Autistische trekjes bij JEZELF (dit topic gaat niet over anderen)

Vind je van jezelf dat je autistische trekjes heb?

Nee
13
27%
Enigzins
14
29%
Ja
22
45%
 
Totaal aantal stemmen: 49

Gebruikersavatar
Ora et labora
Berichten: 321
Lid geworden op: 01 jun 2020, 19:10

Re: Autistische trekjes bij JEZELF (dit topic gaat niet over anderen)

Bericht door Ora et labora »

Soms denk ik. Maar dan alleen als het wat minder gaat in het leven.
Ieder mens heeft een vorm van autisme.
Alleen de ene meer als de andere.
Bijzonder dat sommige mensen vanwege autisme alleen op een bepaald plekje willen zitten.
En niet ergens anders anders staat het huis op zijn kop.
We live just like a day in this world... It is better to be whit our Lord then enywhere else.
Ditbenik
Inactief
Berichten: 3465
Lid geworden op: 25 feb 2011, 17:09

Re: Autistische trekjes bij JEZELF (dit topic gaat niet over anderen)

Bericht door Ditbenik »

Ik las een paar weken geleden ergens dat iemand het moeilijk vond om de meldingen van de koffiemachine op te volgen. Er stond 'druk op draaischakelaar'. Die persoon lijkt me niet bepaald autistisch maar ik snap dat het voor sommige mensen lastig kan zijn.
Mannetje
Berichten: 7667
Lid geworden op: 23 mei 2014, 09:54
Locatie: Tholen

Re: Autistische trekjes bij JEZELF (dit topic gaat niet over anderen)

Bericht door Mannetje »

-DIA- schreef:Zou het misschien niet zo kunnen zijn.... ik veronderstel maar wat, dat mensen waar het hier over gaat, niet zo heel zelden op een internetforum terecht komen? Ergens lijkt me dit niet heel onlogisch. Maar ja, ik kan dat niet onderbouwen...
Een forum is gemiddeld genomen een prikkelarme en overzichtelijke plek. Iets wat door veel mensen met autistische trekjes gewaardeerd wordt.

Dus ik denk dat mensen met autistische trekken inderdaad bovengemiddeld vaak aan internetfora deelnemen.
-
Gebruikersavatar
Tiberius
Administrator
Berichten: 33190
Lid geworden op: 12 jan 2006, 09:49
Locatie: Breda

Re: Autistische trekjes bij JEZELF (dit topic gaat niet over anderen)

Bericht door Tiberius »

Wanneer is er eigenlijk sprake van autistische trekjes en wanneer slechts gehechtheid aan een bepaalde regelmaat?

Op Wikipedia lees ik: Autisme is een aangeboren pervasieve ontwikkelingsstoornis die zich kenmerkt door beperkingen op het gebied van sociale interactie en (non-)verbale communicatie en door een beperkt, repetitief of stereotiep gedragspatroon.

Volgens mij zou ik bepaalde activiteiten van mezelf wel als repetitief gedragspatroon kunnen bestempelen, maar om dat nu autistische trekjes te noemen lijkt me wat ver gaan. Het is vaak wel makkelijk een bepaald ritme te hebben, zodat ik niet altijd hoeft na te denken wat ik nu weer eens zal doen.
Mannetje
Berichten: 7667
Lid geworden op: 23 mei 2014, 09:54
Locatie: Tholen

Re: Autistische trekjes bij JEZELF (dit topic gaat niet over anderen)

Bericht door Mannetje »

Colette de Bruin vergelijkt autisme met een streepjescode met een aantal deelgebieden. Om een diagnose te krijgen moet je in genoeg gebieden genoeg streepjes hebben.

Dus trekjes heeft iedereen wel ergens in een of ander gebied, maar voor een diagnose moet de verzameling trekjes groot en divers genoeg zijn.
-
Gebruikersavatar
Tiberius
Administrator
Berichten: 33190
Lid geworden op: 12 jan 2006, 09:49
Locatie: Breda

Re: Autistische trekjes bij JEZELF (dit topic gaat niet over anderen)

Bericht door Tiberius »

Mannetje schreef:Colette de Bruin vergelijkt autisme met een streepjescode met een aantal deelgebieden. Om een diagnose te krijgen moet je in genoeg gebieden genoeg streepjes hebben.
:) Een streepjescode heeft helemaal niets met de aantallen streepjes te maken; dat is puur een representatie van tekens. Net zoiets Morse-tekens.
Mannetje
Berichten: 7667
Lid geworden op: 23 mei 2014, 09:54
Locatie: Tholen

Re: Autistische trekjes bij JEZELF (dit topic gaat niet over anderen)

Bericht door Mannetje »

