Hoeveel verdient de RF'er

Wat is je bruto jaarsalaris?

€00.000 - €10.000
10
10%
€10.000 - €20.000
7
7%
€20.000 - €30.000
13
13%
€30.000 - €40.000
15
15%
€40.000 - €50.000
11
11%
€50.000 - €60.000
9
9%
€60.000 - €80.000
15
15%
€80.000 - €100.000
10
10%
€100.000 - ...........
8
8%
 
Totaal aantal stemmen: 98

Jantje
Berichten: 16185
Lid geworden op: 18 mei 2017, 20:42
Locatie: Walcheren - jantjevanrefoforum@gmail.com

Re: Hoeveel verdient de RF'er

Bericht door Jantje »

Mannetje schreef:
Orchidee schreef:Wat een niveau en salarissen hierAfbeeldingAfbeeldingAfbeelding
Kan ik/wij niet aan tippen hoor.

Verstuurd vanaf mijn BAH2-W19 met Tapatalk
Toch komt er bij jullie genoeg binnen dat je een BAH2-W19 kunt hebben. ;)
:yahoo
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
HersteldHervormd
Berichten: 5986
Lid geworden op: 29 jun 2019, 21:20

Re: Hoeveel verdient de RF'er

Bericht door HersteldHervormd »

Ik vraag mij wel eens af of wij als Refo’s meer verdienen dan het gemiddelde van Nederland. Bijvoorbeeld omdat veel mensen uit onze achterban eigen baas of ondernemer zijn. Maar ook vanwege het feit dat wij bekend staan als eerlijke en hardwerkende medewerkers, logischerwijs zou een directeur/leidinggevende iemand dan ook meer salaris willen geven. Wel is het zo dat, gelukkig (mijn mening) de vrouwen vaak niet of parttime werken en dat is volgens mij dan wel weer minder dan gemiddeld.

De grote hamvraag, zouden de gezinnen uit onze achterban echt meer verdienen dan gemiddeld?
Dankbaarheid is de moeder van alle deugden.
mail: broederhh@gmail.com
Chrisje72
Berichten: 1478
Lid geworden op: 09 apr 2012, 11:50

Re: Hoeveel verdient de RF'er

Bericht door Chrisje72 »

Nou bij ons werken ze met vaste salaris schalen. En ook niet - christenen kunnen harde werkers zijn. (en ook christenen kunnen niet - harde werkers zijn)
TSD
Berichten: 2091
Lid geworden op: 31 aug 2011, 11:34

Re: Hoeveel verdient de RF'er

Bericht door TSD »

Chrisje72 schreef:Nou bij ons werken ze met vaste salaris schalen. En ook niet - christenen kunnen harde werkers zijn. (en ook christenen kunnen niet - harde werkers zijn)
Het is een beetje een zijpad, maar als je ziet hoe snel de mentaliteit veranderd bij jongeren die van school af komen (mbo/hbo/uni), wij hebben hier ook steeds meer moeite om die een goed verantwoordelijkheidsgevoel aan te leren en niet alleen aan zichzelf te denken.

Ik zeg niet dat dit refo's voorbij gaat, maar ik denk wel dat een goede werkmentaliteit en verantwoordelijkheidsgevoel wel een hele belangrijke pré is in deze tijd waar je echt veel verder mee gaat komen. Uiteindelijk speelt het gewoon mee in de vraag wie er als eerste uit moet, of wie er promotie of extra verantwoordelijkheden (met vaak ook extra beloning) bij krijgt.

Niet dat je het daarvoor moet doen, maar ik denk wel dat zeker in deze tijd het wel zo gaat werken. Ik zie dat zelf in de praktijk ook terug.
merel
Berichten: 9674
Lid geworden op: 08 jun 2015, 10:58

Re: Hoeveel verdient de RF'er

Bericht door merel »

Arbeidsethos is niet inherent aan geloof, maar aan persoonlijkheid en voor een klein deel ook opvoeding.
TSD
Berichten: 2091
Lid geworden op: 31 aug 2011, 11:34

Re: Hoeveel verdient de RF'er

Bericht door TSD »

merel schreef:Arbeidsethos is niet inherent aan geloof, maar aan persoonlijkheid en voor een klein deel ook opvoeding.
Niet eens wat betreft persoonlijkheid. De mentaliteit tussen nu en 15 jaar terug is echt heel, heel anders, dit ligt echt niet aan de persoonlijkheid van mensen. Dan gaat er iets anders mis, waarschijnlijk opvoeding in brede zin des woords.

Maar opvoeden doe je ook vanuit bepaalde principes en dan kom je toch (als het goed is) bij de Bijbel uit, dus ik denk dat er zeker wel een link ligt.

