Algemene ontwikkeling

Gebruikersavatar
Dodo
Berichten: 5643
Lid geworden op: 15 jun 2013, 15:40
Locatie: dodo.refoforum@gmail.com

Algemene ontwikkeling

Bericht door Dodo »

Ik ben benieuwd wat jullie vinden van algemene ontwikkeling. Wat hoort dat bij, wat is overbodig.
Ik kijk graag naar De slimste mens, en soms rol je van je stoel zo weinig als de deelnemers weten. Films en showbusiness gaat meestal nog wel, maar van wat (naar mijn mening) bij gewone algemene ontwikkeling hoort weten ze soms helemaal niets.

- Wat weet je van Bacchus?
- Eh... politicus... schrijver... Amerika... Groot-Brittanie... Pás!

Wat hoort nu bij algemene ontwikkeling. Wat moet je bijvoorbeeld weten van muziek? Bach, Mozart, Elvis? Pavarotti? Madonna? rapper Boef?
Literatuur? Ook de moderne?
Griekse mythologie?
Aardrijkskunde? Hoe veel of hoe weinig? Is middelbareschoolniveau genoeg?

En wat heb je eigenlijk aan algemene ontwikkeling?
Gebruikersavatar
Herman
Moderator
Berichten: 11946
Lid geworden op: 29 dec 2001, 12:21
Locatie: Geldermalsen

Re: Algemene ontwikkeling

Bericht door Herman »

Nou DDD, je krijgt max 500 woorden.
Gebruikersavatar
Hollander
Berichten: 2804
Lid geworden op: 26 aug 2019, 11:54
Locatie: Afwezig

Re: Algemene ontwikkeling

Bericht door Hollander »

Herman schreef:Nou DDD, je krijgt max 500 woorden.
:haha
Gebruikersavatar
Anselmus
Berichten: 1106
Lid geworden op: 27 aug 2019, 19:18

Re: Algemene ontwikkeling

Bericht door Anselmus »

Wat een leuk topic. Recent overwoog ik een dergelijk topic te openen.

Je stelt goede vragen, waar ik zo geen antwoord op heb. Mijn middelbare scholing is van erg laag niveau. Daarom ervaar ik soms dat ik bepaalde basisbegrippen niet ken en niet kan hanteren. Als in een sfeer van humor het getal Pi genoemd wordt, kan ik nu uitleggen wat dat is, maar niet omdat ik het op school heb gehad. Mythologie (en dus Bacchus) heb ik me later eigen gemaakt door veel te lezen. Is mythologie per se verrijkend? Misschien niet, maar daardoor herkende ik in de Institutie van Calvijn diverse verwijzingen naar mythologische verhalen. Door een brede algemene ontwikkeling is het makkelijker om bijvoorbeeld de actualiteit te duiden.

Ik denk dat op havo/vwo veel aan algemene kennis wordt gedaan en daar heb je weer gemak van in een latere opleiding. Zo komen filosofische figuren regelmatig terug, dus een basis daarvan is wel wenselijk. Het kennen van een taal als Latijn kan je weer helpen bij Engels, Italiaans en Frans. Dat betekent dat je je al snel kunt redden op vakantie. Niet in spreken, maar wel in het herkennen van woorden.

Ik ben benieuw naar dit topic :super
Fides Quaerens Intellectum
Mara
Berichten: 23141
Lid geworden op: 15 jun 2010, 15:54

Re: Algemene ontwikkeling

Bericht door Mara »

Dodo schreef: En wat heb je eigenlijk aan algemene ontwikkeling?
Veel. Als je opgroeiende kinderen hebt, moet je ook dingen weten die feitelijk niet van waarde zijn. Dus wie is een bekende rapper inderdaad en als je puber het over Kalvijn hebt, gaat dit niet over de oude kerkvader.
En dan praten ze ineens over TikTok, moet je toch weten wat dat is, lijkt mij.

