Corrigeren van spel- en stijlfouten (uit: Hoe was je zondag?)

Gebruikersavatar
Posthoorn
Berichten: 6464
Lid geworden op: 04 dec 2008, 11:22

Re: Corrigeren van spel- en stijlfouten (uit: Hoe was je zondag?)

Bericht door Posthoorn »

merel schreef:
Posthoorn schreef:
DDD schreef:Ja, de komma. Geheel eens. Wat een heerlijk onderwerp.
Voor de komma bestaan geen echte vaste taalregels. Een gezaghebbend boek over taalkwesties (wat iemand vroeg) is voor mij de Schrijfwijzer van Jan Renkema.
Is dat zo? Mijn leraar op de lagere school was vrij stellig in zijn visie op komma gebruik. Een komma moest oa. gebruikt worden tussen twee werkwoorden die zinnen met elkaar verbinden, tussen een opsomming en voor bepaalde woorden die hoofd- en bijzinnen met elkaar verbinden etc.
Ik lees bij Wim Daniëls, De geschiedenis van de komma: "De spelling van de Nederlandse taal is officieel - bij regeringsbesluit - vastgelegd in de zogenoemde Woordenlijst van de Nederlandse Taal. Voor de leestekens, dus ook voor de komma, bestaat geen officiële regeling, al wordt door taaltrainers en correctoren vaak de indruk gewekt dat zo'n regeling er wel is." Dit schreef hij in 1994 en volgens mij is dat sindsdien nog niet veranderd.
merel
Berichten: 9674
Lid geworden op: 08 jun 2015, 10:58

Re: Corrigeren van spel- en stijlfouten (uit: Hoe was je zondag?)

Bericht door merel »

Ah, oké. Ik zat in 1994 niet meer op de lagere school. Ik houd mij nog vast aan de spellingsregels van een leraar die indertijd al 50 was. ;)
Bezorgd
Berichten: 5394
Lid geworden op: 24 mar 2018, 15:53

Re: Corrigeren van spel- en stijlfouten (uit: Hoe was je zondag?)

Bericht door Bezorgd »

Hendrikus schreef:
Bezorgd schreef:Volgens mij is dit topic de ideale oplossing.
Als de taalpuristen zich hier nu druk maken om de d tjes en de t tjes en eventuele andere verkeerde spelling. Kan het in de andere topics voortaan gewoon om de inhoud gaan. ;)
Probeer je nou iemand uit te lokken om de fouten uit jouw zin(nen) te halen? Het zijn er minstens drie ;)
Nee zeker niet. Ik denk dat ik wat streepjes mis. De andere zie ik niet.
Vind ik ook helemaal niet boeiend trouwens.
Gebruikersavatar
Lilian1975
Berichten: 3021
Lid geworden op: 21 jun 2018, 20:12

Re: Corrigeren van spel- en stijlfouten (uit: Hoe was je zondag?)

Bericht door Lilian1975 »

Mannetje schreef:
Lilian1975 schreef:Zeker als het ook nog eens gedaan wordt, door iemand die niet eens aan de discussie deelneemt. :)
Deze komma hoort hier niet.
Ja klopt. Weet eerlijk gezegd ook net waarom hij daar staat. Ik vermoed dat ik de zin later heb aangepast. En de komma is blijven staan. Weer zo'n voorbeeld dat ik gewoon niet zie vanaf een scherm dat hij er nog staat. Op papier zou ik het veel eerder opmerken.
Gebruikersavatar
Posthoorn
Berichten: 6464
Lid geworden op: 04 dec 2008, 11:22

Re: Corrigeren van spel- en stijlfouten (uit: Hoe was je zondag?)

Bericht door Posthoorn »

merel schreef:Ah, oké. Ik zat in 1994 niet meer op de lagere school. Ik houd mij nog vast aan de spellingsregels van een leraar die indertijd al 50 was. ;)
Nee, die spellingregels zijn er nooit geweest voor de komma. Ook niet vóór jouw lagereschooltijd. :)
-DIA-
Berichten: 32701
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Corrigeren van spel- en stijlfouten (uit: Hoe was je zondag?)

Bericht door -DIA- »

Als je je wat verdiept in bijvoorbeeld digibron.nl, dan mogen we, denk ik, blij zijn dat de zogenaamde toegelaten spelling niet veel meer wordt gebruikt. Denk zo aan een toen veelgelezen rubriek in De Saambinder: KORT KOMMENTAAR. Anderzijds is de huidige spelling ook niet helemaal zoals het zou moeten zijn: Ik merk namelijk dat de spreektaal nogal eens wordt aangepast aan deze spelling. Merk op hoe vaak je 'kerkenraad' hoort, terwijl je die tussen-n eerder eigenlijk niet hoorde.
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
DDD
Berichten: 28479
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Corrigeren van spel- en stijlfouten (uit: Hoe was je zondag?)

Bericht door DDD »

Kerkenraad zeggen is gewoon fout.
Mannetje
Berichten: 7692
Lid geworden op: 23 mei 2014, 09:54
Locatie: Tholen

Re: Corrigeren van spel- en stijlfouten (uit: Hoe was je zondag?)

Bericht door Mannetje »

DDD schreef:Kerkenraad zeggen is gewoon fout.
Want?

Onze Taal heeft ook wat te melden over het woord kerkenraad.
-
-DIA-
Berichten: 32701
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Corrigeren van spel- en stijlfouten (uit: Hoe was je zondag?)

