Warmte

Hoe goed kun jij tegen de warmte?

1
4
10%
2
5
12%
3
8
20%
4
3
7%
5
3
7%
6
2
5%
7
3
7%
8
4
10%
9
3
7%
10
6
15%
 
Totaal aantal stemmen: 41

Piet Puk
Berichten: 5432
Lid geworden op: 22 mar 2018, 23:55
Locatie: Keteldorp

Warmte

Bericht door Piet Puk »

Het is warm op dit moment, daarom een poll over warmte en wel: hoe goed kun je tegen warmte? Bij een 1 kun je heel slecht tegen warmte , bij een 10 kun je er heel goed tegen.
Gebruikersavatar
Orchidee
Berichten: 10432
Lid geworden op: 30 dec 2009, 15:06
Locatie: Naast de buren

Re: Warmte

Bericht door Orchidee »

Kan je een pol alleen maar zien en invullen als je een laptop of pc hebt?
Stil mijn ziel wees stil, en wees niet bang voor de onzekerheid van morgen. God omgeeft je steeds, Hij is erbij, in je beproevingen en zorgen!
DDD
Berichten: 28637
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Warmte

Bericht door DDD »

Een leuk onderwerp. Ik kon heel slecht tegen de warmte. Na een vaatwasser was een airco een van de eerste dingen die ik kocht toen ik op kamers ging. Dat was nog vóór de eeuwwisseling, en dat was toen wel uitzonderlijk. Hij doet het nog steeds, en ik gebruik hem voor een slaapkamer. Juist met dit weer moet ik goed slapen.

Ik merk wel dat ik er langzamerhand beter tegen kan. Het is steeds vaker zo dat het warm is in Nederland. Op kantoor en thuis houd ik het kunstmatig koel, en met een natte polo kan ik een tijdje 34 graden buiten nog aan. Alleen mijn hoofd wordt wat duf.

Als ik in een ijdele bui ben, dan maak ik iets licht vochtig zodat het nauwelijks zichtbaar is, maar als het zo uitkomt is een waterfles erover ook prima.

Ik overweeg serieus een koelvest voor bijvoorbeeld in de kerk. Maar dat denk ik al drie jaar, en het is er nog niet van gekomen.
Gebruikersavatar
Zita
Moderator
Berichten: 10441
Lid geworden op: 11 aug 2007, 13:12

Re: Warmte

Bericht door Zita »

Ik kan er erg slecht tegen. Ik mis school nu wel extra: daar heb ik tenminste goeie airco... Hier thuis zit ik voor een ventilator te niksen en te balen dat mijn vakantie zo voorbijgaat. Maar goed, ik kijk uit naar vrijdag en ben weer eens blij met de lange onderwijsvakanties. We hebben gelukkig nooit een hittegolf die zes weken aanhoudt. Zus heeft één week vrij in de zomerperiode, en dat is precies deze week. Dan is het wel jammer als je grootse buitensportplannen had.
DDD
Berichten: 28637
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Warmte

Bericht door DDD »

Waarom regel je dan geen koeling in je huis? Of simpel een Kruidvat kinderbadje in de tuin?
Gebruikersavatar
Orchidee
Berichten: 10432
Lid geworden op: 30 dec 2009, 15:06
Locatie: Naast de buren

Re: Warmte

Bericht door Orchidee »

Ik loop er "ernstig" over te denken om een vaste airco te laten instaleren.
1 split in de woonkamer/keuken én 1 in de slaapkamer.
(25 vierkante meter + 9 vierkante meter)
Zal waarschijnlijk minstens 2000€ kosten dus vind het wél een boel geld
Stil mijn ziel wees stil, en wees niet bang voor de onzekerheid van morgen. God omgeeft je steeds, Hij is erbij, in je beproevingen en zorgen!
-DIA-
Berichten: 32735
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Warmte

Bericht door -DIA- »

Het voelt benauwd. Ik heb nooit goed tegen de warmte gekund, en was vaak blij als de zomer voorbij was. Nu was het in de jaren van mijn jeugd niet zo warm als nu. We hebben sinds 2003 zogenaamde 'superhittegolven: 2003, 2015, 2018 en 2019. De superhittegolf van 2020 is mogelijk meteen de warmste. Voor 2003 kende Nederland deze grote hitte niet. 1947, 1959, 1976, waren warme zomers, maar veel meer incidenteel. en minder langdurig warm. Ook is uit verschillende bronnen wat bekend over "het grote zonnejaar"
https://www.knmi.nl/over-het-knmi/nieuw ... gevaarlijk
Zo is er veel meer omtrent dit 'grote zonnejaar' bekend. Toch was het na dat jaar weer 'normaal'. Nu zien we een structureel warmer worden van de temperatuur op aarde.
https://horl.yolasite.com/1540-heetste-zomer-ooit.php

