Links of rechts

Ben je links- of rechtshandig?

Peiling eindigde op 13 aug 2020, 08:06

Ik ben linkshandig
8
22%
Ik ben linkshandig, maar gebruik rechts ook vaak
1
3%
Ik ben links en rechts even handig
0
Geen stemmen
Ik ben rechtshandig, maar gebruik links ook vaak.
4
11%
Ik ben rechtshandig
24
65%
Weet niet/wil niet zeggen
0
Geen stemmen
 
Totaal aantal stemmen: 37

Valcke
Berichten: 7616
Lid geworden op: 31 aug 2018, 17:55

Re: Links of rechts

Bericht door Valcke »

Dodo schreef:In de film The king's speech (over de koning van Engeland die stottert) wordt er gezegd dat zijn stotteren er mee te maken had dat hij als kind niet linkshandig mocht zijn. Zou dat echt zulke gevolgen kunnen hebben? Het is voor een kind natuurlijk heel vervelend als iets wat natuurlijk tot je komt, verboden wordt, en zelfs bestraft wordt.
Ik heb nooit gehoord dat kinderen niet linkshandig mochten zijn, behalve met schrijven (omdat dit veel meer kans geeft op inktvlekken). Zijn er echt (bewezen) voorbeelden te geven dat kinderen ook in andere zaken niet linkshandig mochten zijn?

Kortere levensverwachting voor linkshandigen is overigens ook een fabeltje.
Gebruikersavatar
Dodo
Berichten: 5648
Lid geworden op: 15 jun 2013, 15:40
Locatie: dodo.refoforum@gmail.com

Re: Links of rechts

Bericht door Dodo »

Een paar struikelblokken die ik zo snel kan verzinnen zijn bijvoorbeeld leren breien. De juf doet het rechts voor, maar voor de linkshandige meisjes is dat lastig. Of knippen, scharen zijn toch ook doorgaans voor rechtshandigen?
Dat vlekken kan ik me wel voorstellen. Kinderen leerden toen schrijven met pen en inkt.
Gebruikersavatar
parsifal
Berichten: 9193
Lid geworden op: 09 jan 2002, 10:15
Locatie: Zuidhorn

Re: Links of rechts

Bericht door parsifal »

Valcke schreef:
Dodo schreef:In de film The king's speech (over de koning van Engeland die stottert) wordt er gezegd dat zijn stotteren er mee te maken had dat hij als kind niet linkshandig mocht zijn. Zou dat echt zulke gevolgen kunnen hebben? Het is voor een kind natuurlijk heel vervelend als iets wat natuurlijk tot je komt, verboden wordt, en zelfs bestraft wordt.
Ik heb nooit gehoord dat kinderen niet linkshandig mochten zijn, behalve met schrijven (omdat dit veel meer kans geeft op inktvlekken). Zijn er echt (bewezen) voorbeelden te geven dat kinderen ook in andere zaken niet linkshandig mochten zijn?

Kortere levensverwachting voor linkshandigen is overigens ook een fabeltje.
De reden waarom het een fabeltje is (en hoe de fabel is ontstaan gebaseerd op data) is wel interessant. Blijkbaar neemt het aantal linkshandigen toe.
"Then he isn't safe?" said Lucy.
"Safe?" said Mr. Beaver. "Don't you hear what Mrs. Beaver tells you? Who said anything about safe? "Course he isn't safe. But he's good. He's the King, I tell you."
Valcke
Berichten: 7616
Lid geworden op: 31 aug 2018, 17:55

Re: Links of rechts

Bericht door Valcke »

Dodo schreef:Zien jullie verband met creativiteit? Het schijnt dat linkshandigen creatiever zijn, vaker kunstenaar zijn.
Mi gaat het om creativiteit in ‘denken’. Bv het zoeken van andere oplossingen dan standaard.
Bertiel
Berichten: 4596
Lid geworden op: 14 sep 2018, 08:49
Locatie: bertiel1306@gmail.com

Re: Links of rechts

Bericht door Bertiel »

