Thuiswerken

Bezorgd
Berichten: 5394
Lid geworden op: 24 mar 2018, 15:53

Re: Thuiswerken

Bericht door Bezorgd »

Zeeuw schreef:
Zita schreef:
Bezorgd schreef:Bij ons op school ook halve dagen.
Heel goed geregeld.

Alleen als je werk belangrijker vindt dan kinderen geeft het problemen.
School heeft niet de functie van kinderopvang om het werk van ouders te faciliteren, maar is een onderwijsinstelling. Ik denk dat het onderwijs effectiever verloopt als leerlingen elke dag weer in het schoolritme moeten zijn dan wanneer ze dat een paar dagen per week zijn.
Ik denk dat het nog effectiever verloopt als we de oude schooltijden kunnen gaan innemen. De opmerking van Bezorgd vind ik ook bijzonder. Zonder werken wordt het ingewikkeld mijn kinderen te onderhouden.
Ben je alleenstaande ouder dan? Dan ligt het wel anders ja.
Zeeuw
Berichten: 11591
Lid geworden op: 19 sep 2018, 08:28

Re: Thuiswerken

Bericht door Zeeuw »

Bezorgd schreef:
Zeeuw schreef:
Zita schreef:
Bezorgd schreef:Bij ons op school ook halve dagen.
Heel goed geregeld.

Alleen als je werk belangrijker vindt dan kinderen geeft het problemen.
School heeft niet de functie van kinderopvang om het werk van ouders te faciliteren, maar is een onderwijsinstelling. Ik denk dat het onderwijs effectiever verloopt als leerlingen elke dag weer in het schoolritme moeten zijn dan wanneer ze dat een paar dagen per week zijn.
Ik denk dat het nog effectiever verloopt als we de oude schooltijden kunnen gaan innemen. De opmerking van Bezorgd vind ik ook bijzonder. Zonder werken wordt het ingewikkeld mijn kinderen te onderhouden.
Ben je alleenstaande ouder dan? Dan ligt het wel anders ja.
Sommige mensen komen in de situatie dat ze niet alleenstaan, maar dat soms toch zo lijkt qua hoe een gezinssituatie op een bepaald moment is. Maar jouw scherpe kortzichtigheid mag je houden.
Jantje
Berichten: 16185
Lid geworden op: 18 mei 2017, 20:42
Locatie: Walcheren - jantjevanrefoforum@gmail.com

Re: Thuiswerken

Bericht door Jantje »

Om één of andere onverklaarbare reden is de reactie die ik net voor dit draadje had getypt niet verschenen. Dus nu nog maar een keer: als Rutte specifiek adviseert (ook vorige week dinsdag bij de laatste persconferentie nog), dat het de bedoeling is dat kinderen een héle dag naar school gaan en niet halve dagen, om zo het contact tussen ouders te vermijden (er zijn nu immers twee keer ouders die hun kinderen afhalen of naar school brengen, als kinderen een héle dag naar school gaan is dat niet het geval), dan snap ik niet waarom de reformatorische scholen in het bijzonder, zich daar niet aan wensen te houden.

Immers, het advies van de overheid om zo weinig mogelijk mensen aanwezig te laten zijn tijdens de erediensten wordt door de meeste gemeenten grif opgevolgd, maar dit advies slaat men zomaar in de wind.

Toch een vreemde zaak.
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
Bezorgd
Berichten: 5394
Lid geworden op: 24 mar 2018, 15:53

Re: Thuiswerken

Bericht door Bezorgd »

Jantje schreef:Om één of andere onverklaarbare reden is de reactie die ik net voor dit draadje had getypt niet verschenen. Dus nu nog maar een keer: als Rutte specifiek adviseert (ook vorige week dinsdag bij de laatste persconferentie nog), dat het de bedoeling is dat kinderen een héle dag naar school gaan en niet halve dagen, om zo het contact tussen ouders te vermijden (er zijn nu immers twee keer ouders die hun kinderen afhalen of naar school brengen, als kinderen een héle dag naar school gaan is dat niet het geval), dan snap ik niet waarom de reformatorische scholen in het bijzonder, zich daar niet aan wensen te houden.

Immers, het advies van de overheid om zo weinig mogelijk mensen aanwezig te laten zijn tijdens de erediensten wordt door de meeste gemeenten grif opgevolgd, maar dit advies slaat men zomaar in de wind.

Toch een vreemde zaak.

Veel scholen hadden al een plan liggen voordat het kabinet kwam met het advies over hele dagen.
Jantje
Berichten: 16185
Lid geworden op: 18 mei 2017, 20:42
Locatie: Walcheren - jantjevanrefoforum@gmail.com

Re: Thuiswerken

Bericht door Jantje »

Heb je daar een bron voor?

