Alleen voor vrouwen - meisjesboeken

Gebruikersavatar
Dodo
Berichten: 5643
Lid geworden op: 15 jun 2013, 15:40
Locatie: dodo.refoforum@gmail.com

Re: Alleen voor vrouwen - meisjesboeken

Bericht door Dodo »

Mara schreef:
Dodo schreef:Ik heb een heleboel meisjesboeken NIET gelezen, merk ik nu. En ik dacht dat ik toch aardig wat verstouwd had. Greetje Margriet en Jongejan de Groot ken ik niet.
En mevrouw Lameris-Bolt? Van o.m. de Marientje-serie.
En Rie van Rossum. Jetje uit het huis. Over een meisje dat in een weeshuis woont en dan elke week een dagje naar haar opoe mag.
Ook veel van haar volwassenromans heb ik gelezen.
https://www.omero.nl/auteurs/r/o/rie-van-rossum
.
Allemaal niet.
Hoe kwamen jullie dan aan al die boeken? Wij hadden wel boeken thuis, maar vooral voor volwassenen. Dat heb ik ook allemaal gelezen, of ik het snapte of niet. Ik kreeg wel eens een boek voor een verjaardag, maar we hadden een groot gezin en niet veel te besteden dus ik had niet veel boeken. Een bieb was er toen nog niet, denk ik.
Mara
Berichten: 23141
Lid geworden op: 15 jun 2010, 15:54

Re: Alleen voor vrouwen - meisjesboeken

Bericht door Mara »

Dodo schreef: Hoe kwamen jullie dan aan al die boeken? Wij hadden wel boeken thuis, maar vooral voor volwassenen. Dat heb ik ook allemaal gelezen, of ik het snapte of niet. Ik kreeg wel eens een boek voor een verjaardag, maar we hadden een groot gezin en niet veel te besteden dus ik had niet veel boeken. Een bieb was er toen nog niet, denk ik.
Ik kreeg van mijn vader elke maand een boek, uit de v.d. Hulst serie.
Dat was voordat ik naar de zondagsschool ging, ik kon op mijn 3e al lezen nl.
Dus elk jaar met het kerstfeest was dat het hoogtepunt. Ik kon de boeken al zien staan op de tafels, welke zou voor mij zijn?
Ik had altijd goed mijn versje geleerd dus ik kreeg altijd een dik boek. (dat was toen nog, kinderen die hun tekst en versje niet goed konden opzeggen, kregen een dunner boekje) de fruit/snoepzak was voor iedereen hetzelfde. :)
Maar als ik jarig was kreeg ik ook boeken, omdat de tantes wel wisten dat ik boeken verslond.
En ik mocht lid worden van de bieb, ik was er elke woensdagmiddag wel te vinden denk ik.
In de zomervakantie logeerden wij wekenlang bij een tante en ik sliep dan bij mijn nichtjes, die ook een boekenkast hadden.
Wij hadden geen tv, de radio mocht beperkt aan, de zondagmiddagen duurden lang. Maar ik lag ook in bed te lezen.
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
Dwalers
Berichten: 10
Lid geworden op: 08 dec 2018, 22:17

Re: Alleen voor vrouwen - meisjesboeken

Bericht door Dwalers »

O ja al die boeken! Jetje uit het huis is al wel oud hoor. Ik las dat van mijn moeder. En Marientjes mooie zomer heb ik wel 10 keer gelezen. Je kwam er helemaal van in vakantiestemming.
Jeugd zoekt een haven van Nelly van Dijk Has. Dat las ik voor het eerst op vakantie. We zaten dan altijd in het huis van een ander. Daar lag dat. Nu ik het zo op tik week ik nog hoe geweldig ik dat boek vond.
Zomaar even een vraag. Werden er bij jullie vroeger sprookjesboeken voorgelezen? Ik heb dat dus nooit voor mijn kinderen gedaan. Laat staan voor m'n kleinkinderen. Maar ik had echt wel sprookjesboeken. Van Roodkapje. Echt zulke mooie platen en zo mooi geschreven ( in mijn beleving)
Nu gaan we zo verhuizen en weet je dat ik het gewoon een beetje lastig vind om dat boek weg te doen. Ik zie me nog zitten naast m'n oma. Stuk gelezen is dat boek.
Ach ja eigenlijk een beetje zielig toch....
Gebruikersavatar
Dodo
Berichten: 5643
Lid geworden op: 15 jun 2013, 15:40
Locatie: dodo.refoforum@gmail.com

