Domotica

HersteldHervormd
Berichten: 5934
Lid geworden op: 29 jun 2019, 21:20

Re: Domotica

Bericht door HersteldHervormd »

Dodo schreef:
HersteldHervormd schreef:
Ambtenaar schreef:
J.C. Philpot schreef:
Zijn punt is wel dat de ware oorzaak van waarom we al die uitvindingen nodig denken te hebben dieper ligt, en dat de werkelijke oplossing niet is gelegen in die uitvindingen, maar in Christus.
Veel uitvindingen dienen gewoon een praktisch doel. Ik zou dat niet in geestelijk perspectief willen plaatsen.
Gaat het om uitvindingen of om moderne vermakingen? Zoals radio, tv, computers etc.
Er ligt daar een onderscheid. Iedereen snapt dat een fiets ook een handige uitvinding is geweest. Ik bedoel het niet oneerbiedig maar God heeft daar niets op tegen. Maar wat denk je van computers? Hoeveel zonden zijn er al extra gekomen door dat ding? En natuurlijk tik ik nu op mijn toetsenbord dit bericht, en kan je echt heus ook mooie en goede dingen met een pc, maar het heeft voor 99% zonden opgeleverd. En misschien 1% goede stichtelijke zaken. Verder misschien ook qua werk en andere prive zaken hoeft een pc niet per definitie verkeerd te zijn. Net als een timmerman zijn hamer heeft heeft een kantoormedewerker Excel en Word bij wijze van spreken. Maar toch...
Ik denk dat je niet in de gaten hebt hoe belangrijk de computer is voor allerlei heel belangrijke dingen. Zoals de energievoorzieningen, ziekenhuizen, banken, overheid. De computer is wel wat meer dan facebook en tiktok hoor.
Ik weet het heel goed hoor :)

Maar nogmaals, hoeveel zondige zaken zijn er uit voortgekomen? Daar hoor ikje niet over.
Dankbaarheid is de moeder van alle deugden.
mail: broederhh@gmail.com
merel
Berichten: 9611
Lid geworden op: 08 jun 2015, 10:58

Re: Domotica

Bericht door merel »

Alles wat een mens gebruikt of doet, kan zondig zijn. Dus ik snap jouw punt tav domotica niet
Gebruikersavatar
Herman
Moderator
Berichten: 11932
Lid geworden op: 29 dec 2001, 12:21
Locatie: Geldermalsen

Re: Domotica

Bericht door Herman »

De cultuurpessimisten onder ons, aangesproken door dr. F. de Graaff, zullen vast wel wat meer in huis hebben tegen domotica. Ik kan zo snel buiten digibron geen overzichtsartikel vinden wat lezenswaardig is. Techniek is niet neutraal, dat is de wetenschapsfilosofische stellingname.
Gebruikersavatar
Herman
Moderator
Berichten: 11932
Lid geworden op: 29 dec 2001, 12:21
Locatie: Geldermalsen

Re: Domotica

Bericht door Herman »

Afgelopen zomer is er overigens een stichting opgetuigd die zich bezig houdt met technologie, ethiek en religie onder de naam Techthics.

Edit: het is een stichting die al sinds 2018 bestaat.
Marco
Berichten: 3580
Lid geworden op: 31 jul 2007, 13:55
Locatie: Waddinxveen

Re: Domotica

Bericht door Marco »

De Bijbel staat wel vrij neutraal tegenover techniek. Ook de technieken die door Jabal, Jubal en Tubal-Kaïn zijn geïntroduceerd worden niet negatief beoordeeld. Eerder positief. Kijk maar hoe de Bijbel over muziekinstrumenten of over tenten spreekt.

Dat geldt wat mij betreft ook voor nieuwere technieken. Natuurlijk zijn er uitvindingen die je (bijna) uitsluitend slecht kan gebruiken, maar dan zit je al snel in de hoek van wapens. En zelfs voor wapens geldt dat de Bijbel er niet bij voorbaat slecht over spreekt.

En zelfs als een uitvinding voor een groot deel slecht wordt gebruikt, is het daarmee nog steeds geen slechte uitvinding. Bijvoorbeeld: Televisie is in de eerste helft van de vorige eeuw ontwikkeld door wetenschappers die vooral op zoek waren naar de mogelijkheden die er in de techniek lagen. Anders gezegd: de mogelijkheden die er in de schepping liggen, al zullen ze dat zelf lang niet allemaal zo hebben gezien. Zij dachten er echt niet over na, of hun uitvindingen ('televisie' is niet als één uitvinding) gebruikt zouden worden om nieuwsberichten over te sturen, natuurfilms uit te zenden of voor platte tv-series of erger.

Er zit trouwens vaak iets inconsequents in de bezwaren tegen techniek. Bijna altijd gaat het om nieuwe techniek, terwijl de oude geaccepteerd wordt. Men is tegen de computer, maar over het schrijven van brieven hoor je niets. Terwijl ook het schrijven van brieven nogal wat ellende heeft veroorzaakt, en nog steeds kan veroorzaken.

Als je dan technische ontwikkelingen wil beoordelen moet je dat volgens mij vanuit een veel praktischer perspectief doen. De digitalisering bijvoorbeeld heeft ons veel opgeleverd, maar we zijn daardoor wel heel afhankelijk geworden van die techniek. De vraag is of je dat moet willen. Het antwoord op die vraag is alleen veel lastiger dan "het staat in de Bijbel" of "de techniek is zondig". Dat zit een stukje dieper.

