Ik ben bang/angstig voor…

HersteldHervormd
Berichten: 5986
Lid geworden op: 29 jun 2019, 21:20

Re: Ik ben bang/angstig voor…

Bericht door HersteldHervormd »

Zeeuw schreef:
HersteldHervormd schreef:
Ambtenaar schreef:
DDD schreef:
Je gaat veel te veel uit van je eigen context. Ik ben mij heel goed bewust van wat opvalt. Een vale spijkerbroek valt sowieso niet op en een fleecetrui zal hooguit het idee geven dat iemand uit een wat arm deel van de bevolking komt.
Als de gemeente homogeen, dan valt een afwijking sneller op.
Krijg je de een homogen-sneltest om te kijken of het in orde is met de gemeente?
Oei, ga je nu stiekem zelf ook verder op een post die niet over een serieuze angst gaat? :)
Wat val ik weer snel door de mand ;)
Dankbaarheid is de moeder van alle deugden.
mail: broederhh@gmail.com
Mara
Berichten: 23141
Lid geworden op: 15 jun 2010, 15:54

Re: Ik ben bang/angstig voor…

Bericht door Mara »

Ik ben als kind bijna verdronken, en die angst draag ik bij me.
Ik verdraag niets om mijn nek, dus voor mij geen sjaaltje of dichte kraag.
In het zwembad zwom ik zo vaak als mogelijk bij de rand, stak zeker nooit in het midden over.
En in zee zwem ik in kniediep water, parallel aan het strand.
Ik was bij iemand op ziekenbezoek, die aan ernstig hartfalen leed. Ik hoorde het borrelen in zijn longen, bij elke ademhaling.
Alsof hij aan het verdrinken was.
Ik vond het heel moeilijk om te blijven zitten. Ik heb het gedaan, maar het geluid heb ik nog dagenlang in mijn oren gehad.
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
Ditbenik
Inactief
Berichten: 3465
Lid geworden op: 25 feb 2011, 17:09

Re: Ik ben bang/angstig voor…

Bericht door Ditbenik »

Mara schreef:Ik ben als kind bijna verdronken, en die angst draag ik bij me.
Ik verdraag niets om mijn nek, dus voor mij geen sjaaltje of dichte kraag.
In het zwembad zwom ik zo vaak als mogelijk bij de rand, stak zeker nooit in het midden over.
En in zee zwem ik in kniediep water, parallel aan het strand.
Ik was bij iemand op ziekenbezoek, die aan ernstig hartfalen leed. Ik hoorde het borrelen in zijn longen, bij elke ademhaling.
Alsof hij aan het verdrinken was.
Ik vond het heel moeilijk om te blijven zitten. Ik heb het gedaan, maar het geluid heb ik nog dagenlang in mijn oren gehad.
Ik heb het ook niet op water. Ik heb toen ik een jaar of 10 was iemand zien verdrinken in de Beekse Bergen. Het lukte me daarna niet om een zwemdiplama te halen tijdens schoolzwemmen. Nu zwem ik wel maar het is zeker niet mijn hobby. Zoiets blijft er op een of andere manier toch altijd in zitten blijkbaar.
Mara
Berichten: 23141
Lid geworden op: 15 jun 2010, 15:54

Re: Ik ben bang/angstig voor…

Bericht door Mara »

Ditbenik schreef: Ik heb het ook niet op water. Ik heb toen ik een jaar of 10 was iemand zien verdrinken in de Beekse Bergen. Het lukte me daarna niet om een zwemdiplama te halen tijdens schoolzwemmen. Nu zwem ik wel maar het is zeker niet mijn hobby. Zoiets blijft er op een of andere manier toch altijd in zitten blijkbaar.
Daarentegen, mijn moeder was panisch voor onweer. We werden in de nacht uit ons bed gehaald en moesten dan beneden wachten tot het over was.
En ik had een meester op school die stopte met lesgeven als het begon te onweren. Want als God spreekt, moeten wij zwijgen, zei hij dan.
Maar ik heb die angst gelukkig niet overgenomen.
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
MePaul
Berichten: 509
Lid geworden op: 01 apr 2019, 19:35

Re: Ik ben bang/angstig voor…

Bericht door MePaul »

Dodo schreef:Er was pas iemand in De slimste mens, een geslaagde slimme jonge vrouw, die vertelde verschillende angsten te hebben. Ik vond het heel dapper om daar zo openhartig mee te zijn. Ze was bijvoorbeeld heel bang voor kleine gaatjes.
Zolang het je leven niet erg verstoort, is het niet zo'n probleem denk ik. Ik heb wel eens gehoord van iemand die niet in de tuin durfde te zitten vanwege spinnenvrees. Dat is gekker.
Zij was wel best extreem qua angsten vond ik, maar inderdaad wel bijzonder hoe makkelijk ze haar angsten deelde, dat vond ik wel sterk!
eilander
Moderator
Berichten: 16786
Lid geworden op: 15 okt 2007, 21:42

