Topic Fotografie

-DIA-
Berichten: 32701
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Topic Fotografie

Bericht door -DIA- »

Rolf schreef:@DIA, wat voor type spiegelreflex?

Hier een foto met de Nikon DSLR.
Prachtige foto! Hier zit zeker copyright op? Het is wellicht niet aan te bevelen om foto's op Pinterest te zetten? Ik heb weinig verstand van pc en moderne media... Pinterest is wel mooi en makkelijk uploaden, maar om iets op Pinterest te zetten ben ik wel huiverig voor.
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
Gebruikersavatar
Rolf
Berichten: 38
Lid geworden op: 12 jun 2020, 22:56

Re: Topic Fotografie

Bericht door Rolf »

Deze foto op Pixabay kan door leden gedownload worden.
Ik wil even nadenken over een geschikte site.
1 Wat is het doel, wie mag het zien en downloaden?
2 Welk soort foto's?
3 De vraag was niet duidelijk gesteld, maar wat was het type spiegelreflex?
-DIA-
Berichten: 32701
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Topic Fotografie

Bericht door -DIA- »

Rolf schreef:Deze foto op Pixabay kan door leden gedownload worden.
Ik wil even nadenken over een geschikte site.
1 Wat is het doel, wie mag het zien en downloaden?
2 Welk soort foto's?
3 De vraag was niet duidelijk gesteld, maar wat was het type spiegelreflex?
Het doel is om een foto te delen. Zodat meer mensen het kunnen zien. En ook om zelf een mooi overzicht te hebben.
Ik zal me er zeker voor hoeden om foto's openbaar te zetten waar personen op staan. Ik fotografeer met name stads en dorpsgezichten en natuur.
Mijn oude spiegelreflex was een analoog type, je weet wel, gewoon met filmrolletjes nog, maar aangezien die filmpjes steeds moeilijker verkrijgbaar zijn ben ik overgestapt op een digitale camera die de spiegelreflex dicht benaderd.
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
Gebruikersavatar
Hendrikus
Berichten: 16724
Lid geworden op: 10 apr 2004, 09:37

Re: Topic Fotografie

Bericht door Hendrikus »

-DIA- schreef:Hoe kun je het beste foto's uploaden? Veilig en zonder teveel reclame?
Een Instagram-account is het meest voordehandliggend.
Flickr is helaas niet meer gratis, dat was een mooier platform.
~~Soli Deo Gloria~~
Gebruikersavatar
Rolf
Berichten: 38
Lid geworden op: 12 jun 2020, 22:56

Re: Topic Fotografie

Bericht door Rolf »

Ok. M.b.t. de foto's, ik wil uitzoeken of daarvoor fotosites zijn.
M.b.t. overzicht, San Disk USB stick 128 GB, €19,54.
Wat betreft de (oude) spiegelreflex en de Sony DSC A350, groot tijdverschil.
Zelf ben ik met de Panasonic TZ90 en de Nikon D5500 begonnen met de stand automatisch.
Daarna P (voorkeuzes, maar kunnen aangepast worden), A (diafragma) en S (sluitertijd).
Maar daar kan ik nog niet veel mee.
-DIA-
Berichten: 32701
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Topic Fotografie

Bericht door -DIA- »

Rolf schreef:Ok. M.b.t. de foto's, ik wil uitzoeken of daarvoor fotosites zijn.
M.b.t. overzicht, San Disk USB stick 128 GB, €19,54.
Wat betreft de (oude) spiegelreflex en de Sony DSC A350, groot tijdverschil.
Zelf ben ik met de Panasonic TZ90 en de Nikon D5500 begonnen met de stand automatisch.
Daarna P (voorkeuzes, maar kunnen aangepast worden), A (diafragma) en S (sluitertijd).
Maar daar kan ik nog niet veel mee.

