Alleen voor vrouwen - meisjesboeken

Gebruikersavatar
Dodo
Berichten: 5643
Lid geworden op: 15 jun 2013, 15:40
Locatie: dodo.refoforum@gmail.com

Alleen voor vrouwen - meisjesboeken

Bericht door Dodo »

Vandaag wil ik beginnen in de biografie van Cissy van Marxveld. Ik heb de meeste boeken van haar wel gelezen.
Vroeger heb ik van allerlei boeken gelezen, de zogenaamde meisjesboeken. Pockets van Witte Raven. Ook wel boeken waarvan ik nu denk: dat was niet veel soeps. Pockets over een verloskundige, de schrijfster heette Hans nog iets (heel bijzonder, een vrouw die Hans heette). Leni Saris, waarvan ik nu denk: waar zat mijn verstand? Sanne van Havelte, waarvan ik er nog steeds eentje in de kast heb staan (De verborgen fontein). Goud-Elsje (misschien voor jongere kinderen?) die inhoudelijk zeker beter was maar toch wel erg zoet.

Wat lazen (lezen?) jullie? Wat zouden jullie nu aanraden aan meisjes om te lezen?
Gebruikersavatar
samanthi
Berichten: 7880
Lid geworden op: 16 jul 2009, 10:30
Locatie: rotterdam

Re: Alleen voor vrouwen - meisjesboeken

Bericht door samanthi »

Harryʹs proefvlucht van C.Th Jongejan-de Groot

Deze vond ik ook fantastisch.
O HEERE, wat is de mens, dat Gij hem kent? Het kind des mensen, dat Gij het acht?
Mara
Berichten: 23141
Lid geworden op: 15 jun 2010, 15:54

Re: Alleen voor vrouwen - meisjesboeken

Bericht door Mara »

Dodo schreef:Vandaag wil ik beginnen in de biografie van Cissy van Marxveld. Ik heb de meeste boeken van haar wel gelezen.
Vroeger heb ik van allerlei boeken gelezen, de zogenaamde meisjesboeken. Pockets van Witte Raven. Ook wel boeken waarvan ik nu denk: dat was niet veel soeps. Pockets over een verloskundige, de schrijfster heette Hans nog iets (heel bijzonder, een vrouw die Hans heette). Leni Saris, waarvan ik nu denk: waar zat mijn verstand? Sanne van Havelte, waarvan ik er nog steeds eentje in de kast heb staan (De verborgen fontein). Goud-Elsje (misschien voor jongere kinderen?) die inhoudelijk zeker beter was maar toch wel erg zoet.

Wat lazen (lezen?) jullie? Wat zouden jullie nu aanraden aan meisjes om te lezen?
Hans de Groot- Canté, Zuster Britta. Ik had ze allemaal.
Cissy van M. is heel erg leuk. Joop ter Heul heb ik stukgelezen.
Ach, Leni Saris was wel één van de betere schrijfsters uit die serie vond ik.
Ik ben weleens langs haar huis gefietst, maar durfde niet aan te bellen.
Maar ik vond laatst in een doos nog een boek van M. Doekes-de Wilde.
Er waren ook serieuzere schrijfsters die af en toe een pocket afleverden.
Iets meer diepgang hadden Beertjes paperbacks.

Maar de meisjesboeken waren verdeeld qua leeftijd he. De meer serieuzere pockers waren voor oudere meisjes, ik denk zo 17+.
Het leven was overzichtelijk, vader las de krant, rookte zijn pijp, moeder zette koffie, schilde de aardappels, troostte bij verdriet.
Knap dat er vaak een moraal in de boeken zat, die er toch niet te dik oplag.
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
Hendrien
Berichten: 1328
Lid geworden op: 01 mar 2012, 17:44

Re: Alleen voor vrouwen - meisjesboeken

Bericht door Hendrien »

Dodo schreef:Vandaag wil ik beginnen in de biografie van Cissy van Marxveld. Ik heb de meeste boeken van haar wel gelezen.
Vroeger heb ik van allerlei boeken gelezen, de zogenaamde meisjesboeken. Pockets van Witte Raven. Ook wel boeken waarvan ik nu denk: dat was niet veel soeps. Pockets over een verloskundige, de schrijfster heette Hans nog iets (heel bijzonder, een vrouw die Hans heette). Leni Saris, waarvan ik nu denk: waar zat mijn verstand? Sanne van Havelte, waarvan ik er nog steeds eentje in de kast heb staan (De verborgen fontein). Goud-Elsje (misschien voor jongere kinderen?) die inhoudelijk zeker beter was maar toch wel erg zoet.

