Fietstopic

-DIA-
Berichten: 32703
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Fietstopic

Bericht door -DIA- »

Zeeuw schreef:
-DIA- schreef: Wellicht moet de gehele infrastructuur in onze bossen aangepast worden?
Doe maar niet. Ik plaag mijn Veluwse familie wel eens dat ze niet in Zeeland wonen, maar ik begin het hier best te waarderen. Bossen zijn prachtig. Als er nu nog strand in de buurt was...
Strandjes schieten ook overal als paddenstoelen uit de grond. Bij bijna elke zichzelf respecterende camping of ook wel particulieren, zie je ze verschijnen: een soort waterplas omringd met prachtig goudgeel strandzand. Echter, deze plekken worden zo veelvuldig door (vooral) jongeren bezocht, dat er i.v.m. de corona-regels ingegrepen moest worden bij dergelijke kunstmatige stranden.
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
Gebruikersavatar
Maanenschijn
Berichten: 4030
Lid geworden op: 01 jan 2016, 14:33

Re: Fietstopic

Bericht door Maanenschijn »

Herman schreef:Zet een groep mannen op een fiets en opeens bestaan er geen verkeersregels meer. Of dat nu in een bos is of niet.
Juist. Vooral op dijken. Hoe strakker het pakje, hoe onfantsoenlijker de man, lijkt het wel.

Het verbaasd me buitengewoon waarom mensen, als ze op een wielrenfiets stappen veranderen in een intolerant, hevig bellend en met elleboog stotend figuur veranderen.
Wie lege handen heeft, kan ze altijd vouwen.
Zeeuw
Berichten: 11550
Lid geworden op: 19 sep 2018, 08:28

Re: Fietstopic

Bericht door Zeeuw »

-DIA- schreef:
Zeeuw schreef:
-DIA- schreef: Wellicht moet de gehele infrastructuur in onze bossen aangepast worden?
Doe maar niet. Ik plaag mijn Veluwse familie wel eens dat ze niet in Zeeland wonen, maar ik begin het hier best te waarderen. Bossen zijn prachtig. Als er nu nog strand in de buurt was...
Strandjes schieten ook overal als paddenstoelen uit de grond. Bij bijna elke zichzelf respecterende camping of ook wel particulieren, zie je ze verschijnen: een soort waterplas omringd met prachtig goudgeel strandzand. Echter, deze plekken worden zo veelvuldig door (vooral) jongeren bezocht, dat er i.v.m. de corona-regels ingegrepen moest worden bij dergelijke kunstmatige stranden.
Nou, en vaak is de waterkwaliteit om te huilen.
Zeeuw
Berichten: 11550
Lid geworden op: 19 sep 2018, 08:28

Re: Fietstopic

Bericht door Zeeuw »

Maanenschijn schreef:
Herman schreef:Zet een groep mannen op een fiets en opeens bestaan er geen verkeersregels meer. Of dat nu in een bos is of niet.
Juist. Vooral op dijken. Hoe strakker het pakje, hoe onfantsoenlijker de man, lijkt het wel.

Het verbaasd me buitengewoon waarom mensen, als ze op een wielrenfiets stappen veranderen in een intolerant, hevig bellend en met elleboog stotend figuur veranderen.
Generalisten...
-DIA-
Berichten: 32703
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Fietstopic

Bericht door -DIA- »

Maanenschijn schreef: Juist. Vooral op dijken. Hoe strakker het pakje, hoe onfantsoenlijker de man, lijkt het wel.

Het verbaasd me buitengewoon waarom mensen, als ze op een wielrenfiets stappen veranderen in een intolerant, hevig bellend en met elleboog stotend figuur veranderen.
Dat is treffend omschreven, het is ook de ondervinding dezes.
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
JvW
Berichten: 759
Lid geworden op: 03 jun 2019, 12:16
Locatie: Vlissingen; jvw850forum@gmail.com

Re: Fietstopic

Bericht door JvW »

Zeeuw schreef:
Maanenschijn schreef:
Herman schreef:Zet een groep mannen op een fiets en opeens bestaan er geen verkeersregels meer. Of dat nu in een bos is of niet.
Juist. Vooral op dijken. Hoe strakker het pakje, hoe onfantsoenlijker de man, lijkt het wel.