Ik ben wel leergierig. Lees heel veel boeken, kijk goede films, kijk ook wel naar goede documentaires.
Ik heb diverse cursussen gevolgd, puur uit interesse, zoals Voedingsleer, Psychologie. Met succes afgesloten.
In de loop van de jaren heb ik ook behoorlijk wat medische kennis opgepikt.

In de loop van de jaren hebben we ook een indrukwekkende spellenkast opgebouwd. Trivial Pursuit, Bezzerwizzer, iKnow, Grote Winkler Prins spel, De slimste mens als bordspel hebben wij ook, evenals een paar Escaperoom versies.

Daar leer je best van. Ook inzicht en taktiek.
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
DDD
Berichten: 28491
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Algemene ontwikkeling

Bericht door DDD »

Ik vind het heel moeilijk om om te gaan met mensen met een slechte algemene ontwikkeling. Ik vind het moeilijk om met iemand die geen krant leest of geen goed boek, een gesprek te hebben dat ergens over gaat.

Daar heb ik geen 500 woorden voor nodig. Als iemand niet weet wie Rapper Boef is of Philippe Herreweghe, dan vind ik dat echt vervelend. En afhankelijk van het iq, ook ergerlijk.
Gebruikersavatar
Ad Anker
Moderator
Berichten: 10572
Lid geworden op: 28 feb 2012, 11:11

Re: Algemene ontwikkeling

Bericht door Ad Anker »

Als ik dit lees ben ik oerlomp en zit een prettig gesprek met DDD er niet in. Toch denk ik redelijk algemeen ontwikkeld te zijn.
Gebruikersavatar
Dodo
Berichten: 5643
Lid geworden op: 15 jun 2013, 15:40
Locatie: dodo.refoforum@gmail.com

Re: Algemene ontwikkeling

Bericht door Dodo »

Ik moest even opzoeken wie Philip was :?
Maar het opnoemen van zulke namen is een beetje arbitrair. Wie bepaalt wat je eigenlijk wel zou moeten weten? Is het voldoende als je bijvoorbeeld de NL canon een beetje kent, qua geschiedenis?
Ik heb zelf een zwak voor Griekse mythologie. Het zijn machtige verhalen, en niet voor niets is een aantal van die personen in onze taal spreekwoordelijk* geworden. Maar zonder Griekse mythologie kun je je ook prima redden in de maatschappij.

Een ander probleem met algemene ontwikkeling is dat je tegenwoordig in een halve minuut alles op kunt zoeken. Waarom zou je nog een goed beeld hebben van de geografie van NL, als je op google maps alles zo kunt vinden? En in de auto heb je de routeplanner.

* Als het hard regent, stroomt het water door mijn achtertuin, en dus ook over het stukje dat ik heb afgeschut voor het konijn. Dan spoelen al de poepjes weg, de tuin uit, en de goot in. Een van de werken van Hercules, het schoonmaken van de Augiasstal, zeg maar :D Daar kan ik echt plezier om hebben.
Gebruikersavatar
Hollander
Berichten: 2804
Lid geworden op: 26 aug 2019, 11:54
Locatie: Afwezig

Re: Algemene ontwikkeling

Bericht door Hollander »

M.i. zijn voor elke volwassene de meest basale vereisten t.a.v. algemene ontwikkeling:
- Dat iemand zich op praktisch en inhoudelijk niveau goed kan redden in de Nederlandse samenleving;
- Dat hij/zij een overwogen keuze kan maken voor de inhoud en standpunten een politieke partij.

Ik vind nog een heleboel andere dingen belangrijk, maar doorsnee genomen valt dat toch onder meer specifieke kennis.
Mara
Berichten: 23141
Lid geworden op: 15 jun 2010, 15:54

Re: Algemene ontwikkeling

Bericht door Mara »

Dodo schreef:Ik moest even opzoeken wie Philip was :?
Maar het opnoemen van zulke namen is een beetje arbitrair. Wie bepaalt wat je eigenlijk wel zou moeten weten? Is het voldoende als je bijvoorbeeld de NL canon een beetje kent, qua geschiedenis?
Je hoeft geen wandelende encyclopedie te worden Dodo. ;)
Maar als iemand niet op de hoogte is van het aktuele nieuws, of gewoon de algemene zaken die spelen, bestaat de kans dat het gesprek in oppervlakkigheden vervalt, zoals het weer.

