Links of rechts

Ben je links- of rechtshandig?

Peiling eindigde op 13 aug 2020, 08:06

Ik ben linkshandig
8
22%
Ik ben linkshandig, maar gebruik rechts ook vaak
1
3%
Ik ben links en rechts even handig
0
Geen stemmen
Ik ben rechtshandig, maar gebruik links ook vaak.
4
11%
Ik ben rechtshandig
24
65%
Weet niet/wil niet zeggen
0
Geen stemmen
 
Totaal aantal stemmen: 37

Gebruikersavatar
Dodo
Berichten: 5648
Lid geworden op: 15 jun 2013, 15:40
Locatie: dodo.refoforum@gmail.com

Re: Links of rechts

Bericht door Dodo »

Zien jullie verband met creativiteit? Het schijnt dat linkshandigen creatiever zijn, vaker kunstenaar zijn.
Mara
Berichten: 23142
Lid geworden op: 15 jun 2010, 15:54

Re: Links of rechts

Bericht door Mara »

Dodo schreef:Zien jullie verband met creativiteit? Het schijnt dat linkshandigen creatiever zijn, vaker kunstenaar zijn.
Nee.
Mijn man is linkshandig en totaal niet creatief.
Ik ben rechtshandig en zeer creatief.
Zijn wij dan de uitzondering? ;)
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
Gebruikersavatar
samanthi
Berichten: 7880
Lid geworden op: 16 jul 2009, 10:30
Locatie: rotterdam

Re: Links of rechts

Bericht door samanthi »

Dodo schreef:Zien jullie verband met creativiteit? Het schijnt dat linkshandigen creatiever zijn, vaker kunstenaar zijn.
Niet echt, mijn linkshandige dochter is het minst creatief...
O HEERE, wat is de mens, dat Gij hem kent? Het kind des mensen, dat Gij het acht?
Gebruikersavatar
Hollander
Berichten: 2804
Lid geworden op: 26 aug 2019, 11:54
Locatie: Afwezig

Re: Links of rechts

Bericht door Hollander »

Ik schrijf rechtshandig, met behulp van links.
Ik denk dat ik op de meeste andere te noemen gebieden dat ook kan zeggen: wat rechtser te zijn, met hulp (of correctie) van links.
Gebruikersavatar
Johann Gottfried Walther
Berichten: 4790
Lid geworden op: 05 feb 2008, 15:49

Re: Links of rechts

Bericht door Johann Gottfried Walther »

Dodo schreef:Zien jullie verband met creativiteit? Het schijnt dat linkshandigen creatiever zijn, vaker kunstenaar zijn.
Ik ben links, en creatief en muzikaal. :)
"Zie, de Heere is gekomen met Zijn vele duizenden heiligen, om gericht te houden tegen allen, en te straffen alle goddelozen onder hen, vanwege al hun goddeloze werken, die zij goddelooslijk gedaan hebben, en vanwege alle harde woorden, die de goddeloze zondaars tegen Hem gesproken hebben"
Gebruikersavatar
samanthi
Berichten: 7880
Lid geworden op: 16 jul 2009, 10:30
Locatie: rotterdam

Re: Links of rechts

Bericht door samanthi »

Johann Gottfried Walther schreef:
Dodo schreef:Zien jullie verband met creativiteit? Het schijnt dat linkshandigen creatiever zijn, vaker kunstenaar zijn.
Ik ben links, en creatief en muzikaal. :)
Ik rechts , maar kan wel dingen links, ben evenzo creatief en muzikaal.
O HEERE, wat is de mens, dat Gij hem kent? Het kind des mensen, dat Gij het acht?
Jantje
Berichten: 16185
Lid geworden op: 18 mei 2017, 20:42
Locatie: Walcheren - jantjevanrefoforum@gmail.com

Re: Links of rechts

Bericht door Jantje »

Dodo schreef:Zien jullie verband met creativiteit? Het schijnt dat linkshandigen creatiever zijn, vaker kunstenaar zijn.
Professoren en doktoren schijnen vaak linkshandig te zijn.
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
Valcke
Berichten: 7622
Lid geworden op: 31 aug 2018, 17:55

Re: Links of rechts

Bericht door Valcke »

Ik ben linkshandig, evenals mijn vader. Ook één van mijn zoons is linkshandig. Ik schrijf overigens wel met mijn rechterhand (dat moest in die tijd nog).
Gebruikersavatar
Johann Gottfried Walther
Berichten: 4790
Lid geworden op: 05 feb 2008, 15:49

Re: Links of rechts

Bericht door Johann Gottfried Walther »

Valcke schreef:Ik ben linkshandig, evenals mijn vader. Ook één van mijn zoons is linkshandig. Ik schrijf overigens wel met mijn rechterhand (dat moest in die tijd nog).
Wel geprobeerd later nog om met links te schrijven of dat niet?
"Zie, de Heere is gekomen met Zijn vele duizenden heiligen, om gericht te houden tegen allen, en te straffen alle goddelozen onder hen, vanwege al hun goddeloze werken, die zij goddelooslijk gedaan hebben, en vanwege alle harde woorden, die de goddeloze zondaars tegen Hem gesproken hebben"
Gebruikersavatar
parsifal
Berichten: 9200
Lid geworden op: 09 jan 2002, 10:15
Locatie: Zuidhorn

Re: Links of rechts

Bericht door parsifal »

