Geld gevraagd.

Ditbenik
Inactief
Berichten: 3465
Lid geworden op: 25 feb 2011, 17:09

Re: Geld gevraagd.

Bericht door Ditbenik »

Piet Puk schreef:Ik schrik echt van de manier waarop geageerd word tegen niet-verzekerden. Het is volgens mij nooit de intentie van hen om via wel-verzekerden direct of indirect geld te ontvangen. Diegenen wensen enkel te leven in afhankelijkheid van de weg die God hierin leidt.
Ach, intenties van mensen kun je niet altijd zien. De heftige reacties hier onderbouwd met onjuiste argumenten laten wel wat zien. En net als jij schrik ik daar ook van. Ik heb geen enkele moeite met verzekeren maar ik heb wel moeite met de manier waarop mensen die niet verzekeren onterecht worden zwartgemaakt.
Hendrien
Berichten: 1328
Lid geworden op: 01 mar 2012, 17:44

Re: Geld gevraagd.

Bericht door Hendrien »

Wat ik me al eerder afvroeg, kan zo’n actie niet via de diaconie?

Ik ken een verhaal uit mijn nabije omgeving ten tijde van de MKZ. Giften aan desbetreffende mensen gingen via de diaconie van hun kerk.
MGG
Berichten: 3463
Lid geworden op: 30 jul 2022, 22:05
Locatie: Mgg2023rf@gmail.com

Re: Geld gevraagd.

Bericht door MGG »

Thea schreef:Mee eens, @Piet Puk, hoewel ik bij niet-verzekerden soms een houding aan tref van:' kijk ons eens goed zijn door niet verzekerd te zijn'. Dat staat me tegen. Ik denk dat dat een tere zaak moet tussen God en jou, waar niet met anderen over wordt gesproken.
Of als er iets is dan helpt de kerk/gemeenschap ons wel.
Als mensen in afhankelijkheid van Gods besluiten om geen verzekeringen af te sluiten, dan vind ik het een mooi iets.
Gebeurt het uit gewoonte, gemakzucht, sociale druk, bijgeloof oid, dan is het een leeg 'principe'.
Gebruikersavatar
Ad Anker
Moderator
Berichten: 10571
Lid geworden op: 28 feb 2012, 11:11

Re: Geld gevraagd.

Bericht door Ad Anker »

Thea schreef:Mee eens, @Piet Puk, hoewel ik bij niet-verzekerden soms een houding aan tref van:' kijk ons eens goed zijn door niet verzekerd te zijn'. Dat staat me tegen. Ik denk dat dat een tere zaak moet tussen God en jou, waar niet met anderen over wordt gesproken.
Dat is in onze gezindte een ernstige ziekte. Mensen geven aan niet verzekerd te zijn vanuit de overtuiging dat dit strijdt met een afhankelijk leven en vervolgens wordt dat bij de ontvanger gelabeld met: "Kijk ons eens goed zijn."

Dat is onterecht. Het heeft vooral te maken met de ontvanger. Ik heb namelijk hoge achting voor mensen die niet-verzekerd afhankelijk leven en vaak kennelijk ondersteund worden. En daar mag je best van getuigen.
Gebruikersavatar
refo
Berichten: 23811
Lid geworden op: 29 dec 2001, 11:45

Re: Geld gevraagd.

Bericht door refo »

Ad Anker schreef:
Thea schreef:Mee eens, @Piet Puk, hoewel ik bij niet-verzekerden soms een houding aan tref van:' kijk ons eens goed zijn door niet verzekerd te zijn'. Dat staat me tegen. Ik denk dat dat een tere zaak moet tussen God en jou, waar niet met anderen over wordt gesproken.
Dat is in onze gezindte een ernstige ziekte. Mensen geven aan niet verzekerd te zijn vanuit de overtuiging dat dit strijdt met een afhankelijk leven en vervolgens wordt dat bij de ontvanger gelabeld met: "Kijk ons eens goed zijn."

Dat is onterecht. Het heeft vooral te maken met de ontvanger. Ik heb namelijk hoge achting voor mensen die niet-verzekerd afhankelijk leven en vaak kennelijk ondersteund worden. En daar mag je best van getuigen.
Ik heb nogal wat klanten gehad die gemoedsbezwaard waren. Op andere punten waren ze helemaal niet zo bezwaard, waar ik dan weer wel bedenkingen had. Als je dan vroeg waarom ze niet verzekerden was het antwoord niet eens zo principieel. Ze waren al van grootvader op vader op zoon niet verzekerd, zoiets (verzkeren) deed je eenvoudig niet.
merel
Berichten: 9678
Lid geworden op: 08 jun 2015, 10:58

Re: Geld gevraagd.