Vroeger op de visserijschool in Stellendam was er een visser die lessen netten boeten voor linkshandigen gaf.
M'n moeder heeft het breien van haar linkshandige moeder geleerd en ze breit (volgens haar, ik heb ergeen verstand van), anders dan rechtshandigen
Wien heb ik nevens U in den hemel? Nevens U lust mij ook niets op de aarde!
Bezwijkt mijn vlees en mijn hart, zo is God de Rotssteen mijns harten, en mijn Deel in eeuwigheid.
Gebruikersavatar
parsifal
Berichten: 9193
Lid geworden op: 09 jan 2002, 10:15
Locatie: Zuidhorn

Re: Links of rechts

Bericht door parsifal »

Dodo schreef:Een paar struikelblokken die ik zo snel kan verzinnen zijn bijvoorbeeld leren breien. De juf doet het rechts voor, maar voor de linkshandige meisjes is dat lastig. Of knippen, scharen zijn toch ook doorgaans voor rechtshandigen?
Dat vlekken kan ik me wel voorstellen. Kinderen leerden toen schrijven met pen en inkt.
Juist voor leren breien lijkt het een voordeel. Je ziet wat gedaan moet worden aan de kant waar jij het moet doen. Alsof je in een spiegel kijkt. De schaar is wel een probleem ja. Ik weet niet of het met autorijden uitmaakt, waar -bij rechtsrijders- de rechterhand en voet meer te doen hebben dan de linkerhand en voet.
"Then he isn't safe?" said Lucy.
"Safe?" said Mr. Beaver. "Don't you hear what Mrs. Beaver tells you? Who said anything about safe? "Course he isn't safe. But he's good. He's the King, I tell you."
Gebruikersavatar
parsifal
Berichten: 9193
Lid geworden op: 09 jan 2002, 10:15
Locatie: Zuidhorn

Re: Links of rechts

Bericht door parsifal »

Valcke schreef:
Dodo schreef:Zien jullie verband met creativiteit? Het schijnt dat linkshandigen creatiever zijn, vaker kunstenaar zijn.
Mi gaat het om creativiteit in ‘denken’. Bv het zoeken van andere oplossingen dan standaard.
Die is ook interessant. Is er dan een biologische samenhang? Of moest de linkshandige vroeger meer creatieve oplossingen zoeken? Ik hoorde ooit een onderzoeker naar dyslexie suggereren dat er onder de uitzonderlijk succesvolle zakenlui (wat dat ook moge betekenen) relatief veel dyslexie voorkomt en dat dat te maken zou kunnen hebben met gedwongen worden tot creatieve oplossingen zoeken (of eerder de telefoon pakken dan een mail of brief schrijven etc).
"Then he isn't safe?" said Lucy.
"Safe?" said Mr. Beaver. "Don't you hear what Mrs. Beaver tells you? Who said anything about safe? "Course he isn't safe. But he's good. He's the King, I tell you."
Valcke
Berichten: 7616
Lid geworden op: 31 aug 2018, 17:55

Re: Links of rechts

Bericht door Valcke »

Mijn belangrijkste hindernissen zijn;
- scharen
- dunschillers
- handschoenen softbal

Ik zat op een school waar alleen handschoenen waren voor links, waardoor ik de bal met rechts moest gooien; ik was over het algemeen goed in sport, maar softbal was voor mij een verschrikking. Later ontdekte ik dat er ook handschoenen bestonden voor linkshandigen (dus voor de rechterhand). Ik kan nog steeds een beetje verontwaardigd worden over de laksheid van de docenten, dat zij hier niets aan deden - zij kenden het probleem!!

