TV

Heb jij een televisie in huis?

Ja
34
35%
Nee
63
64%
Zeg ik niet
1
1%
 
Totaal aantal stemmen: 98

Gebruikersavatar
J.C. Philpot
Berichten: 8934
Lid geworden op: 22 dec 2006, 15:08

Re: TV

Bericht door J.C. Philpot »

Zeeuw schreef:
J.C. Philpot schreef: - Waarom doen we zo graag met alles mee? Waarom is onze houding zo vaak "wat kan nog net wel", in plaats dat we van het randje vandaan willen blijven, om de Heere geen verdriet te doen? Wat zegt dat over onze hartsgesteldheid?
Toch is dat wel een arbitrair iets. Want 'wat kan wel' zit ook in de opvoeding etc. Wat de ene wel vindt kunnen, vindt de andere niet.
Dat ben ik met je eens. Vandaar dat ik hier focus op onze houding.
Man is nothing: he hath a free will to go to hell, but none to go to heaven, till God worketh in him to will and to do of His good pleasure.

George Whitefield
Zeeuw
Berichten: 11583
Lid geworden op: 19 sep 2018, 08:28

Re: TV

Bericht door Zeeuw »

J.C. Philpot schreef:
Zeeuw schreef:
J.C. Philpot schreef: - Waarom doen we zo graag met alles mee? Waarom is onze houding zo vaak "wat kan nog net wel", in plaats dat we van het randje vandaan willen blijven, om de Heere geen verdriet te doen? Wat zegt dat over onze hartsgesteldheid?
Toch is dat wel een arbitrair iets. Want 'wat kan wel' zit ook in de opvoeding etc. Wat de ene wel vindt kunnen, vindt de andere niet.
Dat ben ik met je eens. Vandaar dat ik hier focus op onze houding.
Mooi. Ik vind het zelf ook echt een lastige. Er zijn van die momenten dat ik bv een krant zit te lezen oid en denk: 'tsja, hoe zinvol en op God gericht is dit nu eigenlijk?'
Gebruikersavatar
J.C. Philpot
Berichten: 8934
Lid geworden op: 22 dec 2006, 15:08

Re: TV

Bericht door J.C. Philpot »

Zeeuw schreef:
J.C. Philpot schreef:
Zeeuw schreef:
J.C. Philpot schreef: - Waarom doen we zo graag met alles mee? Waarom is onze houding zo vaak "wat kan nog net wel", in plaats dat we van het randje vandaan willen blijven, om de Heere geen verdriet te doen? Wat zegt dat over onze hartsgesteldheid?
Toch is dat wel een arbitrair iets. Want 'wat kan wel' zit ook in de opvoeding etc. Wat de ene wel vindt kunnen, vindt de andere niet.
Dat ben ik met je eens. Vandaar dat ik hier focus op onze houding.
Mooi. Ik vind het zelf ook echt een lastige. Er zijn van die momenten dat ik bv een krant zit te lezen oid en denk: 'tsja, hoe zinvol en op God gericht is dit nu eigenlijk?'
Ik denk dat iedereen dat heeft, ik ook, maar dat dat is niet wat ik bedoel. Op het gebied zoals jij beschrijft moeten we ook nuchter zijn. We lezen de krant, zitten een uur in bad, maken een wandeling en drinken op zijn tijd een glaasje Rose achter in de tuin. Prima allemaal, mits in de juiste verhouding.

Maar als het goed is is het ons verlangen wel om voor de Heere te leven, en tot Zijn eer. En zijn we bewogen met de ziel van onze kinderen, en wat voor voorbeeld we aan hen geven. En uit deze hartgesteldheid komen concrete keuzes. Dan gaan we niet kijken met hoeveel we nog net precies met de wereld mee kunnen doen, en proberen we niet de "mazen in het net" op te zoeken als het gaat om de bijbelse lijn en een leven voor de Heere. Dan lezen we de bijbel om te zoeken hoe we Hem zo veel mogelijk kunnen behagen en dienen, en niet om ontsnaproutes te vinden om zo veel mogelijk onze eigen zin te doen.

