Corrigeren van spel- en stijlfouten (uit: Hoe was je zondag?)

Gebruikersavatar
Tiberius
Administrator
Berichten: 33198
Lid geworden op: 12 jan 2006, 09:49
Locatie: Breda

Re: Corrigeren van spel- en stijlfouten (uit: Hoe was je zondag?)

Bericht door Tiberius »

DDD schreef:
Pioenroosje schreef:De grap is natuurlijk dat het werkwoord willen zich helemaal niet aan de standaardregels houdt. Ik neem aan dat je ook niet hij wilt schrijft? Dus wat mij betreft is het prima te verdedigen om jij wil ook correct te vinden.

Wat je schrijft over meebrengen vind ik grappig. Soms moet je dingen ook eerst verteld krijgen, voordat je er iets van kunt vinden. Zo wist ik tot voor kort niet dat ook uitprinten een contaminatie is - van printen en uitdraaien. Maar ik merk dat het moeilijk is om uitprinten uit mijn vocabulaire te krijgen :haha
Misschien kun je het vervangen door 'afdrukken'. Dat is nog fatsoenlijk Nederlands ook. Printen is toch een Engels leenwoord. Uitdraaien is onnodig onduidelijk.
Het woord uitdraaien kan je inderdaad beter niet meer gebruiken in die betekenis, omdat het verwijst naar oudere printers, bijvoorbeeld matrixprinters, die de informatie regel voor regel afdrukten en vervolgens de rol een klein stukje doordraaiden, net als bij een ouderwetse typemachine.
Moderne printers drukken soms nog wel regel voor regel af, zoals inktjetprinters, maar een draaiende rol tref je volgens mij alleen nog maar aan bij labelprinters en dergelijke.
Gebruikersavatar
Tiberius
Administrator
Berichten: 33198
Lid geworden op: 12 jan 2006, 09:49
Locatie: Breda

Re: Corrigeren van spel- en stijlfouten (uit: Hoe was je zondag?)

Bericht door Tiberius »

Dodo schreef:
GerefGemeente-lid schreef:Dan moet je dit draadje ook niet lezen, @eilander. :humhihi

Het zal wel dialect wezen, @DDD. Ik vind 'heel goede' in ieder geval niet goed Nederlands.
Dat zie je verkeerd. Hij schreef het goed.
Dat is een heel zure appel
Dat is een hele zure appel.

De eerste appel is erg zuur. De tweede appel is zuur, en is nog heel.
Ok, dan een andere kwestie.
Wat is het verschil tussen 'een oud man', zoals Paulus zichzelf in de brief aan Filemon noemt, en 'een oude man'?
Het betekent in ieder geval niet hetzelfde.
Gebruikersavatar
Lilian1975
Berichten: 3023
Lid geworden op: 21 jun 2018, 20:12

Re: Corrigeren van spel- en stijlfouten (uit: Hoe was je zondag?)

Bericht door Lilian1975 »

merel schreef:Wat een leuk topic. Ik durf nu bijna niet te reageren. Ik ben mij ervan bewust dat ik nog wel eens fouten maak; door haast, niet goed nadenken over hetgeen ik wil schrijven en typen op de telefoon. Corrigeer mij gerust, geen enkel probleem mee.
Vandaag ben ik mij ( weer) bewust geworden van van het gebruik van 'heel' en 'hele'. Dat was weggezakt.
De 't' van o.a. willen is voor mij, nadat ik 15 jaar in Rotterdam gewoond heb, soms een grote vraag geworden. in Rotterdam wordt overal een 't achter geplakt. De grappigste zin die ik daar ooit gehoord heb was; 'ik hebt vandaag al gestofzuigert'
Ha ha hier nog een ex rotterdammer. Maar ook ik schrijf echt heel slecht. Komt deels door telefoon, zicht. automatische correctie. Maar vooral dat je ahw pratend schrijft. En daardoor ook te snel reageer, zonder goed op stijl en spelling te letten.
Correctie is voor mij niet erg. Maar wel naar als het zo de discussie vertroebelt. Het een soort afleidingsmanoeuvre wordt. Een spelling allert via pb is misschien een idee ;)
Tot die tijd zal ik hier via dit topic leren.
Bezorgd
Berichten: 5394
Lid geworden op: 24 mar 2018, 15:53

Re: Corrigeren van spel- en stijlfouten (uit: Hoe was je zondag?)