Overigens geldt hetzelfde voor scharen. Veel scholen hadden (of hebben?) geen scharen voor linkshandigen. Als linkshandige kon je dus nooit iets netjes uitknippen (want dat moest je wel met je 'verkeerde' hand doen)! Ook hier bleven de juffen en meesters in gebreke, want scharen voor linkshandigen zijn gewoon te bestellen. Het was voor mij een ontdekking dat ik ze als 12-jarige of zo in de winkel zag liggen. Waarom hadden ze die nu nooit in de klas op de kleuter- en basisschool??
Laatst gewijzigd door Valcke op 03 aug 2020, 15:20, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Tiberius
Administrator
Berichten: 33253
Lid geworden op: 12 jan 2006, 09:49
Locatie: Breda

Re: Links of rechts

Bericht door Tiberius »

Toetsenbord is ook voor rechtshandigen ontworpen. Eigenlijk zou ik een toetsenbord willen hebben met het numerieke blok aan de linkerkant, maar die zijn erg duur.
Valcke
Berichten: 7616
Lid geworden op: 31 aug 2018, 17:55

Re: Links of rechts

Bericht door Valcke »

parsifal schreef:
Valcke schreef:
Dodo schreef:Zien jullie verband met creativiteit? Het schijnt dat linkshandigen creatiever zijn, vaker kunstenaar zijn.
Mi gaat het om creativiteit in ‘denken’. Bv het zoeken van andere oplossingen dan standaard.
Die is ook interessant. Is er dan een biologische samenhang? Of moest de linkshandige vroeger meer creatieve oplossingen zoeken? Ik hoorde ooit een onderzoeker naar dyslexie suggereren dat er onder de uitzonderlijk succesvolle zakenlui (wat dat ook moge betekenen) relatief veel dyslexie voorkomt en dat dat te maken zou kunnen hebben met gedwongen worden tot creatieve oplossingen zoeken (of eerder de telefoon pakken dan een mail of brief schrijven etc).
Biologisch is er verschil tussen de functies van de rechterhelft van je hersenen en de linkerhelft. Bij linkshandigen zijn deze verschillen minder groot dan bij rechtshandigen. Dat resulteert in (kleine) verschillen in aanleg. Verschillen zijn dus primair biologisch bepaald.
Laatst gewijzigd door Valcke op 03 aug 2020, 14:53, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Dodo
Berichten: 5648
Lid geworden op: 15 jun 2013, 15:40
Locatie: dodo.refoforum@gmail.com

Re: Links of rechts

Bericht door Dodo »

parsifal schreef:
Valcke schreef:
Dodo schreef:Zien jullie verband met creativiteit? Het schijnt dat linkshandigen creatiever zijn, vaker kunstenaar zijn.
Mi gaat het om creativiteit in ‘denken’. Bv het zoeken van andere oplossingen dan standaard.
Die is ook interessant. Is er dan een biologische samenhang? Of moest de linkshandige vroeger meer creatieve oplossingen zoeken? Ik hoorde ooit een onderzoeker naar dyslexie suggereren dat er onder de uitzonderlijk succesvolle zakenlui (wat dat ook moge betekenen) relatief veel dyslexie voorkomt en dat dat te maken zou kunnen hebben met gedwongen worden tot creatieve oplossingen zoeken (of eerder de telefoon pakken dan een mail of brief schrijven etc).
Daar heb ik een keer een aardig kort verhaal over gelezen. Van Roald Dahl?
Een koster in een grote kerk in Londen kreeg het aan de stok met het kerkbeheer, omdat ze hadden ontdekt dat hij niet kon lezen en schrijven. Dat kon niet, vonden ze, en ze ontsloegen hem. Mismoedig liep hij naar huis, en hij wilde sigaretten kopen. Hij vond in de hele winkelstraat geen sigarettenwinkeltje, en kwam op een idee. Hij begon zo’n winkeltje en het sloeg aan. Al snel kon hij een tweede en derde winkel openen, en het werd een heel imperium. Na verloop van een heleboel tijd werd hij op de bank uitgenodigd voor een gesprek over zijn geldzaken. Er werden hem wat documenten voorgelegd om te tekenen, maar hij bekende dat hij niet kon lezen en schrijven, dus zomaar iets tekenen ging niet.
De bankman was verbijsterd. De baas van zo’n groot bedrijf die niet kon lezen en schrijven!? Hoe was het mogelijk? Man, riep hij uit, als je zonder lezen en schrijven zo’n bedrijf hebt opgebouwd, waar zou je dan zijn als je dat wél kon?
Dat zal ik je vertellen, was het antwoord, dan was ik koster van de Petruskerk.


