Warmte

Hoe goed kun jij tegen de warmte?

1
4
10%
2
5
12%
3
8
20%
4
3
7%
5
3
7%
6
2
5%
7
3
7%
8
4
10%
9
3
7%
10
6
15%
 
Totaal aantal stemmen: 41

Zeeuw
Berichten: 11583
Lid geworden op: 19 sep 2018, 08:28

Re: Warmte

Bericht door Zeeuw »

Ik ben aan t dansen in de regen;-)
Gebruikersavatar
Orchidee
Berichten: 10432
Lid geworden op: 30 dec 2009, 15:06
Locatie: Naast de buren

Re: Warmte

Bericht door Orchidee »

Dit was een uur geleden, inmiddels is het allang weer droog (jammer genoeg)
Binnen is het nog 29,5 graden Afbeelding
Stil mijn ziel wees stil, en wees niet bang voor de onzekerheid van morgen. God omgeeft je steeds, Hij is erbij, in je beproevingen en zorgen!
-DIA-
Berichten: 32735
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Warmte

Bericht door -DIA- »

refo schreef:
-DIA- schreef:Momenteel zijn Gelderland en een deel van Overijssel het warmst.
Deelen (Gld): 32.5
Heino (Ov.): 32.2
Rijssen ligt het dichts bij het meetstation Heino, en aan de kleur te zien ligt Rijssen nu ook nog in het 32+ gebied
Zeelang is mooi afgekoeld: Vlissingen 24.1
Wilhelminadorp 27.7
Westdorpe 26.7
Ook Zuid- en Noord-Holland en de Wadden zijn op veel plaatsen onder de 30
Zoals gezegd Oost-Gelderland en Overijssel het warmste, maar langs de gehele oostgrens (van Limburg tot Groningen) is het nu nog boven de 30
https://www.buienradar.nl/nederland/temperatuur
In Gouda is vandaag 33,6 opgetekend.
Dat geloof ik wel, maar dan moet dat door een weeramateur zijn gemeten. En dat was dan wel op een beschut plekje of in de stad. Dan moet je wel eens een graad of 10 aftrekken als je die wilt vergelijken met de officiële KNMI-metingen. Deze worden door heel Nederland verspreid, op zo'n 35 weerstations gemeten. Dat zijn de officiële temperaturen die het KNMI en alle wereldwijde meteorologische instituten erkennen. Alles wordt strikt onder dezelfde omstandigheden gemeten. 1,5 meter boven het aardoppervlak. In de schaduw, in een kast waar de wind door blaast, (lamellen) enz. Dit zijn ook de temperaturen die je op de weerkaarten ziet. We weten, of kunnen weten, dat de temperatuur op beschutte gebieden, en in bebouwde gebieden, vooral in steden, zeker wel eens 5 of meer graden hoger uitvalt. Ook hier in het centrum van R. zijn de temperaturen niet te vergelijken met de dichtstbijzijnde KNMI-meetpunten: Heino en Twente (Enschede). Leg ook maar eens een thermometer in een auto, in de volle zon, dan zie je wat de omgeving met de temperatuur doet, In de auto, zonder airco, zit je snel aan de 50 graden, denk ik zo. Intussen zijn nu de (nog niet gevalideerde) maximum temperaturen van vandaag binnen. Deze moeten dus nog gevalideerd worden, maar dat geeft in de praktijk bijna nooit echt afwijkingen. Zo was de gemeten TMax in Twenhe (met h, van de vliegbasis!) 32,2 graden, de hoogste temperatuur werd vandaag gemeten in Volkel: 34,5 graden. Het koelste plekje was vandaag Vlieland, met 28,1 graad. In Goude is geen oficieel meetpunt van het KNMI, een van de dichtstbijzijnde zal Rotterdam zijn, daar werd het vandaag 31,4 graden.