En om het toch te concretiseren (al zullen er op bepaalde onderdelen andere keuzes worden gemaakt) denk ik bijvoorbeeld aan wat voor boeken en elektronische media je in je gezin toelaat: hoeveel vloeken, sexuele toespelingen, onbijbelse gedachten, materialisme, humanisme, occultisme, schriftkritiek, onbijbelse leer, etcetera laat ik mijn gezin inkomen? Willen we dan zo graag meedoen met alles dat we een oogje dichtknijpen, met als uitvlucht dat dit concrete geval niet exact beschreven staat in de bijbel? De kinderen zullen later dan nog een stap verder gaan. Of willen we in ons gezin een sfeer waarin de Heere en Zijn dienst centraal staat? Met goede boeken, samen bijbellezen, bidden, en zingen? En genieten van Zijn schepping, en van elkaar door middel van goede ontspanning. Dan laten we aan hen zien wat echt belangrijk is in het leven.

Zoals ik al aangaf zie ik een groot verband tussen ongereguleerd mediagebruik in gezinnen en kerkverlating van kinderen. Als we dat op ons in laten werken en de ziel van onze kinderen ons lief is, dan moeten we daar toch echt wat mee.
Man is nothing: he hath a free will to go to hell, but none to go to heaven, till God worketh in him to will and to do of His good pleasure.

George Whitefield
Zeeuw
Berichten: 11583
Lid geworden op: 19 sep 2018, 08:28

Re: TV

Bericht door Zeeuw »

J.C. Philpot schreef: Ik denk dat iedereen dat heeft, ik ook, maar dat dat is niet wat ik bedoel. Op het gebied zoals jij beschrijft moeten we ook nuchter zijn. We lezen de krant, zitten een uur in bad, maken een wandeling en drinken op zijn tijd een glaasje Rose achter in de tuin. Prima allemaal, mits in de juiste verhouding.

Maar als het goed is is het ons verlangen wel om voor de Heere te leven, en tot Zijn eer. En zijn we bewogen met de ziel van onze kinderen, en wat voor voorbeeld we aan hen geven. En uit deze hartgesteldheid komen concrete keuzes. Dan gaan we niet kijken met hoeveel we nog net precies met de wereld mee kunnen doen, en proberen we niet de "mazen in het net" op te zoeken als het gaat om de bijbelse lijn en een leven voor de Heere. Dan lezen we de bijbel om te zoeken hoe we Hem zo veel mogelijk kunnen behagen en dienen, en niet om ontsnaproutes te vinden om zo veel mogelijk onze eigen zin te doen.
Dat klopt. Maar juist het stukje 'in de juiste verhouding' is ingewikkeld.
DDD
Berichten: 28637
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: TV

Bericht door DDD »

Ik denk dat ik het geheel met JC Philpot eens ben -al begrijp ik dat hij het niet met mij eens is. Maar als wij uit de losse pols al zoveel zinnigs hierover kunnen melden, dan blijft het mijns inziens een schandaal dat het RD zo'n onnozel artikel plaatst.
Gebruikersavatar
Herman
Moderator
Berichten: 12002
Lid geworden op: 29 dec 2001, 12:21
Locatie: Geldermalsen

Re: TV

Bericht door Herman »

Vanuit mijn gezichtspunt valt de visie van JC Philpot en de opiniemaker in het rd nagenoeg samen. Het lijkt me onredelijk daar dus zo tegen van leer te trekken.
DDD
Berichten: 28637
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: TV

Bericht door DDD »

Dat zien wij dan helemaal anders. Allereerst zie ik een groot verschil in standpunt, al komt de conclusie van JC Philpot misschien op hetzelfde neer, namelijk dat je beter geen Netflix kun nemen. Ik heb daar niet zo'n mening over, al heb ik het zelf wel. Op zich vind ik de aandachtspunten die hij noemt, ter zake, en ik kan me ook voorstellen dat je kiest voor een kanaal waar meer morele filtering plaatsvindt.

