Corrigeren van spel- en stijlfouten (uit: Hoe was je zondag?)

DDD
Berichten: 28479
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Corrigeren van spel- en stijlfouten (uit: Hoe was je zondag?)

Bericht door DDD »

Nou, ik geef toe dat je daar in dit geval over kunt twisten, gezien de voorbeelden. Maar ik zou het verbeteren bij collega's, in ieder geval in schriftelijke teksten.

Ik vind het qua ernst vallen in de categorie 'middels' en 'met zich meebrengen'.

Het doet in ieder geval pijn aan mijn ogen. Niet dat dat een heel goede graadmeter is.
Pioenroosje
Berichten: 253
Lid geworden op: 24 mei 2018, 14:35

Re: Corrigeren van spel- en stijlfouten (uit: Hoe was je zondag?)

Bericht door Pioenroosje »

Wie of wat vind je dan wel gezaghebbend als het over deze zaken gaat?
DDD
Berichten: 28479
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Corrigeren van spel- en stijlfouten (uit: Hoe was je zondag?)

Bericht door DDD »

Tja. Dat is een goede vraag. Ik vind mijzelf al een aardige graadmeter. :) Maar dat is flauw.

Soms moet je gewoon even doorlezen in de adviezen, en dan zie je dat er één formele of oorspronkelijk juiste variant is. Zoals bij meebrengen staat er weliswaar dat het ongewoon is, maar ook dat dat oorspronkelijk de enig juiste vorm is.

En ik vind dat nog steeds. Dat is gewoon een kwestie van taalgevoel. In dit geval ook heel makkelijk te beargumenteren. Ik zal vast erg ouderwets zijn, maar het is duidelijk een contaminatie. Dat allerlei mensen het idee hebben dat je dan wat vergeet, zegt naar mijn idee meer over de ander dan over mij.

Met de t is het precies hetzelfde. Couperus kon popiejopie doen door de t weg te laten. Net als er een tijd was dat men overal 't van maakte. Maar dat doet aan de hoofdregel niets af.

Maar ik zal op dit forum niemand aanspreken die toch spreekt over 'met zich meebrengen'. Dan is er geen normaal gesprek meer te voeren en dat is voor sommige mensen toch al een opgave als het over mij gaat. :)
Bertiel
Berichten: 4556
Lid geworden op: 14 sep 2018, 08:49
Locatie: bertiel1306@gmail.com

Re: Corrigeren van spel- en stijlfouten (uit: Hoe was je zondag?)

Bericht door Bertiel »

Hoe gaat de taaldirectie er mee om als je een eigen voorkeurspelling hebt? :OO3
Wien heb ik nevens U in den hemel? Nevens U lust mij ook niets op de aarde!
Bezwijkt mijn vlees en mijn hart, zo is God de Rotssteen mijns harten, en mijn Deel in eeuwigheid.
Pioenroosje
Berichten: 253
Lid geworden op: 24 mei 2018, 14:35

Re: Corrigeren van spel- en stijlfouten (uit: Hoe was je zondag?)

Bericht door Pioenroosje »

De grap is natuurlijk dat het werkwoord willen zich helemaal niet aan de standaardregels houdt. Ik neem aan dat je ook niet hij wilt schrijft? Dus wat mij betreft is het prima te verdedigen om jij wil ook correct te vinden.

Wat je schrijft over meebrengen vind ik grappig. Soms moet je dingen ook eerst verteld krijgen, voordat je er iets van kunt vinden. Zo wist ik tot voor kort niet dat ook uitprinten een contaminatie is - van printen en uitdraaien. Maar ik merk dat het moeilijk is om uitprinten uit mijn vocabulaire te krijgen :haha
Gebruikersavatar
Dodo
Berichten: 5643
Lid geworden op: 15 jun 2013, 15:40
Locatie: dodo.refoforum@gmail.com

Re: Corrigeren van spel- en stijlfouten (uit: Hoe was je zondag?)

Bericht door Dodo »

Zita schreef:
Dodo schreef:Zo'n leuk idee dat iedereen die in dit onderwerp wat schrijft zijn bijdrage drie keer overleest voor 't versturen. Als er één topic is waarin je geen taalfout wilt maken...
Daar heb ik nog even over nagedacht. Maar ik meende dat het zonder t goed was, dus ik heb het zo gelaten.
GerefGemeente-lid
Berichten: 6575
Lid geworden op: 14 apr 2021, 23:55
Locatie: Zeeland

Re: Corrigeren van spel- en stijlfouten (uit: Hoe was je zondag?)

Bericht door GerefGemeente-lid »

Mannetje schreef:
Dodo schreef:Zo'n leuk idee dat iedereen die in dit onderwerp wat schrijft zijn bijdrage drie keer overleest voor 't versturen. Als er één topic is waarin je geen taalfout wil maken...
Ik stelde al een taalneuzelaarstopic voor. Daar zou ik graag zien dat wie erin reageert, ook met naam en toenaam genoemd mag worden bij een fout. Fouten van mensen die nooit in dat topic reageren mogen alleen anoniem besproken en gefileerd worden.
Dan doe ik daar dus nooit aan mee, @Mannetje.
Het kromme kan niet recht gemaakt worden, en hetgeen dat ontbreekt, kan niet geteld worden. (Prediker 1: 14 en 15)
Alles heeft een bestemden tijd, en alle voornemen onder den hemel heeft zijn tijd. (...) een tijd om te zwijgen (...). (Prediker 3: 1 en 7m)
DDD
Berichten: 28479
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Corrigeren van spel- en stijlfouten (uit: Hoe was je zondag?)