Maar het gaat me vooral om het meten met twee maten. Het advies om zo min mogelijk mensen aanwezig te laten zijn tijdens de zondagse erediensten, wordt nagenoeg overal opgevolgd (uitgezonderd een enkele uitwas hier en daar). Waarom dit overheidsadvies dan niet?
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
Gebruikersavatar
Ad Anker
Moderator
Berichten: 10590
Lid geworden op: 28 feb 2012, 11:11

Re: Thuiswerken

Bericht door Ad Anker »

Jantje schreef:Heb je daar een bron voor?
Mijn school oa. Dat komt omdat scholen geadviseerd werd plannen te maken voordat Slob heel laat met het 'hele dagenadvies' kwam.
Gebruikersavatar
Ad Anker
Moderator
Berichten: 10590
Lid geworden op: 28 feb 2012, 11:11

Re: Thuiswerken

Bericht door Ad Anker »

Jantje schreef:Heb je daar een bron voor?

Maar het gaat me vooral om het meten met twee maten. Het advies om zo min mogelijk mensen aanwezig te laten zijn tijdens de zondagse erediensten, wordt nagenoeg overal opgevolgd (uitgezonderd een enkele uitwas hier en daar). Waarom dit overheidsadvies dan niet?
Ook scholen die halve dagen opengaan volgen alle RIVM adviezen op. Dus je vergelijking gaat mank en de term meten met twee maten is in dit verband onzinnig.

In een stedelijk gebied kunnen verkeersbewegingen een rol spelen. Op een dorpsschool met veel tussentijd niet of nauwelijks. En we zijn geen kinderopvang, zoals Zita al terecht opmerkte.
Bezorgd
Berichten: 5394
Lid geworden op: 24 mar 2018, 15:53

Re: Thuiswerken

Bericht door Bezorgd »

Jantje schreef:Heb je daar een bron voor?

Maar het gaat me vooral om het meten met twee maten. Het advies om zo min mogelijk mensen aanwezig te laten zijn tijdens de zondagse erediensten, wordt nagenoeg overal opgevolgd (uitgezonderd een enkele uitwas hier en daar). Waarom dit overheidsadvies dan niet?
Een bron. Ja verschillende scholen.
Slob kwam pas later met het advies voor hele dagen.

Een advies dat mede ingegeven is doordat veel ouders beiden buitenshuis willen werken.
Maar als het goed is speelt dat minder op reformatorische scholen.
merel
Berichten: 9775
Lid geworden op: 08 jun 2015, 10:58

Re: Thuiswerken

Bericht door merel »

Dus ouders moeten aan alle kanten flexibel zijn en scholen kunnen geen rooster wijzigen van halve naar gele dagen? Bijzonder!
Zita schreef:
Bezorgd schreef:Bij ons op school ook halve dagen.
Heel goed geregeld.

Alleen als je werk belangrijker vindt dan kinderen geeft het problemen.
School heeft niet de functie van kinderopvang om het werk van ouders te faciliteren, maar is een onderwijsinstelling. Ik denk dat het onderwijs effectiever verloopt als leerlingen elke dag weer in het schoolritme moeten zijn dan wanneer ze dat een paar dagen per week zijn.
Scholen zijn fungeren inderdaad niet als opvang, maar het is natuurlijk wel zo dat ouders met schooltijden rekening houden met de planning van het werk. Wij houden rekening met schoolvakanties, studiedagen en ook ziekted van eigen kinderen. Werkt allemaal prima. Toch vind ik het naast de weken vakanties nu ook al 8 weken lesgeven en mijn eigen werk ( dat net zo hard doorgaat) best een opgave. Helemaal nu ik bemerk dat de hoeveelheid thuiswerk al behoorlijk stagneert en zij in feite extra vrije dagen hebben in de week.
Het probleem is alleen dat 'wij' dat als ouders niet hebben
Gritje
Berichten: 233
Lid geworden op: 24 apr 2018, 21:36

Re: Thuiswerken

Bericht door Gritje »

Jantje schreef:Om één of andere onverklaarbare reden is de reactie die ik net voor dit draadje had getypt niet verschenen. Dus nu nog maar een keer: als Rutte specifiek adviseert (ook vorige week dinsdag bij de laatste persconferentie nog), dat het de bedoeling is dat kinderen een héle dag naar school gaan en niet halve dagen, om zo het contact tussen ouders te vermijden (er zijn nu immers twee keer ouders die hun kinderen afhalen of naar school brengen, als kinderen een héle dag naar school gaan is dat niet het geval), dan snap ik niet waarom de reformatorische scholen in het bijzonder, zich daar niet aan wensen te houden.