Verder natuurlijk eens dat je ook zonder Christen te zijn natuurlijk een prima arbeidsethos kunt hebben, ik bedoelde het echt algemeen.
Gebruikersavatar
J.C. Philpot
Berichten: 8917
Lid geworden op: 22 dec 2006, 15:08

Re: Hoeveel verdient de RF'er

Bericht door J.C. Philpot »

merel schreef:Arbeidsethos is niet inherent aan geloof, maar aan persoonlijkheid en voor een klein deel ook opvoeding.
Als het goed is heeft geloof daar zeker wel invloed op.

Gelovigen kennen Gods wil met betrekking tot arbeid zoals in de bijbel gopenbaard is:
Efeze 6 schreef:5 Gij dienstknechten, zijt gehoorzaam uw heren naar het vlees, met vreze en beven, in eenvoudigheid uws harten, gelijk als aan Christus;
6 Niet naar ogendienst, als mensenbehagers, maar als dienstknechten van Christus, doende den wil van God van harte;
7 Dienende met goedwilligheid den Heere, en niet de mensen;
8 Wetende, dat zo wat goed een iegelijk gedaan zal hebben, hij datzelve van den Heere zal ontvangen, hetzij dienstknecht, hetzij vrije.
Kanttekeningen schreef:7 Dat is, naar het lichaam, of naar den uiterlijken stand des mensen. Want over de consciëntie en in het geestelijke is God alleen een Heere.
8 Dat is, met eerbied.
9 Dat is, zorgvuldigheid van hen niet te vertoornen. Want een slaafse vrees, die alleen uit bedenking van een bereide straf voortkomt, prijst de apostel in de Christenen niet, gelijk de volgende woorden verklaren. Zie Rom. 13:5. verwijsteksten
10 Namelijk ons aller Heere. Zie Ef. 5:22. verwijsteksten
11 Dat is, om in de tegenwoordigheid en voor de ogen der heren hen alleen wel te dienen, gelijk sommige dienstknechten plegen, die hen achter hun rug dikmaals bespotten en bestelen.
12 Namelijk van trouwelijk en oprechtelijk te dienen. Want dat is Gods wil aangaande de dienstknechten. Gr. doende den wil Gods uit de ziel.
13 Namelijk Christus Jezus, in dezen uw dienst, als Die denzelven u in dit beroep opgelegd heeft. Zie Joh. 15:14. verwijsteksten
14 Namelijk alleen of voornamelijk.
Laatst gewijzigd door J.C. Philpot op 31 aug 2021, 10:12, 2 keer totaal gewijzigd.
Man is nothing: he hath a free will to go to hell, but none to go to heaven, till God worketh in him to will and to do of His good pleasure.

George Whitefield
merel
Berichten: 9674
Lid geworden op: 08 jun 2015, 10:58

Re: Hoeveel verdient de RF'er

Bericht door merel »

TSD schreef:
merel schreef:Arbeidsethos is niet inherent aan geloof, maar aan persoonlijkheid en voor een klein deel ook opvoeding.
Niet eens wat betreft persoonlijkheid. De mentaliteit tussen nu en 15 jaar terug is echt heel, heel anders, dit ligt echt niet aan de persoonlijkheid van mensen. Dan gaat er iets anders mis, waarschijnlijk opvoeding in brede zin des woords.

Maar opvoeden doe je ook vanuit bepaalde principes en dan kom je toch (als het goed is) bij de Bijbel uit, dus ik denk dat er zeker wel een link ligt.

Verder natuurlijk eens dat je ook zonder Christen te zijn natuurlijk een prima arbeidsethos kunt hebben, ik bedoelde het echt algemeen.
In het algemeen is de stelling dat christenen harder werken en een betere arbeidsethos hebben ongefundeerd.
TSD
Berichten: 2091
Lid geworden op: 31 aug 2011, 11:34

Re: Hoeveel verdient de RF'er

Bericht door TSD »

merel schreef:
TSD schreef:
merel schreef:Arbeidsethos is niet inherent aan geloof, maar aan persoonlijkheid en voor een klein deel ook opvoeding.
Niet eens wat betreft persoonlijkheid. De mentaliteit tussen nu en 15 jaar terug is echt heel, heel anders, dit ligt echt niet aan de persoonlijkheid van mensen. Dan gaat er iets anders mis, waarschijnlijk opvoeding in brede zin des woords.

Maar opvoeden doe je ook vanuit bepaalde principes en dan kom je toch (als het goed is) bij de Bijbel uit, dus ik denk dat er zeker wel een link ligt.

Verder natuurlijk eens dat je ook zonder Christen te zijn natuurlijk een prima arbeidsethos kunt hebben, ik bedoelde het echt algemeen.
In het algemeen is de stelling dat christenen harder werken en een betere arbeidsethos hebben ongefundeerd.
Ik doe die stelling ook niet.