Maar door een op zichzelf genomen goed of verdedigbaar standpunt op een belachelijke manier te beargumenteren, doe je de naam van orthodoxe christenen en God geen goed. Het wekt onnodige ergernis en het is ook niet overtuigend.
Geytenbeekje
Berichten: 8286
Lid geworden op: 26 jun 2018, 21:37

Re: TV

Bericht door Geytenbeekje »

Je steunt wel een organisatie die bewust ook films produceert waar Gods geboden vertreden wordt.
DDD
Berichten: 28637
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: TV

Bericht door DDD »

Dat is waar. Maar dat geldt ook als je bij Shell benzine koopt en als je een boek koopt van een uitgever die ook rotzooi uitgeeft. Dat is een probleem dat is gegeven met de aard van de maatschappij. Mijns inziens is dat niet perse een reden om een product niet te kopen.
Gebruikersavatar
Van Ewijk
Berichten: 1753
Lid geworden op: 01 apr 2015, 18:05

Re: TV

Bericht door Van Ewijk »

DDD schreef:Dat is waar. Maar dat geldt ook als je bij Shell benzine koopt en als je een boek koopt van een uitgever die ook rotzooi uitgeeft. Dat is een probleem dat is gegeven met de aard van de maatschappij. Mijns inziens is dat niet perse een reden om een product niet te kopen.
Noem mij eens een plek op waar Gods geboden niet overtreden worden.
Het begint met het los laten van de naastenliefde.
Niet met de aanschaf van een televisie.
''Niemand is armer dan hij die in tijden van nood zijn geloof verliest.''
Boertje
Berichten: 664
Lid geworden op: 06 feb 2019, 12:41

Re: TV

Bericht door Boertje »

Wat is het verschil tussen een tv kopen, of een duur huis, auto, lopen in dure merkkleding, 2e vakantie etc. Het gaat om de innerlijke gesteldheid. Men verkettert er de tv, of degene die een tv aanschaft, maar haalt langs een andere weg net zo goed de wereld binnen, al wordt dat niet toegegeven. En dan ondertussen roepen kijk mij eens vroom zijn.
Mara
Berichten: 23142
Lid geworden op: 15 jun 2010, 15:54

Re: TV

Bericht door Mara »

Boertje schreef:Wat is het verschil tussen een tv kopen, of een duur huis, auto, lopen in dure merkkleding, 2e vakantie etc. Het gaat om de innerlijke gesteldheid. Men verkettert er de tv, of degene die een tv aanschaft, maar haalt langs een andere weg net zo goed de wereld binnen, al wordt dat niet toegegeven. En dan ondertussen roepen kijk mij eens vroom zijn.
Bovendien is dit zeer persoonlijk.
Jij kunt als ouder geen tv in de huiskamer zetten, terwijl je kind (of man/vrouw) boven via de laptop kijkt.
Ik ken ouders die uiteindelijk toch een tv neergezet hebben om er controle over te houden.
Verboden vruchten smaken het lekkerst.
Bovendien geven de programmamakers zelf ook aan dat de jeugd geen TV meer kijkt, maar andere streamingdiensten.
En via YT komt veel meer schadelijke zooi binnen dan via een TV.
Op YT is alles ongefilterd, gastjes van amper 20 die een overtreding begaan op Amerikaans grondgebied om een leuk spannend programma te maken.
Hoeveel predikanten en ouders waarschuwen voor YT?
Dat kan in feite niet, omdat via YT ook mooie verantwoorde muziek te beluisteren is.
Net zoals mensen ook een kerkdienst of zangprogramma kijken op televisie.
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
HersteldHervormd
Berichten: 6050
Lid geworden op: 29 jun 2019, 21:20