Re: Alleen voor vrouwen - meisjesboeken

Bericht door Dodo »

Wij hadden singeltje van de Efteling met hoorspelen van sprookjes er op. Prachtig! Grijsgedraaid. Er staan er een stel van op youtube, en dat is puur genieten. Elke keer weer spannend, maar ook grappig.
Maar ik heb dan ook geen bezwaren tegen sprookjes. Het zijn gewoon oude volksverhalen.
Mara
Berichten: 23141
Lid geworden op: 15 jun 2010, 15:54

Re: Alleen voor vrouwen - meisjesboeken

Bericht door Mara »

Ik mocht gewoon ook sprookjesboeken lezen en we zijn ook weleens naar de Efteling geweest.
Er is een bepaalde groep die de sprookjes afwijst, omdat er magie in voor zou komen, of omdat het pure fantasie of magie is.

"Volgens Bert Voorhoeve, schrijver van Sprookjes zijn goud waard, ‘brengen sprookjesbeelden het denken in beweging en stimuleren de verwondering.’ Sprookjes prikkelen en ontwikkelen ook de fantasie van de lezer waardoor de verbeeldingskracht geactiveerd wordt en de lezer nieuwe beelden voor zichzelf kan creëren. Iedere volwassene weet dat sprookjes een moraal bevatten. Bij een kind gebeurt dit intuïtief in de vorm van beeldentaal. Een leugen of een slechte daad kunnen zij herkennen door de oprechtheid en de waarheid die daartegenover staat.

HET BELANG VAN SPROOKJES

Ik denk dat deze groep ook geen Narnia en H.P. leest.
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
Gebruikersavatar
Dodo
Berichten: 5643
Lid geworden op: 15 jun 2013, 15:40
Locatie: dodo.refoforum@gmail.com

Re: Alleen voor vrouwen - meisjesboeken

Bericht door Dodo »

In het afgelopen weekend heb ik de biografie van Cissy van Marxveld uitgelezen. Eigenlijk had ik er wel eerder mee willen stoppen, ik vond het een klus. Het ging eigenlijk niet zoveel over CvM zelf maar veel over wat er omheen speelde. Ze schreef een boek, en in die tijd werd ook dat-en-dat boek uitgegeven waarvan de plot XYZ was en de pers ABC vond.
In het hele boek vind ik erg weinig Cissy terug. Ik weet nog steeds niet wat voor persoon ze nu eigenlijk was. Was ze vrolijk, spontaan, ernstig, grappig, ijverig, optimistisch, noem maar op. Geen idee.
De schrijfster beschouwt veel vanuit een soort feministisch standpunt. De overheersende rol van de man en dat het de bestemming van de vrouw is om zich aan de man te onderwerpen, komt erg veel terug.
Er wordt ook erg veel benadrukt dat CvM haar afkomst en opleiding stelselmatig wat beter deed voorkomen, en ze tegelijk haar rol als schrijfster kleiner maakte en haar man de eer gaf. Terwijl ze jarenlang de kostwinner van het gezin was.
Wat ik ook jammer vond, was dat er geen foto's in het boek stonden. Ik had het e-book, ik weet niet of dat verschil maakt, maar ik had graag veel foto's gezien.
Gebruikersavatar
Zita
Moderator
Berichten: 10418
Lid geworden op: 11 aug 2007, 13:12