Wat lazen (lezen?) jullie? Wat zouden jullie nu aanraden aan meisjes om te lezen?
Ik was dol op Leni Saris, maar de meisjes tegenwoordig houden er echt niet meer van. Ook een heleboel andere pocketboekjes. Enid Blyton vond ik ook geweldig. En verder natuurlijk ook alle reformatorische boeken. Zoals van Sj. van Duinen over Rianne. Ik las alle paardenboeken van Kluitman, Kameleon, Arendsoog en nog veel meer jongensboeken. Ik ging iedere week naar de bibliotheek en haalde zoveel boeken als ik wilde. Pasjes genoeg thuis. Agatha Christie vond ik ook wel leuk. Op het VWO genoot ik erg van literatuur.
Hendrien
Berichten: 1328
Lid geworden op: 01 mar 2012, 17:44

Re: Alleen voor vrouwen - meisjesboeken

Bericht door Hendrien »

samanthi schreef:Harryʹs proefvlucht van C.Th Jongejan-de Groot

Deze vond ik ook fantastisch.
Ja, die heb ik ook nog staan. Erg mooi!
Hendrien
Berichten: 1328
Lid geworden op: 01 mar 2012, 17:44

Re: Alleen voor vrouwen - meisjesboeken

Bericht door Hendrien »

Mara schreef:
Dodo schreef:Vandaag wil ik beginnen in de biografie van Cissy van Marxveld. Ik heb de meeste boeken van haar wel gelezen.
Vroeger heb ik van allerlei boeken gelezen, de zogenaamde meisjesboeken. Pockets van Witte Raven. Ook wel boeken waarvan ik nu denk: dat was niet veel soeps. Pockets over een verloskundige, de schrijfster heette Hans nog iets (heel bijzonder, een vrouw die Hans heette). Leni Saris, waarvan ik nu denk: waar zat mijn verstand? Sanne van Havelte, waarvan ik er nog steeds eentje in de kast heb staan (De verborgen fontein). Goud-Elsje (misschien voor jongere kinderen?) die inhoudelijk zeker beter was maar toch wel erg zoet.

Wat lazen (lezen?) jullie? Wat zouden jullie nu aanraden aan meisjes om te lezen?
Hans de Groot- Canté, Zuster Britta. Ik had ze allemaal.
Cissy van M. is heel erg leuk. Joop ter Heul heb ik stukgelezen.
Ach, Leni Saris was wel één van de betere schrijfsters uit die serie vond ik.
Ik ben weleens langs haar huis gefietst, maar durfde niet aan te bellen.
Maar ik vond laatst in een doos nog een boek van M. Doekes-de Wilde.
Er waren ook serieuzere schrijfsters die af en toe een pocket afleverden.
Iets meer diepgang hadden Beertjes paperbacks.

Maar de meisjesboeken waren verdeeld qua leeftijd he. De meer serieuzere pockers waren voor oudere meisjes, ik denk zo 17+.
Het leven was overzichtelijk, vader las de krant, rookte zijn pijp, moeder zette koffie, schilde de aardappels, troostte bij verdriet.
Knap dat er vaak een moraal in de boeken zat, die er toch niet te dik oplag.
Zuster Britta vond ik niet verantwoord. Bij Leni Saris vond ik de verhalen ook gewoon superleuk. Ja, ik was eigenlijk altijd aan het lezen.
Hendrien
Berichten: 1328
Lid geworden op: 01 mar 2012, 17:44

