Zuinigheid met vlijt...

DDD
Berichten: 28657
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Zuinigheid met vlijt...

Bericht door DDD »

Ja dat is ook zo volgens mij.
Gebruikersavatar
Orchidee
Berichten: 10432
Lid geworden op: 30 dec 2009, 15:06
Locatie: Naast de buren

Re: Zuinigheid met vlijt...

Bericht door Orchidee »

Echt waar, als je deze eenmaal hebt geprobeerd wil je niet anders meer.
En hij maakt ook echt SCHOON
Na gebruik draai ik ze altijd mee bij de handdoeken op 60 graden
Ik heb de vloeren zien opknappen waar ik dweil
Stil mijn ziel wees stil, en wees niet bang voor de onzekerheid van morgen. God omgeeft je steeds, Hij is erbij, in je beproevingen en zorgen!
Gebruikersavatar
Lilian1975
Berichten: 3042
Lid geworden op: 21 jun 2018, 20:12

Re: Zuinigheid met vlijt...

Bericht door Lilian1975 »

Orchidee schreef:Echt waar, als je deze eenmaal hebt geprobeerd wil je niet anders meer.
En hij maakt ook echt SCHOONAfbeeldingAfbeelding
Na gebruik draai ik ze altijd mee bij de handdoeken op 60 gradenAfbeelding
Ik heb de vloeren zien opknappen waar ik dweilAfbeelding
En hoe zit het dan met hoeken en randen? Ik ben nl van stokken, noppen en alles wat je kan bedenken weer terug gegaan naar de dweil op knieeen. De hoeken en randen werden niet goed meegenomen. Om de zoveel tijd gingen die stokken of sponzen of wat dan ook onbruikbaar. Ze werden lam of bleven niet goed zitten. Of leifheit veranderde de stok waardoor een nieuwe spons of wat dat ook mag heten er niet meer op paste. Gevolg weer nieuwe stok aan schaffen.dus nu weer op eenvoudige dweil. Waarmee ik alle hoeken en randen raak. En die ik na afloop in de wasmachine stop. Ik heb het gevoel dat ik nu pas echt zuinig ben.
Gebruikersavatar
Orchidee
Berichten: 10432
Lid geworden op: 30 dec 2009, 15:06
Locatie: Naast de buren

Re: Zuinigheid met vlijt...

Bericht door Orchidee »

Als je al 40 jaar huishoudelijke werk doet weet je wel hoe het werkt hoor
Met goeie dweilen met goede vezels maak je ook de randen schoon!
Je dweil steekt altijd een stuk aan de zijkanten uit en als ik dat tegen de plinten aanzet, dweil je echt schoon!
Je hoeft en moet ook niet altijd reiniger in de stok te doen.
Schoon water is meestal voldoende.
Reiniger laat altijd een residu achter waardoor het nog sneller vuil word en/of aantrekt.
Als je knietjes, je rug en je handen je lief zijn en het allemaal al niet meer zo soepeltjes gaat, laat je het wel om altijd op je knieën te werken (tenzij je eigenwijs bent natuurlijk )
Stil mijn ziel wees stil, en wees niet bang voor de onzekerheid van morgen. God omgeeft je steeds, Hij is erbij, in je beproevingen en zorgen!
Bertiel
Berichten: 4594
Lid geworden op: 14 sep 2018, 08:49
Locatie: bertiel1306@gmail.com

Re: Zuinigheid met vlijt...

Bericht door Bertiel »

ik heb speciale reiniger voor het laminaat boven.
Tegelzetter adviseerde om met groene zeep de tegels te doen.
Ik doe de tegels in de douche en wc iedere week op de knieen.
Laminaat boven (waar ik nooit met schoenen loop) 1 x in de 2 a 3 maanden.
Beneden iedere paar weken op zicht, uitgebreid ook 1 x in de 2 a 3 maanden
Wien heb ik nevens U in den hemel? Nevens U lust mij ook niets op de aarde!
Bezwijkt mijn vlees en mijn hart, zo is God de Rotssteen mijns harten, en mijn Deel in eeuwigheid.
Gebruikersavatar
Lilian1975
Berichten: 3042
Lid geworden op: 21 jun 2018, 20:12

Re: Zuinigheid met vlijt...