Het verbaasd me buitengewoon waarom mensen, als ze op een wielrenfiets stappen veranderen in een intolerant, hevig bellend en met elleboog stotend figuur veranderen.
Generalisten...
Inderdaad behoorlijk generaliserend en ik voel me werkelijk aangesproken. Ik denk dat het wederzijdse begrip ontbreekt.
Dat bellen bijvoorbeeld doen we niet voor niets. Maar als je het doet terwijl je er nog een stuk achter zit om te voorkomen dat men plotseling oversteekt dan is het niet goed, want er is toch ruimte zat. Als je zonder te bellen inhaalt dan schrikt men en krijg je het commentaar dat je wel even had kunnen bellen.
Die ellebogen is ook zo'n punt. In een groep wordt er vaak gebruik gemaakt van armgebaren om anderen in de groep te waarschuwen voor tegenliggers, paaltjes, fietsers of wandelaars die ingehaald moeten worden. Dit gebeurt expres met armgebaren en soms nog een woord. Dat wordt vervolgens door de overige verkeersdeelnemers opgevat als geschreeuw. Dat is dus niet bedoeld tegen de andere deelnemers, maar juist naar de medefietsers.

En ja, er zijn inderdaad ook wielrenners die geen bel hebben en lak hebben aan alles en iedereen.
Jaco van Westenbrugge
Email: jvw850forum@gmail.com
Bertiel
Berichten: 4557
Lid geworden op: 14 sep 2018, 08:49
Locatie: bertiel1306@gmail.com

Re: Fietstopic

Bericht door Bertiel »

in het verleden behaalde resultaten bieden geen garantie voor de toekomst...
Ik ben ook niet zo heel blij met wielrenners.
Snap ook niet dat het goed is, de meeste mannen die ik op zo'n ding zien zitten krijgen er een ontzettende buik van!
Wien heb ik nevens U in den hemel? Nevens U lust mij ook niets op de aarde!
Bezwijkt mijn vlees en mijn hart, zo is God de Rotssteen mijns harten, en mijn Deel in eeuwigheid.
Gebruikersavatar
samanthi
Berichten: 7880
Lid geworden op: 16 jul 2009, 10:30
Locatie: rotterdam

Re: Fietstopic

Bericht door samanthi »

-DIA- schreef:
Maanenschijn schreef: Juist. Vooral op dijken. Hoe strakker het pakje, hoe onfantsoenlijker de man, lijkt het wel.

Het verbaasd me buitengewoon waarom mensen, als ze op een wielrenfiets stappen veranderen in een intolerant, hevig bellend en met elleboog stotend figuur veranderen.
Dat is treffend omschreven, het is ook de ondervinding dezes.
Naast dit hebben we hier in Rotterdam fietspaden waar, naast de groepjes wielrenners, ook nog hardlopers en skaters het fietspad gebruiken, ga daar maar eens met kleine kinderen fietsen :bobo
O HEERE, wat is de mens, dat Gij hem kent? Het kind des mensen, dat Gij het acht?
JvW
Berichten: 759
Lid geworden op: 03 jun 2019, 12:16
Locatie: Vlissingen; jvw850forum@gmail.com

Re: Fietstopic

Bericht door JvW »

Bertiel schreef:in het verleden behaalde resultaten bieden geen garantie voor de toekomst...
Ik ben ook niet zo heel blij met wielrenners.
Snap ook niet dat het goed is, de meeste mannen die ik op zo'n ding zien zitten krijgen er een ontzettende buik van!
Wat bedoel je met je eerste zin? Ik snap deze niet.
Dat kan dat je niet blij bent met wielrenners. Ik niet met mensen (verkeersdeelnemers) die geen enkel benul hebben van het verkeer om hen heen en alle kanten opzwalken.
En die dikke buik, tja. Ik heb er geen last (meer) van. Misschien zitten ze juist op de fiets om daar iets aan te doen? Of om te voorkomen dat het erger wordt?
Jaco van Westenbrugge
Email: jvw850forum@gmail.com
JvW
Berichten: 759
Lid geworden op: 03 jun 2019, 12:16
Locatie: Vlissingen; jvw850forum@gmail.com

Re: Fietstopic

Bericht door JvW »

samanthi schreef:
-DIA- schreef:
Maanenschijn schreef: Juist. Vooral op dijken. Hoe strakker het pakje, hoe onfantsoenlijker de man, lijkt het wel.

