Geld gevraagd.

Piet Puk
Berichten: 5421
Lid geworden op: 22 mar 2018, 23:55
Locatie: Keteldorp

Re: Geld gevraagd.

Bericht door Piet Puk »

DDD schreef:Dan zijn het oplichters, toch? 30.000 euro is voldoen de om de website jarenlang in stand te houden.
Misschien zijn ze begaan met de situatie en doneren ze (een deel van) het geld. Wie zal het zeggen?
Gebruikersavatar
Herman
Moderator
Berichten: 11945
Lid geworden op: 29 dec 2001, 12:21
Locatie: Geldermalsen

Re: Geld gevraagd.

Bericht door Herman »

James Peter schreef:Alleen kun je je in dit geval wel afvragen waar de grens ligt tussen een gezonde winst maken of gebruik maken van mensen in een kwetsbare situatie.
Het lijkt me dat je voor een dergelijk bedrag ook wel andere middelen in kunt zetten om dat op te halen. Het is de vraag of de organisatoren van deze doneeractie dat beseffen of onderzocht hebben.

6% vind ik alleszins redelijk als het om allemaal acties zijn van een paar honderd tot een paar duizend euro. Dat heb je echt wel nodig. Gelukkig is het een openbaar bedrijf, dus je kunt via de kvk nazien hoe groot het vermogen van deze onderneming is.

Overigens vind ik het vreemder dat mensen dit soort acties organiseren en daar ook aan meedoen. Maar daar is al wel eens over gediscussieerd op het forum.
Gebruikersavatar
Herman
Moderator
Berichten: 11945
Lid geworden op: 29 dec 2001, 12:21
Locatie: Geldermalsen

Re: Geld gevraagd.

Bericht door Herman »

DDD schreef:Dan zijn het oplichters, toch? 30.000 euro is voldoen de om de website jarenlang in stand te houden.
Ik vind oplichter een onheuse bejegening. Je kunt hooguit zeggen dat ze mogelijk goed winst maken, dan ben je een profiteur. Volgens de site wordt overigens ingegaan op wat voor kosten ze moeten maken, en dat is wel wat hoger dan 120 euro jaarlijkse kosten voor een domeinregistratie. Ik kan me ook goed voorstellen dat als je gedurende heel het jaar voor 2.000.000 aan donaties over je website hebt lopen, je een hoger tarief moet vragen als dat het op jaarbasis gezien 20 mln is. In veel branches stoelt de winstgevendheid van een onderneming op goed lopende projecten ten opzichte van verlieslatende projecten, zoals de uitgeverij wereld. Dat is dit project gezien nominaal veel geld, maar in zijn geheel nodig om de boel draaiende te houden.
Gebruikersavatar
Ad Anker
Moderator
Berichten: 10571
Lid geworden op: 28 feb 2012, 11:11

Re: Geld gevraagd.

Bericht door Ad Anker »

Dank voor het delen. Bij acties als deze: geef van je overvloed!!
Hendrien
Berichten: 1327
Lid geworden op: 01 mar 2012, 17:44

Re: Geld gevraagd.

Bericht door Hendrien »

Hoezo dekt de verzekering bovenstaande geval niet? Of zijn ze uit principe niet verzekerd? Maar dan zou zo’n actie toch ook via de diaconie kunnen? Ik heb toch wel grote moeite met die 6%…
Zeeuw
Berichten: 11545
Lid geworden op: 19 sep 2018, 08:28

Re: Geld gevraagd.

Bericht door Zeeuw »

Hendrien schreef:Hoezo dekt de verzekering bovenstaande geval niet? Of zijn ze uit principe niet verzekerd? Maar dan zou zo’n actie toch ook via de diaconie kunnen? Ik heb toch wel grote moeite met die 6%…
Die zijn er meer: https://nl.trustpilot.com/review/doneeractie.nl
Het is niet alleen 6%, maar ook € 0,85 per transactie. Dus hoe hoger het aantal kleine donaties, hoe meer je kwijt bent aan transactiekosten.
Online
merel
Berichten: 9651
Lid geworden op: 08 jun 2015, 10:58

Re: Geld gevraagd.

Bericht door merel »

Ben ik de enige die moeite heeft met acties waarbij een adequate verzekering normaliter gewoon dekking kan geven?
CvdW
Berichten: 2928
Lid geworden op: 23 mar 2015, 13:07

Re: Geld gevraagd.

Bericht door CvdW »

merel schreef:Ben ik de enige die moeite heeft met acties waarbij een adequate verzekering normaliter gewoon dekking kan geven?
Ik stel het op prijs dat u voorzichtig bent met uw woorden.
Gebruikersavatar
Bonny
Berichten: 2472
Lid geworden op: 03 aug 2007, 16:29
Locatie: In partibus infidelium
Contacteer:

Re: Geld gevraagd.

