Weet iemand een goede opticien?

Mara
Berichten: 23141
Lid geworden op: 15 jun 2010, 15:54

Re: Weet iemand een goede opticien?

Bericht door Mara »

Tiberius schreef:Ja ik draag al een bril, enkele weken geleden twee nieuwe gekocht bij Pearle (1 voor normaal, 1 voor computerwerk).
Bedankt!
Ik hoor je bevinding dan wel. ;)
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
Ambtenaar
Berichten: 9144
Lid geworden op: 15 apr 2017, 14:37

Re: Weet iemand een goede opticien?

Bericht door Ambtenaar »

Mara schreef:
Tiberius schreef:Dat vind ik wel een goed idee, van die zonnebril. Wat is C.T.?
https://www.charlietemple.com/nl-nl/brillen/heren
Alsjeblieft :)
Als je al een bril draagt, even de lengte van pootjes, neusbrugbreedte e.d. opmeten, want dat staat nooit op het recept.

Ook de afstand van de pupillen is belangrijk.

O en dan kun je zelf de glazen kiezen. Eventueel virtueel passen.
De kwaliteit is sterk afhankelijk van de prijs. Bij Charlie Temple voeren ze bovendien geen oogmeting uit, je moet dus naar een opticien voor een oogmeting. Heb je problemen met je ogen, dan moet je eerst naar een optometrist, de vraag is of de ketens wel in elk filiaal een optometrist hebben.

Twee kennissen (tweelingbroers) van mij werken in de optiekwereld. De één is optometrist en heeft een winkel in een grotere plaats in Nederland, de ander (opgeleid tot opticien) is leverancier van apparatuur en winkelinrichting die opticiens en optometristen nodig hebben.

Van hen vernam ik dat een montuur ongeveer 4 à 5 keer over de kop gaat bij retail. Dus een montuur waar je als consument € 200 voor betaald, koopt de optiekwinkel in voor € 40 - € 50. Dus als je bij Charlie Temple een montuur koopt van € 30, dan kun je de inkoopwaarde zelf wel inschatten. Ik heb ooit een tweede zonnebril op sterkte besteld bij Charlie Temple. De kwaliteit was slecht, en dat was gezien de prijs ook niet verbazingwekkend.
Gebruikersavatar
Tiberius
Administrator
Berichten: 33198
Lid geworden op: 12 jan 2006, 09:49
Locatie: Breda

Re: Weet iemand een goede opticien?

Bericht door Tiberius »

In welk opzicht slecht?
Klopten de glazen niet of was het montuur gammel of zo?
Ambtenaar
Berichten: 9144
Lid geworden op: 15 apr 2017, 14:37

Re: Weet iemand een goede opticien?

Bericht door Ambtenaar »

Tiberius schreef:In welk opzicht slecht?
Klopten de glazen niet of was het montuur gammel of zo?
Montuur was gammel en kwaliteit van de glazen was matig.
Gebruikersavatar
refo
Berichten: 23811
Lid geworden op: 29 dec 2001, 11:45

Re: Weet iemand een goede opticien?

Bericht door refo »

Opticiens kopen af en toe een montuur in. Dat doen ze bij de groothandel, die het op zijn beurt misschien ook van elders haalt. Vandaar dat opiciens er een paar tientjes voor betalen.
De ketens kopen rechtsstreeks bij de fabrikanten. Monturen kosten echt heel weinig af-fabriek.

In de jaren 80 heb ik de beginjaren van Hans Anders meegemaakt. De gemiddelde inkoopprijs incl invoerrechten en transport was ongeveer 10 gulden toen. Ze boden ook mondjesmaat merkmonturen aan. Onder druk van de traditionele opticiens werden die door de fabrieken en tussenhandel niet geleverd. Een bevriende opticien leverde die toch aan Hans Anders voor 35 gulden. Dat was iets meer dan zijn inkoopprijs.
Mara
Berichten: 23141
Lid geworden op: 15 jun 2010, 15:54

Re: Weet iemand een goede opticien?

