Ik wil hier God prijzen vanwege gebedsverhoring...

merel
Berichten: 9678
Lid geworden op: 08 jun 2015, 10:58

Re: Ik wil hier God prijzen vanwege gebedsverhoring...

Bericht door merel »

Wim Anker schreef:
Tiberius schreef:
Wim Anker schreef:En ik stel een vraag, hoe weet je dat dit niet een van de vele goede gaven zijn in ons leven die vanuit de algemene genade rechtvaardigen en onrechtvaardigen krijgen?
Volgens mij is dat makkelijk te beantwoorden, althans dat is mij jaren geleden op catechisatie al geleerd:
Als het onszelf groot maakt is het algemene genade, als het God groot maakt bijzondere genade.
Eens, maar toch moet onderzocht worden of het geen zelfbedrog is.. Bedrieglijk is het hart.
Niet ieder die daar zegt Heere Heere....

In de islam is het "inshallah", zo God wil. Lijkt me geen uiting van de eer aan de enige ware God geven toch?

Ik heb verder overigens geen waardeoordeel, ik vraag hoe of dit is onderzocht en hoe.
Ik denk dan altijd aan de kamerling en Fillipus. Hij was zoekende, kreeg uitleg en zei 'ik geloof'. Je kan je afvragen in hoeverre hij de rest van zijn verdere leven nog uitleg hieromtrent heeft gehad, maar wij mogen aannemen dat hij een kind van God was.
Misschien willen wij vandaag de dag te veel onderzoeken en zijn we te bang om de dingen van God te zien.
HersteldHervormd
Berichten: 5989
Lid geworden op: 29 jun 2019, 21:20

Re: Ik wil hier God prijzen vanwege gebedsverhoring...

Bericht door HersteldHervormd »

We zijn mensen van vlees en bloed. Hoe zouden we zonder emoties iets kunnen uiten? Hoe zouden we geloof kunnen uiten? Als er tranen vloeien is dat een lichamelijke uiting die geschapen is. Emoties horen bij het geloof. Maar ook bij de rest van ons mens-zijn.

Waarom word hier vaak (onterecht m.i.) moeilijk over gedaan?

Ik vind het overigens ongepast om bij dit topic hier over te hebben. Het gaat in dit topic over God prijzen specifiek.
Kom haastig tot Christus. Hij heeft zielen gereinigd die even vuil waren als die van u. – Thomas Boston
mail: broederhh@gmail.com
Gebruikersavatar
Forummer
Berichten: 1718
Lid geworden op: 23 sep 2020, 19:51

Re: Ik wil hier God prijzen vanwege gebedsverhoring...

Bericht door Forummer »

Volgens mij is dit topic bedoeld om God te prijzen.

Het wantrouwen, de veroordeling en de allergie voor bepaalde woorden laat ik graag voor jullie rekening.

Wij zijn geen stokken en blokken. God werkt niet buiten onze emoties om. Al hangt het gelukkig niet van mijn emoties af. Gelukkig niet. Het is enkel Gods genade, ik kan en mag daar niks van mezelf bij of af doen. Lege handen wil God vullen, als we zelf menen eerst geschikt te moeten zijn dan staat dat in de weg. Genade laat zich niet vangen in nuchterheid. Hier laat ik het even bij.
De wereld staat in brand, maar wij gooien olie op het vuur door ons toekijken aan de kant
Wim Anker
Berichten: 3875
Lid geworden op: 05 dec 2014, 18:34

Re: Ik wil hier God prijzen vanwege gebedsverhoring...

Bericht door Wim Anker »

Forummer schreef:Volgens mij is dit topic bedoeld om God te prijzen.

Het wantrouwen, de veroordeling en de allergie voor bepaalde woorden laat ik graag voor jullie rekening.
Ik stel gewoon een vraag. Dit direct met deze bewoordingen duiden zegt iets.
Voorts is dit een discussie forum. Bedoeld om hierover re discussiëren.
Ditbenik
Inactief
Berichten: 3465
Lid geworden op: 25 feb 2011, 17:09

Re: Ik wil hier God prijzen vanwege gebedsverhoring...

