Giraal of chartaal geld?

Liever contant of pin?

Alles pinnen
16
53%
Kleine bedragen contant grote bedragen pinnen
0
Geen stemmen
Maakt niet uit, net hoe het uitkomt
12
40%
Bijna alles contant
2
7%
Alles contant
0
Geen stemmen
Overig
0
Geen stemmen
 
Totaal aantal stemmen: 30

Gebruikersavatar
Tiberius
Administrator
Berichten: 33312
Lid geworden op: 12 jan 2006, 09:49
Locatie: Breda

Re: Giraal of chartaal geld?

Bericht door Tiberius »

-DIA- schreef:
Tiberius schreef:Inderdaad. Bovendien kan je notificaties instellen om je inkomsten en uitgaven nog meer in beeld te houden.
En toch, ondanks alle ingebouwde zekerheden... als alles plat ligt kan er helemaal niets meer. En als ik denk: dat gebeurt toch niet, dan wens ik toch dit gegeven als een realiteit te beschouwen. Nee, ik zie geen spoken, echt niet.
Ok, maar als alles plat ligt, kan mijn karretje boodschappen er ook nog wel bij.
-DIA-
Berichten: 32746
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Giraal of chartaal geld?

Bericht door -DIA- »

Tiberius schreef:
-DIA- schreef:
Tiberius schreef:Inderdaad. Bovendien kan je notificaties instellen om je inkomsten en uitgaven nog meer in beeld te houden.
En toch, ondanks alle ingebouwde zekerheden... als alles plat ligt kan er helemaal niets meer. En als ik denk: dat gebeurt toch niet, dan wens ik toch dit gegeven als een realiteit te beschouwen. Nee, ik zie geen spoken, echt niet.
Ok, maar als alles plat ligt, kan mijn karretje boodschappen er ook nog wel bij.
Sorry maar dat lijkt meer een onverschillige reactie. Ik kan dat niet ander zien, dus neem me dat alstublieft niet kwalijk.
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
Mona Lisa
Berichten: 602
Lid geworden op: 03 feb 2007, 14:15

Re: Giraal of chartaal geld?

Bericht door Mona Lisa »

Tot een tijdje terug deed ik bijna alles contant maar tegenwoordig bijna alles met m'n telefoon. Ik heb nog een paar pasjes en wat contant bij me maar die pak ik eigenlijk nooit meer.
Gebruikersavatar
Dodo
Berichten: 5648
Lid geworden op: 15 jun 2013, 15:40
Locatie: dodo.refoforum@gmail.com

Re: Giraal of chartaal geld?

Bericht door Dodo »

In Amerika doen ze veel contant of met cheques. Ik vind het onvoorstelbaar hoe primitief dat allemaal nog is.
Ik kijk wel eens naar judge Judy, veel van die zaken draaien om bijvoorbeeld huur die al dan niet betaald is. In NL zou dat onbestaanbaar zijn, omdat je huur altijd overmaakt en je dus glashard bewijs hebt.
Ik ben blij met de digitale mogelijkheden die we nu hebben. De app van de ING is makkelijk in gebruik en je hebt altijd overzicht. Als ik er nog aan denk hoe dat vroeger ging... bankafschriften die je in de post deed, en dan duurde het vijf dagen voor de betaling rond was. Wat een gedoe was dat toch.
Gebruikersavatar
J.C. Philpot
Berichten: 8973
Lid geworden op: 22 dec 2006, 15:08

Re: Giraal of chartaal geld?

Bericht door J.C. Philpot »

Ik pin vrijwel altijd, en heb nooit contant op zak.

Wat me verbaasde is dat Duitsland wat dat betreft achterloopt. Nog regelmatig (iig een paar jaar geleden nog) moet je daar ook een klein bedragje extra betalen om te pinnen.

Ik heb een creditcard voor buitenlandse boekaankopen.
Man is nothing: he hath a free will to go to hell, but none to go to heaven, till God worketh in him to will and to do of His good pleasure.

