Thaise massage

Ambtenaar
Berichten: 9190
Lid geworden op: 15 apr 2017, 14:37

Re: Thaise massage

Bericht door Ambtenaar »

J.C. Philpot schreef: Volgens Wikipedia is juist kenmerkend voor Thaise massage dat het juist niet alleen een lichamelijke massage is, maar dat de spirituele dimensie ook meegenomen word (holistisch).
Ik heb de pagina er even op nageslagen:

Het lichaam van de gemasseerde wordt tijdens een massage in diverse yoga-posities gebracht. Daarom noemt men Thaise massage ook weleens schertsend "yoga for lazy people". Men wordt bewerkt met knieën en ellebogen en soms zelfs met het volledige gewicht van de masseur of masseuse. Olie komt er niet aan te pas. De spieren worden gekneed tot het laatste restje spanning verdwenen is. Ledematen worden gestrekt en uitgerekt, de rug gebogen tot een soepele kromming. De massage beoogt het lichaam te harmoniseren, blokkades los te maken, en deficiënties langs de energielijnen te weg te werken.

Samen met het beïnvloeden van het energetische aspect, werkt men ook aan het fysieke lichaam. Beginnend bij de voeten en voortschrijdend tot het hoofd, zal het lichaam van de cliënt worden bewogen, losgemaakt en uitgerekt. De combinatie van energetische en fysieke aspecten is uniek aan Thaise massage, en datzelfde geldt voor de gevolgen. Deze oude massage wordt omschreven als een gift voor het lichaam (fysiek), de geest (spiritueel) en het gevoel (emotioneel). Het is een manier om ziekte te verhinderen, een hulpmiddel bij het oplossen van blokkades vóór zij zich psychisch of fysiek manifesteren, en voor het verhogen van de flexibiliteit. Tijdens de Thaise massage wordt gemakkelijkzittende kleding gedragen en de massage gebeurt op een futon of matras.

Kortom, je wordt geradbraakt om je lichaam te herstellen en men heeft het idee dat dat je geest ook weer helemaal bevrijd is. Dat je lichaam herstelt kan feitelijk worden waargenomen, de bevrijding van je geest is louter een idee. Lijkt me verre van occult.
Online
Hoopvol
Berichten: 1302
Lid geworden op: 20 mar 2020, 07:36

Re: Thaise massage

Bericht door Hoopvol »

J.C. Philpot schreef:
Ambtenaar schreef:
Hoopvol schreef: Daar ben ik het niet mee eens. Je word wel degelijk beïnvloed door je omgeving. En als die omgeving een link heeft met de afgoden dan moet je daar zo ver mogelijk vandaan houden is ook mijn advies.
Met deze instelling had Paulus ook niet op de Areopagus kunnen staan.
Paulus stond uiteraard niet op de Areopagus om te gaan participeren in alles wat daar plaatsvond.

De voorbeelden van Merel met betrekking tot buren met boedha-beelden, is hetzelfde principe. Je hoeft geen mensen te ontwijken die in deze zaken actief deelnemen.

Maar zelf actief deelnemen aan zaken die mogelijk occulte of heidense elementen bevatten, is totaal iets anders.
Helemaal mee eens. Dankjewel voor het verwoorden.

Met zelf actief deelnemen behelst voor mij ook bijvoorbeeld moskeebezoek. Ik ben van mening dat je als Christen geen moskee kan bezoeken.
Geytenbeekje
Berichten: 8286
Lid geworden op: 26 jun 2018, 21:37

Re: Thaise massage

Bericht door Geytenbeekje »

Dat kan mijns inziens prima.
In de wereld treden van een ander kan juist verhelderend werken.
Daar kan juist ook wat moois ontstaan, zonder dat je alle gebruiken hoeft over te nemen.
Chrisje72
Berichten: 1483
Lid geworden op: 09 apr 2012, 11:50

Re: Thaise massage

Bericht door Chrisje72 »

