Algemene ontwikkeling

Gebruikersavatar
Ad Anker
Moderator
Berichten: 10571
Lid geworden op: 28 feb 2012, 11:11

Re: Algemene ontwikkeling

Bericht door Ad Anker »

Wim Anker schreef:Ik kan met iedereen een gesprek voeren gericht op zijn of haar interesses. Is dat algemeen?
Ja!

En als je al je kennis tot je neemt via internet, programma's op TV e.d. niet.

Je bent vooral algemeen ontwikkeld als je eerlijk durft te zeggen dat je iets niet weet en dat je jezelf dan niet dom acht of bang ben dom geacht te worden.

Het heeft dus alles te maken met normen, waarden, karakter en opvoeding.
Bruna
Berichten: 1734
Lid geworden op: 27 feb 2016, 16:00
Locatie: brunarefoforum@gmail.com

Re: Algemene ontwikkeling

Bericht door Bruna »

samanthi schreef:
DDD schreef:Ik vind het heel moeilijk om om te gaan met mensen met een slechte algemene ontwikkeling. Ik vind het moeilijk om met iemand die geen krant leest of geen goed boek, een gesprek te hebben dat ergens over gaat.

Daar heb ik geen 500 woorden voor nodig. Als iemand niet weet wie Rapper Boef is of Philippe Herreweghe, dan vind ik dat echt vervelend. En afhankelijk van het iq, ook ergerlijk.
Philippe van Herreweghe, de belgische bekwame dirigent.
Veel van beluisterd. Helaas die Boef ken ik niet.

Verder is mij opgevallen dat personen als DIA in veel opzichten kennis heeft.
Philippe van Herreweghe tot nu toe nog nooit van gehoord. Wel weet ik dat er een rapper Boef is.
Gebruikersavatar
Dodo
Berichten: 5643
Lid geworden op: 15 jun 2013, 15:40
Locatie: dodo.refoforum@gmail.com

Re: Algemene ontwikkeling

Bericht door Dodo »

Ad Anker schreef:
Wim Anker schreef:Ik kan met iedereen een gesprek voeren gericht op zijn of haar interesses. Is dat algemeen?
Ja!

En als je al je kennis tot je neemt via internet, programma's op TV e.d. niet.

Je bent vooral algemeen ontwikkeld als je eerlijk durft te zeggen dat je iets niet weet en dat je jezelf dan niet dom acht of bang ben dom geacht te worden.

Het heeft dus alles te maken met normen, waarden, karakter en opvoeding.
De dikgedrukte zin lijkt me onzin. Andersom misschien, dat je niet per se dom bent als je bepaalde dingen niet weet, maar algemene ontwikkeling is precies wat het zegt: dat je van van alles wat af weet.
En mijn vraag is dan: hoeveel moet je weten van hoeveel dingen? Daar is geen eenduidig antwoord op te geven, maar zou wel een leuke discussie op kunnen leveren.
Gebruikersavatar
Hollander
Berichten: 2804
Lid geworden op: 26 aug 2019, 11:54
Locatie: Afwezig

Re: Algemene ontwikkeling

Bericht door Hollander »

Dodo schreef:De dikgedrukte zin lijkt me onzin. Andersom misschien, dat je niet per se dom bent als je bepaalde dingen niet weet, maar algemene ontwikkeling is precies wat het zegt: dat je van van alles wat af weet.
En mijn vraag is dan: hoeveel moet je weten van hoeveel dingen? Daar is geen eenduidig antwoord op te geven, maar zou wel een leuke discussie op kunnen leveren.
Misschien geeft deze website je wat handvatten. ;)
Online
DDD
Berichten: 28479
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: RE: Re: Algemene ontwikkeling

Bericht door DDD »

Anselmus schreef:
DDD schreef:Ik vind het heel moeilijk om om te gaan met mensen met een slechte algemene ontwikkeling. Ik vind het moeilijk om met iemand die geen krant leest of geen goed boek, een gesprek te hebben dat ergens over gaat.