Immers, het advies van de overheid om zo weinig mogelijk mensen aanwezig te laten zijn tijdens de erediensten wordt door de meeste gemeenten grif opgevolgd, maar dit advies slaat men zomaar in de wind.

Toch een vreemde zaak.
Extra contact tussen de ouders is er niet doordat er 45 minuten tussen de ochtend en middaggroep zit, wel hebben ze nu extra werk om alles te ontsmetten in die tussentijd. Hier kiezen ze er heel bewust voor halve dagen omdat er alleen taal, rekenen, spelling (en lezen in groep 3) gegeven wordt en ze dan een volle dag teveel vinden. Ook de concentratie is met deze halve dagen beter.
Gebruikersavatar
Hollander
Berichten: 2804
Lid geworden op: 26 aug 2019, 11:54
Locatie: Afwezig

Re: Thuiswerken

Bericht door Hollander »

Jantje schreef:Om één of andere onverklaarbare reden is de reactie die ik net voor dit draadje had getypt niet verschenen. Dus nu nog maar een keer: als Rutte specifiek adviseert (ook vorige week dinsdag bij de laatste persconferentie nog), dat het de bedoeling is dat kinderen een héle dag naar school gaan en niet halve dagen, om zo het contact tussen ouders te vermijden (er zijn nu immers twee keer ouders die hun kinderen afhalen of naar school brengen, als kinderen een héle dag naar school gaan is dat niet het geval), dan snap ik niet waarom de reformatorische scholen in het bijzonder, zich daar niet aan wensen te houden.

Immers, het advies van de overheid om zo weinig mogelijk mensen aanwezig te laten zijn tijdens de erediensten wordt door de meeste gemeenten grif opgevolgd, maar dit advies slaat men zomaar in de wind.

Toch een vreemde zaak.
Op diverse van deze scholen die ik ken had men het beleid op dinsdagavond en woensdagochtend ná de persconferentie van Rutte al rond. Totdat Slob op donderdag opeens begon te roepen dat het beleid toch echt gericht moest zijn op hele dagen en niet op halve dagen, maar de scholen werden er wel vrij in gelaten. Als je dan net uren en uren hebt vergaderd en nieuw beleid hebt opgesteld, begrijp ik heel goed dat je niet je hele draaiboek weer in de kast gaat leggen.
Gebruikersavatar
Zita
Moderator
Berichten: 10448
Lid geworden op: 11 aug 2007, 13:12

Re: Thuiswerken

Bericht door Zita »

merel schreef:en zij in feite extra vrije dagen hebben in de week.
Het probleem is alleen dat 'wij' dat als ouders niet hebben
Bedoel je met 'zij' de docenten? Deze week kwam ik er achter dat het voor sommige collega's inderdaad een soort vakantie is.
'Tjonge, jij ook hier? Je kwam zeker ook toetsen ophalen?'
- Nee, ik kwam toetsen afnemen. De hele dag al. Voor de vierde keer al.
'Oh, ik dacht dat daarvoor iets anders geregeld was ofzo. Ik ben helemaal niet ingeroosterd. Hahaha.'
- Dan kun je gewoon je digitale lessen geven? Ik heb alles voor vandaag moeten afzeggen vanwege die toetsafname.
'Nee, dat digitale onderwijs lukt niet. De internetverbinding is er thuis niet snel genoeg voor. De videolessen haperen zo erg dat ik er na drie keer maar mee gestopt ben. Nu mail ik ze 1x per week het huiswerk. Dat lukt ze ook wel. En anders moeten ze hun vragen maar mailen ofzo.'
- Je kunt ook op school gaan zitten, hè. Internet is hier snel genoeg. Genoeg collega's zitten drie dagen per week hun lessen te geven vanuit hun lokaal.
'Nou, in de tuin is het ook heerlijk. 'k Heb zóveel kunnen lezen de afgelopen weken!'

Maar de meeste docenten doen heel erg hun best. Wie het serieus neemt, is per saldo nog langer bezig voor school dan normaal, hoor ik om mij heen.
De verwachting is dat we in september nog steeds een 1,5-meter-school moeten zijn, en dus met maximaal 1/3 van de klassen tegelijk in de les kunnen zijn.
Jantje
Berichten: 16185
Lid geworden op: 18 mei 2017, 20:42
Locatie: Walcheren - jantjevanrefoforum@gmail.com

Re: Thuiswerken

Bericht door Jantje »

Zita schreef:De verwachting is dat we in september nog steeds een 1,5-meter-school moeten zijn, en dus met maximaal 1/3 van de klassen tegelijk in de les kunnen zijn.
Waarom? Zou het niet zo kunnen zijn dat voor de jeugd onder de 20 jaar dat dan wordt opgeheven? Ik zou het wel toejuichen.
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
DDD
Berichten: 28664
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Thuiswerken