Bekijk ook even de website die ik noemde. Daar staat nadrukkelijk dat het NIET om een erotische massage gaat. Ik zit dan meer te denken aan de hoofd-nek-schouder massage om spanning weg te masseren. De reactie van Van Ewijk over het massagekussen vind ik geweldig
Online
Hoopvol
Berichten: 1302
Lid geworden op: 20 mar 2020, 07:36

Re: Thaise massage

Bericht door Hoopvol »

Geytenbeekje schreef:Dat kan mijns inziens prima.
In de wereld treden van een ander kan juist verhelderend werken.
Daar kan juist ook wat moois ontstaan, zonder dat je alle gebruiken hoeft over te nemen.
Mijns inziens kan dat niet. Bij het binnengaan van de moskee word er van je verlangd dat je je schoenen uitdoet. Dit uitdoen van de schoenen is afgeleid van de geschiedenis dat Mozes bij de braambos stond. Toen zei de HEERE tegen Mozes: Nader hier niet toe; trek uw schoenen uit van uw voeten, want de plaats waarop gij staat, is heilig land.

Mogen wij als Christenen naar een, in oudtestamentische taal, afgodstempel gaan en die plaats bestempelen als heilig? En dan goddelijke eer bewijzen aan een afgod om daar ook onze schoenen uit te trekken? Gaan we dan ook zover dat we knielen en bidden voor die god?
Vanuit dat oogpunt heb ik daar veel moeite mee en is dat mijns inziens ook iets heel anders dan jezelf verdiepen in de leefwereld van je naaste.
Gebruikersavatar
Van Ewijk
Berichten: 1753
Lid geworden op: 01 apr 2015, 18:05

Re: Thaise massage

Bericht door Van Ewijk »

Chrisje72 schreef:Bekijk ook even de website die ik noemde. Daar staat nadrukkelijk dat het NIET om een erotische massage gaat. Ik zit dan meer te denken aan de hoofd-nek-schouder massage om spanning weg te masseren. De reactie van Van Ewijk over het massagekussen vind ik geweldig Afbeelding
Eenmalige uitgaaf, verschillende standen, geen occulte nonsens, en het hoeft niet veel te kosten ook.

Ik raad wel aan in geval van vroegere of hedendaagse rugklachten zoals hernia of na een operatie wel eerst met de huisarts te overleggen alvorens tot aankoop over te gaan.
Laatst gewijzigd door Van Ewijk op 22 sep 2020, 12:11, 2 keer totaal gewijzigd.
''Niemand is armer dan hij die in tijden van nood zijn geloof verliest.''
Gebruikersavatar
Herman
Moderator
Berichten: 12008
Lid geworden op: 29 dec 2001, 12:21
Locatie: Geldermalsen

Re: Thaise massage

Bericht door Herman »

Ambtenaar schreef:En wat doe jij met de van oorsprong heidense elementen in het christendom?
Die zijn er nauwelijks. Veel van die elementen waar je op doelt zijn in de 19e eeuw als bewijsvoering aangedragen dat deze van heidense oorsprong zijn, maar een aantal zijn inmiddels allang weerlegd.

De opmerking stoelt dus op een inmiddels bizarre vooronderstelling.
Ambtenaar
Berichten: 9190
Lid geworden op: 15 apr 2017, 14:37

Re: Thaise massage

Bericht door Ambtenaar »

Herman schreef: De opmerking stoelt dus op een inmiddels bizarre vooronderstelling.
Misschien moet je het boek "Zwijgen bij volle maan" van dr. Henk Vreekamp eens lezen.
Gebruikersavatar
Herman
Moderator
Berichten: 12008
Lid geworden op: 29 dec 2001, 12:21
Locatie: Geldermalsen

Re: Thaise massage

Bericht door Herman »

