Geld gevraagd.

-DIA-
Berichten: 32701
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Geld gevraagd.

Bericht door -DIA- »

Linksom, rechtsom, frontaal, in de rug... onrecht is onrecht, en hoe dan ook, als je niet trouw bent aan je principes weten ze je heel snel te vinden. Een aanklacht voor hen die niet om hun principe niet-verzekerd zijn. Principe is principe, daar kun je niet zomaar snel eventjes in switchen. Dan geef je de vijand stof tot hoon en spot.
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
merel
Berichten: 9678
Lid geworden op: 08 jun 2015, 10:58

Re: Geld gevraagd.

Bericht door merel »

Hoopvol schreef:
merel schreef:Hoe denk jij dat in een willekeurig geval een schade van 2 mln verhaald wordt? Denk je echt dat iemand dat in zijn werkende leven kan ophoesten?
Denk jij dat er een God is die de hemel en de aarde geschapen heeft? Zou zo'n God, die zo almachtig is, die de hemel en de aarde uit niks voortbrengt, niet voor 2, 3, desnoods 10 miljoen kunnen zorgen? Zal er iets voor de Heere te wonderlijk zijn?
O absoluut, maar ik vraag mij toch af hoe je dit kan zien in het kader van Lucas 4 vers 12 'God verzoeken/dwingen om met een oplossing te komen', terwijl het ook door een simpele ingreep/verzekering voorkomen had kunnen worden.
Piet Puk
Berichten: 5421
Lid geworden op: 22 mar 2018, 23:55
Locatie: Keteldorp

Re: Geld gevraagd.

Bericht door Piet Puk »

Ambtenaar schreef:
Piet Puk schreef: Nee, geen dooddoener. Is exact conform zondag 10 van de Heidelbergse Catechismus
Ook al zou God het kunnen doen, wil niet niet zeggen dat Hij het doet.
Dat is fraai. Dus eigenlijk zeg je hier mee: ik zou maar niet op God vertrouwen?
merel
Berichten: 9678
Lid geworden op: 08 jun 2015, 10:58

Re: Geld gevraagd.

Bericht door merel »

Piet Puk schreef:
Ambtenaar schreef:
Piet Puk schreef: Nee, geen dooddoener. Is exact conform zondag 10 van de Heidelbergse Catechismus
Ook al zou God het kunnen doen, wil niet niet zeggen dat Hij het doet.
Dat is fraai. Dus eigenlijk zeg je hier mee: ik zou maar niet op God vertrouwen?
nee, maar een mens heeft ook zelf een verantwoordelijkheid. Zie ook mijn verwijzing naar Lucas 4 met de verzoekingen in de woestijn. Mag je bidden om een veilige reis als je vervolgens over de snelweg rijdt met 180 km per uur, mag je bidden voor een goed cijfer en er vervolgens niets aan doen om dat goede cijfer te behalen? Mag je bidden voor een oplossing als de oplossing zo dicht binnen handbereik is dmv een verzekering?
Hoopvol
Berichten: 1296
Lid geworden op: 20 mar 2020, 07:36

Re: Geld gevraagd.

Bericht door Hoopvol »

merel schreef:
Hoopvol schreef:
merel schreef:Hoe denk jij dat in een willekeurig geval een schade van 2 mln verhaald wordt? Denk je echt dat iemand dat in zijn werkende leven kan ophoesten?
Denk jij dat er een God is die de hemel en de aarde geschapen heeft? Zou zo'n God, die zo almachtig is, die de hemel en de aarde uit niks voortbrengt, niet voor 2, 3, desnoods 10 miljoen kunnen zorgen? Zal er iets voor de Heere te wonderlijk zijn?
O absoluut, maar ik vraag mij toch af hoe je dit kan zien in het kader van Lucas 4 vers 12 'God verzoeken/dwingen om met een oplossing te komen', terwijl het ook door een simpele ingreep/verzekering voorkomen had kunnen worden.
Jezus refereert in Luk. 4:12 aan Deut. 6:16: Gij zult den HEERE uw God niet verzoeken, gelijk als gij Hem verzocht hebt te Massa.
Dit betekent verzoeken uit ongeloof zie kanttekeningen: God verzoeken is: óf uit mistrouwen op Hem, óf uit hoogachting van zichzelven het Goddelijk voorschrift, de rechte orde en de gewone middelen te verlaten, om zijn eigen goeddunken te volgen, en van God, Zijn eigenschappen en wil proeve te nemen. Zie Ex. 17:2. Num. 14:22. Ps. 78:18. Matth. 4:7. Hand. 15:10.
Ambtenaar
Berichten: 9144
Lid geworden op: 15 apr 2017, 14:37

Re: Geld gevraagd.

Bericht door Ambtenaar »

Piet Puk schreef: Dat is fraai. Dus eigenlijk zeg je hier mee: ik zou maar niet op God vertrouwen?
Dat zeg ik niet. De vraag is of onverzekerden wel een juiste afweging maken door een geoorloofd middel dat beschermt tegen financiële malheur te negeren.
Christen
Berichten: 767
Lid geworden op: 23 okt 2019, 21:32

Re: Geld gevraagd.

Bericht door Christen »

Ik respecteer de persoonlijke keuze.
"Hoed u voor het "kan niet"." - Maarten Luther
Hoopvol
Berichten: 1296
Lid geworden op: 20 mar 2020, 07:36

Re: Geld gevraagd.

Bericht door Hoopvol »

Ambtenaar schreef:
Piet Puk schreef: Dat is fraai. Dus eigenlijk zeg je hier mee: ik zou maar niet op God vertrouwen?
Dat zeg ik niet. De vraag is of onverzekerden wel een juiste afweging maken door een geoorloofd middel dat beschermt tegen financiële malheur te negeren.
Je kan niet over een ander z'n geweten heersen door te stellen dat een middel wel of niet geoorloofd is. Iemand die gemoedsbezwaard is krijgt gewetensbezwaren door zich te verzekeren en ziet verzekeren als niet geoorloofd. Uiteindelijk is dit een gewetenszaak die afgewogen wordt tussen de Heere en de persoon zelf. Het is een persoonlijke gewetenskwestie.
Ik vindt het erg dat je je medechistenen zo hard behandeld door voor te stellen om de uitzonderingspositie voor gemoedsbezwaarden maar op te heffen.
Plaats reactie