De handbediening (diafragma instellen, sluitertijd enz.) hebben me geen problemen gegeven.
Hier ben ik gewoon al jong ingegroeid. Ik meen dat het merk van de oude camera Pentax was, kan ook Nikon zijn geweest.
Ik had een complete set met lenzen (groothoeklens, telelens macro enz). Ik gebruikte meest Kodak filmpjes 200 ASA.
Deze digitale moet ongeveer dezelfde mogelijkheden hebben, zelfs meer. Toch heb ik er nog altijd moeite mee.
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
Gebruikersavatar
Floppy
Berichten: 1358
Lid geworden op: 13 nov 2013, 09:20
Locatie: Een gezegend landje aan zee

Re: Topic Fotografie

Bericht door Floppy »

Ik deel foto's doorgaans via Google Photos, al jaren, en dat gaat (voor mij in ieder geval) probleemloos. Het voordeel van Google Photos is dat je er razendsnel basale bewerkingen mee kan uitvoeren (uitsnijden, horizon rechttrekken).

Voor DIA: U zou eens een tweedehands Nikon DSLR kunnen proberen te vinden op Marktplaats. Ik heb er een aantal jaren in gehandeld, en vanaf honderd euro is er genoeg moois te vinden (D3200 bijvoorbeeld), kijk wel uit voor de personen die er woekerprijzen voor vragen. Ik vond de instapmodellen altijd erg prettig in gebruik.

Overigens ligt de cameraontwikkeling al jaren zo goed als stil. Ik zou op dit moment nooit een nieuwe camera aanschaffen, een tweedehandse van vier(!) jaar oud is net zo goed - en voor bijna niets te krijgen.
De ontwikkeling van telefooncamera's staat daarentegen bepaald niet stil, en voor de meeste mensen en situaties waarschijnlijk de beste keus. Het geeft mij alleen niet zoveel voldoening.
Gebruikersavatar
refo
Berichten: 23811
Lid geworden op: 29 dec 2001, 11:45

Re: Topic Fotografie

Bericht door refo »

Ik heb twee jaar geleden de smartphone gekocht met de beste camera die toen beschikbaar was. De Huawei P20 Pro. Nog steeds heel tevreden mee.
Heb jaren Praktika spiegelreflexen gehad. Daarna een poos niets. Toen de digitale spiegelreflexcamera's eindelijk goede resultaten opleverden een Nikon D40 gekocht, in 2007 dacht ik. Maar ik was het gesjouw een beetje zat en daarom de Huawei.
Gebruikersavatar
Rolf
Berichten: 38
Lid geworden op: 12 jun 2020, 22:56

Re: Topic Fotografie

Bericht door Rolf »

Foto's
Ik plaats de foto's, om te delen, op onedrive.com (eenvoudig, geen last van "... zoveel vrienden ... ").
Even gekeken op facebook (noodgedwongen lid, ivm berichten), een foto geplaatst maar weer verwijderd.
Foto's bewerken
Faststone image viewer is een handig programma voor vooral ordenen.
Mogelijkheden voor bewerken zijn gering.
Dat doe ik met MS Publisher 2019. Vele mogelijkheden, zeer gebruikersvriendelijk, snel mooie kerstkaarten mee te maken enz.
En CorelDraw Home en Student 2019, nog veel meer mogelijkheden, ook grafisch ontwerpen, maar niet gebruikersvriendelijk.
Te vergelijken met Adobe Photoshop, maar die is gebruikers vriendelijker denk ik.

DSLR
Wat betreft Nikon DSLR, in 2007 begonnen met een D3000, in 2009 een D5000 (kantelbaar touchscreen), en in 2017 een D5500 (24 MP, WiFi).
Zo'n DSLR heeft een veel grotere sensor.
Sony DSC-HX350: 6,17 * 4,55 mm, 28,1 mm².
Micro for thirds (systeem camera): 17,3 * 13 mm, 225 mm².
APS-C (o.a. Nikon DSLR) 22 * 15 mm, 330 mm².
Full Frame 36 * 24 mm, 864 mm², vergelijkbaar met spiegelreflex met filmrol.
Zie CameraNU.
Floppy: “ Ik vond de instapmodellen altijd erg prettig in gebruik.” Dat is ook mijn ervaring.
Instellen van de D5500 gaat makkelijker dan de Panasonic TZ90.
Gebruikersavatar
Hendrikus
Berichten: 16724
Lid geworden op: 10 apr 2004, 09:37