Bericht door Bezorgd »

Volgens mij is dit topic de ideale oplossing.
Als de taalpuristen zich hier nu druk maken om de d tjes en de t tjes en eventuele andere verkeerde spelling. Kan het in de andere topics voortaan gewoon om de inhoud gaan. ;)
Gebruikersavatar
Tiberius
Administrator
Berichten: 33198
Lid geworden op: 12 jan 2006, 09:49
Locatie: Breda

Re: Corrigeren van spel- en stijlfouten (uit: Hoe was je zondag?)

Bericht door Tiberius »

Goede inhoud kan niet zonder goede vorm, Bezorgd. Dat moet jij toch weten. ;)
Gebruikersavatar
Hendrikus
Berichten: 16724
Lid geworden op: 10 apr 2004, 09:37

Re: Corrigeren van spel- en stijlfouten (uit: Hoe was je zondag?)

Bericht door Hendrikus »

Bezorgd schreef:Volgens mij is dit topic de ideale oplossing.
Als de taalpuristen zich hier nu druk maken om de d tjes en de t tjes en eventuele andere verkeerde spelling. Kan het in de andere topics voortaan gewoon om de inhoud gaan. ;)
Probeer je nou iemand uit te lokken om de fouten uit jouw zin(nen) te halen? Het zijn er minstens drie ;)
~~Soli Deo Gloria~~
TSD
Berichten: 2091
Lid geworden op: 31 aug 2011, 11:34

Re: Corrigeren van spel- en stijlfouten (uit: Hoe was je zondag?)

Bericht door TSD »

Tiberius schreef:Goede inhoud kan niet zonder goede vorm, Bezorgd. Dat moet jij toch weten. ;)
Zie ik hier een weer een heel bekende rotonde/discussie aankomen? :D :D
DDD
Berichten: 28483
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Corrigeren van spel- en stijlfouten (uit: Hoe was je zondag?)

Bericht door DDD »

Bezorgd schreef:Volgens mij is dit topic de ideale oplossing.
Als de taalpuristen zich hier nu druk maken om de d tjes en de t tjes en eventuele andere verkeerde spelling. Kan het in de andere topics voortaan gewoon om de inhoud gaan. ;)
Het overgrote deel van de gespreksdeelnemers meldt echter dat het geen probleem is om in de inhoudelijke discussies zelf zo nu en dan een correctie te zien. Dus waarom zou niet gewoon de wens van de meerderheid bepalend zijn? Het lijkt mij geen principiële kwestie.
Gebruikersavatar
Lilian1975
Berichten: 3023
Lid geworden op: 21 jun 2018, 20:12

Re: Corrigeren van spel- en stijlfouten (uit: Hoe was je zondag?)

Bericht door Lilian1975 »

Bezorgd schreef:Volgens mij is dit topic de ideale oplossing.
Als de taalpuristen zich hier nu druk maken om de d tjes en de t tjes en eventuele andere verkeerde spelling. Kan het in de andere topics voortaan gewoon om de inhoud gaan. ;)
:super
Gebruikersavatar
Lilian1975
Berichten: 3023
Lid geworden op: 21 jun 2018, 20:12

Re: Corrigeren van spel- en stijlfouten (uit: Hoe was je zondag?)