Bericht door Bonny »

merel schreef:Ben ik de enige die moeite heeft met acties waarbij een adequate verzekering normaliter gewoon dekking kan geven?
Je bent niet de enige.
The Groom's still waiting at the altar
Online
merel
Berichten: 9651
Lid geworden op: 08 jun 2015, 10:58

Re: Geld gevraagd.

Bericht door merel »

CvdW schreef:
merel schreef:Ben ik de enige die moeite heeft met acties waarbij een adequate verzekering normaliter gewoon dekking kan geven?
Ik stel het op prijs dat u voorzichtig bent met uw woorden.
Ik ben juist heel voorzichtig met mijn woorden. Prima als je principieel tegen verzekeren bent. Daar is iedereen vrij in. Alleen moet je dan zelf ook de gevolgen dragen en dit niet alsnog neerleggen bij de gemeenschap. Daarvoor zijn juist de verzekeringen in het leven geroepen. Door collectief geld te storen wordt schade betaald.
CvdW
Berichten: 2928
Lid geworden op: 23 mar 2015, 13:07

Re: Geld gevraagd.

Bericht door CvdW »

Is de actie op gezet door het gezin zelf?
CvdW
Berichten: 2928
Lid geworden op: 23 mar 2015, 13:07

Re: Geld gevraagd.

Bericht door CvdW »

Over het algemeen wordt een actie opgezet door vrienden of bekenden.
Piet Puk
Berichten: 5421
Lid geworden op: 22 mar 2018, 23:55
Locatie: Keteldorp

Re: Geld gevraagd.

Bericht door Piet Puk »

CvdW schreef:Over het algemeen wordt een actie opgezet door vrienden of bekenden.
Volgens mij door Stichting Staphorst helpt Staphorst
Piet Puk
Berichten: 5421
Lid geworden op: 22 mar 2018, 23:55
Locatie: Keteldorp

Re: Geld gevraagd.

Bericht door Piet Puk »

merel schreef:
CvdW schreef:
merel schreef:Ben ik de enige die moeite heeft met acties waarbij een adequate verzekering normaliter gewoon dekking kan geven?
Ik stel het op prijs dat u voorzichtig bent met uw woorden.
Ik ben juist heel voorzichtig met mijn woorden. Prima als je principieel tegen verzekeren bent. Daar is iedereen vrij in. Alleen moet je dan zelf ook de gevolgen dragen en dit niet alsnog neerleggen bij de gemeenschap. Daarvoor zijn juist de verzekeringen in het leven geroepen. Door collectief geld te storen wordt schade betaald.
Ik snap je redenering. Echter betekent uit principe niet verzekeren niet dat je zelf op moet draaien voor kosten, maar dat je het in Gods handen legt om geholpen te worden. Het hoe ervan leg je in Gods hand. Het kan dus zijn dat de nood van dit gezin bij deze initiatiefnemers door God op het hart is gedrukt.
Online
merel
Berichten: 9651
Lid geworden op: 08 jun 2015, 10:58

Re: Geld gevraagd.

Bericht door merel »

Piet Puk schreef:
merel schreef:
CvdW schreef:
merel schreef:Ben ik de enige die moeite heeft met acties waarbij een adequate verzekering normaliter gewoon dekking kan geven?
Ik stel het op prijs dat u voorzichtig bent met uw woorden.
Ik ben juist heel voorzichtig met mijn woorden. Prima als je principieel tegen verzekeren bent. Daar is iedereen vrij in. Alleen moet je dan zelf ook de gevolgen dragen en dit niet alsnog neerleggen bij de gemeenschap. Daarvoor zijn juist de verzekeringen in het leven geroepen. Door collectief geld te storen wordt schade betaald.
Ik snap je redenering. Echter betekent uit principe niet verzekeren niet dat je zelf op moet draaien voor kosten, maar dat je het in Gods handen legt om geholpen te worden. Het hoe ervan leg je in Gods hand. Het kan dus zijn dat de nood van dit gezin bij deze initiatiefnemers door God op het hart is gedrukt.
Dat is mijns inziens niet zo. Uit deze crowdfunding komt naar voren dat A. mensen geen flauw benul hebben welke financiële gevolgen dit voor hen, maar ook voor de jongen van 17, heeft. Ook hij is civielrechtelijk aansprakelijk voor de gehele schade.
B. De kosten worden in eerste instantie voorgeschoten door het Waarborgfonds. Later probeert men het te verhalen op de aansprakelijke partij. Dat lukt lang niet altijd. Drie keer raden wie dit financiert? Juist, de WAM verzekeraars uit de verzekerde sommen van mensen die wel een verzekering hebben afgesloten.

Dus de opmerking van @ad anker ' draag bij uit jouw overvloed' is daarom ook onjuist. Verzekerd Nederland draagt immers al bij aan onverzekerde schades.
Laatst gewijzigd door merel op 21 jan 2023, 23:27, 1 keer totaal gewijzigd.
Plaats reactie