TV

Heb jij een televisie in huis?

Ja
34
35%
Nee
63
64%
Zeg ik niet
1
1%
 
Totaal aantal stemmen: 98

Charles
Berichten: 1553
Lid geworden op: 06 jan 2014, 08:44

Re: TV

Bericht door Charles »

Vroeger in ouderlijk huis geen TV en nu thuis ook geen TV. In het verleden keek ik wel eens wat via Uitzending Gemist. Maar al jaren nooit meer. Dat bevalt me prima. Krijg wel eens wat doorgestuurd (werk gerelateerd ofzo) maar haal nooit helft van de uitzending, dan weet ik het wel.

Pas vielen collega's van hun stoel dat ik geen TV en Netflix heb.
Laatst gewijzigd door Charles op 01 feb 2023, 14:40, 1 keer totaal gewijzigd.
Thea
Berichten: 1086
Lid geworden op: 03 jan 2019, 14:54

Re: TV

Bericht door Thea »

Als je va te voren weet, dat er vloeken in voor komen, kun je het niet kijken, vind ik.
Online
merel
Berichten: 9678
Lid geworden op: 08 jun 2015, 10:58

Re: TV

Bericht door merel »

Thea schreef:Volgens mij speelt er wel meer mee bij het bekijken van programma's. Er wordt ontzettend veel in gevloekt en in 'de slimste mens' komt alle gorigheid voor......
Kan jij nog toelichten op welke gorigheid jij doelt?
Thea
Berichten: 1086
Lid geworden op: 03 jan 2019, 14:54

Re: TV

Bericht door Thea »

Veel 'schuine' grappen, spotten met de dood etc....
Online
merel
Berichten: 9678
Lid geworden op: 08 jun 2015, 10:58

Re: TV

Bericht door merel »

Dat is mij niet bijgebleven. Ik had eerlijk gezegd bij ' alle gorigheid ' wat heftigers verwacht.
Gebruikersavatar
huisman
Berichten: 17254
Lid geworden op: 12 nov 2009, 23:38

Re: TV

Bericht door huisman »

merel schreef:Dat is mij niet bijgebleven. Ik had eerlijk gezegd bij ' alle gorigheid ' wat heftigers verwacht.
…en mijn vraag hoe jullie met vloeken op TV omgaan? Ik heb een paar postings terug geschreven hoe het vroeger in mijn kindertijd bij ons ging.
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
Gebruikersavatar
Bourdon16
Berichten: 1455
Lid geworden op: 29 apr 2019, 21:21
Locatie: Land van Heusden

Re: TV

Bericht door Bourdon16 »

Op een gegeven moment kregen wij een tv thuis. Die stond in de trapkast en op woensdag middag mochten wij even kijken. Dan moest wel eerst de kabel van de antenne aangesloten worden. En dan op zolder gaan richten met die antenne.
Eer dat we zover waren was Jody en het hertenjong of onder moeders vleugels al voorbij. Of dr Quinn.
We hebben er weinig plezier aan beleeft.
Online
merel
Berichten: 9678
Lid geworden op: 08 jun 2015, 10:58

Re: TV

Bericht door merel »

huisman schreef:
merel schreef:Dat is mij niet bijgebleven. Ik had eerlijk gezegd bij ' alle gorigheid ' wat heftigers verwacht.
…en mijn vraag hoe jullie met vloeken op TV omgaan? Ik heb een paar postings terug geschreven hoe het vroeger in mijn kindertijd bij ons ging.
Na een eerste vloek gaat de tv niet direct uit. Als het vaker voorkomt, zetten we wat anders aan.

Manlief screent wel de series/ films op Netflix. Onze dochter wilde pas een serie kijken, omdat de hele klas dat keek, en dat is afgekeurd.
DDD
Berichten: 28489
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: TV

Bericht door DDD »

Ik lees ook boeken met vloeken. Ik ga om met collega's die vloeken.

Het gaat er naar mijn idee om dat je probeert daarin bij te sturen. Bijvoorbeeld door er over in gesprek te gaan. Het is mijn ervaring dat na vijf jaar het vloeken vrijwel is verdwenen. Maar je moet daar wel mild mee omgaan. Het afleren van slechte gewoonten is voor mijzelf al een heel proces. Ik vind het al heel wat dat mensen er rekening mee houden.

Maar je hoeft je niet te onthouden van het lezen van boeken of het kijken naar programma's met daarin vloeken. Het gaat er maar om dat je er niet (stilzwijgend) aan mee doet. En dan is de context heel bepalend. Sommige mensen roepen Jezus bij van alles en nog wat aan. In gesprekken zeg ik daar soms wat van. Maar soms is de emotie zo hoog opgelopen, dat het echt niet tot eer van Gods naam zou zijn om daar een punt van te maken.

Ik kijk wel eens naar Arjen Lubach. Ik vind dat heel belangrijk en soms ook erg grappig. Hij is duidelijk teleurgesteld in christenen. Ik weet niet of er christenen zijn die zich zijn vloeken in het bijzonder als hun eigen zonde moeten aanrekenen, of dat hij op dit punt onredelijk is. Maar om een goed zicht te hebben op maatschappelijke ontwikkelingen moet je geregeld dingen zien die schuren of pijn doen. En dan mag je om de leuke grappen mijns inziens ook prima lachen.
Online
merel
Berichten: 9678
Lid geworden op: 08 jun 2015, 10:58

Re: TV

Bericht door merel »

Ook dat.

