Links of rechts

Ben je links- of rechtshandig?

Peiling eindigde op 13 aug 2020, 08:06

Ik ben linkshandig
8
22%
Ik ben linkshandig, maar gebruik rechts ook vaak
1
3%
Ik ben links en rechts even handig
0
Geen stemmen
Ik ben rechtshandig, maar gebruik links ook vaak.
4
11%
Ik ben rechtshandig
24
65%
Weet niet/wil niet zeggen
0
Geen stemmen
 
Totaal aantal stemmen: 37

Gebruikersavatar
Johann Gottfried Walther
Berichten: 4783
Lid geworden op: 05 feb 2008, 15:49

Re: Links of rechts

Bericht door Johann Gottfried Walther »

Dodo schreef:In de film The king's speech (over de koning van Engeland die stottert) wordt er gezegd dat zijn stotteren er mee te maken had dat hij als kind niet linkshandig mocht zijn. Zou dat echt zulke gevolgen kunnen hebben? Het is voor een kind natuurlijk heel vervelend als iets wat natuurlijk tot je komt, verboden wordt, en zelfs bestraft wordt.
Er zijn zo'n 20 theorieën over het ontstaan van stotteren. Maar een verband tussen niet linkshandig mogen zijn en stotteren is mijn niet bekend vanuit de praktijk en ook niet vanuit vakliteratuur.
Bij Koning George VI is er sowieso heel wat aangemodderd met zogenaamde therapieën. Al stond logopedie toen nog in de kinderschoenen.
"Zie, de Heere is gekomen met Zijn vele duizenden heiligen, om gericht te houden tegen allen, en te straffen alle goddelozen onder hen, vanwege al hun goddeloze werken, die zij goddelooslijk gedaan hebben, en vanwege alle harde woorden, die de goddeloze zondaars tegen Hem gesproken hebben"
Gebruikersavatar
Dodo
Berichten: 5646
Lid geworden op: 15 jun 2013, 15:40
Locatie: dodo.refoforum@gmail.com

Re: Links of rechts

Bericht door Dodo »

Johann Gottfried Walther schreef:
Dodo schreef:In de film The king's speech (over de koning van Engeland die stottert) wordt er gezegd dat zijn stotteren er mee te maken had dat hij als kind niet linkshandig mocht zijn. Zou dat echt zulke gevolgen kunnen hebben? Het is voor een kind natuurlijk heel vervelend als iets wat natuurlijk tot je komt, verboden wordt, en zelfs bestraft wordt.
Er zijn zo'n 20 theorieën over het ontstaan van stotteren. Maar een verband tussen niet linkshandig mogen zijn en stotteren is mijn niet bekend vanuit de praktijk en ook niet vanuit vakliteratuur.
Bij Koning George VI is er sowieso heel wat aangemodderd met zogenaamde therapieën. Al stond logopedie toen nog in de kinderschoenen.
Hij moest van de dokter ook flink roken om zijn longproblemen tegen te gaan :cry

Dat hij niet linkshandig mocht zijn, was waarschijnlijk onderdeel van een streng regime, wat mogelijk wel heeft bijgedragen aan het stotteren.
Teacher84
Berichten: 6
Lid geworden op: 29 jun 2019, 11:42

Re: Links of rechts

Bericht door Teacher84 »

Ik ben linkshandig. Ondervind niet zoveel problemen, maar wel op m’n werk :-)
Bordschrijven bijvoorbeeld, ik moet de stift op een hele aparte manier vasthouden, anders veeg ik t zo weer uit met m’n hand...

Doordat ik links ben zorg ik dat ik voor de linkshandige kinderen speciale scharen heb en pennen die speciaal voor linkshandigen zijn!
Valcke
Berichten: 7615
Lid geworden op: 31 aug 2018, 17:55

Re: Links of rechts

Bericht door Valcke »

Dodo schreef:Dat hij niet linkshandig mocht zijn, was waarschijnlijk onderdeel van een streng regime, wat mogelijk wel heeft bijgedragen aan het stotteren.
Mijn vader heeft even na 1930 in elk geval geen last gehad van 'niet linkshandig mogen zijn', met uitzondering van rechts te moeten schrijven. Maar dat was zo vreemd niet: links schrijven leverde per definitie veel inktvlekken op. Daarom snap ik die tik op de vingers ook best (dan luisterde je gewoon niet). Ik denk dat het 'niet linkshandig mogen zijn' erg overdreven wordt.
Gebruikersavatar
Johann Gottfried Walther
Berichten: 4783
Lid geworden op: 05 feb 2008, 15:49

Re: Links of rechts

Bericht door Johann Gottfried Walther »

Dodo schreef:
Johann Gottfried Walther schreef:
Dodo schreef:In de film The king's speech (over de koning van Engeland die stottert) wordt er gezegd dat zijn stotteren er mee te maken had dat hij als kind niet linkshandig mocht zijn. Zou dat echt zulke gevolgen kunnen hebben? Het is voor een kind natuurlijk heel vervelend als iets wat natuurlijk tot je komt, verboden wordt, en zelfs bestraft wordt.
Er zijn zo'n 20 theorieën over het ontstaan van stotteren. Maar een verband tussen niet linkshandig mogen zijn en stotteren is mijn niet bekend vanuit de praktijk en ook niet vanuit vakliteratuur.
Bij Koning George VI is er sowieso heel wat aangemodderd met zogenaamde therapieën. Al stond logopedie toen nog in de kinderschoenen.
Hij moest van de dokter ook flink roken om zijn longproblemen tegen te gaan :cry

Dat hij niet linkshandig mocht zijn, was waarschijnlijk onderdeel van een streng regime, wat mogelijk wel heeft bijgedragen aan het stotteren.
Die kans is erg klein. Waarom denk je dat het er toe heeft bijgedragen?
"Zie, de Heere is gekomen met Zijn vele duizenden heiligen, om gericht te houden tegen allen, en te straffen alle goddelozen onder hen, vanwege al hun goddeloze werken, die zij goddelooslijk gedaan hebben, en vanwege alle harde woorden, die de goddeloze zondaars tegen Hem gesproken hebben"
Gebruikersavatar
Dodo
Berichten: 5646
Lid geworden op: 15 jun 2013, 15:40
Locatie: dodo.refoforum@gmail.com

Re: Links of rechts

Bericht door Dodo »

Johann Gottfried Walther schreef:
Dodo schreef: Hij moest van de dokter ook flink roken om zijn longproblemen tegen te gaan :cry

Dat hij niet linkshandig mocht zijn, was waarschijnlijk onderdeel van een streng regime, wat mogelijk wel heeft bijgedragen aan het stotteren.
Die kans is erg klein. Waarom denk je dat het er toe heeft bijgedragen?
Over het Engelse koningshuis zijn veel verhalen van strengheid in de opvoeding, tot in het absurde toe.
Plaats reactie