En verder mis ik de onderbouwing van je stellige mening ;)
Gebruikersavatar
Herman
Moderator
Berichten: 11945
Lid geworden op: 29 dec 2001, 12:21
Locatie: Geldermalsen

Re: Hoeveel verdient de RF'er

Bericht door Herman »

merel schreef:In het algemeen is de stelling dat christenen harder werken en een betere arbeidsethos hebben ongefundeerd.
Sinds Max Weber (1864-1920) hebben we een volledige theorie die verbanden tussen het calvinisme en de navolgende economische ontwikkeling verklaard.
Ambtenaar
Berichten: 9144
Lid geworden op: 15 apr 2017, 14:37

Re: Hoeveel verdient de RF'er

Bericht door Ambtenaar »

Herman schreef: Sinds Max Weber (1864-1920) hebben we een volledige theorie die verbanden tussen het calvinisme en de navolgende economische ontwikkeling verklaard.
En wat zei Max Weber daarover dan? Ik ken hem met name van zijn beschrijving van de bureaucratie.
Gebruikersavatar
Herman
Moderator
Berichten: 11945
Lid geworden op: 29 dec 2001, 12:21
Locatie: Geldermalsen

Re: Hoeveel verdient de RF'er

Bericht door Herman »

Ambtenaar schreef:
Herman schreef: Sinds Max Weber (1864-1920) hebben we een volledige theorie die verbanden tussen het calvinisme en de navolgende economische ontwikkeling verklaard.
En wat zei Max Weber daarover dan? Ik ken hem met name van zijn beschrijving van de bureaucratie.
Dat kan je op wikipedia lezen. Maar kortweg komt het erop naar dat een calvinist vanuit zijn gelovige moraal hard werkt en weinig uitgeeft voor plezier en daardoor vermogen opbouwt waarmee hij vervolgens door investeringen nog meer kapitaal weet te vergaren.
Gebruikersavatar
Zita
Moderator
Berichten: 10418
Lid geworden op: 11 aug 2007, 13:12

Re: Hoeveel verdient de RF'er

Bericht door Zita »

Herman schreef:
merel schreef:In het algemeen is de stelling dat christenen harder werken en een betere arbeidsethos hebben ongefundeerd.
Sinds Max Weber (1864-1920) hebben we een volledige theorie die verbanden tussen het calvinisme en de navolgende economische ontwikkeling verklaard.
Die theorie is overigens al talloze malen volledig onderuit gehaald.
Gebruikersavatar
Herman
Moderator
Berichten: 11945
Lid geworden op: 29 dec 2001, 12:21
Locatie: Geldermalsen

Re: Hoeveel verdient de RF'er

Bericht door Herman »

Zita schreef:
Herman schreef:
merel schreef:In het algemeen is de stelling dat christenen harder werken en een betere arbeidsethos hebben ongefundeerd.
Sinds Max Weber (1864-1920) hebben we een volledige theorie die verbanden tussen het calvinisme en de navolgende economische ontwikkeling verklaard.
Die theorie is overigens al talloze malen volledig onderuit gehaald.
Alle theorieën verklaren slechts een deel van de werkelijkheid en ook deze stelling heeft dus op zijn minst een kern van waarheid.
Het is wel bijzonder dat de verbanden die Weber aandraagt niet gewoon weerlegd worden maar ofwel belachelijk worden gemaakt dan wel schijnbaar 'talloze malen volledig onderuit gehaald worden'. Niet zelden speelt de positie van de onderzoeker ten opzichte van God een rol in die beoordeling. Dat is mij i.i.g in mijn korte periode in de economische academische wereld opgevallen.
Gebruikersavatar
Zita
Moderator
Berichten: 10418
Lid geworden op: 11 aug 2007, 13:12

Re: Hoeveel verdient de RF'er

Bericht door Zita »

Herman schreef:
Zita schreef:
Herman schreef:
merel schreef:In het algemeen is de stelling dat christenen harder werken en een betere arbeidsethos hebben ongefundeerd.
Sinds Max Weber (1864-1920) hebben we een volledige theorie die verbanden tussen het calvinisme en de navolgende economische ontwikkeling verklaard.
Die theorie is overigens al talloze malen volledig onderuit gehaald.
Alle theorieën verklaren slechts een deel van de werkelijkheid en ook deze stelling heeft dus op zijn minst een kern van waarheid.
Het is wel bijzonder dat de verbanden die Weber aandraagt niet gewoon weerlegd worden maar ofwel belachelijk worden gemaakt dan wel schijnbaar 'talloze malen volledig onderuit gehaald worden'. Niet zelden speelt de positie van de onderzoeker ten opzichte van God een rol in die beoordeling. Dat is mij i.i.g in mijn korte periode in de economische academische wereld opgevallen.
Zowel Webers theologische argumenten (calvinisten zijn onzeker over de uitverkiezing, welvaart is een zegen van God, dus wie welvarend is, is blijkbaar uitverkoren, daarom streven calvinisten naar welvaart en werken ze knetterhard en hierdoor zijn calvinistische landen welvarender dan niet-calvinistische landen) als de feitelijke data (calvinisten zijn in de praktijk niet significant welvarender dan niet-calvinisten, ook niet in de periode waarvoor Weber oorspronkelijk zijn uitspraken deed) bieden geen ondersteuning voor de Weberthese.
Plaats reactie