Re: Alleen voor vrouwen - meisjesboeken

Bericht door Zita »

Dodo schreef:In het afgelopen weekend heb ik de biografie van Cissy van Marxveld uitgelezen. Eigenlijk had ik er wel eerder mee willen stoppen, ik vond het een klus. Het ging eigenlijk niet zoveel over CvM zelf maar veel over wat er omheen speelde. Ze schreef een boek, en in die tijd werd ook dat-en-dat boek uitgegeven waarvan de plot XYZ was en de pers ABC vond.
In het hele boek vind ik erg weinig Cissy terug. Ik weet nog steeds niet wat voor persoon ze nu eigenlijk was. Was ze vrolijk, spontaan, ernstig, grappig, ijverig, optimistisch, noem maar op. Geen idee.
De schrijfster beschouwt veel vanuit een soort feministisch standpunt. De overheersende rol van de man en dat het de bestemming van de vrouw is om zich aan de man te onderwerpen, komt erg veel terug.
Er wordt ook erg veel benadrukt dat CvM haar afkomst en opleiding stelselmatig wat beter deed voorkomen, en ze tegelijk haar rol als schrijfster kleiner maakte en haar man de eer gaf. Terwijl ze jarenlang de kostwinner van het gezin was.
Wat ik ook jammer vond, was dat er geen foto's in het boek stonden. Ik had het e-book, ik weet niet of dat verschil maakt, maar ik had graag veel foto's gezien.
Oh. Dit nodigt niet uit om de biografie te gaan kopen.
Ergens herken ik die overheersende rol van de man wel in haar boeken. De verhouding tussen Joop ter Heul en man Leo irriteert mij in deel 3 van de omnibus verschrikkelijk. De vrouwen zijn nogal eens ijdel, tamelijk onbenullig, emotioneel instabiel en humoristisch, de mannen sterk en verstandig.
Gebruikersavatar
Terri
Berichten: 3952
Lid geworden op: 21 nov 2009, 20:53

Re: Alleen voor vrouwen - meisjesboeken

Bericht door Terri »

Vader ter Heul was streng doch rechtvaardig, Leo idem. Eigenlijk bijna perfect. Wel een beetje saai :huhu
De jolige, speelse, soms impulsieve vrouwelijke hoofdpersoon ( in deze Joop) met veel humor valt juist voor zo'n man.
Wel zijn ze vaak beide intelligent en zeker hoogstaand.
Heerlijke boeken.

Van een heel ander genre heb ik ook erg genoten, alhoewel dat niet echt een meisjesboek is:
Boerin in Frankrijk.
Mara
Berichten: 23141
Lid geworden op: 15 jun 2010, 15:54

Re: Alleen voor vrouwen - meisjesboeken

Bericht door Mara »

Dodo schreef:In het afgelopen weekend heb ik de biografie van Cissy van Marxveld uitgelezen. Eigenlijk had ik er wel eerder mee willen stoppen, ik vond het een klus. Het ging eigenlijk niet zoveel over CvM zelf maar veel over wat er omheen speelde. Ze schreef een boek, en in die tijd werd ook dat-en-dat boek uitgegeven waarvan de plot XYZ was en de pers ABC vond.
In het hele boek vind ik erg weinig Cissy terug. Ik weet nog steeds niet wat voor persoon ze nu eigenlijk was. Was ze vrolijk, spontaan, ernstig, grappig, ijverig, optimistisch, noem maar op. Geen idee.
Maarten t Hart las Joop ter Heul, en bespreekt deze biografie, te vinden op YT. ;) Het boek is min of meer mislukt, omdat het materiaal schaars is. Er is er niet zoveel bekend over haar. Bijvoorbeeld ook niet hoe zij de oorlog is doorgekomen.
Dan is het nog opmerkelijk dat het zo'n dikke pil is geworden.
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
Plaats reactie