Re: Ik ben bang/angstig voor…

Bericht door eilander »

Mara schreef:
Ditbenik schreef: Ik heb het ook niet op water. Ik heb toen ik een jaar of 10 was iemand zien verdrinken in de Beekse Bergen. Het lukte me daarna niet om een zwemdiplama te halen tijdens schoolzwemmen. Nu zwem ik wel maar het is zeker niet mijn hobby. Zoiets blijft er op een of andere manier toch altijd in zitten blijkbaar.
Daarentegen, mijn moeder was panisch voor onweer. We werden in de nacht uit ons bed gehaald en moesten dan beneden wachten tot het over was.
En ik had een meester op school die stopte met lesgeven als het begon te onweren. Want als God spreekt, moeten wij zwijgen, zei hij dan.
Maar ik heb die angst gelukkig niet overgenomen.
Was dat van die meester ángst?
Panny
Berichten: 1809
Lid geworden op: 02 okt 2013, 16:08

Re: Ik ben bang/angstig voor…

Bericht door Panny »

Mara schreef:
Ditbenik schreef: Ik heb het ook niet op water. Ik heb toen ik een jaar of 10 was iemand zien verdrinken in de Beekse Bergen. Het lukte me daarna niet om een zwemdiplama te halen tijdens schoolzwemmen. Nu zwem ik wel maar het is zeker niet mijn hobby. Zoiets blijft er op een of andere manier toch altijd in zitten blijkbaar.
Daarentegen, mijn moeder was panisch voor onweer. We werden in de nacht uit ons bed gehaald en moesten dan beneden wachten tot het over was.
En ik had een meester op school die stopte met lesgeven als het begon te onweren. Want als God spreekt, moeten wij zwijgen, zei hij dan.
Maar ik heb die angst gelukkig niet overgenomen.
Spreekt God meer door onweer dan door zon of regen?
Gebruikersavatar
Dodo
Berichten: 5643
Lid geworden op: 15 jun 2013, 15:40
Locatie: dodo.refoforum@gmail.com

Re: Ik ben bang/angstig voor…

Bericht door Dodo »

MePaul schreef:
Dodo schreef:Er was pas iemand in De slimste mens, een geslaagde slimme jonge vrouw, die vertelde verschillende angsten te hebben. Ik vond het heel dapper om daar zo openhartig mee te zijn. Ze was bijvoorbeeld heel bang voor kleine gaatjes.
Zolang het je leven niet erg verstoort, is het niet zo'n probleem denk ik. Ik heb wel eens gehoord van iemand die niet in de tuin durfde te zitten vanwege spinnenvrees. Dat is gekker.
Zij was wel best extreem qua angsten vond ik, maar inderdaad wel bijzonder hoe makkelijk ze haar angsten deelde, dat vond ik wel sterk!
Misschien is ze helemaal niet zo extreem. Op dit forum hebben ook al een paar mensen aangegeven angsten te hebben. Ik denk dat er veel meer mensen rondlopen die angsten hebben maar dat niet aan de grote klok hangen. Je maakt je best kwetsbaar, als je zoiets vertelt.
Ik heb altijd wel respect voor mensen die in het openbaar zoiets delen. Zoals prins Claus die depressief was, of een van de prinsen van het Engelse koningshuis, als ik het me goed herinner. Ze maken een lastig onderwerp makkelijker bespreekbaar.
-DIA-
Berichten: 32701
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Ik ben bang/angstig voor…

Bericht door -DIA- »

Mannetje schreef:
J.C. Philpot schreef:
Ds. R.C. Sproul schreef:I recently heard a young Christian remark, “I have no fear of dying.” When I heard this comment I thought to myself, “I wish I could say that.”

I am not afraid of death. I believe that death for the Christian is a glorious transition to heaven. I am not afraid of going to heaven. It’s the process that frightens me. I don’t know by what means I will die. It may be via a process of suffering, and that frightens me.

I know that even this shouldn’t frighten me. There are lots of things that frighten me that I shouldn’t let frighten me. The Scripture declares that perfect love casts out fear. But love is still imperfect, and fear hangs around.
Een mooi citaat, zo treffend ook. De angst voor het sterven zou er niet hoeven zijn. Zou niet hoeven...
De Schrift spreekt ook van de laatste vijand, en dat voor Gods volk. Van dat volk zijn er ook die niet bang zijn voor na de dood, maar wel voor de doodsstrijd als een laatste vijand die we over ons hebben gehaald in Adams zonde.
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
KDD
Berichten: 1503
Lid geworden op: 17 okt 2020, 21:40

Re: Ik ben bang/angstig voor…

Bericht door KDD »

-DIA- schreef:
Mannetje schreef:
J.C. Philpot schreef:
Ds. R.C. Sproul schreef:I recently heard a young Christian remark, “I have no fear of dying.” When I heard this comment I thought to myself, “I wish I could say that.”