Tiberius schreef:
Mannetje schreef:Colette de Bruin vergelijkt autisme met een streepjescode met een aantal deelgebieden. Om een diagnose te krijgen moet je in genoeg gebieden genoeg streepjes hebben.
:) Een streepjescode heeft helemaal niets met de aantallen streepjes te maken; dat is puur een representatie van tekens. Net zoiets Morse-tekens.
Vertel het haar ;)
-
Gebruikersavatar
Herman
Moderator
Berichten: 11932
Lid geworden op: 29 dec 2001, 12:21
Locatie: Geldermalsen

Re: Autistische trekjes bij JEZELF (dit topic gaat niet over anderen)

Bericht door Herman »

Mannetje schreef:
Tiberius schreef:
Mannetje schreef:Colette de Bruin vergelijkt autisme met een streepjescode met een aantal deelgebieden. Om een diagnose te krijgen moet je in genoeg gebieden genoeg streepjes hebben.
:) Een streepjescode heeft helemaal niets met de aantallen streepjes te maken; dat is puur een representatie van tekens. Net zoiets Morse-tekens.
Vertel het haar ;)
Een scanner heeft natuurlijk bij uitstek een autistische functie :-)
HersteldHervormd
Berichten: 5934
Lid geworden op: 29 jun 2019, 21:20

Re: Autistische trekjes bij JEZELF (dit topic gaat niet over anderen)

Bericht door HersteldHervormd »

Ik weet dat Autisme voorkomt vanuit lichamelijk ongemak, met name de darmflora.
Terwijl de hele wereld zegt: Autisme is een psychiatrische gedragsstoornis, neurotisch zegmaar, denk ik dat het voorkomt vanuit een lichamelijk probleem.

Het schijnt dat bepaalde diëten zeer effectief zijn.
Zoek maar even wat er gebeurd als je een lekkend darm syndroom hebt. Wat voor klachten je krijgt.
Dankbaarheid is de moeder van alle deugden.
mail: broederhh@gmail.com
Gebruikersavatar
refo
Berichten: 23794
Lid geworden op: 29 dec 2001, 11:45

Re: Autistische trekjes bij JEZELF (dit topic gaat niet over anderen)

Bericht door refo »

HersteldHervormd schreef:Ik weet dat Autisme voorkomt vanuit lichamelijk ongemak, met name de darmflora.
Terwijl de hele wereld zegt: Autisme is een psychiatrische gedragsstoornis, neurotisch zegmaar, denk ik dat het voorkomt vanuit een lichamelijk probleem.

Het schijnt dat bepaalde diëten zeer effectief zijn.
Zoek maar even wat er gebeurd als je een lekkend darm syndroom hebt. Wat voor klachten je krijgt.
Nee dus.
Zo is er ook het wijdverbreide verhaal dat autisme veroorzaakt kan worden door vaccinatie. Ook niet waar.
Geytenbeekje
Berichten: 8196
Lid geworden op: 26 jun 2018, 21:37

Re: Autistische trekjes bij JEZELF (dit topic gaat niet over anderen)

Bericht door Geytenbeekje »

HersteldHervormd schreef:Ik weet dat Autisme voorkomt vanuit lichamelijk ongemak, met name de darmflora.
Terwijl de hele wereld zegt: Autisme is een psychiatrische gedragsstoornis, neurotisch zegmaar, denk ik dat het voorkomt vanuit een lichamelijk probleem.

Het schijnt dat bepaalde diëten zeer effectief zijn.
Zoek maar even wat er gebeurd als je een lekkend darm syndroom hebt. Wat voor klachten je krijgt.
Je gaat wel heel erg richting complottheorie
Gebruikersavatar
Johann Gottfried Walther
Berichten: 4755
Lid geworden op: 05 feb 2008, 15:49

Re: Autistische trekjes bij JEZELF (dit topic gaat niet over anderen)

Bericht door Johann Gottfried Walther »

refo schreef:
HersteldHervormd schreef:Ik weet dat Autisme voorkomt vanuit lichamelijk ongemak, met name de darmflora.
Terwijl de hele wereld zegt: Autisme is een psychiatrische gedragsstoornis, neurotisch zegmaar, denk ik dat het voorkomt vanuit een lichamelijk probleem.