Bericht door DDD »

Zita schreef:
merel schreef:en zij in feite extra vrije dagen hebben in de week.
Het probleem is alleen dat 'wij' dat als ouders niet hebben
Bedoel je met 'zij' de docenten? Deze week kwam ik er achter dat het voor sommige collega's inderdaad een soort vakantie is.
'Tjonge, jij ook hier? Je kwam zeker ook toetsen ophalen?'
- Nee, ik kwam toetsen afnemen. De hele dag al. Voor de vierde keer al.
'Oh, ik dacht dat daarvoor iets anders geregeld was ofzo. Ik ben helemaal niet ingeroosterd. Hahaha.'
- Dan kun je gewoon je digitale lessen geven? Ik heb alles voor vandaag moeten afzeggen vanwege die toetsafname.
'Nee, dat digitale onderwijs lukt niet. De internetverbinding is er thuis niet snel genoeg voor. De videolessen haperen zo erg dat ik er na drie keer maar mee gestopt ben. Nu mail ik ze 1x per week het huiswerk. Dat lukt ze ook wel. En anders moeten ze hun vragen maar mailen ofzo.'
- Je kunt ook op school gaan zitten, hè. Internet is hier snel genoeg. Genoeg collega's zitten drie dagen per week hun lessen te geven vanuit hun lokaal.
'Nou, in de tuin is het ook heerlijk. 'k Heb zóveel kunnen lezen de afgelopen weken!'

Maar de meeste docenten doen heel erg hun best. Wie het serieus neemt, is per saldo nog langer bezig voor school dan normaal, hoor ik om mij heen.
De verwachting is dat we in september nog steeds een 1,5-meter-school moeten zijn, en dus met maximaal 1/3 van de klassen tegelijk in de les kunnen zijn.
Maar accepteren directie en ouders dat dan ook maar? Ik verbaas mij hier toch wel over. Hoeven deze docenten hun uren niet te verantwoorden? Als ik directeur was, zou ik vrije dagen innemen en een extra taak inroosteren voor de vakantie.
Zeeuw
Berichten: 11591
Lid geworden op: 19 sep 2018, 08:28

Re: Thuiswerken

Bericht door Zeeuw »

DDD schreef:
Zita schreef:
merel schreef:en zij in feite extra vrije dagen hebben in de week.
Het probleem is alleen dat 'wij' dat als ouders niet hebben
Bedoel je met 'zij' de docenten? Deze week kwam ik er achter dat het voor sommige collega's inderdaad een soort vakantie is.
'Tjonge, jij ook hier? Je kwam zeker ook toetsen ophalen?'
- Nee, ik kwam toetsen afnemen. De hele dag al. Voor de vierde keer al.
'Oh, ik dacht dat daarvoor iets anders geregeld was ofzo. Ik ben helemaal niet ingeroosterd. Hahaha.'
- Dan kun je gewoon je digitale lessen geven? Ik heb alles voor vandaag moeten afzeggen vanwege die toetsafname.
'Nee, dat digitale onderwijs lukt niet. De internetverbinding is er thuis niet snel genoeg voor. De videolessen haperen zo erg dat ik er na drie keer maar mee gestopt ben. Nu mail ik ze 1x per week het huiswerk. Dat lukt ze ook wel. En anders moeten ze hun vragen maar mailen ofzo.'
- Je kunt ook op school gaan zitten, hè. Internet is hier snel genoeg. Genoeg collega's zitten drie dagen per week hun lessen te geven vanuit hun lokaal.
'Nou, in de tuin is het ook heerlijk. 'k Heb zóveel kunnen lezen de afgelopen weken!'

Maar de meeste docenten doen heel erg hun best. Wie het serieus neemt, is per saldo nog langer bezig voor school dan normaal, hoor ik om mij heen.
De verwachting is dat we in september nog steeds een 1,5-meter-school moeten zijn, en dus met maximaal 1/3 van de klassen tegelijk in de les kunnen zijn.
Maar accepteren directie en ouders dat dan ook maar? Ik verbaas mij hier toch wel over. Hoeven deze docenten hun uren niet te verantwoorden? Als ik directeur was, zou ik vrije dagen innemen en een extra taak inroosteren voor de vakantie.
Tsja, bij ons in de organisatie is de lijn 'we begrijpen dat het momenteel moeilijk is al je uren te maken, omdat je zoveel taken moet combineren, dus kijken we niet te nauw en hoef je geen verlof op te nemen'. Dan weet je dus dat de 'goeden' meer uren kwijt zijn en de 'kwaden' duiken. Een soort van ingecalculeerd risico denk ik.
Plaats reactie