Ik ben bang/angstig voor…

Susanna
Berichten: 1061
Lid geworden op: 21 jul 2020, 21:01

Re: Ik ben bang/angstig voor…

Bericht door Susanna »

Hoopvol schreef:
-DIA- schreef:Maar zijn er ook nog mensen die ergens bang voor zijn? Misschien dat we zo weer on-topic komen?
Van de duivel. Die kan zo'n intense angst geven.
Eens. Maar je naam is @hoopvol. Dat zegt iets over jou?
Hoopvol
Berichten: 1296
Lid geworden op: 20 mar 2020, 07:36

Re: Ik ben bang/angstig voor…

Bericht door Hoopvol »

Susanna schreef:
Hoopvol schreef:
-DIA- schreef:Maar zijn er ook nog mensen die ergens bang voor zijn? Misschien dat we zo weer on-topic komen?
Van de duivel. Die kan zo'n intense angst geven.
Eens. Maar je naam is @hoopvol. Dat zegt iets over jou?
Ik ben op dit moment vooral terneergeslagen. Maar dat is mijn eigen domme schuld. Ik ben afgeweken en ik heb de Heere aan de kant gezet. Ik had de Heere niet nodig en ben afgedwaald. Hoe het nu verder moet, ik weet het niet. Als de Heere nu voor altijd boos zal blijven is dat volledig terecht.
Maar toch heeft de Heere beloofd dat Hij zal strijden en ik stil zal zijn. Maar hoe dat gaat, ik heb geen idee. Misschien komt het wel nooit weer.

Dus zo hoopvol ben ik niet hoor.
Susanna
Berichten: 1061
Lid geworden op: 21 jul 2020, 21:01

Re: Ik ben bang/angstig voor…

Bericht door Susanna »

Hoopvol schreef:
Susanna schreef:
Hoopvol schreef:
-DIA- schreef:Maar zijn er ook nog mensen die ergens bang voor zijn? Misschien dat we zo weer on-topic komen?
Van de duivel. Die kan zo'n intense angst geven.
Eens. Maar je naam is @hoopvol. Dat zegt iets over jou?
Ik ben op dit moment vooral terneergeslagen. Maar dat is mijn eigen domme schuld. Ik ben afgeweken en ik heb de Heere aan de kant gezet. Ik had de Heere niet nodig en ben afgedwaald. Hoe het nu verder moet, ik weet het niet. Als de Heere nu voor altijd boos zal blijven is dat volledig terecht.
Maar toch heeft de Heere beloofd dat Hij zal strijden en ik stil zal zijn. Maar hoe dat gaat, ik heb geen idee. Misschien komt het wel nooit weer.

Dus zo hoopvol ben ik niet hoor.
Ik zie dat je toch de sleutel hanteert, BELOFTE genaamd. Net als CHRISTEN en jouw naamgenoot (HOPENDE).
Een weinig vóór het aanbreken van de dag brak de goede CHRISTEN in verbazing uit in deze zichzelf beschuldigende woorden: "Wat een dwaas ben ik toch, dat ik in dit stinkende hol blijf liggen, terwijl ik even goed in vrijheid kon wandelen; ik heb immers een sleutel op mijn hart, BELOFTE genaamd; deze kan zeker elk slot van dit kasteel TWIJFELING openen."

"Aha, dat is goed nieuws, mijn lieve broeder!" zei HOPENDE, "haal hem er eens uit en laten wij het eens proberen."