Ik ben heel erg linkshandig. Als een clubdammer merkte ik dat bij wedstrijden er relatief veel linkshandigen waren.
Er zijn wel lijstjes van beroemde linkshandigen (in een lijstje staan met Einstein is wel leuk, met Napoleon of Jack the Ripper is al wat minder).
"Then he isn't safe?" said Lucy.
"Safe?" said Mr. Beaver. "Don't you hear what Mrs. Beaver tells you? Who said anything about safe? "Course he isn't safe. But he's good. He's the King, I tell you."
Valcke
Berichten: 7622
Lid geworden op: 31 aug 2018, 17:55

Re: Links of rechts

Bericht door Valcke »

Johann Gottfried Walther schreef:
Valcke schreef:Ik ben linkshandig, evenals mijn vader. Ook één van mijn zoons is linkshandig. Ik schrijf overigens wel met mijn rechterhand (dat moest in die tijd nog).
Wel geprobeerd later nog om met links te schrijven of dat niet?
Nee, waarom zou ik? Maar verder ben ik wel helemaal links.
Gebruikersavatar
Tiberius
Administrator
Berichten: 33296
Lid geworden op: 12 jan 2006, 09:49
Locatie: Breda

Re: Links of rechts

Bericht door Tiberius »

parsifal schreef:Ik ben heel erg linkshandig. Als een clubdammer merkte ik dat bij wedstrijden er relatief veel linkshandigen waren.
Er zijn wel lijstjes van beroemde linkshandigen (in een lijstje staan met Einstein is wel leuk, met Napoleon of Jack the Ripper is al wat minder).
Ook Ehud staat in dat rijtje. Die was overigens wel creatief. ;)
Gebruikersavatar
parsifal
Berichten: 9200
Lid geworden op: 09 jan 2002, 10:15
Locatie: Zuidhorn

Re: Links of rechts

Bericht door parsifal »

Tiberius schreef:
parsifal schreef:Ik ben heel erg linkshandig. Als een clubdammer merkte ik dat bij wedstrijden er relatief veel linkshandigen waren.
Er zijn wel lijstjes van beroemde linkshandigen (in een lijstje staan met Einstein is wel leuk, met Napoleon of Jack the Ripper is al wat minder).
Ook Ehud staat in dat rijtje. Die was overigens wel creatief. ;)
Ja, het maakte Ehud vroeger mijn favoriete Bijbelverhaal (wat soms wat vreemd over kwam, dat het zwaard helemaal weg was intrigeerde me ook). Blijkbaar waren er ook wel veel Benjaminieten links.

linkshandigen hebben blijkbaar een lagere levensverwachting.

Ook hebben linkshandigen in sommige sporten een voordeel (zij hebben veel ervaring met wedstrijden tegen rechtshandigen, terwijl hun rechtshandige tegenstanders minder ervaring hebben met sporten tegen linkshandigen), hoewel ik denk dat dit argument weer niet opgaat voor dammen en schaken :).
"Then he isn't safe?" said Lucy.
"Safe?" said Mr. Beaver. "Don't you hear what Mrs. Beaver tells you? Who said anything about safe? "Course he isn't safe. But he's good. He's the King, I tell you."
HersteldHervormd
Berichten: 6112
Lid geworden op: 29 jun 2019, 21:20

Re: Links of rechts

Bericht door HersteldHervormd »

parsifal schreef:
Tiberius schreef:
parsifal schreef:Ik ben heel erg linkshandig. Als een clubdammer merkte ik dat bij wedstrijden er relatief veel linkshandigen waren.
Er zijn wel lijstjes van beroemde linkshandigen (in een lijstje staan met Einstein is wel leuk, met Napoleon of Jack the Ripper is al wat minder).
Ook Ehud staat in dat rijtje. Die was overigens wel creatief. ;)
Ja, het maakte Ehud vroeger mijn favoriete Bijbelverhaal (wat soms wat vreemd over kwam, dat het zwaard helemaal weg was intrigeerde me ook). Blijkbaar waren er ook wel veel Benjaminieten links.

linkshandigen hebben blijkbaar een lagere levensverwachting.

Ook hebben linkshandigen in sommige sporten een voordeel (zij hebben veel ervaring met wedstrijden tegen rechtshandigen, terwijl hun rechtshandige tegenstanders minder ervaring hebben met sporten tegen linkshandigen), hoewel ik denk dat dit argument weer niet opgaat voor dammen en schaken :).
Haha, met veel denksporten maakt het niet uit denk ik.

Maar bijvoorbeeld met tafeltennis, dat lijkt me toch een soort lastig.
Kom haastig tot Christus. Hij heeft zielen gereinigd die even vuil waren als die van u. – Thomas Boston
mail: broederhh@gmail.com
Gebruikersavatar
Dodo
Berichten: 5648
Lid geworden op: 15 jun 2013, 15:40
Locatie: dodo.refoforum@gmail.com

Re: Links of rechts

Bericht door Dodo »

In de film The king's speech (over de koning van Engeland die stottert) wordt er gezegd dat zijn stotteren er mee te maken had dat hij als kind niet linkshandig mocht zijn. Zou dat echt zulke gevolgen kunnen hebben? Het is voor een kind natuurlijk heel vervelend als iets wat natuurlijk tot je komt, verboden wordt, en zelfs bestraft wordt.
Plaats reactie