Ambtenaar schreef:
Herman schreef: De opmerking stoelt dus op een inmiddels bizarre vooronderstelling.
Misschien moet je het boek "Zwijgen bij volle maan" van dr. Henk Vreekamp eens lezen.
Staat al een tijd op mijn wensenlijstje. Wat ik er op voorhand van weet is dat aansluiting gezocht wordt bij veel 19e eeuwse vooronderstellingen. Of het dan om hoofd of bijzaken gaat, dat lees ik dan wel.
Mara
Berichten: 23142
Lid geworden op: 15 jun 2010, 15:54

Re: Thaise massage

Bericht door Mara »

Chrisje72 schreef:Bekijk ook even de website die ik noemde. Daar staat nadrukkelijk dat het NIET om een erotische massage gaat. Ik zit dan meer te denken aan de hoofd-nek-schouder massage om spanning weg te masseren. De reactie van Van Ewijk over het massagekussen vind ik geweldig Afbeelding
Er zijn door het hele land betrouwbare massagetherapeuten te vinden. Zelfstandig of in een wellness centrum.
Stoelmassage (vaak aangeboden op kantoren) is ook fijn.
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
Gebruikersavatar
parsifal
Berichten: 9193
Lid geworden op: 09 jan 2002, 10:15
Locatie: Zuidhorn

Re: Thaise massage

Bericht door parsifal »

Van Ewijk schreef:
Chrisje72 schreef:Bekijk ook even de website die ik noemde. Daar staat nadrukkelijk dat het NIET om een erotische massage gaat. Ik zit dan meer te denken aan de hoofd-nek-schouder massage om spanning weg te masseren. De reactie van Van Ewijk over het massagekussen vind ik geweldig Afbeelding
Eenmalige uitgaaf, verschillende standen, geen occulte nonsens, en het hoeft niet veel te kosten ook.

Ik raad wel aan in geval van vroegere of hedendaagse rugklachten zoals hernia of na een operatie wel eerst met de huisarts te overleggen alvorens tot aankoop over te gaan.
Na de waarschuwing over erotische massage, las ik "kussen" eerst in een andere betekenis dan vermoedelijk bedoeld.

In Indonesie heb ik me regelmatig laten masseren (kost niet veel daar, en zeker in West-Java zonder spirituele dimensie- Bali kan anders zijn). Om eerlijk te zijn kan ik me niet voorstellen dat een stoel of kussen net zo effectief is.
"Then he isn't safe?" said Lucy.
"Safe?" said Mr. Beaver. "Don't you hear what Mrs. Beaver tells you? Who said anything about safe? "Course he isn't safe. But he's good. He's the King, I tell you."
Gebruikersavatar
Van Ewijk
Berichten: 1753
Lid geworden op: 01 apr 2015, 18:05

Re: Thaise massage

Bericht door Van Ewijk »

parsifal schreef:
Van Ewijk schreef:
Chrisje72 schreef:Bekijk ook even de website die ik noemde. Daar staat nadrukkelijk dat het NIET om een erotische massage gaat. Ik zit dan meer te denken aan de hoofd-nek-schouder massage om spanning weg te masseren. De reactie van Van Ewijk over het massagekussen vind ik geweldig Afbeelding
Eenmalige uitgaaf, verschillende standen, geen occulte nonsens, en het hoeft niet veel te kosten ook.

Ik raad wel aan in geval van vroegere of hedendaagse rugklachten zoals hernia of na een operatie wel eerst met de huisarts te overleggen alvorens tot aankoop over te gaan.
Na de waarschuwing over erotische massage, las ik "kussen" eerst in een andere betekenis dan vermoedelijk bedoeld.

In Indonesie heb ik me regelmatig laten masseren (kost niet veel daar, en zeker in West-Java zonder spirituele dimensie- Bali kan anders zijn). Om eerlijk te zijn kan ik me niet voorstellen dat een stoel of kussen net zo effectief is.