Daar heb ik geen 500 woorden voor nodig. Als iemand niet weet wie Rapper Boef is of Philippe Herreweghe, dan vind ik dat echt vervelend. En afhankelijk van het iq, ook ergerlijk.
Als ik je bijdragen lees, denk ik dat we leuke gesprekken zouden hebben, maar de personen die je noemt ken ik niet. Dat zegt m.i. niet over brede algemene ontwikkeling. Wel welke nieuwsbronnen jij en ik gebruiken, of ik me in een jongerencultuur begeef of niet, etc.
Dat denk ik ook hoor. Een slechte algemene ontwikkeling op een bepaald punt kan gecompenseerd worden met interessante bijdragen op een ander punt.

En voorbeelden zijn altijd arbitrair, omdat er altijd incidenten denkbaar zijn waarin iemand een specifiek iets toevallig heeft gemist.
Online
DDD
Berichten: 28479
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Algemene ontwikkeling

Bericht door DDD »

Herman schreef:Ik heb net geleerd wat obsidiaan is. En dat Theo Hiddema met blote voeten in rare sneakers rondstapt, en dat zoiets tegenwoordig gewoon kan. Kortom: algemene ontwikkeling heeft geen limiet.
Geen limiet, maar wel een minimale omvang. Anders is er geen sprake van ontwikkeling, laat staan van een algemene ontwikkeling.
Jantje
Berichten: 16185
Lid geworden op: 18 mei 2017, 20:42
Locatie: Walcheren - jantjevanrefoforum@gmail.com

Re: Algemene ontwikkeling

Bericht door Jantje »

Waarom zou je een tv-programma waarin de draak wordt gestoken met Gods Woord nodig moeten hebben voor je algemene ontwikkeling? Die link snap ik even niet. Of komt dat omdat ik niet genoeg algemeen ontwikkeld ben?
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
Online
DDD
Berichten: 28479
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Algemene ontwikkeling

Bericht door DDD »

Dodo schreef:
Ad Anker schreef:
Wim Anker schreef:Ik kan met iedereen een gesprek voeren gericht op zijn of haar interesses. Is dat algemeen?
Ja!

En als je al je kennis tot je neemt via internet, programma's op TV e.d. niet.

Je bent vooral algemeen ontwikkeld als je eerlijk durft te zeggen dat je iets niet weet en dat je jezelf dan niet dom acht of bang ben dom geacht te worden.

Het heeft dus alles te maken met normen, waarden, karakter en opvoeding.
De dikgedrukte zin lijkt me onzin. Andersom misschien, dat je niet per se dom bent als je bepaalde dingen niet weet, maar algemene ontwikkeling is precies wat het zegt: dat je van van alles wat af weet.
En mijn vraag is dan: hoeveel moet je weten van hoeveel dingen? Daar is geen eenduidig antwoord op te geven, maar zou wel een leuke discussie op kunnen leveren.
Volgens mij zegt de dikgedrukte zin meer over wijsheid, ootmoed en levenservaring dan over algemene ontwikkeling.
Mara
Berichten: 23141
Lid geworden op: 15 jun 2010, 15:54

Re: Algemene ontwikkeling

Bericht door Mara »

Ad Anker schreef: Het heeft dus alles te maken met normen, waarden, karakter en opvoeding.
Nee, met eenzijdige informatie die je tot je neemt.
Als je maar 1 krant leest en verder niets, zul je dus op een bepaald niveau blijven steken, zeker als je alleen de nieuwtjes leest.
Mijn ouders namen ons mee naar musea ook al vonden we dat niet altijd even leuk, en in sommige gevallen zelfs saai.
Destijds werden er nog schoolconcerten gegeven, waarin ook iets verteld werd over de componist en hoe de compositie tot stand was gekomen. Ook niet altijd even opwindend voor kinderen, maar later begrijp je het waarom en merk je dat er toch nog veel is blijven hangen. :)
En als je er voor openstaat, merk je dat je door de dag heen zoveel weetjes op kunt pikken.