Verder is er een en ander over een zogenaamde "Kleine IJstijd", daar is hier meer over te lezen:
https://nl.wikipedia.org/wiki/Kleine_IJstijd
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
Mara
Berichten: 23142
Lid geworden op: 15 jun 2010, 15:54

Re: Warmte

Bericht door Mara »

Orchidee schreef:Ik loop er "ernstig" over te denken om een vaste airco te laten instaleren.
1 split in de woonkamer/keuken én 1 in de slaapkamer.
(25 vierkante meter + 9 vierkante meter)
Zal waarschijnlijk minstens 2000€ kosten dus vind het wél een boel geldAfbeeldingAfbeeldingAfbeelding
Vorige week werd er bij de buurman een airco geinstalleerd.
Ik vroeg zo in welke prijsklasse ik moest denken.
Voor 2 kamers zou dit op 2600 euro komen en in de winter verwarmt hij ook.
Stroomkosten zijn laag tegenwoordig.
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
Gebruikersavatar
Orchidee
Berichten: 10432
Lid geworden op: 30 dec 2009, 15:06
Locatie: Naast de buren

Re: Warmte

Bericht door Orchidee »

Dat verwarmen snap ik nooit zo, dat zou voor mij niet hoeven!
Stil mijn ziel wees stil, en wees niet bang voor de onzekerheid van morgen. God omgeeft je steeds, Hij is erbij, in je beproevingen en zorgen!
DDD
Berichten: 28637
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Warmte

Bericht door DDD »

Orchidee schreef:Ik loop er "ernstig" over te denken om een vaste airco te laten instaleren.
1 split in de woonkamer/keuken én 1 in de slaapkamer.
(25 vierkante meter + 9 vierkante meter)
Zal waarschijnlijk minstens 2000€ kosten dus vind het wél een boel geldAfbeeldingAfbeeldingAfbeelding
Ik denk niet dat je er snel spijt van krijgt. Zeker niet als je een warmtepomp neemt waarmee je in de winter ook kunt verwarmen. Dat is voordeliger dan op gas stoken, heb ik begrepen. Maar verdiep je er wel goed in, want er zijn grote prijsverschillen voor exact hetzelfde product.
Gebruikersavatar
Orchidee
Berichten: 10432
Lid geworden op: 30 dec 2009, 15:06
Locatie: Naast de buren

Re: Warmte

Bericht door Orchidee »

Dat geloof ik gelijk!
Ik wil het toch door een gerenommeerd bedrijf laten doen die garantie geeft.
Maar verschillende offertes aanvragen van de winter waarschijnlijk?
Stil mijn ziel wees stil, en wees niet bang voor de onzekerheid van morgen. God omgeeft je steeds, Hij is erbij, in je beproevingen en zorgen!
Mara
Berichten: 23142
Lid geworden op: 15 jun 2010, 15:54

Re: Warmte

Bericht door Mara »

dubbel gepost
Laatst gewijzigd door Mara op 10 aug 2020, 21:49, 1 keer totaal gewijzigd.
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
DDD
Berichten: 28637
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Warmte

Bericht door DDD »

Precies. Het is alvast een stapje in de goede richting en het werkt prima. Zeker voor een badkamer is luchtverwarming niet gek. Snel en zuinig.

Mijn ouders betaalden bij een gerenommeerd bedrijf toch in ieder geval € 1500 teveel. Maar goed. Een combinatie met zonnepanelen is het mooist.

En als je het helemaal mooi wilt doen, met zonnepanelen die gekoeld worden door zwembadwater. Dat is nieuw. Dat is een enorme verbetering van je rendement op de panelen en een besparing op de waterverwarming. Niet dat ik een zwembad heb, maar ik vond het leuk om te lezen. Ik denk dat het met mijn opblaasbadje van 1,5 bij 2 meter niet zoveel oplevert.
HersteldHervormd
Berichten: 6050
Lid geworden op: 29 jun 2019, 21:20

Re: Warmte

Bericht door HersteldHervormd »

Een warmtepomp is niet goedkoper DDD. In zowel aanschaf + installatie, als maandelijkse kosten en onderhoud.

Alleen op de maandelijkse kosten zouden we een discussie kunnen voeren, maar qua aanschaf en onderhoud kan ik met 99% zekerheid zeggen dat het duurder is.
Laatst gewijzigd door HersteldHervormd op 10 aug 2020, 21:50, 1 keer totaal gewijzigd.
Kom haastig tot Christus. Hij heeft zielen gereinigd die even vuil waren als die van u. – Thomas Boston
mail: broederhh@gmail.com
Mara
Berichten: 23142
Lid geworden op: 15 jun 2010, 15:54

Re: Warmte

Bericht door Mara »

Mara schreef:
Orchidee schreef:Dat verwarmen snap ik nooit zo, dat zou voor mij niet hoeven!
Dan kun je in die kamers de radiatoren weghalen.
En dat zou dan weer schelen in je gasrekening.
En ooit moeten we toch van het gas af...
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
Plaats reactie