Bericht door Mara »

Ambtenaar schreef: De kwaliteit is sterk afhankelijk van de prijs. Bij Charlie Temple voeren ze bovendien geen oogmeting uit, je moet dus naar een opticien voor een oogmeting. Heb je problemen met je ogen, dan moet je eerst naar een optometrist, de vraag is of de ketens wel in elk filiaal een optometrist hebben.
Wij kopen onze brillen niet bij een keten. En je ogen worden in onze winkel niet opgemeten door een MBO opgeleide oogcontroleur, zoals in die grote ketens is, maar een gediplomeerde optometrist. Ze meten ook de druk.
Een vriendin van me koopt er ook al jaren en haar dochter is oogarts. Zij zegt dat de kwaliteit van de meting bij die opticien, hoog is.
Mijn zonnebril op sterkte heeft al heel wat klappen gekregen. Mijn man is er op gaan zitten, hij valt weleens uit mijn zak, op de grond.
Na een tijdje wordt hij iets te wijd, maar dan buig ik de pootjes (zoals in de instructies staat) weer naar elkaar toe en zit ie weer als gegoten.
Mijn man wilde er eerst niet aan, maar uiteindelijk heeft hij er ook een reservebril besteld. En tot zijn eigen verbazing is hij er erg tevreden over.
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
JvW
Berichten: 759
Lid geworden op: 03 jun 2019, 12:16
Locatie: Vlissingen; jvw850forum@gmail.com

Re: Weet iemand een goede opticien?

Bericht door JvW »

Ik heb me laten vertellen dat het prijsverschil ook voor een deel zit in de kwaliteit van de glazen. Bijvoorbeeld: bij een multifocale bril is het leesgedeelte wat smaller.
Zelf ben ik ook een keer naar zo'n goedkopere keten geweest in plaats van de lokale opticien met de gedachte dat ik dan eens goedkoper uit zou zijn. Het resultaat was dat voor mijn sterkte ook de 'goedkopere' winkel uitkwam bij een zwitserse glazenleverancier. Per saldo: niks goedkoper, behalve het montuur. De kwaliteit van dat montuur was overigens ook niet alles. Uiteindelijk was ik dus niet veel goedkoper uit, zeker toen de coating van de glazen ook nogeens relatief snel losliet.
Nu ga ik alweer jaren gewoon naar die lokale opticien. Een goede bril kost nu eenmaal (flink) wat geld, ik heb me er maar bij neergelegd....
Jaco van Westenbrugge
Email: jvw850forum@gmail.com
Adje
Berichten: 621
Lid geworden op: 11 jan 2019, 10:09

Re: Weet iemand een goede opticien?

Bericht door Adje »

JvW schreef:Ik heb me laten vertellen dat het prijsverschil ook voor een deel zit in de kwaliteit van de glazen. Bijvoorbeeld: bij een multifocale bril is het leesgedeelte wat smaller.
Zelf ben ik ook een keer naar zo'n goedkopere keten geweest in plaats van de lokale opticien met de gedachte dat ik dan eens goedkoper uit zou zijn. Het resultaat was dat voor mijn sterkte ook de 'goedkopere' winkel uitkwam bij een zwitserse glazenleverancier. Per saldo: niks goedkoper, behalve het montuur. De kwaliteit van dat montuur was overigens ook niet alles. Uiteindelijk was ik dus niet veel goedkoper uit, zeker toen de coating van de glazen ook nogeens relatief snel losliet.
Nu ga ik alweer jaren gewoon naar die lokale opticien. Een goede bril kost nu eenmaal (flink) wat geld, ik heb me er maar bij neergelegd....
Dat heb ik mij ook door een insider laten vertellen. Overigens niet alleen wat leesgedeelte betreft, maar ook voor bv. de ontspiegeling van de glazen of het dunner maken van de glazen worden de nieuwste snufjes gebruikt! Ik heb in ieder geval heel wat minder gewicht op mijn neus dan een paar jaar geleden, om maar helemaal te zwijgen over de jampotglazen van vroeger. De nieuwste varianten van de glazen zijn wel zo prettig! Monturen schijnen bij goedkopere ketens wat gedateerder te zijn, maar dat kan ik niet beoordelen. Ga zelf altijd naar een wat duurdere opticien.
Plaats reactie