Daarnaast kan je vooraf aardig inschatten waar wel/ niet in gevloekt wordt.
Gebruikersavatar
Bourdon16
Berichten: 1455
Lid geworden op: 29 apr 2019, 21:21
Locatie: Land van Heusden

Re: TV

Bericht door Bourdon16 »

Als iemand in je omgeving vloekt is dat nog wat anders dan voor je ontspanning naar programma's kijken waarin gevloekt wordt.
Bij mij op het werk wordt ook regelmatig gevloekt. Ik hen er vaak wat van gezegd. Nu is het vaak een vloek met dan een sorry er achteraan..
Gebruikersavatar
Lilian1975
Berichten: 3023
Lid geworden op: 21 jun 2018, 20:12

Re: TV

Bericht door Lilian1975 »

huisman schreef:
merel schreef:Dat is mij niet bijgebleven. Ik had eerlijk gezegd bij ' alle gorigheid ' wat heftigers verwacht.
…en mijn vraag hoe jullie met vloeken op TV omgaan? Ik heb een paar postings terug geschreven hoe het vroeger in mijn kindertijd bij ons ging.


Hoe gaat de gemiddelde kijker (ook binnen refo nederland of op refoforum.nl) van Netflix of YouTuber of Tiktokker of uitzending gemist met vloeken en andere zooi om?
In dat geval zou toch heel Refo -nederland van internet af gevlucht zijn. Refoforum geen deelnemers en lezers meer hebben? Omdat niemand meer op internet zit?

M.a.w. het vloek en andere gorigheid is op tv niet meer of minder dan op alle andere media. Waar wij in meer of mindere mate gebruik van maken. En krijg je soms ongevraagd meer over je heen als je zou willen. En je kunt dingen bewust en onbewust opzoeken en vermijden. En dus de knop omzetten. Digitaal zou het ook zo moeten werken toch?

In ons niet reformatorisch maar licht hervormd bijna randkerkelijk gezin met tv in mijn jeugd. Werd inderdaad bewust niet her e.a. opgezocht. En bepaalde zaken dus gemeden. Toch heerste bij mijn Refobuurkinderen het idee dat tv bezit inhield dat je dan alles zag. Net zo als dat de rector van het vz onderwijs suggereerde dat iedereen met kerstboom die aanbad ipv het Christuskind. Begin jaren 90. ;)

Dit in tegenstelling tot de berichten dat het kijkgedrag van "onze" jeugd" en daarboven? Niet wezenlijk verschilt van de huidige wereld. Als je daarbij nagaat dat vloeken en andere vuiligheid zeer toegenomen is ivgl met mijn jeugd... ?

Dus mijn tegenvraag. Hoe gaat de refoforummer zonder tv maar met smarthphone, ipad, internet etc om met vloeken en andere ongevraagde vuiligheid en tijdsverspillende aandachttrekkers ?
En zou zoals wij uiteraard zeggen door dat gelijk weg te klikken, weg te filteren en niet op te zoeken , dat voor een tv gebruiker (wij hebben er bewust geen) ook kunnen gelden? Of is dat bij voorbaat onmogelijk?
Gebruikersavatar
Job
Berichten: 2927
Lid geworden op: 13 sep 2021, 08:02

Re: TV

Bericht door Job »

Na een eerste of tweede vloek de tv uitzetten, dan ben je toch al te laat? De vloek is dan je huiskamer al binnen. God haat (catechismus) het misbruik van Zijn Naam, volgens mij is losjes daarmee omgaan geen optie.
Gebruikersavatar
Job
Berichten: 2927
Lid geworden op: 13 sep 2021, 08:02

Re: TV

Bericht door Job »

Daarbij: los van principes rond wel of niet tv kijken en vloeken, vind ik de seculiere, hedonistische tendensen in allerlei alledaagse media gevaarlijk. Je wordt met de tijdgeest besmet, erin meegezogen zonder dat je het zelf echt op tijd door hebt. Ook een reden wat mij betreft om geen of zo min mogelijk tv-programma's tot je te nemen. En dat begint echt al bij journaals van de NOS, let maar eens op. Het ademt op allerlei manieren een wereldse denkwijze.

Lastig vind ikzelf dat de RD-app mij niet genoeg biedt qua nieuwsvoorziening. Je komt dan al snel bij nu.nl, nos.nl, rtlnieuws of bnr uit. Iemand iets beters?
Gebruikersavatar
Ad Anker
Moderator
Berichten: 10571
Lid geworden op: 28 feb 2012, 11:11

Re: TV

Bericht door Ad Anker »

merel schreef:Dat is mij niet bijgebleven. Ik had eerlijk gezegd bij ' alle gorigheid ' wat heftigers verwacht.
Ik vind zo'n spelletje ook leuk. Maar inderdaad, de vele vloeken en spotten stuit me echt tegen de borst. Kan echt niet.
Plaats reactie