Blue Monday

Welk cijfer geef je aan je gemoedsgesteldheid op blue Monday? (1 is zeer slecht, 10 is zeer goed)

1
2
6%
2
1
3%
3
1
3%
4
0
Geen stemmen
5
0
Geen stemmen
6
2
6%
7
5
15%
8
10
30%
9
6
18%
10
6
18%
 
Totaal aantal stemmen: 33

Zeeuw
Berichten: 11550
Lid geworden op: 19 sep 2018, 08:28

Re: Blue Monday

Bericht door Zeeuw »

Hoopvol schreef:
Zeeuw schreef:
Bezorgd schreef:Buiten is het koud en saai.
Ideaal voor een deprimerende blauwe maandag.
In Zeeland zon en blauwe lucht. Koffie staat klaar voor allen gij refoforummers.
Pas maar op, het is dat ik mijn dochter vanmiddag van school moet halen... anders was ik misschien wel in de auto gestapt :D
Haha, ik begrijp dat het een verre reis is :-).
DDD
Berichten: 28484
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Blue Monday

Bericht door DDD »

Zo onzinnig is het helemaal niet. Het is dat ik een erg leuke weekwisseling had, en dag ik zojuist een heel stuk blauwe lucht zag, maar de grijze dagen zijn mijns inziens de vervelendste van het jaar.
Zeeuw
Berichten: 11550
Lid geworden op: 19 sep 2018, 08:28

Re: Blue Monday

Bericht door Zeeuw »

DDD schreef:Zo onzinnig is het helemaal niet. Het is dat ik een erg leuke weekwisseling had, en dag ik zojuist een heel stuk blauwe lucht zag, maar de grijze dagen zijn mijns inziens de vervelendste van het jaar.
Waarom zou je je stemming laten beïnvloeden door het weer? Zeker na een zondag met prachtige preken begrijp ik daar weinig van.
DDD
Berichten: 28484
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Blue Monday

Bericht door DDD »

De meeste mensen hebben maar beperkt zeggenschap over de invloed van het weer op hun stemming. Je kunt natuurlijk een lichtlamp gebruiken en vitamine d, maar dat is het wel zo ongeveer.

De vergelijking met prachtige preken vind ik ook nogal gek. Als je hele huis vol kevers zit (zoals ergens in Latijns Amerika) of het hele eiland overspoeld is met een tsunami, dan zeg je toch ook niet dat het gek is dat iemands stemming niet optimaal is, ondanks de prachtige preken (verondersteld dan nog dat de preken inderdaad prachtig waren, dat zijn preken niet altijd).
Gebruikersavatar
Lilian1975
Berichten: 3023
Lid geworden op: 21 jun 2018, 20:12

Re: Blue Monday

Bericht door Lilian1975 »

Mannetje schreef:Mooie maan daarbuiten vanmorgen! Blue moonday, mooi!
Nou dat viel mij vanmorgen ook op. Toen ik in alle rust het ochtenrondje deed in de stilte voor de geluiden van de dag. En de vogels net weer een beetje tot leven kwamen. Genieten!
Zag zelfs al een struikje met bloesem.
Zeeuw
Berichten: 11550
Lid geworden op: 19 sep 2018, 08:28

Re: Blue Monday

Bericht door Zeeuw »

DDD schreef:De meeste mensen hebben maar beperkt zeggenschap over de invloed van het weer op hun stemming. Je kunt natuurlijk een lichtlamp gebruiken en vitamine d, maar dat is het wel zo ongeveer.

De vergelijking met prachtige preken vind ik ook nogal gek. Als je hele huis vol kevers zit (zoals ergens in Latijns Amerika) of het hele eiland overspoeld is met een tsunami, dan zeg je toch ook niet dat het gek is dat iemands stemming niet optimaal is, ondanks de prachtige preken (verondersteld dan nog dat de preken inderdaad prachtig waren, dat zijn preken niet altijd).
Ik ben het niet met je eens over dat eerste. Ik denk dat we meer invloed op onze stemming hebben dan sommigen denken.
Ik zeg niks over kevers of tsunami. Maar wel over de invloed die de preken op mij hadden. Als er geen zware omstandigheden zijn, of wellicht juist wel, dan hoop ik dat de Hoop van de zondag een tijdje mee de week in gaat en vertroost.
Laatst gewijzigd door Zeeuw op 17 jan 2022, 10:18, 1 keer totaal gewijzigd.
DDD
Berichten: 28484
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Blue Monday

Bericht door DDD »

Ik ontken niet dat je invloed kunt uitoefenen op je stemming. Maar hoe zou je invloed kunnen uitoefenen op de (onbewuste) invloed van het weer op je stemming?
Zeeuw
Berichten: 11550
Lid geworden op: 19 sep 2018, 08:28

Re: Blue Monday

Bericht door Zeeuw »

DDD schreef:Ik ontken niet dat je invloed kunt uitoefenen op je stemming. Maar hoe zou je invloed kunnen uitoefenen op de (onbewuste) invloed van het weer op je stemming?
Door je er bewust van te worden en er actief mee aan de slag te gaan. Bv lekker naar buiten, bewegen, muziek etc. Maar ik heb wellicht makkelijk praten omdat ik een nogal positieve inslag heb. De situatie thuis is zo dat ik ook de andere kant heel duidelijk meemaak helaas.
Gebruikersavatar
Orchidee
Berichten: 10424
Lid geworden op: 30 dec 2009, 15:06
Locatie: Naast de buren