Ik quiz weleens mee met 2 voor twaalf of per seconde wijzer. De slimste mens ben ik op uitgekeken.
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
Gebruikersavatar
Ad Anker
Moderator
Berichten: 10571
Lid geworden op: 28 feb 2012, 11:11

Re: Algemene ontwikkeling

Bericht door Ad Anker »

Mara schreef:
Ad Anker schreef: Het heeft dus alles te maken met normen, waarden, karakter en opvoeding.
Nee, met eenzijdige informatie die je tot je neemt.
Als je maar 1 krant leest en verder niets, zul je dus op een bepaald niveau blijven steken, zeker als je alleen de nieuwtjes leest.
Mijn ouders namen ons mee naar musea ook al vonden we dat niet altijd even leuk, en in sommige gevallen zelfs saai.
Destijds werden er nog schoolconcerten gegeven, waarin ook iets verteld werd over de componist en hoe de compositie tot stand was gekomen. Ook niet altijd even opwindend voor kinderen, maar later begrijp je het waarom en merk je dat er toch nog veel is blijven hangen. :)
En als je er voor openstaat, merk je dat je door de dag heen zoveel weetjes op kunt pikken.

Ik quiz weleens mee met 2 voor twaalf of per seconde wijzer. De slimste mens ben ik op uitgekeken.
Ik ken algemeen ontwikkelde mensen die levenslang alleen het RD hebben gelezen. Van die mensen die een dag later lezen wie de nieuwe president van Amerika is, als er verkiezingen zijn.

Ik ben het dus niet met je eens. Ik denk dat bij een wat lager intelligentieniveau externe kennis opgedaan via programma's e.d. wel helpend kan zijn om je algemeen te ontwikkelen.
Online
DDD
Berichten: 28479
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Algemene ontwikkeling

Bericht door DDD »

Ik geloof niet dat het mogelijk is dat iemand een goede algemene ontwikkeling heeft als hij altijd alleen het RD heeft gelezen. Daar zou ik graag eens een voorbeeld van ontmoeten.
Valcke
Berichten: 7605
Lid geworden op: 31 aug 2018, 17:55

Re: Algemene ontwikkeling

Bericht door Valcke »

DDD schreef:Ik geloof niet dat het mogelijk is dat iemand een goede algemene ontwikkeling heeft als hij altijd alleen het RD heeft gelezen. Daar zou ik graag eens een voorbeeld van ontmoeten.
Sommige mensen rekenen sportnieuws en filmnieuws ook onder een algemene ontwikkeling. Dan kom je inderdaad niet uit met het RD.
Maar ik ben het met Ad Anker eens.

Een goede algemene ontwikkeling betekent echt niet dat je alle ditjes en datjes van onze cultuur kent. Algemene ontwikkeling is breder en gaat dieper.
Online
DDD
Berichten: 28479
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Algemene ontwikkeling

Bericht door DDD »

Daar ben ik het mee eens. Maar dan nog geloof ik niet dat dat mogelijk is.
Gebruikersavatar
Herman
Moderator
Berichten: 11945
Lid geworden op: 29 dec 2001, 12:21
Locatie: Geldermalsen

Re: Algemene ontwikkeling

Bericht door Herman »

DDD schreef:Geen limiet, maar wel een minimale omvang. Anders is er geen sprake van ontwikkeling, laat staan van een algemene ontwikkeling.
We noemen mensen die niet mee kunnen komen in de maatschappij 'anders begaafd'. Ofwel zo iemand heeft een eigen ontwikkeling en die dient de samenleving op waarde te schatten.
Ambtenaar
Berichten: 9144
Lid geworden op: 15 apr 2017, 14:37

Re: Algemene ontwikkeling

Bericht door Ambtenaar »

Mara schreef: In de loop van de jaren hebben we ook een indrukwekkende spellenkast opgebouwd. Trivial Pursuit, Bezzerwizzer, iKnow, Grote Winkler Prins spel, De slimste mens als bordspel hebben wij ook, evenals een paar Escaperoom versies. Daar leer je best van. Ook inzicht en taktiek.
Klopt. Hier doen we ook veel spelletjes. Met de oudste speel ik af en toe Reis door Europa en met z'n allen spelen we Scotland Yard.
Plaats reactie