Autistische trekjes bij JEZELF (dit topic gaat niet over anderen)

Vind je van jezelf dat je autistische trekjes heb?

Nee
13
27%
Enigzins
14
29%
Ja
22
45%
 
Totaal aantal stemmen: 49

haaf
Berichten: 258
Lid geworden op: 11 jul 2006, 21:53

Re: Autistische trekjes bij JEZELF (dit topic gaat niet over anderen)

Bericht door haaf »

Dodo schreef:Een van de kenmerken van autisme is weinig zelfreflectie. Dus hoeveel zin dit onderwerp heeft....
Een van de kenmerken van veel andere mensen is dat ze denken dat ze precies weten hoe autisme werkt...
Gebruikersavatar
refo
Berichten: 23794
Lid geworden op: 29 dec 2001, 11:45

Re: Autistische trekjes bij JEZELF (dit topic gaat niet over anderen)

Bericht door refo »

haaf schreef:
Dodo schreef:Een van de kenmerken van autisme is weinig zelfreflectie. Dus hoeveel zin dit onderwerp heeft....
Een van de kenmerken van veel andere mensen is dat ze denken dat ze precies weten hoe autisme werkt...
Dat is ook wel redelijk bekend.

Valt me hier wel op dat mensen hier hun eigen eigenschappen positief duiden. Dus Dodo's stelling bewijst zich hier wel.
Mannetje
Berichten: 7667
Lid geworden op: 23 mei 2014, 09:54
Locatie: Tholen

Re: Autistische trekjes bij JEZELF (dit topic gaat niet over anderen)

Bericht door Mannetje »

refo schreef:
haaf schreef:
Dodo schreef:Een van de kenmerken van autisme is weinig zelfreflectie. Dus hoeveel zin dit onderwerp heeft....
Een van de kenmerken van veel andere mensen is dat ze denken dat ze precies weten hoe autisme werkt...
Dat is ook wel redelijk bekend.

Valt me hier wel op dat mensen hier hun eigen eigenschappen positief duiden. Dus Dodo's stelling bewijst zich hier wel.
Dat leer je uit ieder autismehandboek.
-
DDD
Berichten: 28405
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Autistische trekjes bij JEZELF (dit topic gaat niet over anderen)

Bericht door DDD »

Wat is er mis met een positief zelfbeeld? Dat lijkt mij juist heel goed.
merel
Berichten: 9611
Lid geworden op: 08 jun 2015, 10:58

Re: Autistische trekjes bij JEZELF (dit topic gaat niet over anderen)

Bericht door merel »

DDD schreef:Wat is er mis met een positief zelfbeeld? Dat lijkt mij juist heel goed.
Daar is niets mis mee. Het is wel bijzonder dat mensen zich roemen op autistische karaktereigenschappen. Je hoeft je daar ook niet voor te schamen, je kan er immers niets aan doen. Het heeft echter niet voor niets een DSM classificatie en wordt geschaard onder een stoornis. In dat kader heeft@ refo wel een punt.
Gebruikersavatar
Johann Gottfried Walther
Berichten: 4755
Lid geworden op: 05 feb 2008, 15:49

Re: Autistische trekjes bij JEZELF (dit topic gaat niet over anderen)

Bericht door Johann Gottfried Walther »

merel schreef:
Johann Gottfried Walther schreef:
refo schreef:
HersteldHervormd schreef:Ik weet dat Autisme voorkomt vanuit lichamelijk ongemak, met name de darmflora.
Terwijl de hele wereld zegt: Autisme is een psychiatrische gedragsstoornis, neurotisch zegmaar, denk ik dat het voorkomt vanuit een lichamelijk probleem.

Het schijnt dat bepaalde diëten zeer effectief zijn.
Zoek maar even wat er gebeurd als je een lekkend darm syndroom hebt. Wat voor klachten je krijgt.
Nee dus.
Zo is er ook het wijdverbreide verhaal dat autisme veroorzaakt kan worden door vaccinatie. Ook niet waar.
Invloed/verband is wel aangetoond,
https://www.eoswetenschap.eu/psyche-bre ... ij-autisme
https://microbiomejournal.biomedcentral ... 017-0242-1
Dat is absoluut niet waar en blijft helaas steeds weer opkomen.https://www.autisme.nl/2015/09/02/stand ... ccinaties/

Autisme is genetisch en kan je niet in de loop der tijd ontwikkelen. Het is zelfs bekend dat vrouwen meer genetische afwijkingen moeten hebben om deze diagnose te krijgen. Dat komt, omdat mannen van nature meer autistische trekken hebben.