Momenteel zie ik de bliksem, en nadert hier onweer. 20:38 uur
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
Gebruikersavatar
refo
Berichten: 23836
Lid geworden op: 29 dec 2001, 11:45

Re: Warmte

Bericht door refo »

Bertiel
Berichten: 4582
Lid geworden op: 14 sep 2018, 08:49
Locatie: bertiel1306@gmail.com

Re: Warmte

Bericht door Bertiel »

Gouda zal niet zo heel veel schelen met het dichtstbijzijnde knmi station.
Goeie apparatuur en een punctuele waarnemer.
Ik heb ook een vrij precieze temp meter incl ventilatie en het is met name de minimum temp waar ik verschillen meet.
Afgelopen 8 nachten niet onder de 20 graden geweest en dat is bij knmi stations in de buurt 7 nachten. Altijd een graadje te hoog
Wien heb ik nevens U in den hemel? Nevens U lust mij ook niets op de aarde!
Bezwijkt mijn vlees en mijn hart, zo is God de Rotssteen mijns harten, en mijn Deel in eeuwigheid.
Gebruikersavatar
Nasrani
Berichten: 1853
Lid geworden op: 21 dec 2016, 21:36

Re: Warmte

Bericht door Nasrani »

Zeeuw schreef:Ik ben aan t dansen in de regen;-)
Vanavond inderdaad hier ook. Dinsdag 25 mm regen gehad...
Wij leven in een wereld waarin bijna alles ons afleidt van God.
Daarom zullen we keuzes moeten maken als we een vertrouwelijke omgang met God willen.
Gebruikersavatar
Zita
Moderator
Berichten: 10441
Lid geworden op: 11 aug 2007, 13:12

Re: Warmte

Bericht door Zita »

Dinsdag hier niks. Wel een rare lucht (alsof de belichting niet goed was ingesteld, heel gelige rozige kleuren) en wat onweer.
Vandaag hier iets van 1 millimeter. Het siste even op de tegels en weg was het.
Maar de temperatuur in de woonkamer is gedaald naar 27 graden. Ik zou bijna een vest gaan opzoeken. :)
Gebruikersavatar
samanthi
Berichten: 7880
Lid geworden op: 16 jul 2009, 10:30
Locatie: rotterdam

Re: Warmte

Bericht door samanthi »

Alleen gerommel verder niets
O HEERE, wat is de mens, dat Gij hem kent? Het kind des mensen, dat Gij het acht?
HersteldHervormd
Berichten: 6050
Lid geworden op: 29 jun 2019, 21:20

Re: Warmte

Bericht door HersteldHervormd »

Zita schreef:Ik zou bijna een vest gaan opzoeken. :)
:haha #humor
Kom haastig tot Christus. Hij heeft zielen gereinigd die even vuil waren als die van u. – Thomas Boston
mail: broederhh@gmail.com
-DIA-
Berichten: 32735
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Warmte

Bericht door -DIA- »

refo schreef:https://www.meteo-gouda.nl/weerstations ... gevens.php

Ziedaar de meetgegevens.
Dat is inderdaad een weeramateur. Maar de apparatuur die weeramateurs tegenwoordig gebruiken is vaak geijkt, en dan zullen de data ook niet veel verschillen van het KNMI. Verschilpunt is wellicht toch een enigszins beschutte ligging. De KNMI-stations staan allen in een vrij gebied, waar geen bebouwing in de buurt mag zijn, want bebouwing heeft invloed op de temperatuur. Kom maar eens van het platteland in een binnenstad. De cijfers zullen naar waarschijnlijkheid zijn gemeten met geijkte apparatuur en op de voorgeschreven manier. Maar ik vermoed wel (als een beetje in meteorologie gestudeerd te hebben als hobby) dat het in de polders rond Gouda (wellicht rond Stolwijk of zo) toch een stukje minder warm was. Het KNMI zal de waarden die in de buurt van bebouwing zijn gemeten dan ook niet erkennen. Toch heeft de stadsbebouwing ook nog invloed op de metingen van het KNMI. Let eens op de metingen van het meetpunt Hoek van Holland. Daar is regelmatig, bij aflandige wind de invloed van de stadsbebouwing van Rotterdam in de temperatuur waar te nemen. Dit is echter wel een erkend KNMI station, en als ooit in Hoek van Holland een warmterecord wordt gebroken zal het KMNI dat dan ook erkennen.