Het verbaasd me buitengewoon waarom mensen, als ze op een wielrenfiets stappen veranderen in een intolerant, hevig bellend en met elleboog stotend figuur veranderen.
Dat is treffend omschreven, het is ook de ondervinding dezes.
Naast dit hebben we hier in Rotterdam fietspaden waar, naast de groepjes wielrenners, ook nog hardlopers en skaters het fietspad gebruiken, ga daar maar eens met kleine kinderen fietsen :bobo
Dat is dus de reden dat ik op tijden fiets waarop er weinig andere mensen op het fietspad lopen. Behalve mensen die hun hond aan het uitlaten zijn. Kinderen moeten inderdaad ook gewoon kunnen fietsen. Ik fiets ook het liefst op B-wegen, dan heb ik de ruimte om uit te wijken.
Jaco van Westenbrugge
Email: jvw850forum@gmail.com
Gebruikersavatar
samanthi
Berichten: 7880
Lid geworden op: 16 jul 2009, 10:30
Locatie: rotterdam

Re: Fietstopic

Bericht door samanthi »

JvW schreef:
samanthi schreef:
-DIA- schreef:
Maanenschijn schreef: Juist. Vooral op dijken. Hoe strakker het pakje, hoe onfantsoenlijker de man, lijkt het wel.

Het verbaasd me buitengewoon waarom mensen, als ze op een wielrenfiets stappen veranderen in een intolerant, hevig bellend en met elleboog stotend figuur veranderen.
Dat is treffend omschreven, het is ook de ondervinding dezes.
Naast dit hebben we hier in Rotterdam fietspaden waar, naast de groepjes wielrenners, ook nog hardlopers en skaters het fietspad gebruiken, ga daar maar eens met kleine kinderen fietsen :bobo
Dat is dus de reden dat ik op tijden fiets waarop er weinig andere mensen op het fietspad lopen. Behalve mensen die hun hond aan het uitlaten zijn. Kinderen moeten inderdaad ook gewoon kunnen fietsen. Ik fiets ook het liefst op B-wegen, dan heb ik de ruimte om uit te wijken.
Dit fietspad ligt op weg naar de kerk, ik heb er met mijn kinderen veel overheen moeten fietsen...
O HEERE, wat is de mens, dat Gij hem kent? Het kind des mensen, dat Gij het acht?
Gebruikersavatar
Maanenschijn
Berichten: 4030
Lid geworden op: 01 jan 2016, 14:33

Re: Fietstopic

Bericht door Maanenschijn »

Nee, ik generaliseer niet. In mijn omgeving komen grote groepen wielrenners langs. Met behoorlijk veel problemen, waarbij zelfs overwogen wordt om bepaalde straten voor hen af te sluiten.

Helaas is het met ellebogen uit elkaar slaan van mensen (toevallig waren dit kerkgangers die op zondagmorgen uit de dorpskerk wandelden de weg op) ook niet een zeldzaamheid. Er is niet meer te wandelen op de dijk. Letterlijk. Dan gaat het begrip voor de ongetwijfeld plezierige hobby vanzelf over.

Natuurlijk zijn er goede uitzonderingen. Vooral op solofietsers heb ik nikst tegen, maar o wee, als ze met een groep zijn. En ja, ik heb ook een wielrenfiets en zelfs een gepast broekje...
Wie lege handen heeft, kan ze altijd vouwen.
Mannetje
Berichten: 7693
Lid geworden op: 23 mei 2014, 09:54
Locatie: Tholen

Re: Fietstopic

Bericht door Mannetje »

Soms overweeg ik een bel op mijn speed pedelec te zetten. Daar reageren mensen minder paniekerig op dan op mijn toetertje.
Als ik dat gebruik, kijken ze met een ruk over hun linkerschouder en sturen meteen nog een stukje naar links. Gelukkig heb ik weinig fietspaden en veel parallel- en polderwegen in mijn buurt. Dat rijdt een stuk fijner.
-
JvW
Berichten: 759
Lid geworden op: 03 jun 2019, 12:16
Locatie: Vlissingen; jvw850forum@gmail.com

Re: Fietstopic

Bericht door JvW »

Maanenschijn schreef:Nee, ik generaliseer niet. In mijn omgeving komen grote groepen wielrenners langs. Met behoorlijk veel problemen, waarbij zelfs overwogen wordt om bepaalde straten voor hen af te sluiten.