Dit deed CHRISTEN: hij trok de sleutel onder zijn kleren vandaan en probeerde hem toen eens op het slot van de kerkerdeur, en zodra hij hem omdraaide, schoot de grendel achterwaarts; de deur ging gemakkelijk open en CHRISTEN en HOPENDE gingen er beiden door. Toen traden zij ook naar de buitendeur, die naar de hof van het kasteel leidde en openden met de sleutel ook deze deur. Daarna gingen zij naar de ijzeren poort (want ook deze moest geopend worden), maar dit slot ging geweldig zwaar open; toch ontsloot de sleutel ook deze poort. Eindelijk waagden zij het de poort te openen om alzo spoedig hun weg te vervolgen. Maar de poort kraakte zo vreselijk, toen zij geopend
werd, dat zij de reus WANHOOP wakker maakten, die zeer haastig opstond met het voornemen zijn gevangenen te achtervolgen ... Zij liepen echter vlug voort en kwamen weer op 's konings hoofdweg; en toen waren zij veilig, want zij waren nu buiten de invloedssfeer van de reus.
Geef 't wild gediert', dat niets in 't woên ontziet,
De ziele van Uw tortelduif niet over;
Laat, grote God, om een gehaten rover
Uw kwijnend volk niet eeuwig in 't verdriet.
Gebruikersavatar
Johannes S
Berichten: 581
Lid geworden op: 22 dec 2017, 16:55
Locatie: Dordrecht

Re: Ik ben bang/angstig voor…

Bericht door Johannes S »

Hoopvol schreef:
Susanna schreef:
Hoopvol schreef:
-DIA- schreef:Maar zijn er ook nog mensen die ergens bang voor zijn? Misschien dat we zo weer on-topic komen?
Van de duivel. Die kan zo'n intense angst geven.
Eens. Maar je naam is @hoopvol. Dat zegt iets over jou?
Ik ben op dit moment vooral terneergeslagen. Maar dat is mijn eigen domme schuld. Ik ben afgeweken en ik heb de Heere aan de kant gezet. Ik had de Heere niet nodig en ben afgedwaald. Hoe het nu verder moet, ik weet het niet. Als de Heere nu voor altijd boos zal blijven is dat volledig terecht.
Maar toch heeft de Heere beloofd dat Hij zal strijden en ik stil zal zijn. Maar hoe dat gaat, ik heb geen idee. Misschien komt het wel nooit weer.

Dus zo hoopvol ben ik niet hoor.
Denk maar aan de biddende Hogepriester.
'En indien iemand gezondigd heeft, wij hebben een Voorspraak bij den Vader, Jezus Christus den Rechtvaardige. En Hij is een verzoening voor onze zonden...'. Zie op Hem. Als we in Hem zijn, de Rechtvaardige, zijn we in Hem rechtvaardig.
Lees ook maar de gelijkenis van het verloren, afgedwaalde schaap in Lukas 15.
Filippenzen 3:20 Maar onze wandel is in de hemelen, waaruit wij ook den Zaligmaker verwachten, namelijk den Heere Jezus Christus;
Susanna
Berichten: 1061
Lid geworden op: 21 jul 2020, 21:01

Re: Ik ben bang/angstig voor…

Bericht door Susanna »

Ik hoorde iemand zeggen we bevrijd moeten worden van bezorgdheid. Dat we anders niet dankbaar kunnen zijn. Maar bezorgdheid is op zich toch niet verkeerd?
Mara
Berichten: 23141
Lid geworden op: 15 jun 2010, 15:54

Re: Ik ben bang/angstig voor…

Bericht door Mara »

Susanna schreef:Ik hoorde iemand zeggen we bevrijd moeten worden van bezorgdheid. Dat we anders niet dankbaar kunnen zijn. Maar bezorgdheid is op zich toch niet verkeerd?
Prof. Kater zei laatst: God maakt geen stoer mens van je, na bekering.
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
HersteldHervormd
Berichten: 5989
Lid geworden op: 29 jun 2019, 21:20

Re: Ik ben bang/angstig voor…

Bericht door HersteldHervormd »

Bezorgdheid, angst, verdriet etc horen bij dit gebroken leven. Dat is niet negatief, maar werkelijkheid.