Bericht door Lilian1975 »

Orchidee schreef:Als je al 40 jaar huishoudelijke werk doet weet je wel hoe het werkt hoorAfbeelding
Met goeie dweilen met goede vezels maak je ook de randen schoon!
Je dweil steekt altijd een stuk aan de zijkanten uit en als ik dat tegen de plinten aanzet, dweil je echt schoon!
Je hoeft en moet ook niet altijd reiniger in de stok te doen.
Schoon water is meestal voldoende.
Reiniger laat altijd een residu achter waardoor het nog sneller vuil word en/of aantrekt.
Als je knietjes, je rug en je handen je lief zijn en het allemaal al niet meer zo soepeltjes gaat, laat je het wel om altijd op je knieën te werken (tenzij je eigenwijs bent natuurlijk AfbeeldingAfbeelding)
Nee joh snap ik best. En daarom vroeg ik je het ook hoor. Ik ben niet zo'n nijver huisvrouwtje in de zin dat ik het perfect weet hoor. :) Maar persoonlijk viel mij op dat die randjes heel snel vergeten werden bij mij.. Lag misschien wel aan mijn gemiste schoonmaak kwaliteiten...Wij hebben op sommige kamers gewoon die plakrandjes. En echt er kwam heel snel zo'n vieze stofrand langs. En in de douche de hoekjes. En ook laminaat met groef. En dan ging die wisser vrolijk over de groef heen. En werd het stof nat en vies en bleef erin plakken. Met dweil kan ik die groeven en hoekjes goed meenemen. Ja ik ben met je eens dat schoonmaakmiddel eerder nadelig werkt dan voordelig. En soms ruiken ze niet eens lekker. Nou dweil ik niet alle kamers iedere week. Dus dat scheelt.
merel
Berichten: 9774
Lid geworden op: 08 jun 2015, 10:58

Re: Zuinigheid met vlijt...

Bericht door merel »

Ambtenaar schreef:
merel schreef: Wij hebben een geoliede vloer op alle verdiepingen. Qua werk valt het best mee. Beneden hebben wij de vloer nu 2x geolied in 12 jaar en boven 1x. Nauwelijks slijtplekken
De parketteur gaf aan dat een geoliede vloer eigenlijk ieder jaar in de olie moet zetten.
Dat zeiden ze tegen ons ook, maar dat is echt niet nodig. Dan krijg je een glimvloer. Onze vloer heeft echt nog weinig slijtplekken en oogt niet afgeleefd. De laatste keer is al jaren geleden. Wij overwegen eerder om hem kaal te schuren om een meer matte vloer te krijgen, maar hopen voor die tijd te verhuizen.
merel
Berichten: 9774
Lid geworden op: 08 jun 2015, 10:58

Re: Zuinigheid met vlijt...

Bericht door merel »

Orchidee schreef:Als je al 40 jaar huishoudelijke werk doet weet je wel hoe het werkt hoorAfbeelding
Met goeie dweilen met goede vezels maak je ook de randen schoon!
Je dweil steekt altijd een stuk aan de zijkanten uit en als ik dat tegen de plinten aanzet, dweil je echt schoon!
Je hoeft en moet ook niet altijd reiniger in de stok te doen.
Schoon water is meestal voldoende.
Reiniger laat altijd een residu achter waardoor het nog sneller vuil word en/of aantrekt.
Als je knietjes, je rug en je handen je lief zijn en het allemaal al niet meer zo soepeltjes gaat, laat je het wel om altijd op je knieën te werken (tenzij je eigenwijs bent natuurlijk AfbeeldingAfbeelding)
Ik dweil altijd met een oude handdoek met een sopje van groene zeep en scheutje ammonia. Een stok vind ik niet fijn, omdat de plinten niet goed schoon worden. Als ik krapper in mijn tijd zit, pak ik wel een stok, maar volgens mij wordt het minder schoon.
Gebruikersavatar
FlyingEagle
Berichten: 2874
Lid geworden op: 23 apr 2005, 22:34
Locatie: air

Re: Zuinigheid met vlijt...

Bericht door FlyingEagle »

Drogen jullie ook na het dweilen? We hebben een dweil van Jemako daar zit een een dweil bij voor nat en voor drogen. Vind het altijd best veel gedoe. Stukje nat daarna drogen dan volgende stukje nat enz. Of doen jullie de hele kamer met nat en daarna alles drogen? Dan loop je er weer doorheen
Bertiel
Berichten: 4594
Lid geworden op: 14 sep 2018, 08:49
Locatie: bertiel1306@gmail.com

Re: Zuinigheid met vlijt...