Overigens: als het om domotica gaat ben ik zelf wel vrij terughoudend. Van mij hoeft Google niet te weten wat er in mijn huis gebeurt.
Gebruikersavatar
J.C. Philpot
Berichten: 8890
Lid geworden op: 22 dec 2006, 15:08

Re: Domotica

Bericht door J.C. Philpot »

Vraag voor hen die een Google Nest device hebben: lukt het jullie om hierop de Reformtorische Omroep te beluisteren via TuneIn?
Man is nothing: he hath a free will to go to hell, but none to go to heaven, till God worketh in him to will and to do of His good pleasure.

George Whitefield
Gebruikersavatar
Dodo
Berichten: 5636
Lid geworden op: 15 jun 2013, 15:40
Locatie: dodo.refoforum@gmail.com

Re: Domotica

Bericht door Dodo »

Deze week heb ik weer een sprong gemaakt in mijn domotica: een houder voor handzeep die een dosis zeep geeft als je er je hand bij houdt. Het is een beetje corona-gerelateerd dat ik deze gekocht heb, ik zie overal mensen de pompjes voor zeep of voor ontsmettingsmiddel gebruiken, en allemaal eerst op de knop duwen. Met dit apparaat hoeft dat niet meer. Nu eens zien hoe lang de batterijen het houden. De kleinkinderen vinden het een mooi speeltje, ze komen graag handen wassen voor het eten.
Mannetje
Berichten: 7667
Lid geworden op: 23 mei 2014, 09:54
Locatie: Tholen

Re: Domotica

Bericht door Mannetje »

Maar als je eerst op de knop duwt en daarna je handen ontsmet is het toch geen probleem? Ik gun je je gadget hoor, begrijp me goed, maar ik zie het probleem van het pompje niet.
-
Gebruikersavatar
Dodo
Berichten: 5636
Lid geworden op: 15 jun 2013, 15:40
Locatie: dodo.refoforum@gmail.com

Re: Domotica

Bericht door Dodo »

Een pompje dat door veel mensen wordt gebruikt... Stel er heeft er een corona aan zijn handen, en laat er wat van achter op het pompje. De volgende pikt dat mogelijk op, en daarna is het de vraag of hij wel zo goed zijn handen schoonmaakt dat het weg is. En misschien de persoon daarna ook.
Kleine kansjes, weet ik wel, maar het kan wel.
Ik raak bijvoorbeeld ook de knop bij de verkeerslichten niet aan. Of de knop in de super om een scanner te krijgen.
Gebruikersavatar
refo
Berichten: 23794
Lid geworden op: 29 dec 2001, 11:45

Re: Domotica

Bericht door refo »

De kans op besmetting via oppervlakte is erg klein. Het meteen reinigen van de handen is wel goed. Dat deel van de basismaatregelen lijkt het beste nageleefd te worden.
DDD
Berichten: 28405
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Domotica

Bericht door DDD »

Welnee. Nog maar één derde van de mensen wast vaak genoeg zijn handen.

https://coronadashboard.rijksoverheid.n ... ronaregels
Gebruikersavatar
Terri
Berichten: 3937
Lid geworden op: 21 nov 2009, 20:53

Re: Domotica

Bericht door Terri »

Dodo schreef:Deze week heb ik weer een sprong gemaakt in mijn domotica: een houder voor handzeep die een dosis zeep geeft als je er je hand bij houdt. Het is een beetje corona-gerelateerd dat ik deze gekocht heb, ik zie overal mensen de pompjes voor zeep of voor ontsmettingsmiddel gebruiken, en allemaal eerst op de knop duwen. Met dit apparaat hoeft dat niet meer. Nu eens zien hoe lang de batterijen het houden. De kleinkinderen vinden het een mooi speeltje, ze komen graag handen wassen voor het eten.
Je hebt me op een leuke gedachte gebracht voor een cadeau....... :tilt
merel
Berichten: 9611
Lid geworden op: 08 jun 2015, 10:58

Re: Domotica

Bericht door merel »

DDD schreef:Welnee. Nog maar één derde van de mensen wast vaak genoeg zijn handen.

https://coronadashboard.rijksoverheid.n ... ronaregels
Hoe vaak is vaak genoeg handen wassen? Wanneer doe je dat?
Gebruikersavatar
refo
Berichten: 23794
Lid geworden op: 29 dec 2001, 11:45

Re: Domotica

Bericht door refo »

DDD schreef:Welnee. Nog maar één derde van de mensen wast vaak genoeg zijn handen.

https://coronadashboard.rijksoverheid.n ... ronaregels
Thuis wel, ja, maar in openbare ruimten staan overal de pompjes en die worden goed gebruikt, zeker als er iemand bij in de buurt de wacht houdt.
newton
Berichten: 673
Lid geworden op: 22 feb 2019, 16:22

Re: Domotica

Bericht door newton »

J.C. Philpot schreef:Vraag voor hen die een Google Nest device hebben: lukt het jullie om hierop de Reformtorische Omroep te beluisteren via TuneIn?
Via TuneIn heb ik ik niet geprobeerd. De Nest is ook te gebruiken als bluetooth speaker. En muziek 'casten' naar de Nest is ook mogelijk. De RO schalde hier net ge-cast door de kamer.

Zie https://fwd.nl/smarthome/google-home-go ... lijkheden/
Plaats reactie