Overigens, die meteo-site van Gouda heeft ook de officiële KNMI kaarten erop staan. Kijk maar even bij de maximum temperaturen van vandaag. Dat zijn de cijfers die het KNMI hanteert.
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
Gebruikersavatar
refo
Berichten: 23836
Lid geworden op: 29 dec 2001, 11:45

Re: Warmte

Bericht door refo »

Maar er is wel meer aandacht voor stadsmeteorologie.
-DIA-
Berichten: 32735
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Warmte

Bericht door -DIA- »

refo schreef:Maar er is wel meer aandacht voor stadsmeteorologie.
Dat is dan ook niet te vergelijken met de waarden van het KNMI.
In Rijssen zit ook wel zo'n weerman, met een eigen weersite, ik vermoed dat er daar zeker tientallen van zullen zijn, maar daar kijk ik heel weinig naar, want het gaat me om de officiële cijfers die ook bepalen wanneer er bv. van een regionale of landelijke hittegolf sprake is.

Hier bv. het weer van Rijssen-West, daar kwam de temperatuur vandaag op 33,4 graden.
https://www.hetweeractueel.nl/weer/rijs ... t/actueel/
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
Gebruikersavatar
refo
Berichten: 23836
Lid geworden op: 29 dec 2001, 11:45

Re: Warmte

Bericht door refo »

-DIA- schreef:
refo schreef:Maar er is wel meer aandacht voor stadsmeteorologie.
Dat is dan ook niet te vergelijken met de waarden van het KNMI.
In Rijssen zit ook wel zo'n weerman, met een eigen weersite, ik vermoed dat er daar zeker tientallen van zullen zijn, maar daar kijk ik heel weinig naar, want het gaat me om de officiële cijfers die ook bepalen wanneer er bv. van een regionale of landelijke hittegolf sprake is.

Hier bv. het weer van Rijssen-West, daar kwam de temperatuur vandaag op 33,4 graden.
https://www.hetweeractueel.nl/weer/rijs ... t/actueel/
Ik bedoel dat die aandacht er bij het KNMI ook is.
Het meten van waarden is aan regels gebonden, waaraan ook een amateur zeer wel kan voldoen.
Het weerstation 'kinderboerderij' in Gouda heb ik wel eens bestudeerd. Het ziet er heel professioneel uit, niet anders dan een weerhut van het KNMI. Het enige nadeel is dat het niet op afstand van bomen of huizen kan staan. Maar de meetwaarden zijn onvervalst.
Bertiel
Berichten: 4582
Lid geworden op: 14 sep 2018, 08:49
Locatie: bertiel1306@gmail.com

Re: Warmte

Bericht door Bertiel »

KNMI stations zijn ook niet representatief.
Zo staat het station Lauwersoog net achter een dijk.... En is er van bijna ieder station wel wat te zeggen qua opstelling ten opzichte van wat het officieel volgens de geleerden van de WMO (World Meteriological organisation, van de VN) moet staan.
Andere landen is het nog veel bizarder qua opstellingen.
Veel amateurs op het platteland hebben een bijzonder goeie opstelling, en apparatuur die (zeker met ventilator gekoelde temperatuur hutten), zeer nauwkeurig kunnen meten.

de metereologische dienst in UK heeft een project gestart waarin meetgegevens van amateurs worden meegenomen. Het KNMI is ook op die trein gesprongen: wow.knmi.nl
Wien heb ik nevens U in den hemel? Nevens U lust mij ook niets op de aarde!
Bezwijkt mijn vlees en mijn hart, zo is God de Rotssteen mijns harten, en mijn Deel in eeuwigheid.
-DIA-
Berichten: 32735
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Warmte

Bericht door -DIA- »

Bertiel schreef:KNMI stations zijn ook niet representatief.
Zo staat het station Lauwersoog net achter een dijk.... En is er van bijna ieder station wel wat te zeggen qua opstelling ten opzichte van wat het officieel volgens de geleerden van de WMO (World Meteriological organisation, van de VN) moet staan.
Andere landen is het nog veel bizarder qua opstellingen.
Veel amateurs op het platteland hebben een bijzonder goeie opstelling, en apparatuur die (zeker met ventilator gekoelde temperatuur hutten), zeer nauwkeurig kunnen meten.

de metereologische dienst in UK heeft een project gestart waarin meetgegevens van amateurs worden meegenomen. Het KNMI is ook op die trein gesprongen: wow.knmi.nl
Lauwersoog wijkt regelmatig af vergeleken bij de andere weerstations, meestal nogal aan de koele kant, meer een waddenklimaat. Vlissingen trouwens ook, invloed van de zee. Maar die weerstations zullen zeker met een doel op die locaties zijn geplaatst.
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
Plaats reactie