Bericht door merel »

Ditbenik schreef:
Adagio schreef:
merel schreef:Drie keer raden wie dit financiert? Juist, de WAM verzekeraars uit de verzekerde sommen van mensen die wel een verzekering hebben afgesloten.
Dus de opmerking van @ad anker 'draag bij uit jouw overvloed' is daarom ook onjuist. Verzekerd Nederland draagt immers al bij aan onverzekerde schades.
Ja, daarom een beetje bijzonder, dat men, behalve dat men elkaar helpt, ook nog eens (dubbel op) betaalt voor een 'polis' (Grieks: burcht...); de bedoeling zou zijn dat dat invulling zou geven aan een gemeenschappelijk gevoel van verbondenheid. Geen idee of dat (nog) speelt, eigenlijk? Is het in ons Nederland dan toch steeds meer om de god van Ekron te doen? Dan is de vraag wel: op hoeveel plaatsen is hierdoor minder plek gekomen voor een schooiersgebed?
Het wordt niet betaald uit de verzekerde sommen van mensen die wel een verzekering hebben afgesloten. Nog maar een keer hetzelfde citaat: "De vrijgestelden betalen via hun bijdrage ook voor de uitkeringen die wij doen en niet kunnen verhalen. Die vrijstelling kost de gemeenschap dus niets: de kosten komen uiteindelijk bij de gemoedsbezwaarden zelf terecht. Als je niet een dergelijke geloofsovertuiging aanhangt, moet je die vrijstelling dus eigenlijk helemaal niet willen."
Waarborgfonds wordt bekostigd door de WAM verzekeraars. De verstrekte voorschotten worden dus in eerste instantie betaald door de verzekerde sommen vanuit de WAM verzekeraars. Men probeert vervolgens deze kosten te verhalen op de aansprakelijke partij. Het mag duidelijk zijn dat dit bij hoge (letsel) schades en bij een lager inkomen van de aansprakelijke partij niet of slechts gedeeltelijk verhaald kan worden op de aansprakelijke partij.

Ik heb vanwege mijn werk veel te maken met he Waarborgfonds en maak regelmatig gemoedsbezwaarden mee. Het is over de gehele linie genomen niet zo dat zij veel vermogen opzij zetten om deze schades te bekostigen.
Thea
Berichten: 1086
Lid geworden op: 03 jan 2019, 14:54

Re: Geld gevraagd.

Bericht door Thea »

Last maar, het is vooral een onderwerp van 'hete hoofden, koude harten'.
Thea
Berichten: 1086
Lid geworden op: 03 jan 2019, 14:54

Re: Geld gevraagd.

Bericht door Thea »

Laar je linkerhand niet weten wat je rechterhand doet.
merel
Berichten: 9678
Lid geworden op: 08 jun 2015, 10:58

Re: Geld gevraagd.

Bericht door merel »

Ditbenik schreef:
Piet Puk schreef:Ik schrik echt van de manier waarop geageerd word tegen niet-verzekerden. Het is volgens mij nooit de intentie van hen om via wel-verzekerden direct of indirect geld te ontvangen. Diegenen wensen enkel te leven in afhankelijkheid van de weg die God hierin leidt.
Ach, intenties van mensen kun je niet altijd zien. De heftige reacties hier onderbouwd met onjuiste argumenten laten wel wat zien. En net als jij schrik ik daar ook van. Ik heb geen enkele moeite met verzekeren maar ik heb wel moeite met de manier waarop mensen die niet verzekeren onterecht worden zwartgemaakt.
Ik krijg eerder de indruk dat jij selectief leest. Ik heb in mijn werk heel veel te maken met het Waarborgfonds en krijg veel inside informatie van hen mee. Dat mensen niet verzekerd zijn, is hun zaak. Voor een ziektekostenverzekering ben je alleen zelf de sjaak ( en de kinderen) Wel durf ik aan te geven dat de gemiddelde onverzekerde niet weet welk schadeverhaal zij op de hals kunnen halen. Idem met het voorbeeld uit Staphorst. Een knul van 17 heeft geen idee dat hij hoofdelijk aansprakelijk is voor de gehele schadelast en heeft daar nooit zelf voor kunnen kiezen. Zijn ouders zijn immers gemoedsbezwaard.
Ditbenik
Inactief
Berichten: 3465
Lid geworden op: 25 feb 2011, 17:09

Re: Geld gevraagd.