Dat hangt ook volledig van de persoon in kwestie af.
Ik zal niet zeggen dat het voor iedereen is, maar dat geld ook voor een reguliere massage.
Maar daarom zit er bij een goede leverancier ook wat ruime bedenktijd op en kun je hem altijd retour zenden.
De reviews door nemen is ook verstandig.
''Niemand is armer dan hij die in tijden van nood zijn geloof verliest.''
Gebruikersavatar
Van Ewijk
Berichten: 1753
Lid geworden op: 01 apr 2015, 18:05

Re: Thaise massage

Bericht door Van Ewijk »

Hoopvol schreef:
Geytenbeekje schreef:Dat kan mijns inziens prima.
In de wereld treden van een ander kan juist verhelderend werken.
Daar kan juist ook wat moois ontstaan, zonder dat je alle gebruiken hoeft over te nemen.
Mijns inziens kan dat niet. Bij het binnengaan van de moskee word er van je verlangd dat je je schoenen uitdoet. Dit uitdoen van de schoenen is afgeleid van de geschiedenis dat Mozes bij de braambos stond. Toen zei de HEERE tegen Mozes: Nader hier niet toe; trek uw schoenen uit van uw voeten, want de plaats waarop gij staat, is heilig land.

Mogen wij als Christenen naar een, in oudtestamentische taal, afgodstempel gaan en die plaats bestempelen als heilig? En dan goddelijke eer bewijzen aan een afgod om daar ook onze schoenen uit te trekken? Gaan we dan ook zover dat we knielen en bidden voor die god?
Vanuit dat oogpunt heb ik daar veel moeite mee en is dat mijns inziens ook iets heel anders dan jezelf verdiepen in de leefwereld van je naaste.
Niet dat ik er achter sta, verre van zelfs, Maar er is nog altijd het bijbelse voorbeeld van Elia en Naäman....
''Niemand is armer dan hij die in tijden van nood zijn geloof verliest.''
Online
Hoopvol
Berichten: 1302
Lid geworden op: 20 mar 2020, 07:36

Re: Thaise massage

Bericht door Hoopvol »

Van Ewijk schreef:
Hoopvol schreef:
Geytenbeekje schreef:Dat kan mijns inziens prima.
In de wereld treden van een ander kan juist verhelderend werken.
Daar kan juist ook wat moois ontstaan, zonder dat je alle gebruiken hoeft over te nemen.
Mijns inziens kan dat niet. Bij het binnengaan van de moskee word er van je verlangd dat je je schoenen uitdoet. Dit uitdoen van de schoenen is afgeleid van de geschiedenis dat Mozes bij de braambos stond. Toen zei de HEERE tegen Mozes: Nader hier niet toe; trek uw schoenen uit van uw voeten, want de plaats waarop gij staat, is heilig land.

Mogen wij als Christenen naar een, in oudtestamentische taal, afgodstempel gaan en die plaats bestempelen als heilig? En dan goddelijke eer bewijzen aan een afgod om daar ook onze schoenen uit te trekken? Gaan we dan ook zover dat we knielen en bidden voor die god?
Vanuit dat oogpunt heb ik daar veel moeite mee en is dat mijns inziens ook iets heel anders dan jezelf verdiepen in de leefwereld van je naaste.
Niet dat ik er achter sta, verre van zelfs, Maar er is nog altijd het bijbelse voorbeeld van Elia en Naäman....
De kanttekeningen van 2 Koningen 5:18 en 19 wijzen er op dat Elia of niet reageert op Naäman verzoek, of dat Elia reageert op het verleden van Naäman.
En Naäman is zich er terdege van bewust dat hij de God van Israël onteert als hij Rimmon, zijn afgod aanbid.
Geytenbeekje
Berichten: 8286
Lid geworden op: 26 jun 2018, 21:37

Re: Thaise massage

Bericht door Geytenbeekje »

Maar de vraag is of je Allah aanbid als je een moskee bezoekt met de regels die zij hebben
Plaats reactie