Re: RE: Re: Blue Monday

Bericht door Orchidee »

Zeeuw schreef:
DDD schreef:Zo onzinnig is het helemaal niet. Het is dat ik een erg leuke weekwisseling had, en dag ik zojuist een heel stuk blauwe lucht zag, maar de grijze dagen zijn mijns inziens de vervelendste van het jaar.
Waarom zou je je stemming laten beïnvloeden door het weer? Zeker na een zondag met prachtige preken begrijp ik daar weinig van.
Fijn dat jij dat niet begrijpt! Jammer dat je géén begrip hebt voor iemand die niet in die stemming is, komt of kan zijn!
Stil mijn ziel wees stil, en wees niet bang voor de onzekerheid van morgen. God omgeeft je steeds, Hij is erbij, in je beproevingen en zorgen!
Zeeuw
Berichten: 11550
Lid geworden op: 19 sep 2018, 08:28

Re: RE: Re: Blue Monday

Bericht door Zeeuw »

Orchidee schreef:
Zeeuw schreef:
DDD schreef:Zo onzinnig is het helemaal niet. Het is dat ik een erg leuke weekwisseling had, en dag ik zojuist een heel stuk blauwe lucht zag, maar de grijze dagen zijn mijns inziens de vervelendste van het jaar.
Waarom zou je je stemming laten beïnvloeden door het weer? Zeker na een zondag met prachtige preken begrijp ik daar weinig van.
Fijn dat jij dat niet begrijpt! Jammer dat je géén begrip hebt voor iemand die niet in die stemming is, komt of kan zijn!
Dat laatste laat ik voor jou. Zoals ik in mijn vorige post aangaf: ik ken helaas die situatie al jaren van heel dichtbij. Maar dat wil niet zeggen dat ik het altijd perfect kan begrijpen, gelukkig maar.
DDD
Berichten: 28484
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Blue Monday

Bericht door DDD »

Nou, van erg veel inlevingsvermogen vond ik je bijdrage ook niet getuigen. Hoewel het terecht is dat je een eigen verantwoordelijkheid signaleert, door het actief te formuleren.

Desondanks is de gevoeligheid voor licht voor zover ik kan inschatten grotendeels erfelijk bepaald. Je kunt je niet beperken tot iemands eigen verantwoordelijkheid alleen, nog los daarvan dat niet iedereen voldoende reflecterend vermogen heeft om zijn of haar stemming te beinvloeden.

Gelukkig ben ik zelf ook nogal optimistisch van karakter, ondanks dat ik veel last heb van dit weer.
Laatst gewijzigd door DDD op 17 jan 2022, 10:32, 1 keer totaal gewijzigd.
Zeeuw
Berichten: 11550
Lid geworden op: 19 sep 2018, 08:28

Re: Blue Monday

Bericht door Zeeuw »

DDD schreef:Nou, van erg veel inlevingsvermogen vond ik je bijdrage ook niet getuigen.

Gelukkig ben ik zelf ook nogal optimistisch van karakter, ondanks dat ik last heb van dit weer.
Nee, dat hoeft ook niet. Altijd veel inlevingsvermogen brengt ook niet altijd veel verder. Dat laatste geloof ik wel ja. Ik heb eigenlijk nooit last van het weer. Ik vind het echt een externe omstandigheid waar ik geen invloed op heb.
Nu is het overigens hier wel zonnig momenteel. Ook jij bent welkom voor n bak koffie :)
Gebruikersavatar
Maanenschijn
Berichten: 4030
Lid geworden op: 01 jan 2016, 14:33

Re: Blue Monday

Bericht door Maanenschijn »

Grappig, ik had er nooit van gehoord. Tijdens de (online) weekstart hadden collega’s er ook over. De eindconclusie was dat niemand het erg serieus nam en de zon op de Zuid-Hollandse eilanden ruimhartiger scheen dan in de Betuwe.
Wie lege handen heeft, kan ze altijd vouwen.
Hoopvol
Berichten: 1296
Lid geworden op: 20 mar 2020, 07:36

Re: Blue Monday

Bericht door Hoopvol »

Zeeuw schreef:
Hoopvol schreef:
Zeeuw schreef:
Bezorgd schreef:Buiten is het koud en saai.
Ideaal voor een deprimerende blauwe maandag.
In Zeeland zon en blauwe lucht. Koffie staat klaar voor allen gij refoforummers.
Pas maar op, het is dat ik mijn dochter vanmiddag van school moet halen... anders was ik misschien wel in de auto gestapt :D
Haha, ik begrijp dat het een verre reis is :-).
Iets meer dan 2 uur rijden met de auto. Ik kan wel een aantal medeforummers meenemen die, net als mij, ook in het midden des lands wonen.
Gebruikersavatar
Mister
Administrator
Berichten: 11397
Lid geworden op: 25 jul 2005, 12:06

Re: Blue Monday

Bericht door Mister »

Hoopvol schreef:
Zeeuw schreef:
Bezorgd schreef:Buiten is het koud en saai.
Ideaal voor een deprimerende blauwe maandag.
In Zeeland zon en blauwe lucht. Koffie staat klaar voor allen gij refoforummers.
Pas maar op, het is dat ik mijn dochter vanmiddag van school moet halen... anders was ik misschien wel in de auto gestapt :D
Idem. Koffie in Zeeland. Gelijk bolussen halen. Hmm, het klinkt wel als een goed idee.
Plaats reactie