Bericht door Lilian1975 »

DDD schreef:
Bezorgd schreef:Volgens mij is dit topic de ideale oplossing.
Als de taalpuristen zich hier nu druk maken om de d tjes en de t tjes en eventuele andere verkeerde spelling. Kan het in de andere topics voortaan gewoon om de inhoud gaan. ;)
Het overgrote deel van de gespreksdeelnemers meldt echter dat het geen probleem is om in de inhoudelijke discussies zelf zo nu en dan een correctie te zien. Dus waarom zou niet gewoon de wens van de meerderheid bepalend zijn? Het lijkt mij geen principiële kwestie.
Kan, maar soms heb ik de indruk dat het juist op momenten is dat mensen om de hete brij heen willen. Of eigenlijk een beetje gepikeerd lijken te zijn. Of gewoon niet aanvoelen dat je het beter even op een ander moment kunt zeggen. Verder is het in een woordelijk discussie ook heel vreemd om in een serieus gesprek ineens te zeggen. He je zinsvolgorde klopt niet. Of je spreekt een woord verkeerd uit. Het is geheel persoonlijk hoor. Maar ik vind dat op zulke momenten wel ergelijk. Zeker als het ook nog eens gedaan wordt, door iemand die niet eens aan de discussie deelneemt. :)
Mannetje
Berichten: 7693
Lid geworden op: 23 mei 2014, 09:54
Locatie: Tholen

Re: Corrigeren van spel- en stijlfouten (uit: Hoe was je zondag?)

Bericht door Mannetje »

Lilian1975 schreef:Zeker als het ook nog eens gedaan wordt, door iemand die niet eens aan de discussie deelneemt. :)
Deze komma hoort hier niet.
-
Gebruikersavatar
Posthoorn
Berichten: 6465
Lid geworden op: 04 dec 2008, 11:22

Re: Corrigeren van spel- en stijlfouten (uit: Hoe was je zondag?)

Bericht door Posthoorn »

DDD schreef:Ja, de komma. Geheel eens. Wat een heerlijk onderwerp.
Voor de komma bestaan geen echte vaste taalregels. Een gezaghebbend boek over taalkwesties (wat iemand vroeg) is voor mij de Schrijfwijzer van Jan Renkema.
Gebruikersavatar
Posthoorn
Berichten: 6465
Lid geworden op: 04 dec 2008, 11:22

Re: Corrigeren van spel- en stijlfouten (uit: Hoe was je zondag?)

Bericht door Posthoorn »

Bezorgd schreef:Volgens mij is dit topic de ideale oplossing.
Als de taalpuristen zich hier nu druk maken om de d tjes en de t tjes en eventuele andere verkeerde spelling. Kan het in de andere topics voortaan gewoon om de inhoud gaan. ;)
Het gaat wat mij betreft ook om de inhoud. Maar als de vorm erg slecht verzorgd is, verstoort dat het leesproces en kan de inhoud minder goed tot zijn recht komen.
merel
Berichten: 9678
Lid geworden op: 08 jun 2015, 10:58

Re: Corrigeren van spel- en stijlfouten (uit: Hoe was je zondag?)

Bericht door merel »

Posthoorn schreef:
DDD schreef:Ja, de komma. Geheel eens. Wat een heerlijk onderwerp.
Voor de komma bestaan geen echte vaste taalregels. Een gezaghebbend boek over taalkwesties (wat iemand vroeg) is voor mij de Schrijfwijzer van Jan Renkema.
Is dat zo? Mijn leraar op de lagere school was vrij stellig in zijn visie op komma gebruik. Een komma moest oa. gebruikt worden tussen twee werkwoorden die zinnen met elkaar verbinden, tussen een opsomming en voor bepaalde woorden die hoofd- en bijzinnen met elkaar verbinden etc.
Gebruikersavatar
Mister
Administrator
Berichten: 11397
Lid geworden op: 25 jul 2005, 12:06

Re: Corrigeren van spel- en stijlfouten (uit: Hoe was je zondag?)

Bericht door Mister »

Posthoorn schreef:
DDD schreef:Ja, de komma. Geheel eens. Wat een heerlijk onderwerp.
Voor de komma bestaan geen echte vaste taalregels. Een gezaghebbend boek over taalkwesties (wat iemand vroeg) is voor mij de Schrijfwijzer van Jan Renkema.
Hoe meer komma’s, hoe slechter een tekst vaak is. Aldus Jan Renkema in Schrijfwijzer. :huhu
Plaats reactie