George Whitefield
Gebruikersavatar
Dodo
Berichten: 5648
Lid geworden op: 15 jun 2013, 15:40
Locatie: dodo.refoforum@gmail.com

Re: Giraal of chartaal geld?

Bericht door Dodo »

J.C. Philpot schreef:Ik pin vrijwel altijd, en heb nooit contant op zak.

Wat me verbaasde is dat Duitsland wat dat betreft achterloopt. Nog regelmatig (iig een paar jaar geleden nog) moet je daar ook een klein bedragje extra betalen om te pinnen.

Ik heb een creditcard voor buitenlandse boekaankopen.
Duitse klanten van mijn man betaalden soms per cheque. Als enigen. Ook hebben ze nog vrij lang een faxmachine aangehouden voor de Duitse klanten, verder deed iedereen de zaken allang per mail.
Gebruikersavatar
Jeremiah
Berichten: 1473
Lid geworden op: 25 mar 2016, 12:43

Re: Giraal of chartaal geld?

Bericht door Jeremiah »

Altijd giraal, daarnaast altijd draadloos afrekenen.
Mara
Berichten: 23142
Lid geworden op: 15 jun 2010, 15:54

Re: Giraal of chartaal geld?

Bericht door Mara »

Germanicus schreef:
Mara schreef:Toen alles nog contant ging, hadden we wel meer overzicht in onze inkomsten en uitgaven.
Dat is maar de vraag. Via de app(s) van je bank(en) heb je altijd de laatste stand van zaken paraat, heb je 'on demand' inzicht in je betalingsverkeer en kun je je inkomsten en uitgaven zelfs rubriceren (of dat doet de bank al grotendeel automatisch, als je dat wenst).
Dat bedoel ik niet. Het is echt inzichtelijk als je geld in je handen krijgt en dan kan verdelen.
Nu blijven het maar cijfers.
Het heeft een reden he, dat sinds de invoering van digitaal geldverkeer de geldproblemen veel groter zijn geworden.
Er zijn nog nooit zoveel mensen in de schuldsanering terecht gekomen.
-DIA- schreef:En toch, ondanks alle ingebouwde zekerheden... als alles plat ligt kan er helemaal niets meer. En als ik denk: dat gebeurt toch niet, dan wens ik toch dit gegeven als een realiteit te beschouwen. Nee, ik zie geen spoken, echt niet.
Ik ben daar ook bang voor hoor DIA.
Ons hele computersysteem is in feite toch kwetsbaar, het kan gehackt worden.
Oorlog hoeft niet meer met wapens gevoerd te worden, maar de vijand creëert chaos. In het elektriciteitsnet, de geldstroom.
Zo leg je een land helemaal lam.
Men vertrouwt op de techniek. Als God er in blaast, is het waardeloos geworden.
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
Bezorgd
Berichten: 5394
Lid geworden op: 24 mar 2018, 15:53

Re: Giraal of chartaal geld?

Bericht door Bezorgd »

Omdat ik best wat contant geld ontvang, betaal ik geregeld contant.
Maar de laatste tijd voel ik me bijna schuldig als ik briefgeld over de toonbank richting de caissière schuif ;)
HersteldHervormd
Berichten: 6114
Lid geworden op: 29 jun 2019, 21:20

Re: Giraal of chartaal geld?

Bericht door HersteldHervormd »

Vinden jullie ook dat het overzicht soort weg is als je alles via pin doen?
Als je 100€ in je portemonnee hebt en je moet 50€ betalen dan doet dat best zeer als je het mij vraagt. Via de pin of IDEAL gaat het zo makkelijk vind ik zelf.
Kom haastig tot Christus. Hij heeft zielen gereinigd die even vuil waren als die van u. – Thomas Boston
mail: broederhh@gmail.com
windorgel
Berichten: 1385
Lid geworden op: 18 jan 2013, 23:40

Re: RE: Re: Giraal of chartaal geld?

