Thaise massage

Chrisje72
Berichten: 1478
Lid geworden op: 09 apr 2012, 11:50

Thaise massage

Bericht door Chrisje72 »

Wat is jullie mening over Thaise massage?
Zie bv www. phosori. com
Is dit gelinkt aan oosterse godsdiensten? En zoja, in alle vormen van massage?
Gebruikersavatar
J.C. Philpot
Berichten: 8917
Lid geworden op: 22 dec 2006, 15:08

Re: Thaise massage

Bericht door J.C. Philpot »

Ik lees op internet:

Traditionele Thaise massage of nuat phaen boran (Thai: นวดแผนโบราณ, "antieke massage stijl"), is een van 's werelds oudste geneesmethoden. De Thaise mensen zagen ziekte als onbalans in het lichaam of de geest en ze zochten hulp in de lokale tempel. Zij werden behandeld met de vier elementen van de traditionele geneeskunst: spirituele ondersteuning, voedingsondersteuning, kruiden en massage.

Thaise massage is meer dan 2.500 jaar oud. Van oorsprong Indiaas, is deze massagevorm samen met de boeddhistische monniken naar Thailand gekomen. Niet alleen het lichaam, maar ook de geest voelt zich bevrijd. Dit holistische idee – onverbrekelijke verbinding van lichaam en geest – heeft zijn wortels in het boeddhisme.


Bron: https://nl.wikipedia.org/wiki/Thaise_massage

Advies: hou je er verre van. En als je ergens last van heb, laat je masseren op een reguliere manier.
Man is nothing: he hath a free will to go to hell, but none to go to heaven, till God worketh in him to will and to do of His good pleasure.

George Whitefield
Ambtenaar
Berichten: 9152
Lid geworden op: 15 apr 2017, 14:37

Re: Thaise massage

Bericht door Ambtenaar »

En wat doe jij met de van oorsprong heidense elementen in het christendom?
Gebruikersavatar
J.C. Philpot
Berichten: 8917
Lid geworden op: 22 dec 2006, 15:08

Re: Thaise massage

Bericht door J.C. Philpot »

Ambtenaar schreef:En wat doe jij met de van oorsprong heidense elementen in het christendom?
Als het om triviale zaken gaat, zoals de datum waarop we de geboorte van de Heiland gedenken, of het luiden van kerkklokken, gewoon zo laten.

Als het om serieuze zaken gaat zoals beeldendienst, aanroepen van gestorvenen e.d., afstand van nemen. Maar gelukkig hebben we wat dat betreft veel aan de reformatie te danken.

Verder laat ik dit overigens voor wat het is. Ik wil geen aanleiding geven tot het offtopic raken van dit topic over thaise massage.
Man is nothing: he hath a free will to go to hell, but none to go to heaven, till God worketh in him to will and to do of His good pleasure.

George Whitefield
Ambtenaar
Berichten: 9152
Lid geworden op: 15 apr 2017, 14:37

Re: Thaise massage

Bericht door Ambtenaar »

Ik vind het nogal extreem te veronderstellen dat je bij een Thaise massage gelijk wordt ondergedompeld in boeddhistisch gedachtegoed en daardoor wordt beïnvloed.
Hoopvol
Berichten: 1296
Lid geworden op: 20 mar 2020, 07:36

Re: Thaise massage

Bericht door Hoopvol »

Ambtenaar schreef:Ik vind het nogal extreem te veronderstellen dat je bij een Thaise massage gelijk wordt ondergedompeld in boeddhistisch gedachtegoed en daardoor wordt beïnvloed.
Daar ben ik het niet mee eens. Je word wel degelijk beïnvloed door je omgeving. En als die omgeving een link heeft met de afgoden dan moet je daar zo ver mogelijk vandaan houden is ook mijn advies.
Gebruikersavatar
parsifal
Berichten: 9166
Lid geworden op: 09 jan 2002, 10:15
Locatie: Zuidhorn

Re: Thaise massage

Bericht door parsifal »

Waarom niet voor een andere manier van massage gaan? Verder denk ik dat er genoeg Thaise massages worden aangeboden zonder de hele spirituele poespas er om heen.
"Then he isn't safe?" said Lucy.
"Safe?" said Mr. Beaver. "Don't you hear what Mrs. Beaver tells you? Who said anything about safe? "Course he isn't safe. But he's good. He's the King, I tell you."
merel
Berichten: 9678
Lid geworden op: 08 jun 2015, 10:58

Re: Thaise massage

Bericht door merel »

Hoopvol schreef:
Ambtenaar schreef:Ik vind het nogal extreem te veronderstellen dat je bij een Thaise massage gelijk wordt ondergedompeld in boeddhistisch gedachtegoed en daardoor wordt beïnvloed.
Daar ben ik het niet mee eens. Je word wel degelijk beïnvloed door je omgeving. En als die omgeving een link heeft met de afgoden dan moet je daar zo ver mogelijk vandaan houden is ook mijn advies.
Mijn buren hebben diverse boedha beelden in huis. Zou je daar dan ook niet meer heen kunnen gaan? Mijn andere buren zijn moslims en nodigden mij wel eens uit voor het suikerfeest. Mag dat ook niet? Op mijn werk werd voorheen yoga gegeven tijdens de lunch. Allemaal voorbeelden waar je ter plekke heel goed kan beoordelen of dat inderdaad afgodische elementen bevat. Ook daarin heb je een keuze.
Laatst gewijzigd door merel op 21 sep 2020, 08:56, 1 keer totaal gewijzigd.
Ambtenaar
Berichten: 9152
Lid geworden op: 15 apr 2017, 14:37

Re: Thaise massage

Bericht door Ambtenaar »

