Huismiddeltjes

Plaats reactie
Mara
Berichten: 23142
Lid geworden op: 15 jun 2010, 15:54

Huismiddeltjes

Bericht door Mara »

Van de joodse mamma's weten we dat zij een pan kippensoep maken als er iemand in het gezin verkouden wordt.

Kippensoep bevat het stofje carnosine. Dit stofje komt van nature ook in ons lichaam voor en helpt ons immuunsysteem om verkoudheid en griep ons lichaam uit te werken. Volgens Amerikaans onderzoek zou dit stofje in de soep een heilzame werking hebben. Daarnaast zou de soep de luchtwegen openzetten. De onderzoekers stelde vast dat dit te maken heeft met bepaalde aromatische componenten in de soep. Daar staat wel tegenover, dat nagenoeg hetzelfde effect werd behaald met heet water. De universiteit van Nebraska heeft nog altijd het recept van de vrouw van hoogleraar geneeskunde Stephan Rennard op de site staan. De soep vertraagt volgens Rennard de bewegingen van neutrofielen, een type witte bloedcellen dat wordt aangetrokken na een infectie. Hoe minder van die cellen hoe beter we ons voelen. Maar wetenschappelijk bewezen is de werking van deze soep niet.

Het trekken van bouillon uit botten levert vooral een heerlijk en ook gezond bordje soep op. In de beenderen zit ijzer en zink. “IJzer versterkt je weerstand en is ontstekingsremmend in lage concentraties. Zink versterkt je immuunsysteem. Elke dag een kop bouillon kan helpen om sterker de winter in te gaan”, aldus de Vlaamse bio-ingenieur Eric De Maerteleire tegenover het AD. “De drank bevat waardevolle elementen, onder meer de GAG-stoffen of glycosaminoglycanen. In de geneeskunde worden die GAG’s in pilvorm gebruikt om artrose te bestrijden.”
bron: MAX.nl

Wij leggen een doorgesneden ui naast ons bed als we verkouden worden. (uit de Kleine dokter, A. Vogel)
En de befaamde azijnsokken doen het ook nog steeds goed.

Hebben jullie ook (groot)moeder's tips?
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
Gebruikersavatar
Dodo
Berichten: 5647
Lid geworden op: 15 jun 2013, 15:40
Locatie: dodo.refoforum@gmail.com

Re: Huismiddeltjes

Bericht door Dodo »

Bij een neusverkoudheid snuif ik zout water. Vroeger maakte ik het wel zelf, nu heb ik een flesje. Het is onschadelijk, in tegenstelling tot neusdruppels, en het helpt je holtes open te houden.
Voor de keel gebruik ik keeltabletten van Vogel, niet echt een huismiddeltje, maar ik heb er baat bij en ik heb ze dus altijd op voorraad. Werkt beter dan drop.
Gebruikersavatar
Tiberius
Administrator
Berichten: 33250
Lid geworden op: 12 jan 2006, 09:49
Locatie: Breda

Re: Huismiddeltjes

Bericht door Tiberius »

Mara schreef:Hebben jullie ook (groot)moeder's tips?
Jazeker: kruidnoten, voor meer weerstand.
Mara
Berichten: 23142
Lid geworden op: 15 jun 2010, 15:54

Re: Huismiddeltjes

Bericht door Mara »

Zou het misschien een keer serieus kunnen blijven?
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
Gebruikersavatar
Tiberius
Administrator
Berichten: 33250
Lid geworden op: 12 jan 2006, 09:49
Locatie: Breda

Re: Huismiddeltjes

Bericht door Tiberius »

Het klinkt misschien vreemd, maar die tip heb ik serieus van wijlen mijn oma gekregen.
Mara
Berichten: 23142
Lid geworden op: 15 jun 2010, 15:54

Re: Huismiddeltjes

Bericht door Mara »

Tiberius schreef:Het klinkt misschien vreemd, maar die tip heb ik serieus van wijlen mijn oma gekregen.
Okay, sorry, had het er dan even bijgezet. :)
Want ik voorzag weer een opeenvolging van rare reacties.
En betreft het dan de kruiden die daarin gebruikt worden?
Zoals een kruidnagel in een holle kies werd gestoken?
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
Gebruikersavatar
Tiberius
Administrator
Berichten: 33250
Lid geworden op: 12 jan 2006, 09:49
Locatie: Breda

Re: Huismiddeltjes

Bericht door Tiberius »

Mara schreef:
Tiberius schreef:Het klinkt misschien vreemd, maar die tip heb ik serieus van wijlen mijn oma gekregen.
Okay, sorry, had het er dan even bijgezet. :)
Ik ben (bijna) altijd serieus.
Mara schreef:En betreft het dan de kruiden die daarin gebruikt worden?
Zoals een kruidnagel in een holle kies werd gestoken?
Ik denk het ja. Je begrijpt dat ik haar tip als kind (en later ook als volwassene) gretig heb omarmd.
ejvl
Berichten: 5738
Lid geworden op: 06 jun 2011, 11:15

Re: Huismiddeltjes

Bericht door ejvl »

Mara schreef:
Hebben jullie ook (groot)moeder's tips?
Ik kijk vaak op https://omaweetraad.nl/ voor huismiddeltjes, al best wat goede dingen gevonden die ook echt helpen.
Zeeuw
Berichten: 11583
Lid geworden op: 19 sep 2018, 08:28

Re: Huismiddeltjes

Bericht door Zeeuw »

Gemberthee met citroen.
Gebruikersavatar
helma
Berichten: 18714
Lid geworden op: 11 sep 2006, 10:36
Locatie: Veenendaal

Re: Huismiddeltjes

Bericht door helma »

Baking soda met water drinken tegen blaasontsteking. Het heeft mij al paar keer een antibioticakuur gescheeld.
Plaats reactie