Alleen voor vrouwen - gastvrijheid

windorgel
Berichten: 1385
Lid geworden op: 18 jan 2013, 23:40

Re: Alleen voor vrouwen - gastvrijheid

Bericht door windorgel »

Mara schreef:
windorgel schreef: Ik weet wie ik op visite krijg (zo vaak gebeurt dat niet) en dus ook of ze wel of niet van chocolade/noten houden of er tegen kunnen;-)
Verder ben ik niet zo gewend snacks/rauwkost etc te presenteren op een gewone doordeweekse avond. Omgekeerd doen zij dat ook niet. Dat doen we alleen bij verjaardagen, maar dan ook vrij beperkt. Het is maar wat je gewend bent.
Visite is nogal jaren '70. ;)
Ik ga niet uit van hetgeen de ander doet.

Als er een groter gezelschap komt, maak ik van alles en zet het op een grote tafel, zodat iedereen zelf kan pakken. Vlees, vis, vega.
Vooral bij de jongere generatie zijn er veel "afwijkingen". Glutenvrij, geen koemelk, geen suikers.
Een groentensoepje wordt door vrijwel iedereen gewaardeerd, dan geen vermicelli en balletjes er in doen ;) .
De tijd van worst of kaas met en zonder augurkje is wel voorbij. :haha
Je reactie komt een beetje denigrerend over. De vraag was hoe je het doet als je bezoek krijgt. Daar geef ik gewoon een antwoord op.
Het bezoek dat ik krijg is over het algemeen (ruimschoots) ouder dan 40 jaar.
Hoezo is het raar aan te sluiten bij wat als vrienden onder elkaar gebruikelijk is, als je je daar goed bij voelt?
Op een verjaardag gaat hier nog altijd een schaal met worst/kaas met of zonder augurkje rond. Wat is daar mis mee? Ik zie dat nog genoeg. Maar blijkbaar verkeer ik in gezelschap dat achterhaald gedrag vertoond...
Gebruikersavatar
Dodo
Berichten: 5643
Lid geworden op: 15 jun 2013, 15:40
Locatie: dodo.refoforum@gmail.com

Re: Alleen voor vrouwen - gastvrijheid

Bericht door Dodo »

O ja! Een augurk in een plakje boterhamworst, een kwart gekookt ei in rookvlees, ik zie het nog regelmatig.

Passen jullie je ook nog aan aan de gasten? Familie A zet zelf altijd veel op tafel, dus ik maak ook maar wat meer klaar. Familie B houdt het bij tucjes en een plakje worst, dus ik ga geen kar boodschappen halen voor ze. Of doen jullie altijd ongeveer hetzelfde qua hoeveelheden?
Mara
Berichten: 23141
Lid geworden op: 15 jun 2010, 15:54

Re: Alleen voor vrouwen - gastvrijheid

Bericht door Mara »

Dodo schreef:O ja! Een augurk in een plakje boterhamworst, een kwart gekookt ei in rookvlees, ik zie het nog regelmatig.
Ik vind dat nog steeds lekker. Meloen in rauwe ham, augurk in cervelaat, gevulde eitjes of gevulde tomaatjes.
Met een goede zelfgemaakte huzarensalade maak je mij wel blij. :)
Ik krijg bij een oude mevrouw waar ik kom (nu even niet) een glaasje advocaat met slagroom. :langue
Dodo schreef:Passen jullie je ook nog aan aan de gasten?
Ja, als er twintigers komen zet ik iets anders neer dan wanneer er senioren komen.
Maar het begrip visite bestaat niet meer in onze inner circle.
Er komen weleens mensen aanwaaien op hun fietsroute of als ze hier in de stad zijn, dan is het een "bakkie doen" en al dan niet meeëten.
Onder het begrip visite versta ik mensen die op een afgesproken tijdstip op bezoek komen.
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
Gebruikersavatar
Dodo
Berichten: 5643
Lid geworden op: 15 jun 2013, 15:40
Locatie: dodo.refoforum@gmail.com

Re: Alleen voor vrouwen - gastvrijheid

Bericht door Dodo »

Is "visite" echt zo ouderwets? Wij spreken wel af met mensen, die dan een avondje komen, of de tweede helft van de zondagochtend, zonder speciale reden. Gewoon gezellig. Dan haal ik niet zoveel tevoorschijn als met een verjaardag, maar wel wat extra. Dan zijn we met drie of vier mensen, en kun je een wat diepgaander gesprek voeren dan met een grotere groep.
Gebruikersavatar
Orchidee
Berichten: 10423
Lid geworden op: 30 dec 2009, 15:06
Locatie: Naast de buren