.
Heb je wel gekeken naar wat ik link??
Ik heb bewijs gelinkt voor darmflora en autisme, dat daar een verband van bekend is, niet iets met vaccinaties.
"Zie, de Heere is gekomen met Zijn vele duizenden heiligen, om gericht te houden tegen allen, en te straffen alle goddelozen onder hen, vanwege al hun goddeloze werken, die zij goddelooslijk gedaan hebben, en vanwege alle harde woorden, die de goddeloze zondaars tegen Hem gesproken hebben"
Mannetje
Berichten: 7667
Lid geworden op: 23 mei 2014, 09:54
Locatie: Tholen

Re: Autistische trekjes bij JEZELF (dit topic gaat niet over anderen)

Bericht door Mannetje »

@DDD:
Zeker is er niets mis met een positief zelfbeeld!

Maar soms bekruipt mij het gevoel als ik interviews met mensen met ASS lees dat hen is aangeleerd dat autisme 'je kracht' is, terwijl het in feite een lastige persoonlijkheidsstructuur is.
Zeker is het goed om jezelf, met autisme, te accepteren, maar autisme heeft meer van een handicap dan van een voordeel.
-
DDD
Berichten: 28405
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Autistische trekjes bij JEZELF (dit topic gaat niet over anderen)

Bericht door DDD »

In sommige functies is het natuurlijk wel degelijk een voordeel. Zeker als het niet al te veel afwijkt van gemiddelde mensen. Zeker in combinatie met een goed geheugen is het bijvoorbeeld ideaal voor een bureaujurist of wetenschappelijk juridisch onderzoeker. Ook in systeemprogrammeren en voor het testen van software is het ideaal.

Los daarvan vind ik het dom als refo een is-gelijk-teken zet tussen een positief zelfbeeld en het ontbreken van zinvolle zelfreflectie. Dat is onterecht. Alleen al het openen van zo'n draadje is een teken van zelfreflectie.
Gebruikersavatar
Delftenaar
Berichten: 1452
Lid geworden op: 07 jul 2017, 21:20

Re: Autistische trekjes bij JEZELF (dit topic gaat niet over anderen)

Bericht door Delftenaar »

Hier op de zaak nodigen we af een toe een "autist" uit om iets te controleren.
Zelf zien we er tegenop om dat te doen. En los daarvan ben je blind voor je eigen fouten.
Persoon in kwestie ziet er dagen van tevoren naar uit omdat hij het een heel leuke klus vind. Ondertussen haalt hij er de nodige fouten uit (op pagina 346, regel 13 staat iets wat conflicteert met pagina 3, regel 4).
Nu noemen we dat autistisch. De Bijbel zou zeggen: gebruik van elkaars talenten en vaardigheden (elkaar tot een hand en voet zijn).

Probleem van deze tijd is dat iedereen die afwijkt van "normaal" (wat is dat eigenlijk?) direct een etiket opgeplakt krijgt. Los van de enkeling die wel met die problematiek worstelt: daar wil ik niet aan voorbij gaan.

Voor de meesten geldt helaas een andere norm. Spreekt iemand je aan en heb je niet binnen twee seconden een gevat antwoord? Dan ben je een autist (vroeger noemden we dat verlegen). Spreekt iemand je aan en reageer je heftig? Dan heb je ADHD (vroeger noemden we dat een druk kind).
DDD
Berichten: 28405
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Autistische trekjes bij JEZELF (dit topic gaat niet over anderen)

Bericht door DDD »

Ik ben het daarmee eens. Gemiddelde mensen noemen zichzelf normaal. Dat heeft mijns inziens een onterechte connotatie 'hoe het hoort'.