Bericht door Ditbenik »

Wim Anker schreef:
Tiberius schreef:
Wim Anker schreef:En ik stel een vraag, hoe weet je dat dit niet een van de vele goede gaven zijn in ons leven die vanuit de algemene genade rechtvaardigen en onrechtvaardigen krijgen?
Volgens mij is dat makkelijk te beantwoorden, althans dat is mij jaren geleden op catechisatie al geleerd:
Als het onszelf groot maakt is het algemene genade, als het God groot maakt bijzondere genade.
Eens, maar toch moet onderzocht worden of het geen zelfbedrog is.. Bedrieglijk is het hart.
Niet ieder die daar zegt Heere Heere....

In de islam is het "inshallah", zo God wil. Lijkt me geen uiting van de eer aan de enige ware God geven toch?

Ik heb verder overigens geen waardeoordeel, ik vraag of dit is onderzocht en hoe.
Iemand spreekt goed over God en komt je met de vraag of dit onderzocht is en hoe.
Maar vraag je je dan echt niet af of je jezelf niet bedriegt met een stukje psychologie?
Een stukje gaan lopen als de stemming in mineur is en tot rust komen is een prima manier, dat zal elke psycholoog beamen. In je oorspronkelijke reactie was er ook een stelling aan verbonden.
Dan kun je toch moeilijk stellen dat daar geen waardeoordeel uitspreekt. Het klinkt in ieder geval als een verdachtmaking. Los daarvan, als iemand ergens God de eer van geeft is het niet aan ons om dat in twijfel te trekken. Dat is iets tussen de Heere en de persoon die het aangaat.
Wim Anker
Berichten: 3875
Lid geworden op: 05 dec 2014, 18:34

Re: Ik wil hier God prijzen vanwege gebedsverhoring...

Bericht door Wim Anker »

Waarom vind iedereen mijn oordeel toch zo belangrijk dat dit in elke posting ingelezen wordt?

Duidelijk is dat onderzoekende vragen niet geapprecieerd worden. Dan is dat ook weer helder.
Erskinees
Berichten: 2743
Lid geworden op: 14 jun 2018, 21:15

Re: Ik wil hier God prijzen vanwege gebedsverhoring...

Bericht door Erskinees »

Alsof je dat niet wist.
Ditbenik
Inactief
Berichten: 3465
Lid geworden op: 25 feb 2011, 17:09

Re: Ik wil hier God prijzen vanwege gebedsverhoring...

Bericht door Ditbenik »

Wim Anker schreef:Waarom vind iedereen mijn oordeel toch zo belangrijk dat dit in elke posting ingelezen wordt?

Duidelijk is dat onderzoekende vragen niet geapprecieerd worden. Dan is dat ook weer helder.
Het waarom wordt in de reacties duidelijk weergegeven. Jammer dat je daar aan voorbij gaat.
Ditbenik
Inactief
Berichten: 3465
Lid geworden op: 25 feb 2011, 17:09

Re: Ik wil hier God prijzen vanwege gebedsverhoring...

Bericht door Ditbenik »

-DIA- schreef:Misschien een kleine opmerking maar wel een inhoud die te denken moet geven. Want wat men ook denkt, dit topic werkt wel vervreemding bij degenen die, om het zo uit te drukken, oud gereformeerd wensen proberen te blijven. En dan doel ik niet op een kerkverband. Het ligt in de lijn van het neo-reformatorisch denken.
Ik adviseer om je dan te Psalmen te gaan lezen. En als dat te veel werk is bijvoorbeeld de laatste 50. Of als dat te veel is de laatst 5. Om het weer wat in evenwicht te krijgen zeg maar.
Wim Anker
Berichten: 3875
Lid geworden op: 05 dec 2014, 18:34

Re: Ik wil hier God prijzen vanwege gebedsverhoring...