Re: Topic Fotografie

Bericht door Hendrikus »

Rolf schreef: DSLR
Wat betreft Nikon DSLR, in 2007 begonnen met een D3000, in 2009 een D5000 (kantelbaar touchscreen), en in 2017 een D5500 (24 MP, WiFi).
Grappig, nog een D5500 gebruiker hier :-)

Wat tot nu toe niet benoemd is: fotografeer in RAW, dat geeft enorme mogelijkheden om in de nabewerkingen nog zaken te corrigeren. Een JPEG bevat veel minder informatie en kan dus slechts in beperkte mate worden gecorrigeerd in de nabewerking.
~~Soli Deo Gloria~~
Gebruikersavatar
Rolf
Berichten: 38
Lid geworden op: 12 jun 2020, 22:56

Re: Topic Fotografie

Bericht door Rolf »

Een keer geprobeerd, dat is niets voor mij.
De D5500 bevalt me heel goed.
Vandaag voor het eerst een Nkon lens (naast de 3 Tamrons) erbij gekocht, vanwege gewicht, techn. spec., en prijs.
Samen met body nu ong. 700 gr., is het hetzelfde ong. als Micro for thirds.
De Tamron 18 - 270 mm, en ook de 17 - 50 mm / 2.8, wegen veel meer.
Gebruikersavatar
Van Ewijk
Berichten: 1753
Lid geworden op: 01 apr 2015, 18:05

Re: Topic Fotografie

Bericht door Van Ewijk »

Afbeelding
''Niemand is armer dan hij die in tijden van nood zijn geloof verliest.''
Gebruikersavatar
Hendrikus
Berichten: 16724
Lid geworden op: 10 apr 2004, 09:37

Re: Topic Fotografie

Bericht door Hendrikus »

Rolf schreef:Een keer geprobeerd, dat is niets voor mij.
Als je gewend bent in JPEG te fotograferen, is het wel even omschakelen wanneer je naar RAW gaat. Maar de mogelijkheden zijn ongekend.
Uiteraard moet je dan wel beschikken over software om die RAW-bestanden te bewerken. Lightroom bijvoorbeeld. Dat leer je niet zomaar even, dus "een keer geprobeerd" is een nogal smalle basis, voorzichtig uitgedrukt, om fotograferen in RAW terzijde te schuiven.
~~Soli Deo Gloria~~
Gebruikersavatar
Arja
Berichten: 2059
Lid geworden op: 30 mei 2019, 15:57
Locatie: Provincie Utrecht
Contacteer:

Re: Topic Fotografie

Bericht door Arja »

Rolf schreef:Een keer geprobeerd, dat is niets voor mij.
De D5500 bevalt me heel goed.
Vandaag voor het eerst een Nkon lens (naast de 3 Tamrons) erbij gekocht, vanwege gewicht, techn. spec., en prijs.
Samen met body nu ong. 700 gr., is het hetzelfde ong. als Micro for thirds.
De Tamron 18 - 270 mm, en ook de 17 - 50 mm / 2.8, wegen veel meer.
Klinkt zo technisch. Ik ben een huis, tuin en bos-fotograaf. Veel verstand van cijfers en afkortingen heb ik niet. Veel succes met je nieuwe lens.
Gebruikersavatar
samanthi
Berichten: 7880
Lid geworden op: 16 jul 2009, 10:30
Locatie: rotterdam

Re: Topic Fotografie

Bericht door samanthi »

Ik heb vandaag langs de plas op de spullen gepast terwijl de rest over de vlonders (over het water) gingen, twee visdiefjes waren
aan het vissen, moeilijk te vangen

Dit is de enige waar ze zich naar beneden laat vallen,

Afbeelding
O HEERE, wat is de mens, dat Gij hem kent? Het kind des mensen, dat Gij het acht?
Plaats reactie