Maar iemand die heel veel weet, kan small talk moeilijk vinden, zodat een gesprek alsnog stroef kan verlopen.

Het is trouwens bon ton om te zeggen: "nee, ik kijk nooit tv". En dat zijn dan mensen die door diezelfde tv hun brood verdienen, of een breedbeeld van 120 cm aan hun muur hebben hangen.
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
Gebruikersavatar
Tiberius
Administrator
Berichten: 33199
Lid geworden op: 12 jan 2006, 09:49
Locatie: Breda

Re: Algemene ontwikkeling

Bericht door Tiberius »

Ik ken ook iemand die zegt: ik kijk nooit tv, alleen maar Netflix. Dan komt die 120 cm wel van pas.
Gebruikersavatar
Anselmus
Berichten: 1106
Lid geworden op: 27 aug 2019, 19:18

Re: RE: Re: Algemene ontwikkeling

Bericht door Anselmus »

DDD schreef:Ik vind het heel moeilijk om om te gaan met mensen met een slechte algemene ontwikkeling. Ik vind het moeilijk om met iemand die geen krant leest of geen goed boek, een gesprek te hebben dat ergens over gaat.

Daar heb ik geen 500 woorden voor nodig. Als iemand niet weet wie Rapper Boef is of Philippe Herreweghe, dan vind ik dat echt vervelend. En afhankelijk van het iq, ook ergerlijk.
Als ik je bijdragen lees, denk ik dat we leuke gesprekken zouden hebben, maar de personen die je noemt ken ik niet. Dat zegt m.i. niet over brede algemene ontwikkeling. Wel welke nieuwsbronnen jij en ik gebruiken, of ik me in een jongerencultuur begeef of niet, etc.
Fides Quaerens Intellectum
Gebruikersavatar
samanthi
Berichten: 7880
Lid geworden op: 16 jul 2009, 10:30
Locatie: rotterdam

Re: Algemene ontwikkeling

Bericht door samanthi »

DDD schreef:Ik vind het heel moeilijk om om te gaan met mensen met een slechte algemene ontwikkeling. Ik vind het moeilijk om met iemand die geen krant leest of geen goed boek, een gesprek te hebben dat ergens over gaat.

Daar heb ik geen 500 woorden voor nodig. Als iemand niet weet wie Rapper Boef is of Philippe Herreweghe, dan vind ik dat echt vervelend. En afhankelijk van het iq, ook ergerlijk.
Philippe van Herreweghe, de belgische bekwame dirigent.
Veel van beluisterd. Helaas die Boef ken ik niet.

Verder is mij opgevallen dat personen als DIA in veel opzichten kennis heeft.
O HEERE, wat is de mens, dat Gij hem kent? Het kind des mensen, dat Gij het acht?
Wim Anker
Berichten: 3875
Lid geworden op: 05 dec 2014, 18:34

Re: Algemene ontwikkeling

Bericht door Wim Anker »

Ik kan met iedereen een gesprek voeren gericht op zijn of haar interesses. Is dat algemeen?
Gebruikersavatar
Herman
Moderator
Berichten: 11946
Lid geworden op: 29 dec 2001, 12:21
Locatie: Geldermalsen

Re: Algemene ontwikkeling

Bericht door Herman »

Ik heb net geleerd wat obsidiaan is. En dat Theo Hiddema met blote voeten in rare sneakers rondstapt, en dat zoiets tegenwoordig gewoon kan. Kortom: algemene ontwikkeling heeft geen limiet.
Plaats reactie