Re: Alleen voor vrouwen - meisjesboeken

Bericht door Hendrien »

O ja, Schoolidyllen vond ik ook geweldig. Daar kan ik nog bij huilen... En Roeland Westwout.
Goud-Elsje vond ik alleen de eerste 2 delen leuk. De rest kwam ik niet doorheen.
Gebruikersavatar
samanthi
Berichten: 7880
Lid geworden op: 16 jul 2009, 10:30
Locatie: rotterdam

Re: Alleen voor vrouwen - meisjesboeken

Bericht door samanthi »

Hendrien schreef:
samanthi schreef:Harryʹs proefvlucht van C.Th Jongejan-de Groot

Deze vond ik ook fantastisch.
Ja, die heb ik ook nog staan. Erg mooi!
Dat vond ik ook.
O HEERE, wat is de mens, dat Gij hem kent? Het kind des mensen, dat Gij het acht?
Mara
Berichten: 23141
Lid geworden op: 15 jun 2010, 15:54

Re: Alleen voor vrouwen - meisjesboeken

Bericht door Mara »

Ik heb even gekeken op de site:oudejeugdboeken. En wat een feest van herkenning.
De Koppenolletjes, Marlieske, de boeken van Fenna Feenstra, Netty Koen-Conrad, de Maartje de Wit-serie, (ook als hoorspel)

Sylvia Witteman schreef er ook over:
https://www.hebban.nl/spot/nog-een-paar ... -overzicht
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
Gebruikersavatar
Zita
Moderator
Berichten: 10420
Lid geworden op: 11 aug 2007, 13:12

Re: Alleen voor vrouwen - meisjesboeken

Bericht door Zita »

Mijn nichtje van 13 kocht vorige week de Joop ter Heul-omnibus. Dat was zeer tot vreugde van tante.
De boeken van Leni Saris zal ik rond die leeftijd wel veel gelezen hebben, maar wat was dat prut. Cissy van Marxveld was taalvaardig en had een zekere humor. Leni Saris schreef nauwelijks een zin die goed liep, en alle boekjes kwamen op hetzelfde neer: hij en zij ontmoeten elkaar, het wordt bijna iets, het loopt mis, misverstand wordt uit de weg geruimd en ze leven nog lang en gelukkig (al kijken we meestal maar mee tot de verloving). Zowel inhoudelijk als qua taal heel veel herhalingen. Maar goed, als dertienjarige smulde ik ervan.
Mara
Berichten: 23141
Lid geworden op: 15 jun 2010, 15:54

Re: Alleen voor vrouwen - meisjesboeken

Bericht door Mara »

Zita schreef:Mijn nichtje van 13 kocht vorige week de Joop ter Heul-omnibus. Dat was zeer tot vreugde van tante.
De boeken van Leni Saris zal ik rond die leeftijd wel veel gelezen hebben, maar wat was dat prut. Cissy van Marxveld was taalvaardig en had een zekere humor. Leni Saris schreef nauwelijks een zin die goed liep, en alle boekjes kwamen op hetzelfde neer: hij en zij ontmoeten elkaar, het wordt bijna iets, het loopt mis, misverstand wordt uit de weg geruimd en ze leven nog lang en gelukkig (al kijken we meestal maar mee tot de verloving). Zowel inhoudelijk als qua taal heel veel herhalingen. Maar goed, als dertienjarige smulde ik ervan.
Maar ik denk nu van veel boeken, waarom las ik die? Maar ja, je begint met lichtverteerbaar, makkelijk te kauwen voer. ;)
Mijn vriendin leest nog steeds wel boeken van W. Schippers of streekromans.