Daarom ziet een bekeerde ziel zo uit naar de hemel.
Kom haastig tot Christus. Hij heeft zielen gereinigd die even vuil waren als die van u. – Thomas Boston
mail: broederhh@gmail.com
Gebruikersavatar
Orchidee
Berichten: 10424
Lid geworden op: 30 dec 2009, 15:06
Locatie: Naast de buren

Re: Ik ben bang/angstig voor…

Bericht door Orchidee »

Dat is niet altijd zo.
Stil mijn ziel wees stil, en wees niet bang voor de onzekerheid van morgen. God omgeeft je steeds, Hij is erbij, in je beproevingen en zorgen!
Gebruikersavatar
Terri
Berichten: 3952
Lid geworden op: 21 nov 2009, 20:53

Re: Ik ben bang/angstig voor…

Bericht door Terri »

Susanna schreef:Ik hoorde iemand zeggen we bevrijd moeten worden van bezorgdheid. Dat we anders niet dankbaar kunnen zijn. Maar bezorgdheid is op zich toch niet verkeerd?
Hier zit ik dus best mee, bezorgdheid is een zonde denk ik.
Zorgen is een goede eigenschap, maar zo gauw we doorslaan zijn we 'bezorgd' , en dat is niet de bedoeling.
Ik kan het evenwicht soms slecht vinden, zeker in tijden van ernstige crisis.

Er staat in de Bijbel:
Filippenzen 4:6-7 HSV
Wees in geen ding bezorgd, maar laat uw verlangens in alles, door bidden en smeken, met dankzegging bekend worden bij God; en de vrede van God, die alle begrip te boven gaat, zal uw harten en uw gedachten bewaken in Christus Jezus.

Mattheus 5
Daarom zeg Ik u: Zijt niet bezorgd voor uw leven, wat gij eten, en wat gij drinken zult; noch voor uw lichaam, waarmede gij u kleden zult; is het leven niet meer dan het voedsel, en het lichaam dan de kleding?

26 Aanziet de vogelen des hemels, dat zij niet zaaien, noch maaien, noch verzamelen in de schuren; en uw hemelse Vader voedt nochtans dezelve; gaat gij dezelve niet zeer veel te boven?

27 Wie toch van u kan, met bezorgd te zijn, een el tot zijn lengte toedoen?
Gebruikersavatar
Lilian1975
Berichten: 3022
Lid geworden op: 21 jun 2018, 20:12

Re: Ik ben bang/angstig voor…

Bericht door Lilian1975 »

In bezorgdheid zit inderdaad (vaak?) iets van geen vertrouwen hebben dat God bijvoorbeeld ook regeert over degene waar je bezorgd om bent. Tegelijkertijd kan het ook zijn dat je dat wel weet. Kunt beamen zelfs. Maar in dat specifieke geval (nog) midden in een bepaalde situatie zit. Je maakt je zorgen...En toch zeg je ik ben bezorgd om die en die. Je gebruikt dan het woord bezorgd om niet in de betekenis van geen vertrouwen hebben dat.
-DIA-
Berichten: 32701
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Ik ben bang/angstig voor…

Bericht door -DIA- »

Hoopvol schreef: Ik ben op dit moment vooral terneergeslagen. Maar dat is mijn eigen domme schuld. Ik ben afgeweken en ik heb de Heere aan de kant gezet. Ik had de Heere niet nodig en ben afgedwaald. Hoe het nu verder moet, ik weet het niet. Als de Heere nu voor altijd boos zal blijven is dat volledig terecht.
Maar toch heeft de Heere beloofd dat Hij zal strijden en ik stil zal zijn. Maar hoe dat gaat, ik heb geen idee. Misschien komt het wel nooit weer.

Dus zo hoopvol ben ik niet hoor.
Ik denk het niet verkeerd hoeft te zijn als we daar achter gebracht worden. God kan ons ook niet tegenkomen en ons door laten gaan. We hopen dat in de teneergeslagenheid onderwijs van Boven mag meekomen. Dat hebt u en dat heb ik zo nodig, ook al zijn we uiterlijk zeer rechtzinnig, dat brengt ons ook niet op de plaats.
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
Susanna
Berichten: 1061
Lid geworden op: 21 jul 2020, 21:01

Re: Ik ben bang/angstig voor…

Bericht door Susanna »