Re: TV

Bericht door HersteldHervormd »

Mara schreef:
Boertje schreef:Wat is het verschil tussen een tv kopen, of een duur huis, auto, lopen in dure merkkleding, 2e vakantie etc. Het gaat om de innerlijke gesteldheid. Men verkettert er de tv, of degene die een tv aanschaft, maar haalt langs een andere weg net zo goed de wereld binnen, al wordt dat niet toegegeven. En dan ondertussen roepen kijk mij eens vroom zijn.
Bovendien is dit zeer persoonlijk.
Jij kunt als ouder geen tv in de huiskamer zetten, terwijl je kind (of man/vrouw) boven via de laptop kijkt.
Ik ken ouders die uiteindelijk toch een tv neergezet hebben om er controle over te houden.
Verboden vruchten smaken het lekkerst.
Bovendien geven de programmamakers zelf ook aan dat de jeugd geen TV meer kijkt, maar andere streamingdiensten.
En via YT komt veel meer schadelijke zooi binnen dan via een TV.
Op YT is alles ongefilterd, gastjes van amper 20 die een overtreding begaan op Amerikaans grondgebied om een leuk spannend programma te maken.
Hoeveel predikanten en ouders waarschuwen voor YT?
Dat kan in feite niet, omdat via YT ook mooie verantwoorde muziek te beluisteren is.
Net zoals mensen ook een kerkdienst of zangprogramma kijken op televisie.
Je hebt best een punt, maar je kan niet op basis hoe andere doen dan toch maar een TV hebben. Onder het mum van: andere middelen zijn veel schadelijker... toch?
Kom haastig tot Christus. Hij heeft zielen gereinigd die even vuil waren als die van u. – Thomas Boston
mail: broederhh@gmail.com
Gebruikersavatar
Lilian1975
Berichten: 3038
Lid geworden op: 21 jun 2018, 20:12

Re: TV

Bericht door Lilian1975 »

HersteldHervormd schreef:
Mara schreef:
Boertje schreef:Wat is het verschil tussen een tv kopen, of een duur huis, auto, lopen in dure merkkleding, 2e vakantie etc. Het gaat om de innerlijke gesteldheid. Men verkettert er de tv, of degene die een tv aanschaft, maar haalt langs een andere weg net zo goed de wereld binnen, al wordt dat niet toegegeven. En dan ondertussen roepen kijk mij eens vroom zijn.
Bovendien is dit zeer persoonlijk.
Jij kunt als ouder geen tv in de huiskamer zetten, terwijl je kind (of man/vrouw) boven via de laptop kijkt.
Ik ken ouders die uiteindelijk toch een tv neergezet hebben om er controle over te houden.
Verboden vruchten smaken het lekkerst.
Bovendien geven de programmamakers zelf ook aan dat de jeugd geen TV meer kijkt, maar andere streamingdiensten.
En via YT komt veel meer schadelijke zooi binnen dan via een TV.
Op YT is alles ongefilterd, gastjes van amper 20 die een overtreding begaan op Amerikaans grondgebied om een leuk spannend programma te maken.
Hoeveel predikanten en ouders waarschuwen voor YT?
Dat kan in feite niet, omdat via YT ook mooie verantwoorde muziek te beluisteren is.
Net zoals mensen ook een kerkdienst of zangprogramma kijken op televisie.
Je hebt best een punt, maar je kan niet op basis hoe andere doen dan toch maar een TV hebben. Onder het mum van: andere middelen zijn veel schadelijker... toch?
Plus dat het een illusie is dat er dan wel controle over hebt.
DDD
Berichten: 28637
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: TV

Bericht door DDD »

Ik zou nog wel een inhoudelijke reactie van Jantje willen op mijn bijdrage. Ik heb tenslotte een uitvoerig antwoord gegeven, maar er nog geen inhoudelijke reactie op gekregen.
Plaats reactie