Vrienden van mij verschillen van mening over de vraag of ik autistische trekjes heb. Er zijn er die dat denken en er zijn er ook die dat volstrekt onmogelijk vinden om allerlei redenen. Het valt mij op dat mensen daarin bijvoorbeeld ook heel erg afgaan op hun eigen wederkerigheid in de communicatie.

Ik houd het er maar op dat ik wel wat autistische trekjes heb en dat die in mijn werk ideaal zijn. Maar het zou me niets verbazen als ik gewoon nogal eigenwijs ben.
Bezorgd
Berichten: 5394
Lid geworden op: 24 mar 2018, 15:53

Re: Autistische trekjes bij JEZELF (dit topic gaat niet over anderen)

Bericht door Bezorgd »

Ik vind het als chaoot wel eens jammer dat ik geen autistische trekjes heb.
Het zou met helpen in wat meer gestructureerder en planmatiger werken. ;)
Mannetje
Berichten: 7667
Lid geworden op: 23 mei 2014, 09:54
Locatie: Tholen

Re: Autistische trekjes bij JEZELF (dit topic gaat niet over anderen)

Bericht door Mannetje »

De trekjes en trekken op zich kunnen in bepaalde situaties zeker handig zijn.
Maar als er voldoende trekken op voldoende deelgebieden zijn, dan wordt het toch echt een lastig geheel.

Als je met echt autisme te maken hebt in je directe omgeving, is het echt weleens pijnlijk dat autist en autistisch als scheldwoorden worden gebruikt.
-
Gebruikersavatar
helma
Berichten: 18649
Lid geworden op: 11 sep 2006, 10:36
Locatie: Veenendaal

Re: Autistische trekjes bij JEZELF (dit topic gaat niet over anderen)

Bericht door helma »

Onze jongste is een half jaar geleden (ook) ASS gediagnosticeerd. (Jaren als ADHD-er bestempeld)
Nu we als ouders psycho-educatie krijgen zien we veel meer autisme dan we aanvankelijk dachten. Niet alleen bij haar overigens. Er vallen hier en daar wel meer Colette-puzzelstukjes op z'n plaats.
Gebruikersavatar
Dodo
Berichten: 5636
Lid geworden op: 15 jun 2013, 15:40
Locatie: dodo.refoforum@gmail.com

Re: Autistische trekjes bij JEZELF (dit topic gaat niet over anderen)

Bericht door Dodo »

helma schreef:Onze jongste is een half jaar geleden (ook) ASS gediagnosticeerd. (Jaren als ADHD-er bestempeld)
Nu we als ouders psycho-educatie krijgen zien we veel meer autisme dan we aanvankelijk dachten. Niet alleen bij haar overigens. Er vallen hier en daar wel meer Colette-puzzelstukjes op z'n plaats.
Dat herken ik wel ja. Je accepteert veel, omdat je de eigenheid van een ander wil respecteren. De een is zus, de ander is zo. Maar als er dan een diagnose is, zie je dat veel van dat gedrag past in de diagnose.
merel
Berichten: 9611
Lid geworden op: 08 jun 2015, 10:58

Re: Autistische trekjes bij JEZELF (dit topic gaat niet over anderen)

Bericht door merel »

DDD schreef:In sommige functies is het natuurlijk wel degelijk een voordeel. Zeker als het niet al te veel afwijkt van gemiddelde mensen. Zeker in combinatie met een goed geheugen is het bijvoorbeeld ideaal voor een bureaujurist of wetenschappelijk juridisch onderzoeker. Ook in systeemprogrammeren en voor het testen van software is het ideaal.

Los daarvan vind ik het dom als refo een is-gelijk-teken zet tussen een positief zelfbeeld en het ontbreken van zinvolle zelfreflectie. Dat is onterecht. Alleen al het openen van zo'n draadje is een teken van zelfreflectie.
De functies met weinig contact met collega's zijn schaars. En de tijd dat je 40 jaar bij dezelfde werkgever blijft ook. Je zal jezelf moeten blijven ontwikkelen en kan niet wegkruipen in de kelder van een bedrijf. Daarom is het ook vaak een handicap.
Plaats reactie