I am not afraid of death. I believe that death for the Christian is a glorious transition to heaven. I am not afraid of going to heaven. It’s the process that frightens me. I don’t know by what means I will die. It may be via a process of suffering, and that frightens me.

I know that even this shouldn’t frighten me. There are lots of things that frighten me that I shouldn’t let frighten me. The Scripture declares that perfect love casts out fear. But love is still imperfect, and fear hangs around.
Een mooi citaat, zo treffend ook. De angst voor het sterven zou er niet hoeven zijn. Zou niet hoeven...
De Schrift spreekt ook van de laatste vijand, en dat voor Gods volk. Van dat volk zijn er ook die niet bang zijn voor na de dood, maar wel voor de doodsstrijd als een laatste vijand die we over ons hebben gehaald in Adams zonde.
Zondag ochtend gehoord uit een preek van ds. A.M. den Boer dat de Heere geen stervensgenade geeft voor dat het nodig is.
-DIA-
Berichten: 32701
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Ik ben bang/angstig voor…

Bericht door -DIA- »

KDD schreef: Zondag ochtend gehoord uit een preek van ds. A.M. den Boer dat de Heere geen stervensgenade geeft voor dat het nodig is.
Dat is ook waar. Er zijn wel eens mensen die denken te gaan sterven. Maar als het hun tijd niet is kan het niet. Anderzijds zijn er ook mensen (en dan bedoel ik een levend volk) die wel eens verlangt naar het einde.

Hoe dichter ik nader
aan 't huis van mijn Vader,
hoe sterker ik hijg
naar d' eeuwige woning,
het feest van mijn kroning
en 't eind van de krijg.

'k Zie soms aan de kimmen
mijn vaderland glimmen,
maar nog is het nacht.
'k Blijf echter aan 't lopen;
geloven en hopen
geeft ijver en kracht.

En wat zou mij hind'ren?
'k Zie d' uren reeds mind'ren.
Laat 't werelds gedruis
mijn moed niet verslappen;
nog weinige stappen
en dan ben ik thuis!
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
Mara
Berichten: 23141
Lid geworden op: 15 jun 2010, 15:54

Re: Ik ben bang/angstig voor…

Bericht door Mara »

Panny schreef:
Mara schreef:
Ditbenik schreef: Ik heb het ook niet op water. Ik heb toen ik een jaar of 10 was iemand zien verdrinken in de Beekse Bergen. Het lukte me daarna niet om een zwemdiplama te halen tijdens schoolzwemmen. Nu zwem ik wel maar het is zeker niet mijn hobby. Zoiets blijft er op een of andere manier toch altijd in zitten blijkbaar.
Daarentegen, mijn moeder was panisch voor onweer. We werden in de nacht uit ons bed gehaald en moesten dan beneden wachten tot het over was.
En ik had een meester op school die stopte met lesgeven als het begon te onweren. Want als God spreekt, moeten wij zwijgen, zei hij dan.
Maar ik heb die angst gelukkig niet overgenomen.
Spreekt God meer door onweer dan door zon of regen?
De mensen meenden vroeger de stem van God te horen in het onweer, omdat in Psalm 29 staat dat God der ere dondert.
Ik denk dat wij eerder de neiging hebben - maar dit zeg ik niet met stelligheid - dat we eerder God in overweldigende natuurkrachten zien, dan in een kalm stromend beekje, met een stralend zonnetje erboven.
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
-DIA-
Berichten: 32701
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Ik ben bang/angstig voor…

Bericht door -DIA- »

Mara schreef: De mensen meenden vroeger de stem van God te horen in het onweer, omdat in Psalm 29 staat dat God der ere dondert.
Ik denk dat wij eerder de neiging hebben - maar dit zeg ik niet met stelligheid - dat we eerder God in overweldigende natuurkrachten zien, dan in een kalm stromend beekje, met een stralend zonnetje erboven.
Vroeger is ook nu nog. Misschien wordt dat achterlijk gevonden. De psalmdichter hoorde er wel Gods stem in. Vanzelf wordt dat figuurlijk verstaan. We horen ook Gods stem bij de wetgeving op de Horeb, waar het volk niet kon bestaan voor die grote Majesteit,
Ik hoorde eens van een aantal mensen die bij elkaar waren, toen een hevig onweer overtrok. Het werd aardedonker. De mensen werden bang. Alleen een meisje was verwonderd en in aanbidding riep ze maar uit: O grote Majesteit! O grote Majesteit! Ze verwonderde zich in en aanbad in dat onweer haar God.
Overigens, ik meen twee geleden, trok er 's middags een onweer over Rotterdam. We waren door de middelen verbonden met de Thaborkerk. En we hoorden dat er op het orgel eerbiedig Psalm 29 werd gespeeld. Tijdens het stil gebed hoorden we de het rollen en klateren van de donder door de lucht. Ds. haalde het in zijn gebed nog even aan.
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
Susanna
Berichten: 1061
Lid geworden op: 21 jul 2020, 21:01