Bericht door Ditbenik »

merel schreef:
Ditbenik schreef:
Piet Puk schreef:Ik schrik echt van de manier waarop geageerd word tegen niet-verzekerden. Het is volgens mij nooit de intentie van hen om via wel-verzekerden direct of indirect geld te ontvangen. Diegenen wensen enkel te leven in afhankelijkheid van de weg die God hierin leidt.
Ach, intenties van mensen kun je niet altijd zien. De heftige reacties hier onderbouwd met onjuiste argumenten laten wel wat zien. En net als jij schrik ik daar ook van. Ik heb geen enkele moeite met verzekeren maar ik heb wel moeite met de manier waarop mensen die niet verzekeren onterecht worden zwartgemaakt.
Ik krijg eerder de indruk dat jij selectief leest. Ik heb in mijn werk heel veel te maken met het Waarborgfonds en krijg veel inside informatie van hen mee. Dat mensen niet verzekerd zijn, is hun zaak. Voor een ziektekostenverzekering ben je alleen zelf de sjaak ( en de kinderen) Wel durf ik aan te geven dat de gemiddelde onverzekerde niet weet welk schadeverhaal zij op de hals kunnen halen. Idem met het voorbeeld uit Staphorst. Een knul van 17 heeft geen idee dat hij hoofdelijk aansprakelijk is voor de gehele schadelast en heeft daar nooit zelf voor kunnen kiezen. Zijn ouders zijn immers gemoedsbezwaard.
Ik lees inderdaad selectief. Ik heb meer vertrouwen in de informatie die het Waarborgfonds zelf verstrekt dan wat mensen hier op het forum roepen. Daarom nog maar een keer: "De vrijgestelden betalen via hun bijdrage ook voor de uitkeringen die wij doen en niet kunnen verhalen. Die vrijstelling kost de gemeenschap dus niets: de kosten komen uiteindelijk bij de gemoedsbezwaarden zelf terecht. Als je niet een dergelijke geloofsovertuiging aanhangt, moet je die vrijstelling dus eigenlijk helemaal niet willen."
Een knul van 17 is niet hoofdelijk aansprakelijk. Dat is de eigenaar van de traktor.
merel
Berichten: 9678
Lid geworden op: 08 jun 2015, 10:58

Re: Geld gevraagd.

Bericht door merel »

Hoe denk jij dat in een willekeurig geval een schade van 2 mln verhaald wordt? Denk je echt dat iemand dat in zijn werkende leven kan ophoesten?

In het kader van de WAM verzekering is inderdaad de eigenaar van een motorvoertuig aansprakelijk. Deze is niet van toepassing en hierbij geldt het algemene aansprakelijkheidsrecht van boek 6 BW.

https://salvaschaderecht.nl/aansprakeli ... n-6169-bw/
Hoopvol
Berichten: 1296
Lid geworden op: 20 mar 2020, 07:36

Re: Geld gevraagd.

Bericht door Hoopvol »

merel schreef:Hoe denk jij dat in een willekeurig geval een schade van 2 mln verhaald wordt? Denk je echt dat iemand dat in zijn werkende leven kan ophoesten?
Denk jij dat er een God is die de hemel en de aarde geschapen heeft? Zou zo'n God, die zo almachtig is, die de hemel en de aarde uit niks voortbrengt, niet voor 2, 3, desnoods 10 miljoen kunnen zorgen? Zal er iets voor de Heere te wonderlijk zijn?
Ambtenaar
Berichten: 9145
Lid geworden op: 15 apr 2017, 14:37

Re: Geld gevraagd.

Bericht door Ambtenaar »

Hoopvol schreef: Denk jij dat er een God is die de hemel en de aarde geschapen heeft? Zou zo'n God, die zo almachtig is, die de hemel en de aarde uit niks voortbrengt, niet voor 2, 3, desnoods 10 miljoen kunnen zorgen? Zal er iets voor de Heere te wonderlijk zijn?
Beetje dooddoener, niet? Tijd om de vrijstelling op verplichte verzekeringen uit de wet te halen. Dan zijn we ook af van de zich herhalende discussie of je wel of niet mag verzekeren.
Piet Puk
Berichten: 5421
Lid geworden op: 22 mar 2018, 23:55
Locatie: Keteldorp

Re: Geld gevraagd.

Bericht door Piet Puk »

Ambtenaar schreef:
Hoopvol schreef: Denk jij dat er een God is die de hemel en de aarde geschapen heeft? Zou zo'n God, die zo almachtig is, die de hemel en de aarde uit niks voortbrengt, niet voor 2, 3, desnoods 10 miljoen kunnen zorgen? Zal er iets voor de Heere te wonderlijk zijn?
Beetje dooddoener, niet? Tijd om de vrijstelling op verplichte verzekeringen uit de wet te halen. Dan zijn we ook af van de zich herhalende discussie of je wel of niet mag verzekeren.
Nee, geen dooddoener. Is exact conform zondag 10 van de Heidelbergse Catechismus
Ambtenaar
Berichten: 9145
Lid geworden op: 15 apr 2017, 14:37

Re: Geld gevraagd.

Bericht door Ambtenaar »

Piet Puk schreef: Nee, geen dooddoener. Is exact conform zondag 10 van de Heidelbergse Catechismus
Ook al zou God het kunnen doen, wil niet niet zeggen dat Hij het doet.
Plaats reactie