Helaas is het met ellebogen uit elkaar slaan van mensen (toevallig waren dit kerkgangers die op zondagmorgen uit de dorpskerk wandelden de weg op) ook niet een zeldzaamheid. Er is niet meer te wandelen op de dijk. Letterlijk. Dan gaat het begrip voor de ongetwijfeld plezierige hobby vanzelf over.

Natuurlijk zijn er goede uitzonderingen. Vooral op solofietsers heb ik nikst tegen, maar o wee, als ze met een groep zijn. En ja, ik heb ook een wielrenfiets en zelfs een gepast broekje...
Ik wil dat uit elkaar slaan niet goedpraten hoor, maar was er nog wel ruimte op de weg voor die wielrenners? Als iedereen de kerk uitwandeld en breeduit op de weg gaat lopen, dan snap ik dat dat frustrerend is voor een wielrenner. De weg is namelijk niet alleen van de voetgangers. Hetzelfde geld voor wandelen over de dijk. Als je dat gewoon in de berm doet of in ieder geval aan de kant van de weg, dan is er volgens mij weinig aan de hand. Mijn ervaring is dat wandelaars het liefst met z'n vijven over de hele breedte gaan lopen en dan gaat het inderdaad mis.
Jaco van Westenbrugge
Email: jvw850forum@gmail.com
Gebruikersavatar
Maanenschijn
Berichten: 4030
Lid geworden op: 01 jan 2016, 14:33

Fietstopic

Bericht door Maanenschijn »

JvW schreef:
Maanenschijn schreef:Nee, ik generaliseer niet. In mijn omgeving komen grote groepen wielrenners langs. Met behoorlijk veel problemen, waarbij zelfs overwogen wordt om bepaalde straten voor hen af te sluiten.

Helaas is het met ellebogen uit elkaar slaan van mensen (toevallig waren dit kerkgangers die op zondagmorgen uit de dorpskerk wandelden de weg op) ook niet een zeldzaamheid. Er is niet meer te wandelen op de dijk. Letterlijk. Dan gaat het begrip voor de ongetwijfeld plezierige hobby vanzelf over.

Natuurlijk zijn er goede uitzonderingen. Vooral op solofietsers heb ik nikst tegen, maar o wee, als ze met een groep zijn. En ja, ik heb ook een wielrenfiets en zelfs een gepast broekje...
Ik wil dat uit elkaar slaan niet goedpraten hoor, maar was er nog wel ruimte op de weg voor die wielrenners? Als iedereen de kerk uitwandeld en breeduit op de weg gaat lopen, dan snap ik dat dat frustrerend is voor een wielrenner. De weg is namelijk niet alleen van de voetgangers. Hetzelfde geld voor wandelen over de dijk. Als je dat gewoon in de berm doet of in ieder geval aan de kant van de weg, dan is er volgens mij weinig aan de hand. Mijn ervaring is dat wandelaars het liefst met z'n vijven over de hele breedte gaan lopen en dan gaat het inderdaad mis.
Je hebt gelijk JvW, de kerkgangers liepen allemaal op de weg. Maar dat is toch geen reden om mensen elleboogstoten te geven? Of als we op de dijk wandelen, dat de wandelaars allemaal in een rijtje op de smalle weg moeten lopen omdat de fietsers er met twee of drie dik lang moeten kunnen?

Het is een beetje geven en nemen op de weg. Maar bij mij, en bij velen in mijn omgeving, omdat onze omgeving erg wielrenvriendelijk of uitdagend blijkt, is het begrip door de vele incidenten wel een beetje op.

Edit: kromme zin verbeterd.
Wie lege handen heeft, kan ze altijd vouwen.
Plaats reactie