Algemene ontwikkeling

Wim Anker
Berichten: 3875
Lid geworden op: 05 dec 2014, 18:34

Re: Algemene ontwikkeling

Bericht door Wim Anker »

DDD schreef:Nee, maar het begrip algemene ontwikkeling ziet desondanks mijns inziens toch primair op culturele en maatschappelijke ontwikkeling.

Natuurlijk zou het prima denkbaar zijn om ook zwemvaardigheden als een minimumvereiste te zien. Toch is dat niet hoe het woord meestal gebruikt wordt.
Oh nee? Hoe wordt het volgens jouw meestal gebruikt dan? En waar?

DDD schreef:Ik ben vooral benieuwd naar een bron voor jullie standpunt. Want ik vind het op zich prima om het bespelen van een muziekinstrument en het beoefenen van een sport en zwemvaardigheden bij de minimale bagage van een goed opgevoede volwassene te rekenen, maar dat is nog geen voldoende reden om te zeggen dat dat hoort bij de algemene ontwikkeling.
Lees de definitie van "van Dale" over de woorden ontwikkeling en algemeen en de conclusie lijkt me helder.
ZWP
Berichten: 1663
Lid geworden op: 29 dec 2001, 12:43

Re: Algemene ontwikkeling

Bericht door ZWP »

Ik las ergens:

“Algemene ontwikkeling is van veel zaken genoeg weten om een normaal, alledaags gesprek of een normale, alledaagse tekst te kunnen volgen.”
Valcke
Berichten: 7605
Lid geworden op: 31 aug 2018, 17:55

Re: Algemene ontwikkeling

Bericht door Valcke »

Wim Anker schreef:Lees de definitie van "van Dale" over de woorden ontwikkeling en algemeen en de conclusie lijkt me helder.
Dat is een simplistische, maar niettemin onjuiste benadering. Op tal van ingeburgerde termen die uit twee woorden bestaan, werkt dit zo niet.
Wim Anker
Berichten: 3875
Lid geworden op: 05 dec 2014, 18:34

Re: Algemene ontwikkeling

Bericht door Wim Anker »

Valcke schreef:
Wim Anker schreef:Lees de definitie van "van Dale" over de woorden ontwikkeling en algemeen en de conclusie lijkt me helder.
Dat is een simplistische, maar niettemin onjuiste benadering. Op tal van ingeburgerde termen die uit twee woorden bestaan, werkt dit zo niet.
Zo ingeburgerd is de term niet. Er is geen definitie van te vinden.
Ik ben de "term" tegengekomen in rapporten over motorische vaardigheden (van kinderen) en irt sociale vaardigheden.

Het is ironisch te constateren dat de term enkel binnen de eigen context wordt geijkt. Dat staat juist haaks op algemene ontwikkeling.

Algemeen ontwikkeld is iemand die de barkeeper een barkeeper, een leraar een leraar, een arts een arts, een kunstenaar een kunstenaar en een visser een visser is.
Gebruikersavatar
parsifal
Berichten: 9161
Lid geworden op: 09 jan 2002, 10:15
Locatie: Zuidhorn

Re: Algemene ontwikkeling

Bericht door parsifal »

Dingen die m.i. wel bij algemene ontwikkeling horen zijn literatuur referenties. Ik weet niet meer waar ik het hoorde (in een preek of bij een doordeweekse lezing) dat een spreker klaagde over de afname van de invloed van de kerk en zei dat generaties terug nog gedichten werden geschreven met regels als "hoe gezegend in ons land is het vak van predikant". Deze spreker kende duidelijk de regel maar niet het gedicht van Cornelis Paradijs (van Eeden). Dat lijkt me een gebrek aan algemene ontwikkeling.
"Then he isn't safe?" said Lucy.
"Safe?" said Mr. Beaver. "Don't you hear what Mrs. Beaver tells you? Who said anything about safe? "Course he isn't safe. But he's good. He's the King, I tell you."
DDD
Berichten: 28484
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Algemene ontwikkeling

Bericht door DDD »

https://www.roc.nl/default.php?fr=details&id=12046331

https://www.nti.nl/cursussen/psychologi ... wikkeling/

Ik ben het er mee eens dat je kunt discussiëren over de reikwijdte van algemene ontwikkeling, maar Nederlands, rekenen, cultuur, godsdienst en geschiedenis, filosofie zijn de basisonderwerpen in iemands algemene ontwikkeling.

Het zou nog tot daar aan toe zijn als iemand zou bepleiten om daar voortaan ook lichamelijke vaardigheden onder te rekenen, maar beweren dat dit onder de standaarddefinities valt, is mijns inziens een gebrek aan algemene ontwikkeling.
Wim Anker
Berichten: 3875
Lid geworden op: 05 dec 2014, 18:34

Re: Algemene ontwikkeling

Bericht door Wim Anker »

DDD schreef:https://www.roc.nl/default.php?fr=details&id=12046331

https://www.nti.nl/cursussen/psychologi ... wikkeling/

Ik ben het er mee eens dat je kunt discussiëren over de reikwijdte van algemene ontwikkeling, maar Nederlands, rekenen, cultuur, godsdienst en geschiedenis, filosofie zijn de basisonderwerpen in iemands algemene ontwikkeling.