Bericht door -DIA- »

Mannetje schreef:
DDD schreef:Kerkenraad zeggen is gewoon fout.
Want?

Onze Taal heeft ook wat te melden over het woord kerkenraad.
Dat is mooi omschreven. Maar het kwaad lijkt al geschied: Bij afkondigingen: De kerkenraad heeft besloten... De kerkenraad deelt hierbij mee...
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
Pioenroosje
Berichten: 253
Lid geworden op: 24 mei 2018, 14:35

Re: Corrigeren van spel- en stijlfouten (uit: Hoe was je zondag?)

Bericht door Pioenroosje »

Tiberius schreef: Ok, dan een andere kwestie.
Wat is het verschil tussen 'een oud man', zoals Paulus zichzelf in de brief aan Filemon noemt, en 'een oude man'?
Het betekent in ieder geval niet hetzelfde.
Ik ben hier nog wel benieuwd naar, Tiberius. Kun je dat uitleggen?
Mistig
Berichten: 2390
Lid geworden op: 03 jul 2017, 13:04
Locatie: Rotterdam eo

Re: Corrigeren van spel- en stijlfouten (uit: Hoe was je zondag?)

Bericht door Mistig »

-DIA- schreef:
Mannetje schreef:
DDD schreef:Kerkenraad zeggen is gewoon fout.
Want?

Onze Taal heeft ook wat te melden over het woord kerkenraad.
Dat is mooi omschreven. Maar het kwaad lijkt al geschied: Bij afkondigingen: De kerkenraad heeft besloten... De kerkenraad deelt hierbij mee...
Misschien moeten we weer terug naar 'raad der kerk'.
'Zie, God is groot, en wij begrijpen Hem niet' - Job 36:26 (HSV)
-DIA-
Berichten: 32701
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Corrigeren van spel- en stijlfouten (uit: Hoe was je zondag?)

Bericht door -DIA- »

Mistig schreef:
-DIA- schreef:
Mannetje schreef:
DDD schreef:Kerkenraad zeggen is gewoon fout.
Want?

Onze Taal heeft ook wat te melden over het woord kerkenraad.
Dat is mooi omschreven. Maar het kwaad lijkt al geschied: Bij afkondigingen: De kerkenraad heeft besloten... De kerkenraad deelt hierbij mee...
Misschien moeten we weer terug naar 'raad der kerk'.
We wilden toch van die naamvallen af? Zeg dan De Raad van de Kerk... alleen, het nadeel is dat ik dat dat ook weer niet goed vind klinken. Maar dat zal wellicht een subjectieve waarneming zijn.
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
Gebruikersavatar
Johannes S
Berichten: 581
Lid geworden op: 22 dec 2017, 16:55
Locatie: Dordrecht

Re: Corrigeren van spel- en stijlfouten (uit: Hoe was je zondag?)

Bericht door Johannes S »

J.C. Philpot schreef:
GerefGemeente-lid schreef:Fijn dat je het leerzaam vindt. Hoewel ik bij jou geregeld fouten zie in het d/t- en ei/ij-gebruik (...)
Ben ik me van bewust :)

Ik ben begonnen wekelijks de oefeningen op https://www.gespeld.nl/noregtest te maken. Hopenlijk treed er verbetering op :slurp
https://www.beterspellen.nl/website/mob.php


Smorgens, sochtends en s'morgens zie ik ook wel voorbijkomen i.p.v. 's morgens of aan het begin van een zin 's Morgens. :)
Filippenzen 3:20 Maar onze wandel is in de hemelen, waaruit wij ook den Zaligmaker verwachten, namelijk den Heere Jezus Christus;
Christen
Berichten: 767
Lid geworden op: 23 okt 2019, 21:32

Re: Corrigeren van spel- en stijlfouten (uit: Hoe was je zondag?)

Bericht door Christen »

Ik zal voortaan 'des morgens' zeggen. :haha.
"Hoed u voor het "kan niet"." - Maarten Luther
Mannetje
Berichten: 7692
Lid geworden op: 23 mei 2014, 09:54
Locatie: Tholen

Re: Corrigeren van spel- en stijlfouten (uit: Hoe was je zondag?)

Bericht door Mannetje »

Persoonlijk vind ik minister De Jonge met stip de domste minister die het CDA heeft voortgebracht en daarmee de gevaarlijkste. Deze man is absoluut niet geschikt om deze crisis te managen. Zelf zal hij vinden van wel - dat is precies het knelpunt. Hij is gespeend van elke vorm van intellect. Absolut geen staatsman van formaat (zoals in het verleden een Hirsch Ballin of een Donner). De democratie heeft dan ook erg te lijden onder zijn aansturing. Zn clownsschoenen spreken achteraf boekdelen. De huidige maatregelen m.b.t. QR code zijn zo over de top en zo tegen alles wat we in Nld op democratisch gebied voorstonden. Een De Jonge ziet dat niet en gaat dat niet zien.

De Jonge is het prototype van, wat ze noemen, een 'nuttige idioot'.
Moet dit nu zo? Elke keer als ik zo’n verhaaltje lees krijg ik de nijging om de regering te verdedigen. Ik ben het ook niet eens met verschillende maatregelen van de regering. Zeker niet m.b.t. de QR code (Is trouwens een krachtige aanbeveling van het OMT).
Maar we kunnen het toch oneens zijn met besluiten zonder de personen uit de regering bewust zwart te maken?
Ik denk dat de frustratie hier de typefout veroorzaakt. Dat vind ik dan weer een mooi fenomeen.
-
Plaats reactie