Bericht door Wim Anker »

Ditbenik schreef:
Wim Anker schreef:Waarom vind iedereen mijn oordeel toch zo belangrijk dat dit in elke posting ingelezen wordt?

Duidelijk is dat onderzoekende vragen niet geapprecieerd worden. Dan is dat ook weer helder.
Het waarom wordt in de reacties duidelijk weergegeven. Jammer dat je daar aan voorbij gaat.
Er wordt m.i. geen enkel antwoord gegeven op mijn vraag, er wordt enkel gezegd dat het ongeloof is om de vraag überhaupt te stellen.
Valcke
Berichten: 7605
Lid geworden op: 31 aug 2018, 17:55

Re: Ik wil hier God prijzen vanwege gebedsverhoring...

Bericht door Valcke »

Tiberius schreef:
Wim Anker schreef:En ik stel een vraag, hoe weet je dat dit niet een van de vele goede gaven zijn in ons leven die vanuit de algemene genade rechtvaardigen en onrechtvaardigen krijgen?
Volgens mij is dat makkelijk te beantwoorden, althans dat is mij jaren geleden op catechisatie al geleerd:
Als het onszelf groot maakt is het algemene genade, als het God groot maakt bijzondere genade.
God wordt altijd groot gemaakt: De hemelen vertellen Gods eer en het uitspansel verkondigt Zijner handen werk...
Voor mij heeft dat niets met bijzondere genade te maken. Daar is méér voor nodig.
Gebruikersavatar
Tiberius
Administrator
Berichten: 33198
Lid geworden op: 12 jan 2006, 09:49
Locatie: Breda

Re: Ik wil hier God prijzen vanwege gebedsverhoring...

Bericht door Tiberius »

Valcke schreef:God wordt altijd groot gemaakt:
Dat is niet juist. Bijvoorbeeld door Lamech niet, om maar eens voorin de Bijbel te beginnen.
De tekst die je erachter plakt, gaat niet over mensen, dus daarom heb ik hem maar weggehaald.
Valcke
Berichten: 7605
Lid geworden op: 31 aug 2018, 17:55

Re: Ik wil hier God prijzen vanwege gebedsverhoring...

Bericht door Valcke »

Tiberius schreef:
Valcke schreef:God wordt altijd groot gemaakt:
Dat is niet juist. Bijvoorbeeld door Lamech niet, om maar eens voorin de Bijbel te beginnen.
De tekst die je erachter plakt, gaat niet over mensen, dus daarom heb ik hem maar weggehaald.
God wordt ook grootgemaakt door de zondaren, al is dat op een andere wijze.
Gebruikersavatar
FlyingEagle
Berichten: 2864
Lid geworden op: 23 apr 2005, 22:34
Locatie: air

Re: Ik wil hier God prijzen vanwege gebedsverhoring...

Bericht door FlyingEagle »

Volgens mij is de essentie van deze discussie de vraag, wat is een waar geloof? Daar geeft de catechismus in vraag en antwoord een heel helder antwoord op.
Of hier nu wel of geen emotie bij is.
Gebruikersavatar
Tiberius
Administrator
Berichten: 33198
Lid geworden op: 12 jan 2006, 09:49
Locatie: Breda

Re: Ik wil hier God prijzen vanwege gebedsverhoring...

Bericht door Tiberius »

Valcke schreef:
Tiberius schreef:
Valcke schreef:God wordt altijd groot gemaakt:
Dat is niet juist. Bijvoorbeeld door Lamech niet, om maar eens voorin de Bijbel te beginnen.
De tekst die je erachter plakt, gaat niet over mensen, dus daarom heb ik hem maar weggehaald.
God wordt ook grootgemaakt door de zondaren, al is dat op een andere wijze.
Leg maar uit dan hoe hij grootgemaakt wordt door Lamech.
Plaats reactie