Bericht door DDD »

Pioenroosje schreef:De grap is natuurlijk dat het werkwoord willen zich helemaal niet aan de standaardregels houdt. Ik neem aan dat je ook niet hij wilt schrijft? Dus wat mij betreft is het prima te verdedigen om jij wil ook correct te vinden.

Wat je schrijft over meebrengen vind ik grappig. Soms moet je dingen ook eerst verteld krijgen, voordat je er iets van kunt vinden. Zo wist ik tot voor kort niet dat ook uitprinten een contaminatie is - van printen en uitdraaien. Maar ik merk dat het moeilijk is om uitprinten uit mijn vocabulaire te krijgen :haha
Misschien kun je het vervangen door 'afdrukken'. Dat is nog fatsoenlijk Nederlands ook. Printen is toch een Engels leenwoord. Uitdraaien is onnodig onduidelijk.
GerefGemeente-lid
Berichten: 6575
Lid geworden op: 14 apr 2021, 23:55
Locatie: Zeeland

Re: Corrigeren van spel- en stijlfouten (uit: Hoe was je zondag?)

Bericht door GerefGemeente-lid »

DDD schreef:Nou, ik geef toe dat je daar in dit geval over kunt twisten, gezien de voorbeelden. Maar ik zou het verbeteren bij collega's, in ieder geval in schriftelijke teksten.

Ik vind het qua ernst vallen in de categorie 'middels' en 'met zich meebrengen'.

Het doet in ieder geval pijn aan mijn ogen. Niet dat dat een heel hele goede graadmeter is.
Het kromme kan niet recht gemaakt worden, en hetgeen dat ontbreekt, kan niet geteld worden. (Prediker 1: 14 en 15)
Alles heeft een bestemden tijd, en alle voornemen onder den hemel heeft zijn tijd. (...) een tijd om te zwijgen (...). (Prediker 3: 1 en 7m)
DDD
Berichten: 28479
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Corrigeren van spel- en stijlfouten (uit: Hoe was je zondag?)

Bericht door DDD »

Wil je mij niet meer fout citeren? Ik schrok erg van dit foute citaat. Maar gelukkig kon ik het al snel vinden en heb jij iets veranderd in mijn citaat. Gelukkig heb je dat nu verbeterd. Eerst leek het net of ik het fout schreef.

'Hele goede' is fout. Maar een veel voorkomende fout. Zo veel, dat jij zelfs denkt dat ik het fout schrijf. :)

Het moet zijn een heel goede oplossing/ gedachte/ preek. De graadmeter is immers niet zowel heel als goed, maar heel goed.

Hoewel je van een lange preek ook kunt zeggen dat het een hele, goede preek was. Maar dat geheel terzijde.
Laatst gewijzigd door DDD op 15 sep 2021, 22:47, 1 keer totaal gewijzigd.
eilander
Moderator
Berichten: 16786
Lid geworden op: 15 okt 2007, 21:42

Re: Corrigeren van spel- en stijlfouten (uit: Hoe was je zondag?)

Bericht door eilander »

Los van wat @DDD terecht schrijft: laten we alsjeblieft elkaar hier geen vliegen gaan afvangen. Zo wordt het onwerkbaar en gaat iedereen in een kramp schieten.
DDD
Berichten: 28479
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Corrigeren van spel- en stijlfouten (uit: Hoe was je zondag?)

Bericht door DDD »

Dit is natuurlijk een draadje wat er over gaat. Ik probeer mij verder in te houden hoor.
GerefGemeente-lid
Berichten: 6575
Lid geworden op: 14 apr 2021, 23:55
Locatie: Zeeland

Re: Corrigeren van spel- en stijlfouten (uit: Hoe was je zondag?)

Bericht door GerefGemeente-lid »

Dan moet je dit draadje ook niet lezen, @eilander. :humhihi

Het zal wel dialect wezen, @DDD. Ik vind 'heel goede' in ieder geval niet goed Nederlands.

Overigens vond ik het wel leuk om @DDD gisteren op een foutje te betrappen in een bericht waarin hij aangaf dat iets taalkundig ook niet zou kloppen. Verder zeg ik er meestal niets van.
Het kromme kan niet recht gemaakt worden, en hetgeen dat ontbreekt, kan niet geteld worden. (Prediker 1: 14 en 15)
Alles heeft een bestemden tijd, en alle voornemen onder den hemel heeft zijn tijd. (...) een tijd om te zwijgen (...). (Prediker 3: 1 en 7m)
DDD
Berichten: 28479
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Corrigeren van spel- en stijlfouten (uit: Hoe was je zondag?)

Bericht door DDD »

Dan is jouw taalgevoel helaas niet goed. Hele goede is gewoon fout. Daar kan geen twijfel over bestaan.

Je zegt toch ook niet: die auto is hele goed?

Maar ik geef toe dat ik de naam van één bepaalde dominee gewoon niet goed kan onthouden. Misschien is er ooit één voorvader geweest die het verkeerd spelde :D
Gebruikersavatar
Dodo
Berichten: 5643
Lid geworden op: 15 jun 2013, 15:40
Locatie: dodo.refoforum@gmail.com

Re: Corrigeren van spel- en stijlfouten (uit: Hoe was je zondag?)

Bericht door Dodo »

GerefGemeente-lid schreef:Dan moet je dit draadje ook niet lezen, @eilander. :humhihi

Het zal wel dialect wezen, @DDD. Ik vind 'heel goede' in ieder geval niet goed Nederlands.
Dat zie je verkeerd. Hij schreef het goed.
Dat is een heel zure appel
Dat is een hele zure appel.

De eerste appel is erg zuur. De tweede appel is zuur, en is nog heel.
Plaats reactie