Het schijnt dat bepaalde diëten zeer effectief zijn.
Zoek maar even wat er gebeurd als je een lekkend darm syndroom hebt. Wat voor klachten je krijgt.
Nee dus.
Zo is er ook het wijdverbreide verhaal dat autisme veroorzaakt kan worden door vaccinatie. Ook niet waar.
Invloed/verband is wel aangetoond,
https://www.eoswetenschap.eu/psyche-bre ... ij-autisme
https://microbiomejournal.biomedcentral ... 017-0242-1
"Zie, de Heere is gekomen met Zijn vele duizenden heiligen, om gericht te houden tegen allen, en te straffen alle goddelozen onder hen, vanwege al hun goddeloze werken, die zij goddelooslijk gedaan hebben, en vanwege alle harde woorden, die de goddeloze zondaars tegen Hem gesproken hebben"
Gebruikersavatar
Johann Gottfried Walther
Berichten: 4755
Lid geworden op: 05 feb 2008, 15:49

Re: Autistische trekjes bij JEZELF (dit topic gaat niet over anderen)

Bericht door Johann Gottfried Walther »

Ik ben behoorlijk gestructureerd, en punctueel, dat zijn volgens sommige wel autistische trekjes.
"Zie, de Heere is gekomen met Zijn vele duizenden heiligen, om gericht te houden tegen allen, en te straffen alle goddelozen onder hen, vanwege al hun goddeloze werken, die zij goddelooslijk gedaan hebben, en vanwege alle harde woorden, die de goddeloze zondaars tegen Hem gesproken hebben"
merel
Berichten: 9611
Lid geworden op: 08 jun 2015, 10:58

Re: Autistische trekjes bij JEZELF (dit topic gaat niet over anderen)

Bericht door merel »

Johann Gottfried Walther schreef:
refo schreef:
HersteldHervormd schreef:Ik weet dat Autisme voorkomt vanuit lichamelijk ongemak, met name de darmflora.
Terwijl de hele wereld zegt: Autisme is een psychiatrische gedragsstoornis, neurotisch zegmaar, denk ik dat het voorkomt vanuit een lichamelijk probleem.

Het schijnt dat bepaalde diëten zeer effectief zijn.
Zoek maar even wat er gebeurd als je een lekkend darm syndroom hebt. Wat voor klachten je krijgt.
Nee dus.
Zo is er ook het wijdverbreide verhaal dat autisme veroorzaakt kan worden door vaccinatie. Ook niet waar.
Invloed/verband is wel aangetoond,
https://www.eoswetenschap.eu/psyche-bre ... ij-autisme
https://microbiomejournal.biomedcentral ... 017-0242-1
Dat is absoluut niet waar en blijft helaas steeds weer opkomen.https://www.autisme.nl/2015/09/02/stand ... ccinaties/

Autisme is genetisch en kan je niet in de loop der tijd ontwikkelen. Het is zelfs bekend dat vrouwen meer genetische afwijkingen moeten hebben om deze diagnose te krijgen. Dat komt, omdat mannen van nature meer autistische trekken hebben.

Ik houd erg van regelmaat in mijn leven, maar herken in mij hier totaal niet in. Ik ben extravert, dol op gezelschap en grote groepen, goed in een praatje pot, geen oog voor detail, heb geen hyperfocus etc.

Ik vind het jammer dat tegenwoordig snel diagnoses geplakt worden op mensen. Dat begint al op de lagere school. Als het aan de lagere school had gelegen hadden meerdere van onze kinderen aan de ritalin gezeten. ADHD is ook zo'n lijstje wat makkelijk afgevinkt kan worden. De 'diagnose' ( het is eigenlijk geen diagnose) wordt gesteld op de bevindingen van de omgeving. Dat wilden wij echt niet. Het enige dat wij hebben laten doen is een IQ test. Dat verklaarde voor ons veel. Ze sporten nu veel en daarnaast was de bewegingsonrust na de lagere school grotendeels verholpen door meer uitdaging. Ik snap ook wel dat dit niet voor iedereen geldt, maar het plakken van etiketten op ieders hoofd, staat mij soms wel tegen.
Gebruikersavatar
Zita
Moderator
Berichten: 10411
Lid geworden op: 11 aug 2007, 13:12

Re: Autistische trekjes bij JEZELF (dit topic gaat niet over anderen)

Bericht door Zita »

merel schreef: Ik vind het jammer dat tegenwoordig snel diagnoses geplakt worden op mensen. Dat begint al op de lagere school. Als het aan de lagere school had gelegen hadden meerdere van onze kinderen aan de ritalin gezeten. ADHD is ook zo'n lijstje wat makkelijk afgevinkt kan worden. De 'diagnose' ( het is eigenlijk geen diagnose) wordt gesteld op de bevindingen van de omgeving. Dat wilden wij echt niet. Het enige dat wij hebben laten doen is een IQ test. Dat verklaarde voor ons veel. Ze sporten nu veel en daarnaast was de bewegingsonrust na de lagere school grotendeels verholpen door meer uitdaging. Ik snap ook wel dat dit niet voor iedereen geldt, maar het plakken van etiketten op ieders hoofd, staat mij soms wel tegen.
Idem dito voor narcisme. Iedereen die onaardig doet of egoïstisch gedrag vertoont, wordt de laatste tijd een narcist genoemd. Klinkt vast interessant. Maar meestal wordt het niet gedaan door iemand die bevoegd is om diagnoses te stellen.
Plaats reactie