Wel snap ik heel goed waarom ik de boeken van K. Norel uit de boekenkast van mijn broers haalde.
Dat was toch wel een ander niveau, net als Anne de Vries.
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
Dwalers
Berichten: 10
Lid geworden op: 08 dec 2018, 22:17

Re: Alleen voor vrouwen - meisjesboeken

Bericht door Dwalers »

Grappig dit.
Ik ben een meelezer(es) en ik denk ongeveer net zo oud als jullie. Ik was ook helemaal weg van zuster Britta. Iedere keer als er een nieuwe verscheen kreeg ik die van mijn oma. Tot verdriet van mijn moeder want die vond dat waardeloos. En dat was het ook. Ik heb ze al jaren geleden opgeruimd omdat ik het helemaal niet leuk vond dat mijn kinderen die lazen....
Maar welke ik stuk gelezen heb is Greetje Margriet en Greetje wordt Margriet. Van Th. Jongeman de Groot Die heb ik nog steeds. En die vonden mijn dochters dus ook heel leuk.
En ook van Leni Saris inderdaad. Weg was ik van die boeken. Hoe kan het denk je nu;)
Gebruikersavatar
Arja
Berichten: 2059
Lid geworden op: 30 mei 2019, 15:57
Locatie: Provincie Utrecht
Contacteer:

Re: Alleen voor vrouwen - meisjesboeken

Bericht door Arja »

Ik las heel alleen jongensboeken als kind. Ben pas later "meisjesboeken" gaan lezen.
de boeken van Sanne van Halvelte, de Tuinfluiter etc.
Meiden (10+) van nu lezen toch meer volwassen romans?
Gebruikersavatar
Dodo
Berichten: 5643
Lid geworden op: 15 jun 2013, 15:40
Locatie: dodo.refoforum@gmail.com

Re: Alleen voor vrouwen - meisjesboeken

Bericht door Dodo »

Ik heb een heleboel meisjesboeken NIET gelezen, merk ik nu. En ik dacht dat ik toch aardig wat verstouwd had. Greetje Margriet en Jongejan de Groot ken ik niet.
Pitty, een meisje op een Engelse kostschool. Ik heb ze verslonden, maar als ik er nu over nadenk waren het platte karakters, simpele verhalen. Wel leuk toch. De vijf detectives, die kinderen met een hondje. Dat was vooral grappig, het was niet echt. Ik had een serie over Merel (Merel! Wie noemt zijn dochter nu Merel?? Nu is het heel gewoon) die van adel was en thuis niet goed te regeren was en daarom op kostschool moest. In die boeken waren de karakters wel wat meer verdiept, het was leuk lezen maar je stak er ook wat van op.

Ik weet niet wat meisjes van nu lezen. Lezen jonge mensen nog wel? Ik zag bij familie wel eens zgn. chicklit. Dat is echt rommel, ik zou dat niet toestaan. Daar zit zo'n gemene platvloerse geest in, dat is echt beschadigend. Alles gaat over uiterlijk, seks, genieten van het hier en nu.
Er is ook van dat soort lectuur voor niet-meer-meisjes, planken vol in de bieb. Maar het is rommel.
Ik las vroeger ook wel de Tina. Die was toen nog vrij netjes, inmiddels zal vrije seks ook wel geen probleem meer zijn. Maar toch ook sterk de nadruk op het vinden van een leuke jongen en op het uiterlijk. Wat kun je doen om mooie wimpers te krijgen? Ik ben verliefd op mijn leraar! Hoe kun je het best je nagels lakken? Je haar verven, wel of niet?
En toch, als je het vergelijkt met wat de zgn influencers nu doet, wat je op instagram ziet van sterren, het is er allemaal niet beter op geworden.
Mara
Berichten: 23141
Lid geworden op: 15 jun 2010, 15:54

Re: Alleen voor vrouwen - meisjesboeken

Bericht door Mara »

Dodo schreef:Ik heb een heleboel meisjesboeken NIET gelezen, merk ik nu. En ik dacht dat ik toch aardig wat verstouwd had. Greetje Margriet en Jongejan de Groot ken ik niet.
En mevrouw Lameris-Bolt? Van o.m. de Marientje-serie.
En Rie van Rossum. Jetje uit het huis. Over een meisje dat in een weeshuis woont en dan elke week een dagje naar haar opoe mag.
Ook veel van haar volwassenromans heb ik gelezen.
https://www.omero.nl/auteurs/r/o/rie-van-rossum
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
Plaats reactie