Het zou nog tot daar aan toe zijn als iemand zou bepleiten om daar voortaan ook lichamelijke vaardigheden onder te rekenen, maar beweren dat dit onder de standaarddefinities valt, is mijns inziens een gebrek aan algemene ontwikkeling.


:haha een ROC en NTI als bewijs dat jouw definitie klopt? :haha
Gebruikersavatar
Tiberius
Administrator
Berichten: 33198
Lid geworden op: 12 jan 2006, 09:49
Locatie: Breda

Re: Algemene ontwikkeling

Bericht door Tiberius »

Wat is er lachwekkend aan NTI? (ROC ken ik niet)
Wim Anker
Berichten: 3875
Lid geworden op: 05 dec 2014, 18:34

Re: Algemene ontwikkeling

Bericht door Wim Anker »

Tiberius schreef:Wat is er lachwekkend aan NTI? (ROC ken ik niet)
Er is niets lachwekkend aan NTI of ROC.
Wel lachwekkend is - hoewel eigenlijk om te huilen - dat een commerciële partij die cursussen aanbiedt als bewijs moet gelden wat de definitie van "algemene ontwikkeling" is.
DDD
Berichten: 28484
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Algemene ontwikkeling

Bericht door DDD »

Niemand heeft het hier over bewijs.

Maar ik maak mijn standpunt in ieder geval nog een beetje aannemelijk.
Gebruikersavatar
Anselmus
Berichten: 1106
Lid geworden op: 27 aug 2019, 19:18

Re: RE: Re: Algemene ontwikkeling

Bericht door Anselmus »

DDD schreef:https://www.roc.nl/default.php?fr=details&id=12046331

https://www.nti.nl/cursussen/psychologi ... wikkeling/

Ik ben het er mee eens dat je kunt discussiëren over de reikwijdte van algemene ontwikkeling, maar Nederlands, rekenen, cultuur, godsdienst en geschiedenis, filosofie zijn de basisonderwerpen in iemands algemene ontwikkeling.

Het zou nog tot daar aan toe zijn als iemand zou bepleiten om daar voortaan ook lichamelijke vaardigheden onder te rekenen, maar beweren dat dit onder de standaarddefinities valt, is mijns inziens een gebrek aan algemene ontwikkeling.
Je noemt twee bronnen waarvan de tekst voor 90% hetzelfde is. Klinkt mij als dezelfde organisatie achter twee websites.
Fides Quaerens Intellectum
DDD
Berichten: 28484
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Algemene ontwikkeling

Bericht door DDD »

Wat een spijtigheid dat dit gesprek niet is afgemaakt.

Ik was op zoek naar een draadje over algemeen Gelezen gedacht en gehoord, maar dat zal wel verdwenen zijn.
-DIA-
Berichten: 32701
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Algemene ontwikkeling

Bericht door -DIA- »

Bij het ROC Twente heb ik avondcursussen Engels en Duits gevolgd. Door de talen weinig te gebruiken is veel kennis verloren gegaan, en dat is ook een gevolg dat ik de cursussen niet jong, maar rond mijn 45e jaar heb gevolgd. Hetzelfde geld voor een mavo-cursus die ik via de LOI volgde.
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
Gebruikersavatar
Dodo
Berichten: 5643
Lid geworden op: 15 jun 2013, 15:40
Locatie: dodo.refoforum@gmail.com

Re: Algemene ontwikkeling

Bericht door Dodo »

Ruim twee jaar later, en nog steeds verbaas ik me over het gebrek aan algemene ontwikkeling bij "slimste mensen". Die maar niet kunnen bedenken of Franeker nou een acteur of een politicus is. Die een filmpje zien van Salman Rushdie, en geen idee hebben wie of wat de man is. Ik moest de correcte spelling spelling even opzoeken maar ik wist wel een en ander van de man af.
Gelukkig begint het bij meer mensen op te vallen, en wordt er meer en meer gevraagd om beter onderwijs.
merel
Berichten: 9678
Lid geworden op: 08 jun 2015, 10:58

Re: Algemene ontwikkeling

Bericht door merel »

Dodo schreef:Ruim twee jaar later, en nog steeds verbaas ik me over het gebrek aan algemene ontwikkeling bij "slimste mensen". Die maar niet kunnen bedenken of Franeker nou een acteur of een politicus is. Die een filmpje zien van Salman Rushdie, en geen idee hebben wie of wat de man is. Ik moest de correcte spelling spelling even opzoeken maar ik wist wel een en ander van de man af.
Gelukkig begint het bij meer mensen op te vallen, en wordt er meer en meer gevraagd om beter onderwijs.
Zolang het onderwijs gebaseerd is op schatten en kennis opzoeken en minder op kennisoverdracht, wordt het m.i. niet beter.
Plaats reactie