Bericht door Bertiel »

droogt uit zichzelf toch wel op?
Wien heb ik nevens U in den hemel? Nevens U lust mij ook niets op de aarde!
Bezwijkt mijn vlees en mijn hart, zo is God de Rotssteen mijns harten, en mijn Deel in eeuwigheid.
Gebruikersavatar
Orchidee
Berichten: 10432
Lid geworden op: 30 dec 2009, 15:06
Locatie: Naast de buren

Re: Zuinigheid met vlijt...

Bericht door Orchidee »

De hoge plinten doe ik apart (doe ik wél af en toe op m'n knieën hoor) of met een swifferstokje.
Plakplinten dweil ik mee en de dweil waar ik mee dweil word niet kletsnat als je hem op de juiste manier gebruikt én het droogt ook vrij snel op
Ik dweil mezelf altijd de deur uit bij andere mensen
Stil mijn ziel wees stil, en wees niet bang voor de onzekerheid van morgen. God omgeeft je steeds, Hij is erbij, in je beproevingen en zorgen!
Gebruikersavatar
FlyingEagle
Berichten: 2874
Lid geworden op: 23 apr 2005, 22:34
Locatie: air

Re: Zuinigheid met vlijt...

Bericht door FlyingEagle »

Bertiel schreef:droogt uit zichzelf toch wel op?
Dat is zo maar je moet de droogdoek na het dweilen eens bekijken, die veegt nog een heleboel viezigheid op
Gebruikersavatar
Orchidee
Berichten: 10432
Lid geworden op: 30 dec 2009, 15:06
Locatie: Naast de buren

Re: Zuinigheid met vlijt...

Bericht door Orchidee »

Best apart soms om te realiseren dat de meeste mensen op hun lichaam schoner en op hun huis minder schoon zijn geworden vergeleken met 50 /60 jaar terug.
En in huis is het vaak andersom: véél dingen die men vroeger heel gewoon vond om schoon te maken en de bepaalde regelmaat die er in zat is bij velen weg of ver te zoeken
Maar dan heb je nog het fenomeen vloerbedekking :
Eerst was men blij met vaste vloerbedekking en was zeil en planken armoedig en vies!
Nu vind men het vies als je nog ergens vaste vloerbedekking hebt
De middenstander vind al die verandering heel goed
Stil mijn ziel wees stil, en wees niet bang voor de onzekerheid van morgen. God omgeeft je steeds, Hij is erbij, in je beproevingen en zorgen!
Mara
Berichten: 23142
Lid geworden op: 15 jun 2010, 15:54

Re: Zuinigheid met vlijt...

Bericht door Mara »

Orchidee schreef:Best apart soms om te realiseren dat de meeste mensen op hun lichaam schoner en op hun huis minder schoon zijn geworden vergeleken met 50 /60 jaar terug.
Dat is absoluut waar!
Ik heb bij een oudere dame gewerkt die dagelijks de badkamer geheel schoon wilde hebben.
Want dat had zij ook zo gedaan, geleerd van haar moeder.
Mijn moeder zeemde elke vrijdag de buitenboel, poetste de koperen bel en veegde het stoepje.
Het moest immers netjes zijn voor de zondag.
Ik zie dat nog steeds wel als ik op zaterdag door een stil boerendorpje rijd.
En in Volendam en op Urk doen ze dat ook nog wel, de oudere generatie althans,.
Mijn moeder waste elke avond voordat ze naar bed ging, alles af. Want stel dat er die nacht brand uit zou breken, dan zou de brandweer kunnen denken: wat een luie mevrouw. :haha
Ik denk dat er veel meer op elkaar gelet werd, denk je niet Orchidee?
En boeit het jouw buren nog hoe vaak jij je ramen lapt?
Ik heb 2 single mannen als buren nu, (ik bedoel, ter linker en ter rechter zijde) die lappen nooit hun ramen. Bij de een komt zijn moeder af en toe de buitenboel schrobben.
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
Gebruikersavatar
Dodo
Berichten: 5648
Lid geworden op: 15 jun 2013, 15:40
Locatie: dodo.refoforum@gmail.com

Re: Zuinigheid met vlijt...

Bericht door Dodo »

Ik heb twee single zonen, in één huis, maar geen haar op mijn hoofd die erover peinst om bij hen iets schoon te gaan maken.
Plaats reactie