Hoopvol schreef: Daar ben ik het niet mee eens. Je word wel degelijk beïnvloed door je omgeving. En als die omgeving een link heeft met de afgoden dan moet je daar zo ver mogelijk vandaan houden is ook mijn advies.
Met deze instelling had Paulus ook niet op de Areopagus kunnen staan.
Gebruikersavatar
J.C. Philpot
Berichten: 8917
Lid geworden op: 22 dec 2006, 15:08

Re: Thaise massage

Bericht door J.C. Philpot »

Ambtenaar schreef:
Hoopvol schreef: Daar ben ik het niet mee eens. Je word wel degelijk beïnvloed door je omgeving. En als die omgeving een link heeft met de afgoden dan moet je daar zo ver mogelijk vandaan houden is ook mijn advies.
Met deze instelling had Paulus ook niet op de Areopagus kunnen staan.
Paulus stond uiteraard niet op de Areopagus om te gaan participeren in alles wat daar plaatsvond.

De voorbeelden van Merel met betrekking tot buren met boedha-beelden, is hetzelfde principe. Je hoeft geen mensen te ontwijken die in deze zaken actief deelnemen.

Maar zelf actief deelnemen aan zaken die mogelijk occulte of heidense elementen bevatten, is totaal iets anders.
Man is nothing: he hath a free will to go to hell, but none to go to heaven, till God worketh in him to will and to do of His good pleasure.

George Whitefield
Gebruikersavatar
Van Ewijk
Berichten: 1753
Lid geworden op: 01 apr 2015, 18:05

Re: Thaise massage

Bericht door Van Ewijk »

Door al het verderf wat er in de wereld op een mens af komt ben ik geneigd de term Thaise massage te associëren met seksuele diensten, zij het wel of niet betaald...
Spirituele elementen? Nee.
Zedeloosheid wel.
''Niemand is armer dan hij die in tijden van nood zijn geloof verliest.''
Mara
Berichten: 23141
Lid geworden op: 15 jun 2010, 15:54

Re: Thaise massage

Bericht door Mara »

Dan zou ik bij een groot deel van mijn cliënten weg moeten blijven, omdat zij een boeddhabeeld in huis hebben staan.
Die massagesalons schieten als paddestoelen uit de grond.
Een van mijn cliënten overwinterde met haar man in Thailand. Zij heeft reuma. En de Thaise massage deed haar erg goed.
Het kost daar maar een paar euro (omgerekend).
Zij raadde me aan om hier goed uit te kijken of niet te gaan, daar er veel kaf onder het koren zit. Ik zag de prijslijst hangen, en vind het ook best duur.
Het ziet er ook schimmig uit, met kaarsen, geurstokjes, gordijnen rondom de massagetafels.
Het trekt mij totaal niet. Ik zou het benauwd krijgen van die sterke geuren ook.
Chrisje72 schreef:En zoja, in alle vormen van massage?
Nee dat denk ik niet.
Je kunt ook voor een zgn. sportmassage kiezen.
Ik denk dat een groot deel van die salons wel weer zullen verdwijnen. Het was even een gat in de markt, omdat Thailand een populair vakantieland was geworden.
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
Gebruikersavatar
Van Ewijk
Berichten: 1753
Lid geworden op: 01 apr 2015, 18:05

Re: Thaise massage

Bericht door Van Ewijk »

parsifal schreef:Waarom niet voor een andere manier van massage gaan? Verder denk ik dat er genoeg Thaise massages worden aangeboden zonder de hele spirituele poespas er om heen.
Zal ik u allen een goede raad geven?
Koop een elektrisch massage-kussen.
Zo één die je op de stoel kunt leggen.
Als je alleen het woord al Googled kom je ze tegen in de meest uiteenlopende uitvoeringen.
Er zal er vast wel één zijn die aan uw wensen voldoet.
Ik heb er één en kan al die hocus-pocus simpelweg vermijden door de stekker er in te duwen.
''Niemand is armer dan hij die in tijden van nood zijn geloof verliest.''
Ambtenaar
Berichten: 9152
Lid geworden op: 15 apr 2017, 14:37

Re: Thaise massage

Bericht door Ambtenaar »

J.C. Philpot schreef: Paulus stond uiteraard niet op de Areopagus om te gaan participeren in alles wat daar plaatsvond.
Als je naar een masseur gaat, dan kom je toch ook niet om te participeren in alles wat de masseur vindt? Je komt daar enkel om gemasseerd te vinden. Overigens wilde ik het niet aanhalen, maar @Van Ewijk was mij al voor. Bij Thaise massagesalons heb ik altijd het idee dat het meer is dan louter massage.
Maar zelf actief deelnemen aan zaken die mogelijk occulte of heidense elementen bevatten, is totaal iets anders.
Als je op een massagetafel ligt, dan staat de massage centraal. Niet de eventuele opvattingen van de masseur of masseuse.
Gebruikersavatar
J.C. Philpot
Berichten: 8917
Lid geworden op: 22 dec 2006, 15:08

Re: Thaise massage

Bericht door J.C. Philpot »

Ambtenaar schreef:
J.C. Philpot schreef: Paulus stond uiteraard niet op de Areopagus om te gaan participeren in alles wat daar plaatsvond.
Als je naar een masseur gaat, dan kom je toch ook niet om te participeren in alles wat de masseur vindt? Je komt daar enkel om gemasseerd te vinden.
Volgens Wikipedia is juist kenmerkend voor Thaise massage dat het juist niet alleen een lichamelijke massage is, maar dat de spirituele dimensie ook meegenomen word (holistisch).

https://nl.wikipedia.org/wiki/Thaise_massage
Man is nothing: he hath a free will to go to hell, but none to go to heaven, till God worketh in him to will and to do of His good pleasure.

George Whitefield
Plaats reactie