat fragment heb ik wel wat hoofdbrekens gehad.
Wie lege handen heeft, kan ze altijd vouwen.
Gebruikersavatar
Marck
Berichten: 1424
Lid geworden op: 02 mar 2019, 10:26

Re: Mayflower serie

Bericht door Marck »

Maanenschijn schreef:Ik ben een trouw volger van de Puriteinenpodcast van het RD. Ik volg nu ook deze docu. Voor mij is vooral het beeld nu completer.

In de tv-serie komt een item voorbij over de ‘maisheuvel’. Vooral bij dat fragment heb ik wel wat hoofdbrekens gehad.
Ik ben zelf ook een volger van de podcast en lezer van de boeken van L.J. van Valen. Vandaar ook mijn verbazing over de anders gekleurde waardering van deze historische gebeurtenis in de serie
Ambtenaar
Berichten: 9144
Lid geworden op: 15 apr 2017, 14:37

Re: Mayflower serie

Bericht door Ambtenaar »

Marck schreef:
Maanenschijn schreef:Ik ben een trouw volger van de Puriteinenpodcast van het RD. Ik volg nu ook deze docu. Voor mij is vooral het beeld nu completer.

In de tv-serie komt een item voorbij over de ‘maisheuvel’. Vooral bij dat fragment heb ik wel wat hoofdbrekens gehad.
Ik ben zelf ook een volger van de podcast en lezer van de boeken van L.J. van Valen. Vandaar ook mijn verbazing over de anders gekleurde waardering van deze historische gebeurtenis in de serie
Blijkt eens te meer dat geschiedenis vaak eenzijdig ingekleurd wordt door de winnaars. En vaak wordt dit beeld later geromantiseerd door hun afstammelingen.

Denk bijvoorbeeld ook de verhalen over voormalig Nederlands-Indië. Er is pas na heel veel jaren erkenning van misdaden. En Coen staat nog steeds op zijn sokkel.
Valcke
Berichten: 7605
Lid geworden op: 31 aug 2018, 17:55

Re: Mayflower serie

Bericht door Valcke »

Het punt is natuurlijk dat Amerika (US) lang niet alleen bevolkt is geworden door puriteinen. Er waren veel meer immigranten, mensen met totaal verschillende achtergronden. De slechte ervaringen van de inheemse bevolking kun je daarom beslist niet koppelen aan specifiek één van deze groepen.

Verder zijn er natuurlijk ook de zonder meer positieve getuigenissen rond de prediking van Jonathan Edwards en David Brainerd. De geschiedenis is heel divers. Waar er aan de ene kant zeer grote misstanden waren, waren er aan de andere kant ook heel bijzondere gebeurtenissen en blijvende getuigenissen.
merel
Berichten: 9674
Lid geworden op: 08 jun 2015, 10:58

Re: Mayflower serie

Bericht door merel »

Ik vind het juist een erg goede serie en realistischer dan vele verhalen dat de pelgrims een soort van heiligen zonder zonde waren. Natuurlijk gebeurden indertijd ook goede dingen, maar ik denk dat er net zoveel spaak liep als tegenwoordig in de kerken.
Gebruikersavatar
Herman
Moderator
Berichten: 11945
Lid geworden op: 29 dec 2001, 12:21
Locatie: Geldermalsen

Re: Mayflower serie

Bericht door Herman »

merel schreef:Ik vind het juist een erg goede serie en realistischer dan vele verhalen dat de pelgrims een soort van heiligen zonder zonde waren. Natuurlijk gebeurden indertijd ook goede dingen, maar ik denk dat er net zoveel spaak liep als tegenwoordig in de kerken.
Zoals al opgemerkt, je moet goed onderscheid maken tussen de pelgrimfathers van de eerste reis en de overige kolonisten. Het is bijvoorbeeld erg lastig om allerlei negatieve ontwikkelingen aan de eerste groep christelijke kolonisten toe te schrijven, aangezien er een heel hoog sterftepercentage was onder de eerste groepen.
Ambtenaar
Berichten: 9144
Lid geworden op: 15 apr 2017, 14:37

Re: Mayflower serie

Bericht door Ambtenaar »

Herman schreef: Zoals al opgemerkt, je moet goed onderscheid maken tussen de pelgrimfathers van de eerste reis en de overige kolonisten. Het is bijvoorbeeld erg lastig om allerlei negatieve ontwikkelingen aan de eerste groep christelijke kolonisten toe te schrijven, aangezien er een heel hoog sterftepercentage was onder de eerste groepen.
https://www.digibron.nl/viewer/collecti ... 491248dbbc

Het gaat er mijns inziens om dat er een genuanceerd beeld wordt geschetst. Dus niet enkel de negatieve of positieve kanten benoemen, maar beide.
Gebruikersavatar
Marck
Berichten: 1424
Lid geworden op: 02 mar 2019, 10:26

Re: Mayflower serie

Bericht door Marck »

In de eerste aflevering wordt gesproken over de Pilgrim Fathers als geradicaliseerde extreme christenen. Dat loopt een beetje door in de serie naar mijn gevoel.
Gebruikersavatar
Maanenschijn
Berichten: 4030
Lid geworden op: 01 jan 2016, 14:33

Re: Mayflower serie

Bericht door Maanenschijn »

Marck schreef:In de eerste aflevering wordt gesproken over de Pilgrim Fathers als geradicaliseerde extreme christenen. Dat loopt een beetje door in de serie naar mijn gevoel.
In de ogen van de meer gematigde of seculiere mens van tegenwoordig, maar ook van toen is die groep natuurlijk ook radicaal en extreem. Ik denk zelfs dat er elementen waren die door de gereformeerde kerk in Nederland van destijds als extreem beschouwd zijn. Het streven naar een nieuw Jeruzalem, een Stad op een Berg (een term die Eisenhower, Reagan en Obama hebben herhaald), een theocratisch ideaal heeft wel een aantal radicale elementen.

Door de geschriften die de Puriteinen ons hebben nagelaten, maar misschien ook wel omdat de PilgrimFathers als underdog en het ‘stoere’ verhaal van deze groep zijn we mogelijk geneigd ons graag met hen te identificeren of ons er mee verwant voelen.
Wie lege handen heeft, kan ze altijd vouwen.
Gebruikersavatar
Marck
Berichten: 1424
Lid geworden op: 02 mar 2019, 10:26

Re: Mayflower serie

Bericht door Marck »

Maanenschijn schreef:
Marck schreef:In de eerste aflevering wordt gesproken over de Pilgrim Fathers als geradicaliseerde extreme christenen. Dat loopt een beetje door in de serie naar mijn gevoel.
In de ogen van de meer gematigde of seculiere mens van tegenwoordig, maar ook van toen is die groep natuurlijk ook radicaal en extreem. Ik denk zelfs dat er elementen waren die door de gereformeerde kerk in Nederland van destijds als extreem beschouwd zijn. Het streven naar een nieuw Jeruzalem, een Stad op een Berg (een term die Eisenhower, Reagan en Obama hebben herhaald), een theocratisch ideaal heeft wel een aantal radicale elementen.

Door de geschriften die de Puriteinen ons hebben nagelaten, maar misschien ook wel omdat de PilgrimFathers als underdog en het ‘stoere’ verhaal van deze groep zijn we mogelijk geneigd ons graag met hen te identificeren of ons er mee verwant voelen.
Ik vind persoonlijk bij de Puriteinen vooral geestelijke herkenning. Zoals ik dat ook heb bij het gereformeerd piëtisme. Maar ik hoop nuchter te blijven in mijn beoordeling van mensen en geschiedenis.
Plaats reactie