Re: Ik ben bang/angstig voor…

Bericht door Susanna »

-DIA- schreef:
Mara schreef: De mensen meenden vroeger de stem van God te horen in het onweer, omdat in Psalm 29 staat dat God der ere dondert.
Ik denk dat wij eerder de neiging hebben - maar dit zeg ik niet met stelligheid - dat we eerder God in overweldigende natuurkrachten zien, dan in een kalm stromend beekje, met een stralend zonnetje erboven.
Vroeger is ook nu nog. Misschien wordt dat achterlijk gevonden. De psalmdichter hoorde er wel Gods stem in. Vanzelf wordt dat figuurlijk verstaan. We horen ook Gods stem bij de wetgeving op de Horeb, waar het volk niet kon bestaan voor die grote Majesteit,
Ik hoorde eens van een aantal mensen die bij elkaar waren, toen een hevig onweer overtrok. Het werd aardedonker. De mensen werden bang. Alleen een meisje was verwonderd en in aanbidding riep ze maar uit: O grote Majesteit! O grote Majesteit! Ze verwonderde zich in en aanbad in dat onweer haar God.
Overigens, ik meen twee geleden, trok er 's middags een onweer over Rotterdam. We waren door de middelen verbonden met de Thaborkerk. En we hoorden dat er op het orgel eerbiedig Psalm 29 werd gespeeld. Tijdens het stil gebed hoorden we de het rollen en klateren van de donder door de lucht. Ds. haalde het in zijn gebed nog even aan.
Onweer werd in verband gebracht met de goden; de Griekse mythologie toont de bliksem als het belangrijkste wapen van Zeus, de koning van de goden. Zeus werd vaak afgebeeld met bliksemschichten in zijn handen, klaar om mensen en gebouwen neer te halen die hem niet bevielen. En onze voorouders waren doodsbang als Donar boos was. Dan gooide hij met zijn hamer en wie weet werd je getroffen!
---
Joden en christenen zien dat anders. Weersverschijnselen fungeren als Gods hulpmiddelen. Ze staan tot Zijn beschikking. In tegenstelling tot veel oude culturen die donder en stormen als manifestaties van goden beschouwden, begreep Israël dat het weer - hoe angstaanjagend of krachtig ook - onder Gods gezag stond.

Gods stem wordt niet altijd beschreven als een daverend gebrul
En Hij zeide: Ga uit, en sta op dezen berg, voor het aangezicht des HEEREN. En ziet, de HEERE ging voorbij, en een grote en sterke wind, scheurende de bergen, en brekende de steenrotsen, voor den HEERE henen; doch de HEERE was in den wind niet; en na dezen wind een aardbeving; de HEERE was ook in de aardbeving niet; en na de aardbeving een vuur; de HEERE was ook in het vuur niet; en na het vuur het suizen van een zachte stilte. En het geschiedde, als Elia dat hoorde, dat hij zijn aangezicht bewond met zijn mantel, en uitging, en stond in den ingang der spelonk. En ziet, een stem kwam tot hem, die zeide: Wat maakt gij hier, Elia?
Gebruikersavatar
Bonny
Berichten: 2472
Lid geworden op: 03 aug 2007, 16:29
Locatie: In partibus infidelium
Contacteer:

Re: Ik ben bang/angstig voor…

Bericht door Bonny »

-DIA- schreef:
KDD schreef: Zondag ochtend gehoord uit een preek van ds. A.M. den Boer dat de Heere geen stervensgenade geeft voor dat het nodig is.
Dat is ook waar. Er zijn wel eens mensen die denken te gaan sterven. Maar als het hun tijd niet is kan het niet. Anderzijds zijn er ook mensen (en dan bedoel ik een levend volk) die wel eens verlangt naar het einde.

Hoe dichter ik nader
aan 't huis van mijn Vader,
hoe sterker ik hijg
naar d' eeuwige woning,
het feest van mijn kroning
en 't eind van de krijg.

'k Zie soms aan de kimmen
mijn vaderland glimmen,
maar nog is het nacht.
'k Blijf echter aan 't lopen;
geloven en hopen
geeft ijver en kracht.

En wat zou mij hind'ren?
'k Zie d' uren reeds mind'ren.
Laat 't werelds gedruis
mijn moed niet verslappen;
nog weinige stappen
en dan ben ik thuis!
Bedankt voor deze tekst
The Groom's still waiting at the altar
Plaats reactie