Mara schreef:
Susanna schreef:Ik hoorde iemand zeggen we bevrijd moeten worden van bezorgdheid. Dat we anders niet dankbaar kunnen zijn. Maar bezorgdheid is op zich toch niet verkeerd?
Prof. Kater zei laatst: God maakt geen stoer mens van je, na bekering.
Dat is raak gezegd toch?
Gebruikersavatar
Nasrani
Berichten: 1853
Lid geworden op: 21 dec 2016, 21:36

Re: Ik ben bang/angstig voor…

Bericht door Nasrani »

Terri schreef:
Susanna schreef:Ik hoorde iemand zeggen we bevrijd moeten worden van bezorgdheid. Dat we anders niet dankbaar kunnen zijn. Maar bezorgdheid is op zich toch niet verkeerd?
Hier zit ik dus best mee, bezorgdheid is een zonde denk ik.
Zorgen is een goede eigenschap, maar zo gauw we doorslaan zijn we 'bezorgd' , en dat is niet de bedoeling.
Ik kan het evenwicht soms slecht vinden, zeker in tijden van ernstige crisis.

Er staat in de Bijbel:
Filippenzen 4:6-7 HSV
Wees in geen ding bezorgd, maar laat uw verlangens in alles, door bidden en smeken, met dankzegging bekend worden bij God; en de vrede van God, die alle begrip te boven gaat, zal uw harten en uw gedachten bewaken in Christus Jezus.

Mattheus 5
Daarom zeg Ik u: Zijt niet bezorgd voor uw leven, wat gij eten, en wat gij drinken zult; noch voor uw lichaam, waarmede gij u kleden zult; is het leven niet meer dan het voedsel, en het lichaam dan de kleding?

26 Aanziet de vogelen des hemels, dat zij niet zaaien, noch maaien, noch verzamelen in de schuren; en uw hemelse Vader voedt nochtans dezelve; gaat gij dezelve niet zeer veel te boven?

27 Wie toch van u kan, met bezorgd te zijn, een el tot zijn lengte toedoen?
Als je de Studiebijbel HSV hebt zou je 1 Petrus 5: 6 en 7 eens moeten opzoeken met de aantekeningen daar bij. Ik heb het nu zelf niet bij de hand maar die uitleg kwam bij mij wel binnen.
Wij leven in een wereld waarin bijna alles ons afleidt van God.
Daarom zullen we keuzes moeten maken als we een vertrouwelijke omgang met God willen.
Gebruikersavatar
Johannes S
Berichten: 581
Lid geworden op: 22 dec 2017, 16:55
Locatie: Dordrecht

Re: Ik ben bang/angstig voor…

Bericht door Johannes S »

Ik las pas nog in 1 Johannes 4 : Er is in de liefde geen vrees, maar de volmaakte liefde drijft de vrees buiten; want de vrees heeft pijn, en die vreest, is niet volmaakt in de liefde.

Prachtig hoofdstuk, ter lering, toetsing, enz.
Filippenzen 3:20 Maar onze wandel is in de hemelen, waaruit wij ook den Zaligmaker verwachten, namelijk den Heere Jezus Christus;
Mara
Berichten: 23141
Lid geworden op: 15 jun 2010, 15:54

Re: Ik ben bang/angstig voor…

Bericht door Mara »

Susanna schreef:
Mara schreef:
Susanna schreef:Ik hoorde iemand zeggen we bevrijd moeten worden van bezorgdheid. Dat we anders niet dankbaar kunnen zijn. Maar bezorgdheid is op zich toch niet verkeerd?
Prof. Kater zei laatst: God maakt geen stoer mens van je, na bekering.
Dat is raak gezegd toch?
Het is een bemoediging. Want wat kun je met het lood in je schoenen naar de dokter gaan, om de uitslag te halen van onderzoeken.
En als het dan niet goed is, tegen het lijden opzien, de pijn, de eenzaamheid.
Het is immers: zij gaan van kracht tot kracht steeds voort.
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
Plaats reactie