Re: Alleen voor vrouwen - gastvrijheid

Bericht door Orchidee »

Doen wij ook hoor @dodo

Het is leuk/lekker als je eens wat anders krijgt of voorschotelt dan het stukje kaas en worst maar ook hier merk ik ook wél weer een elkaar de loef afsteken om het toch net iets beter en leuker en lekkerder te maken dan de ander, het haantjesgedrag is ook hierin niet vreemd!
Vroegaeh kon je nog een grote Hema slagroomtaart of een zelfgemaakte kwark of monchoutaart of een lekkere plak zelfgebakken cake en boterkoek op een (kinder) verjaardag neerzetten, de laatste jaren moeten het eigenlijk wel bijzondere fondant/marsepein taarten zijn met bijpassende cupcakes.

Verstuurd vanaf mijn BAH2-W19 met Tapatalk
Stil mijn ziel wees stil, en wees niet bang voor de onzekerheid van morgen. God omgeeft je steeds, Hij is erbij, in je beproevingen en zorgen!
Gebruikersavatar
Zita
Moderator
Berichten: 10418
Lid geworden op: 11 aug 2007, 13:12

Re: Alleen voor vrouwen - gastvrijheid

Bericht door Zita »

Orchidee schreef:Doen wij ook hoor @dodoAfbeelding

Het is leuk/lekker als je eens wat anders krijgt of voorschotelt dan het stukje kaas en worst maar ook hier merk ik ook wél weer een elkaar de loef afsteken om het toch net iets beter en leuker en lekkerder te maken dan de ander, het haantjesgedrag is ook hierin niet vreemd!
Vroegaeh kon je nog een grote Hema slagroomtaart of een zelfgemaakte kwark of monchoutaart of een lekkere plak zelfgebakken cake en boterkoek op een (kinder) verjaardag neerzetten, de laatste jaren moeten het eigenlijk wel bijzondere fondant/marsepein taarten zijn met bijpassende cupcakes.

Verstuurd vanaf mijn BAH2-W19 met Tapatalk
Dan zit ik in een andere sociale omgeving, denk ik. Überhaupt erg weinig verjaardagen van volwassenen, en zelfbak wordt veel hoger gewaardeerd dan een slagroomtaart van de Hema of een vlaai. Door Heel Holland Bakt en dergelijke fratsen is bakken niet de zuinige optie, maar juist een teken dat je er tijd en aandacht aan besteed hebt.
Mara
Berichten: 23141
Lid geworden op: 15 jun 2010, 15:54

Re: Alleen voor vrouwen - gastvrijheid

Bericht door Mara »

Dodo schreef:Is "visite" echt zo ouderwets?
Het woord als zodanig wel, ik hoor het niet meer. ;) Het is dan: kom je een bakkie doen, of heb je zin om te komen.
Wij spreken tweemaal per jaar af met vrienden en gaan dan lekker uit eten.
Verjaardagen doen wij niet meer aan, in beide families niet.
Dan bedoel ik, de traditionele vorm.
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
Gebruikersavatar
Terri
Berichten: 3952
Lid geworden op: 21 nov 2009, 20:53

Re: Alleen voor vrouwen - gastvrijheid

Bericht door Terri »

Ooit was er een liedje van, ik dacht Lenny Kuhr
Mara
Berichten: 23141
Lid geworden op: 15 jun 2010, 15:54

Re: Alleen voor vrouwen - gastvrijheid

Bericht door Mara »

Terri schreef:Ooit was er een liedje van, ik dacht Lenny Kuhr
Dat was in 1980 Terri.

En het eindigt zo:
lalala lalala lalala

dat was in mijn dromen mijn dromen vannacht
dat was in mijn dromen mijn dromen vannacht.


Dus.... :lol
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
Gebruikersavatar
Arja
Berichten: 2057
Lid geworden op: 30 mei 2019, 15:57
Locatie: Provincie Utrecht
Contacteer:

Re: Alleen voor vrouwen - gastvrijheid

Bericht door Arja »

Mara schreef:
Dodo schreef:Is "visite" echt zo ouderwets?
Het woord als zodanig wel, ik hoor het niet meer. ;) Het is dan: kom je een bakkie doen, of heb je zin om te komen.
Wij spreken tweemaal per jaar af met vrienden en gaan dan lekker uit eten.
Verjaardagen doen wij niet meer aan, in beide families niet.
Dan bedoel ik, de traditionele vorm.
Ik gebruik het woord visite best wel. Maar ik gebruik het niet als het gaat om mensen die dicht bij staan. Dan zeg ik: kom je een bakkie doen. Of: zullen we bijkletsen.
Plaats reactie