Bericht door windorgel »

HersteldHervormd schreef:Vinden jullie ook dat het overzicht soort weg is als je alles via pin doen?
Als je 100€ in je portemonnee hebt en je moet 50€ betalen dan doet dat best zeer als je het mij vraagt. Via de pin of IDEAL gaat het zo makkelijk vind ik zelf.
Nee, dat vind ik niet. Je hebt alles toch direct inzichtelijk via de app?
Gebruikersavatar
Anselmus
Berichten: 1157
Lid geworden op: 27 aug 2019, 19:18

Re: RE: Re: Giraal of chartaal geld?

Bericht door Anselmus »

HersteldHervormd schreef:Vinden jullie ook dat het overzicht soort weg is als je alles via pin doen?
Als je 100€ in je portemonnee hebt en je moet 50€ betalen dan doet dat best zeer als je het mij vraagt. Via de pin of IDEAL gaat het zo makkelijk vind ik zelf.
Nee. Wij bekijken ook niet achteraf onze uitgaven, maar begroten vooraf. In de vakantie hebben we per persoon en bedrag per dag. Als we daar op dag drie overheen gaan omdat het eten of het uitstapje duurder was, doen we het op dag vier met wat minder. We beginnen onze begroting ook altijd met collectegeld etc., zodat dat niet de sluitpost wordt. Met boodschappen voor een verjaardag bepaal ik vooraf wat ik wil uitgeven in plaats van achteraf denken: ja, wel veel, maar we hebben een verjaardag. We leren en begroting maken ook aan onze kinderen. Eerst een fatsoenlijke begroting kunnen maken en je daaraan houden, pas daarna gaan we het hebben over zelfstandig op vakantie gaan of op kamers gaan.
Fides Quaerens Intellectum
Gebruikersavatar
Hollander
Berichten: 2804
Lid geworden op: 26 aug 2019, 11:54
Locatie: Afwezig

Re: Giraal of chartaal geld?

Bericht door Hollander »

Mara schreef:(...) Men vertrouwt op de techniek. Als God er in blaast, is het waardeloos geworden.
Sorry hoor, maar als God in jouw chartale geld blaast is het net zo waardeloos geworden. Alles waarop je het vertrouwen stelt buiten God is waardeloos. Dat kan je met een wapperend boodschappenbriefje, een zak waxinelichtjes, een zeer koele kelder, het chartale geld óf inderdaad met de (nieuwste) techniek. Als God er in blaast, is het waardeloos geworden. Ook jou en mijn leven, met of zonder techniek.
Gebruikersavatar
refo
Berichten: 23855
Lid geworden op: 29 dec 2001, 11:45

Re: Giraal of chartaal geld?

Bericht door refo »

HersteldHervormd schreef:
-DIA- schreef:Dat was anders als er de gulden hadden gehouden, want dan waren we minder afhankelijk. De D-Mark was ook een sterke munt, maar daarvoor, in 1923 ontstond er een ongekende hyperinflatie, waardoor de toenmalige mark bijna niets meer waard was.
Toen kosten één ei 1.000.000 Mark, dat gaat natuurlijk nergens over :)
Duur. Ziehier een postzegel uit die tijd.
Afbeelding
Gebruikersavatar
refo
Berichten: 23855
Lid geworden op: 29 dec 2001, 11:45

Re: Giraal of chartaal geld?

Bericht door refo »

HersteldHervormd schreef:Vinden jullie ook dat het overzicht soort weg is als je alles via pin doen?
Als je 100€ in je portemonnee hebt en je moet 50€ betalen dan doet dat best zeer als je het mij vraagt. Via de pin of IDEAL gaat het zo makkelijk vind ik zelf.
Welnee. Dan staat er dat ik 100 euro heb opgenomen. Weet ik nog niet waar het gebleven is.
Plaats reactie