(beetje off-topic)
Valcke
Berichten: 7616
Lid geworden op: 31 aug 2018, 17:55

Re: Links of rechts

Bericht door Valcke »

Het aantal problemen waar linkshandigen tegenaan loopt, is zeer beperkt - en dat zeg ik als linkshandige.
Schrijven en knippen zijn de belangrijkste problemen.
Dat je alleen daardoor veel creativiteit zou ontwikkelen lijkt mij sterk.
Gebruikersavatar
Ad Anker
Moderator
Berichten: 10590
Lid geworden op: 28 feb 2012, 11:11

Re: Links of rechts

Bericht door Ad Anker »

Ik ben linkshandig en ontzettend onhandig. Ik weet daarnaast het verschil niet tussen links en rechts. Met name met rijlessen en nu met navigatie heel onhandig. Gelukkig heeft de navigatie ook beeld.
Valcke
Berichten: 7616
Lid geworden op: 31 aug 2018, 17:55

Re: Links of rechts

Bericht door Valcke »

Ad Anker schreef:Ik ben linkshandig en ontzettend onhandig. Ik weet daarnaast het verschil niet tussen links en rechts. Met name met rijlessen en nu met navigatie heel onhandig. Gelukkig heeft de navigatie ook beeld.
Je geeft ook les toch? Zorg in elk geval voor jouw klas en op jouw school voor scharen voor linkshandigen... (één van mijn frustraties vroeger op school)
Gebruikersavatar
Tiberius
Administrator
Berichten: 33253
Lid geworden op: 12 jan 2006, 09:49
Locatie: Breda

Re: Links of rechts

Bericht door Tiberius »

Dodo schreef:
parsifal schreef:
Valcke schreef:
Dodo schreef:Zien jullie verband met creativiteit? Het schijnt dat linkshandigen creatiever zijn, vaker kunstenaar zijn.
Mi gaat het om creativiteit in ‘denken’. Bv het zoeken van andere oplossingen dan standaard.
Die is ook interessant. Is er dan een biologische samenhang? Of moest de linkshandige vroeger meer creatieve oplossingen zoeken? Ik hoorde ooit een onderzoeker naar dyslexie suggereren dat er onder de uitzonderlijk succesvolle zakenlui (wat dat ook moge betekenen) relatief veel dyslexie voorkomt en dat dat te maken zou kunnen hebben met gedwongen worden tot creatieve oplossingen zoeken (of eerder de telefoon pakken dan een mail of brief schrijven etc).
Daar heb ik een keer een aardig kort verhaal over gelezen. Van Roald Dahl?
Een koster in een grote kerk in Londen kreeg het aan de stok met het kerkbeheer, omdat ze hadden ontdekt dat hij niet kon lezen en schrijven. Dat kon niet, vonden ze, en ze ontsloegen hem. Mismoedig liep hij naar huis, en hij wilde sigaretten kopen. Hij vond in de hele winkelstraat geen sigarettenwinkeltje, en kwam op een idee. Hij begon zo’n winkeltje en het sloeg aan. Al snel kon hij een tweede en derde winkel openen, en het werd een heel imperium. Na verloop van een heleboel tijd werd hij op de bank uitgenodigd voor een gesprek over zijn geldzaken. Er werden hem wat documenten voorgelegd om te tekenen, maar hij bekende dat hij niet kon lezen en schrijven, dus zomaar iets tekenen ging niet.
De bankman was verbijsterd. De baas van zo’n groot bedrijf die niet kon lezen en schrijven!? Hoe was het mogelijk? Man, riep hij uit, als je zonder lezen en schrijven zo’n bedrijf hebt opgebouwd, waar zou je dan zijn als je dat wél kon?
Dat zal ik je vertellen, was het antwoord, dan was ik koster van de Petruskerk.


(beetje off-topic)
Was dat een linkse of rechtse koster?
Plaats reactie